13 Eylül 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

13 Eylül 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

&a : Egni 13 İŞİn şaka tarafı İsme'mi itibar, yoksa.. Bir bayan arkadaşım ge Fen. günlerin birinde, galiba | 'dün olacak, bende hafıza 'fudveıı kalmadı ki bileyim. Saşkın bir haldeyim Neyse Mevzua gelelim Bir sual şordu. — Bu benim düşüncemde bir bom- ıuı' Ba tesiri yaplı sanki Bayan diyor ki: — Sen de o soydansın ta- bli bizim fikirlerimizin doğ: Tuluğunu tastik etmek de fil dinlemiye bile belki ta hammül Seni torguya çekeceğim Fakat ön- © kendini Bütün bayların Mümessili ve beni de tarihe rışan (Kadınlar Cemiyeti- "İn) reisesi gibi tanımalısın .Sanki ben bizlerin haklarını koruyan edemezsin Biraz durdu bir çenkciyim Hücumuma karşı koymanı Dekliyorum der gibi göğsü TÜ şişirdi: — Dinle, neden siz bay ı*'ııı bazısı hayal arkadaşı, “tçeceği bayanların paralı ol- Tasını yorlar Neden bunlar birev kadını değil de sosyete - din bebeklerinden çıt kırıl Tim bayanlara gönül veri Yorlar? Mademki şimdi ha Tim, bey.. tdim bay ve bayan'ar ay M hakka maliktirler. Bera kazanıp yaşamak var n miras yemek neden ilsin. Bana bu Sevabını çabık veriniz yok- a bütün bayanları bayla 'a karşı boykot ilân - ettiri- B"ı der gibi tekrar durdu sualin karşısında Ay .. Yanlış söy- U çetin B bir buz kalıbı'ğibidamla mla erimeğe başladım. Neyse bayan biraz insaf a imiş Size bir kaç gün mü âde Luyuruyorum. Bunun Sevabını düşün ve bana bil- İt dedi... Birakip gitti.. Düşündüm. Düşündüm . Bir türlü bu işe akıl er itemedim Baylar size yal- Anyorum insaf buyurunuz- #u şuale cevap veriniz — İsme mi itibar, cisme ar... Bir Bay €Şu Şundan bundan VUW 1 WWMHMMM kilometre Amerikalı Jangis durma- dan 24 saatte 5221 kilome tre 486 katederek yeni bir dünya rekoru tesis etmistir Bu suretle vasati olarak saatte 217 — kilometre 562 süratle uçmuş bulunmakta dir Eski rekor 5205 kilomet- re ile ve vasati 216 ile ta yareci Cobbsa ait yordu, Eski çamlar *Eski çamlar — bardak oldu, sözünü çok — doğru gösteren bir örnek: Geçen | teramuzda Şan - Siiline git- Papanın Çindeki delegesi Monsenyör Zanine | ilbayın Taymenfudaki sara yında 9 temmuzda bir şölen verilmiştir. Halbuki o tarih | ten tam 35 yıl önce aynı FE İ DSN Kdrira kaç papas ve Hıristiyan öl dürülmüşlerdi. Bir - tayarecinin rekoru Meşhur Fransız. tayare- Dakar Mernozdan Pa. dakikada tayarecilik bu'unu- miş olan cisi rise 14 saat 13 gelmek suretile âleminde yeni bir muvaffo kıyet kazanmıştır. 4800 kilometreye yakın olan bu mesafeyi 14 saatte uçmuş olmakla Mernoz sa- atte vasali olarak 339 ki lometre katetmiş bulunma ktadır Manavralar hangi - tarihte kuruldu.. Trakyada, İtalyan ordusu Brennerde ma- vaptı Almanyada Türk ordusu navralar bir kolordu, Fransada, şehirinde de motörleştirilmiş Rens kıtalar manavra yapmakta- dır. Manavralar, ordular ka- dar eskidir. Fakat sonbahar- da büyük manavralar yap: mak âdeti 1872 yılında ku Büyük manavra ların âdet olmasile beraber askerlik hizmeti de yüküm sel olmuştur. Birkaç yıl 80- nra, manavralara sivil hal- kı da karıştırmak düşünül müş, ve 1887 de Fransada, | belli olmıyan bir günde be İi olmiyan . bir rulmuştur. kolorduya | siyeni yetiştirmek | neç :ı Ya Fransız Ordusunnda Fri nsada yılda iki defa as-| kere alınan gençler,silâhlarını [ kullanmağı öğrenmekle bera- İ ber, bunlardan. hattâ uzun- zaman sonra bile, harp tek.- imkânı olduğuna kim — inanabilir. Azatlar,hastalık,izin vesaire gibi sebepler hesaba katıla- rak ancak 24 haftaya inen her askerin talim müddeti | içinde askerleri, silâhlarının | uzmanı olarak - yetliştirmek bunları, birbirilerinin yerini | kolayca tutacak hale getir mek istenilmektedir. Halbu ki bir futbol takımının oyu-| ncularını seçmek — için bile çok özen lâzımdır. Doğruyu söylemek lazımgelirse Fran sız ordusu, ancak toplanmış ken dağılan iğreti guruplar- dan başka bir şey değildir Öte taraftan, eski bir aske rin ustalığı zamanla azaldı- ğından. — seferber — edilmiş cüzütamların, malzemenin lüzüm gösterdiği mahareti elde etmeleri, gittikçe büyü mekte olan bir zamana bağ lıdır. İnsan mağazalarda yı ğılmış olan mal'zeme ve si- | lâhlarla bunları hemen ku Nanacak olan görgüsüz ve | bilgisiz insan yığınlarını zi hninde birleştirince. — ateş başladığı zaman “ne kadar çok adam israf olunacağını hemen ö'çebilir. Fransanın şimdiki süel or-| ganizasyonunun, devrimizin icaplarına uygun olmadığı ve bu halin önüne rasgele tedbirlerle geçilmiyeceği hiç kimse için bir sır değildir. | Süel kurumların baştan aşa -| ği değiştirilmesi gerekmek- tedir.Herkesin selâmeti için, kura ile seferberlik deneç- leri yaptıracağı ilân edilmi- ştir. Kura Tuluz şehrine çı keiy, divarları afişler ikap: lamış ve Tülüz halkı - işini gücünü bırakmıştır. Bu de kadar güzel bir sonuç vermiştir. Bir daha tekrar lanmasına lüzum miştir görülme &——_—-—-——_?_——— çeit Yarasalar Dlvııııımıdı. dişi bir' ka- Pan gibi kükredi: Nasil nasil?!. ben on- An para yemiyorum Asıl anlatayım. Ben onu Fiyorum Hah hah. Senmi?. Ma İsliş Kendinize geliniz sayı :: Niçin sevmiyeyim, Be "' de bir yüreğim, benim Ki Pir ka bim yokmu?.. Ka Fim kadını olmakla insa- k.dllıml. çıktım yoksa? .""h de kadınım . her ka u Ribi sevebilirim. Benim ». açaç kaleleri, gördüm. Senin banım efendilerinide Yin, Bir o zan gibi, konu YAZAN: M.İY: şuyorsunuz bayan. Bana, bu doİrnılın yutturmağa ka'k- ma. Sonra o tatlı mavalla rı başkalarına oku.. Belkis, işin, böyle miyeceğini kestirmişli. Onun, insanlık duygularına, vicda nına baş vurmağa karar ve rdi: — İnsanlık hislerinize baş | yürü vuruyorum, Seviyorum. Hem nasıl sevmek bir bilseniz, . bizi ayırmayınız. O, dinlemiyordu ki: Genç kızlar, sakın bir er- keğe hislerinizden yana bir söz açmayınız. Çünkü erke | kler birbirlerini dehşetli kı skanırlar. Cezmi de, İlkanı kıskanı | yordu. Bunu, Belkise an'at- mak istemiyordu: — İnsanlık hislerinize baş vurüyorum, düşününüz.. Se- viyorsunuz. Bütün gücünü- zün dışında bir — sevgile seviyorsunuz. Size,her lıledlilnl ve rebilirim Yalnız söz verme yiniz ki, İlhanın bundan hiç bir haberi olmıyacaktır — Bir şartla söz veririm. © da benim olmanız şartile.. Ben de sizi seviyorum. Cezminin sesi, kulakları ni bir çalı gibi tırmalıyor du: Seviyorum.. dığım günden beri Sizi kır: seviyo” Yapılan Değişiklikler.. |fransayalâzım olan ilkanda geniş bir kudret gösterecek / düşmanı daimi sürpiriz halinde bırakabilek bir ordudur. bu iş hakkında geniş — bir münakaşanın yakın bir za- manda açılması ve teknisi- yenlerin, sağlam bir iş gör- | mek kaygisiyle, hemen ça lışmaya başlamaları arzuya değer. K Fransaya lâzım olan, ilk anda geniş bir kudret gös terecek düşmanı dalmi bir sürperiz halinde bırakabile- cek bir ordudur. Bu sertlik ve ânilik şartlarını, bir mo tör, çok iyi kullanılmak şa- | rtile yerine getirebilir. Yarının meslek ordusu ba ştanbaşa “trtil — tekerlek, üzerinde yürüyecektir. Bir tek adam bir tek top, bir tek obüs, bir tek — ekmek bile motör — kullanılmadan iş başına gönderilmiyecek tir. Gün doğarken harekete geçen bir büyük cüzütam, akşum üstü kalktığı yerden 50 fersah uzakta bulunaca ktır. Böyle bir cüzütamın, ne lürlü arazi üzerinde olur sa olsun 15 kilometre uza- ktan düşman karşısına gel mesi veya düşmanla teması — kesip onun ate- şinden uzak kalması — için bir saatlik bir zaman yeti: şecektir. Fakat, iş başında aytı süratle hareki:te geç mek lâzımdır. Yoksa harp meydanında hareketsiz. ka- lacak olduktan — sonra bu kadar çabuk hareket etmek neye yarar. Modern teknik, zırhli motör sayesinde bu meseleyi de kotarmıştır. Baştanbaşa motörlü “tırtıl tekerlek, li, kısmen zırhli altı tane saf tümeni “hâdise, yi doğuracak bir ordu olacaktır. — Cephesi, derinliği kendini korumak ve erzakla cephane bulmak için malik olduğu vasıtalar, böyle bir organizme kendi kendine harekete geçmek imkânını verecektir. — Öte taraftan bu altı büyük cü zütamdan herhangi biri de, başka cüzütamlar onun ya nında oldukları zaman, ha- ve Ayrıldılar' .. Belkis, o akşam eve, omu zunda ve yüreğinde büyük bir yükle geldi. , Demek, hepsine doğru diyorsunuz. Evet bay İlhan hepsi doğru. Ben, kirli hayatım içinde temiz, sıcak bir rüya | görüyordum .. Benim için kâfi bir avut- madır, bu. Delikanlının başı, dönü yordu; serhoş gibidi — Bunu niçin bana da- ha önce söylemediniz? Niçin demediniz ki, “ben, senin pa ranı seviyorum,, içimde, se- vgiye, aşka dair — bir şey Gördünüzmü, susüyor sunuz, bütün suçlular böyle- dir “eşine, Belkis, susuyor. cevap ve- K rinievel - bedeli 38000 lira muvakkat rin muayyen gün ve saatten ktuplarını ko'ordu satınalma rbiı başından sonuna kadar yapmak için silâh ve hiz met bakımından lâzım olan her şeye malik olmalıdır. Meslek ordusu, değişmez kıtalardan meydana gelme lidir. Şimdiye kadar — ordu- da boyuna yapılan değişik- likler, bu orduda yapılma malıdır. Bin türlü merkez- lerde, okullarda yaptırılan taliml, rden vaz geçilmelidir. Bunlar oldukları gibi kal- malı gelen, giden ve miktar- ları az elamanlar yüzünden, ancak duyulabi- lir - derecede değişmelidir, olan gelince, bunlar okullar tara- fından yetiştirilme'idir. — İlk bakışta çok sade görünen bu yenilik, süel — orgat yona yeni bir hayat verecek ve ona memleketin muhtaç olduğu güvenliği sağlamak imkânını bahşedecek olan derin bir devrimdir. Askere yeni alınan genç- ler. alaydaki bin türlü hiz- metler ve mecburiyetler do- layisile iyi bir talim görme mektedirler. Atış ve mana vra anlar bir çok subay ve küçük subayları olan, basit bir şekilde yöneti'en bir ok ulda, alaydaki talimin zar arlı cihetleri bertaraf — edil- miş olur, böyle bir okul, en çok beş ay içinde kıtalara çok iyi yetişmiş askerler gönderebilir. Yedeklerde şöyle yetişti- rilmelidir. Memleketlerin her| tarafına yayılmış bulunan ve zengin talim ma'zemesine malik olan okullar, savaşçı ları yetiştirecektir Bu oku Mardan her biri, özel bir şube — içinde çalışacaktır: Birisi, ilerde yedek subay olacakları; öteki, küçük su- bay talebelerini daha başka ları da türlü #silâblara ay rılmış askerleri yetiştirecek ve her silâhın türlü özellik lerini öğretecektir. Öğret- menler büyük sayıda —mes- lek subayı ile küçük subay kor satınalma komisyonu binasında yapılacaktır. ler şartnameyi mezkür komisyonda görebilirler. askere yeni alınan gençlere | SAYFA 3 Ğalıkesir Askeri Satınalma omisyonundan: Balıkesir garnizon kıtaatı için 400,000 kilo un 2 Teş- 935 Çarşamba günü :aat 16 da ihalesi mak üzere kapalı zarfla eksiltmeye konmuşlur. yapıl- Tahmin İhale İıllyınv İsteklile- bir saat evel teminat me- komisyonuna verebilirler. 4—i1 — 96 Şarbaylıktan: Aygören uramında eski sinema binası denilen yerin arka tarafındaki 9 — parça arsa satılıktır. Üstermesi 20 Eylül 935 cuma günü ssat 16 da ya- pılacaktır. İsteklilerin bele- | diyeye gelmeleri bildirilir. teminat 2850 liradır. olacaktır.Okulların işlemesiiçin | lüzumlu olan işyarlar sivil olacaktır. Okullar şehirlerin yakınlarındaki küçük kam- plare kurulacak ve silâh al- tındaki gençler tamamen sü- el bir hayat süreceklerdir. Üğretmenler de sabah okuü- | la gelip akşam şehire döne- rek aylelerinin yanında no- rmal bir sosyal hayat süre- bileceklerdir. Askerlik hizmetini hafif letmek için askerliğe hazır- lık işi yükümsel değil, ca- zip ve kolay bir şekle soku lacaktır. Her bölgede — bir veya birkaç küçük subay, 15 ile 20 yaş — arasındaki gençleri askerliğe hazırlıya- caktır. Bunlara bir sürü te. ori öğretilecek yerde, ken- dilerinin eyi birer atlet ol- malarına özen gösterilecek - tir. Bundan sonra da, buge- nçleri teknik şekilde yetiş- tirmek için iki ay yetecek- tir. Halbuki, böyle yetişmi- yen bir kimse, beş ay ta- lüm görmek zorunda bulu- nacaktır. Aradaki bu üç ay- hık fark yüzünden, askerli- ge hazırlık, kanunla yüküm- sel o'duğundan daha fazla yayı acak ve — sevilecektir. Gençler, buradan — kıtalara gönderilecektir Bu prensipler iyi yeritili- rse, süel kuramın üç mer- halesi olacaktır: Okul ordu- su; muhafız ordusu ve silâ- hli ulus birçok meslek as- kerleri bulunacaktır, fakat meslek ordusu hiç bir za- man ulustan ayrı yaşamıya- caktır. Böylelikle harp za manında bütün ulusun — bir anda yurd savgası için yı- ğın halinde ayaklanması mü mkün olacaktır. remiyordu. Yumruğun nere- den atıldığını anlamıştı. Kaç kez. içini yaka yaka dudaklarına kadar gelen sö- zleri yuttu. Evet biliyordu, Cezminin her şeyi ona anlattığını.. Ya- vaş yavaş, başını — kal, Ağır bir sesle söze başladı. Bay İlhan, sizin kaç- paranızı yedim ki?. Ben, fe- na bir kadınım; — olabilir. Sorarım şize, fena kadın'a. rında. eyi, temiz kadınlar kadar aydınlık'sevgileri ola- mıyacağını kim söyledi.? Hayatımın gizli trrafları için hesap — vermiyeceğim, belki bunu sizden acındır- mak dilendiğimi sanacaksı- nız. Bilmeniz gerektir ki,seven kadın acındırmak — istemez kendine.. Yine kaldırımlara dönüyorum. Biraz — sonra ayrılacağız. Bu ayrılışsa son- suz bir ayrılıştır. Ses, ağlamaklı bir Vakit vakit kunuyor, yine aynı hiddetli söylüyordu — Kaldırıma dönüyorum. Amma.. Dünkü gibi değil, yüreğimde temiz, sevilen bir sevgilile kol kola. Beni, bu zaman olsun se- vmeniz, bu kaldırım kadını için, ona, bütün ömrünce yetecek bir tesellidir. sesti. duruyor, yut- titrek Yüzüme öyle bakmayınız, şen — olmanıza, sözlerime gülsenize.. Bir ka- Idırim kadınının sevgisi.. Savmınız.. Yalnız, sizden bir şey ya- Ivaracağım. Temiz hayatı nızı kirlettiğim tiyeceğim ( Bitmedi. ) için af is-