1 Ekim 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

1 Ekim 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

1 İlk Teşrin 1 —— —— ——M—E——. Yabancı gazetele öceş rde gördüklerimiz. Türk-Alman Ekonomisi Türkiyenin İstihsal Maddeleri Nedir? Ekonomi Bukanı B. Celâl Bayar bu hususta izahatta bulunmuştu Münchner Neueste Nach richten “Münich, den Türkiyenin değerli Ekono mi Bakanı Mahmut Ce'â! Bayar — geçenlerde — İzmir Panayırının — açılışı müna sebetile bazı esaslı da bulüunmüş — ve bilhassa ekonomik liberalizme kar H tamamile muhalıf bir va Ziyet a'mışdır. Bakan, bu- nun hiç bir. fayda temin etmesine imkân o'madığını Ve cihan ekonomisinde de tamamile — terk edildiğine göre bilhassa Türkiye için $ok gayri müsait olduğunu Ve ancak devletciliğin Tür- kiyenin dış tecim siyarası Ürkivenin istihsal maddele tine öyle izahat geniş sürüm ala tları bulmuştur. ki bunların doğrudan doğruya serbest tecimle elde edilmesi kabil değildi. Şimdi ihracatcı'ara döşen ödev bahsedilen imk- fnlardan istifade etmek fakat! Ayaı Ren'iğinin bütün özel kaza hç takaddüm ttmesi lâzım ge'diğini unut Mamaktır. Yani bazı fevka lade — şartlardan — istifade için fiatların kasden yükse tilmesi yasak olduğu Ayni zamanda tam bir te Mizliğe itina etmek her tecimerin ödevi olmalıdır. Gaye bir defalık bir vurgun Yurmak değil, daimi müşte Tiler tedarik etmektedir. Bu aykırı — hareket *denler musamahasızca ce Zalandırılmalıdır'ar. Memle ttin dahili ekonomisini de Ükümet idare — edecektir, Fünkü halkın iktisadi men dâline hangi — tedbirlerin ha uygun geleceğini an Sak 6 bilir. Biz Almanlar. bu kadar Makül esasları memnuniyet * karşılarız, esasen — Türk İman tecim münasebetleri zamanda bir ulusun arzularına gibi ararlara Aydan aya genişlemektedir. İnan yeni tedbirler saye 'inde, hükümet umdeleri "'n bilhassa üçünün pratik İttirleri bilhassa beş yillik küsbütün başlamış: endüstri planile tebarüz etmeğe dır. Türkiyenin yeni madenci lik hukuku, de yüz bu alanın yüz uluslaştırılmasına karar vermiştir. Maden oca klarında veya bu işla alâ kadar diğer gruplarda çalı şanlar (bir kaç istianayi ha Her) tamamen Türk tâbiye ünde bulunacaklardır. Bu yeni kanunun hüküm'erine uygun olmıyan maden ocak ları, ufak bir tazmınat mu tir. Devlet, yapılan araştır- | malarda ve umumiyet'e ida re işlerinde dalmi bir mura- kabe hakkını hâiz olduğu gibi icap ettiği zaman mü dahale etmek de sahiptir. Yabancı tesirle re yer birakmıyan — yeni kanunun esas dan ibarettir. A'ınan tedbirlere gelince bunlar da kısmen müdafaa ulusal eko- meseleler — bakımın dan düşünmüşlerdir. Türki ye — kömür faa'iyet ve kısmen nomi ocak'arındaki gün geçlikçe arlı- rmaktardır. 1925 deki yıl lk istihsal ancak 958,000 ton iken bugün yon tonu bulmuştur. Türk kömürü sade İtalyaya ve Yunanistana gitmiyor Bük reşe, Budapeşteye, Viyana Şirketine — ha ttâ kahve ile mübadele edi lmek Üüzere ta Brezilyaya kadaragönderiliyor. Bunun'a beraber bu işlere — önemli mıktarlar da Fransız ve İtal- yan sermayesi yalırıldığına göre şimdi — yapılacak şey oldukça kıt olan Türk ser mayesinin yeni açılan bir faaliyet alanına kafi gelip gelmiyeceğini beklemektir Türkiyenin devletleşmesile Alman endüstrisine gerek Havagazı mevcut tesisatın daha mo- bir şekle ve gerek yeniden dern konulması vücude getirilmesi — suretile bir çok yeni imkânlar da şüphe yoktur. Krom is doğacağına —— TÇ İN BAŞAKLARIN TUZAĞI (N N | zz l zz 7""İrılı'liııı'ıı Tefrikası Güzellik tanrısının ayak- *“ma sarılıp ondan bir az “ima, sevgisine azıcık sevgi Ve kar ıık dilenm imrenin "İın) bu göreyi ne kadar A Tiscesine, ne kadar güzl * ne kadar hoştu. 3 Kaya silkindi, Dudu ür Derdi Küvı göz'erini açtı, Dudu Sözlerini yumdu. Kaya ayı'dı, Dudu ba Kaşa ayağa ka'ktı, Dudu E-çöktü. KÖY VE FOLKLOR ROMANI YAZAN: Osman Balkır — I Kaya silkindi, açtı, ayıldı ve ayağa ktı. Ş Dudu, yorgunluktan. Ka yanın tunç kıskaci e kıskıv gözlerini kal- rak bağlanan ayaklarının | ağrısından ve Kayanın - sil- kinişinden ürperdi, göz'eri pi yumdu, bayıldı ve çöktü Bu çöküş, yıldırım çarp mış bir gül Ffidanının çökü şükadar hazin. köküne ci- va dökülerek kurutulan bir | kiraz dalının boylu boyun yere | ton kabilinde devlele geçecek- | | min etmektir. salâhiyetine | hatları bun- | 2,29 mil- | | mleketten | memnun edecek bir TÜRKDİLİ Yeni keşifler Pravda “Moskova, dan Moskovada petrol gazla- rından — ispirto istihsali usu lâ keşfedilmiştir. 13 Eylül da ilk defa büyük mıkyas ta istihsalât yapılmıştır. Bu güne kadar ispirto gıdai maddelerden — çıkarılıyordu ve bunun için de — pahalı idi Yeni usul, ispirto fiatı ni çok İndirecektir Aynı zamanda Peyaz Ru- | lifler e de usulü de syada yoncadan edilmesi bulun muştur. Yoncadan üç cins lf imâl edilebilmektedir. tıhsalindeki durum da aynı dır; nitekim 1934 de 135,000 krom istihsal etmek suretile, Türkiye dünya krom | istihsal rin başına geçmiştir. Alınan | eden memleketle- ikinci tedbir, pamuk tarımı nı yeniden organize etmek suretile gerek memleketin | kendi ihtiyacını, gerek çıkat için lâzımgelen mıktarı te Hükümet ta rafından açılan bir çok yeni pamuklu fabrikalar sayesin- de mevcut adedi 3 yıl içinde 115,000 den 231,900 e çıkacaktır. Almanya, yılda 16,000 ton (1934. 35) pamuk almak suüreti'e Türkiyenin en belli başlı müşterisi sıra- sına girdiği gibi uzun zaman daha fazla pamuk almaya hazır olduğunu da bildirmiş tir. Tarım Bakanlığının beş yıllık plânı bu — işi tanzim | edecektir. Bu hususta daha fazla izahat vermeğe imkân yoksada kısaca hulâsa etmek lâzım geldiği takdirde kısa lifli yerli kalitenin yavaş ya -| Mısır ve | Amerikan tohumlarile islâh edileceğini vaş iyi kalıtedeki söyliyebiliriz. Esasen en belli baş'i pamuk alanlarında (Kilikya, hinterlandı, Sakarya ovası) 1937 yılına kadar - 200,000 hektarlık bir. arazi üstünde pamuk yetiştirilecektir. Fakat bunun'a da iktifa etmiyerek orta, güney ve doğu Anado luda bir çok yeni — pamuk | tarlaları vücuda getirilecek tir. Bu tekâmül hem Alma nyada nebati İzmir kumaşların dokunmasına e verişli ham maddelerin tedarikini ko'a laştırnak bakımında, de Türkiyeye yapılan satış ları contre partisini teşkil etmek bakımından, her me hem evel Almanyayı keyfi yettir | (2631)lira alacağının temi- | | ni için borçlu | (2000) Tira kıymet bönen iera ymemurluğundan: Gönen maliye mutemedi Hasan Onatın — masraf Akçali ma Mustafa oğlu Abdullahın olup yeminli tarafırdan taktir bulunan maâğ müştemilât bir. — bap hanesi karar — veçhile açık arttırma ile satılacaktir ı Açık arttırma Gönen kicra dalresinde — 25-10 935 tarihine müsadif 14 den 16 | ya kadar yapılarak üç defa bağıttırıldıktan sonra en çok arttırana — verilecektir. Şu kadar ki arltırma — bedeli muhammen kiymetin yüzde hallesinden manifaturacı ipotek etmiş üç — ehlivukuf edilen mahailede 75 ni veya satış a'acağına rüchani olan ala- | caklıların — alacağının mec muunu bulmazsa aritıranın | teahhüdü baki kalmak şar- tile satış geri — bırakılarak on beş gün içinde 2 nci ar türma — yapılacaktır. Yine zikredilen bedel e'de edil mezse satış düşer ve ihale yapılmaz. 2 - İşbu gayri menkule ait şartname 15 10-935 ta rihinden itibaren — herkesin görebilmesi için icra daire- sinde açıktır. 3 — Arttırmaya için alıcı istiyenin iştirak muhammen kıy- metin yüzde 7,5 nisbetinde depo akçesini veya milli bir bankanın teminat mek tubunu icraya vermeğe mec burdur. Bunun — haricinde pey kabul edilmez 4 — İpotek sahibi alacak- lılarla diğer — alâkadarların ve irtifak hakkı olanlar ve bu gayri menkul üzerinde faiz ve masrafa dair iddia ları bul.nanlar ilân tarihin- den itibaren yirmi gün için | de evrakı müsbitelerile bir | likte icraya müracaat etme- leri icabeder. Aksi takdirde hakları tapu sicilire müste- nit bu unmıyanların — para pay aşmasından hariç bıra kılacaklardır. 5 — Gayri menkul üzeri ne ihale edilen alıcı derhal veya verilen mühlet içinde satış bede'ini vermezse ihale | bozularak kendisinden evel en yüksek teklifde buluna na bu da razı olmazsa he men on heş gün müddetle tekrar arttırmaya konur ve en çok artlırana iki veri ir ve aritrma arasında fark | edecek bedel ilk müşteriden hükme hacet — kalmaksızın faizle birlikte tahsil olunur 6 — Birinci arttırma geri bırakıld ği taktirde — 2 inci | ——— ——— ca uzanışı kadar acıklı idi Dudu yerde bovluboyunea uzanıyor, Kaya baş ucunda | dim dik ayakta dikiliyor du. Bu görey de pek - hoştu, pek güzel ve pek sine idi. artisce- | Dudu genç yaşında haya ta göz yuman bir sevgiliyi, Kaya bu ölü sevgilinin m zarı başına dikilen bir me | zar taşını andırıyordu Kayanın — dudaklarından hiç düşmiyen şu mani gibi: Balıkesir yolları Sallan görgen dalları Mezarıma taş olsun Sevdiğimin koliarı .. Kayanın — dudaklarından biç düşmiyen bu mani bir hakikat, canlı bir. hakikat | şılamadan ölmüş bir sevgili Dudu , Ve işte onun meza rına baş Kaya .. Bu göreyde pek hoş. pek taşı olan imre | artisce ve pek güzeldi. | Kaya cami divarına ya pışık çeşmeden şapşak ile su getirdi; Dudunun — yüzü. | ne serpti. Şakaklarını bilek- lerini uğuşturdu, çekti Ve dudu ayıldı Dudu Kayanın girdi Kaya Dudunun belini tunç kıskacile yakaladı. Yürüdüler. Dudunun evine doğru yürü- düler ” Dudu, kolu Kayanın ko- lunda, beli tunç kıskacında saç'arını koluna olmuştu. İşte kendisine ula | ürperek, titriyerek yürüdü; | | arttırma 11-11 935 | vaktile icraya | be'inde, SAYFA 3 | Günlerdenberi açılması bek- lenen sağlık hamamı açıldı. Şehrimizin en sıhhi ve ferah, temizlikte ün al mış olan çeski LAZLAR) hamamı zahire pazarı kar şısında Bozkurt sokağındadır Kıymetli müşterilerimizin istirahatlerini lemin için bu defa yeniden tadilât ve teşkilât ile hususl kamaralar yapılmış ve ayrıca banyoluk ihzar edil. miş Bursa ve İstanbuldan yeni takımlar ve karyola Lertibatı temin edilmekle temiz ikle gayet reket edilmiştir. titiz ha- Her gün öğleye kadar ve pazar günleri akşama kadar, geceleri tamamen erkeklere, pazardan mada her gün öğleden sonra kadın'ara açıktır. Kıymetli müşterilerimizin memnun | kalacakları şüphesizdir. Balıkesir Sarbaylığından: Lağım inşaatı: Nafıa ate'ye caddesi lağımının Kasap lar dere kanalizasyonuna verilmesi malzeme ve işçiliği ya pıcıya ait olmak üzere 651 lira 25 kuruşa taslağı üzerin den 16 10 935 günlemecine denlu 15 gün müddetle eksilt miye konmuştur. İsteklilerin uray mühendisliğine baş vur- maları CELAE Ş Aİtıncı Balkan oyunları |Baştarafı birinci sı yfada) VI inci: Yugos'av — 13,50 metre Gülle atma da 1 inci: Yugoslav Kobako: viç 14,43 metre yeni Ual kan rekoru W inci: Türk İrfan metre, Hİ üncü: Yugoslav (Me rankis) 13,6- 8 metre IV üncü: Yunan (Foero) — 13,52— 5 metre. V inci: Rome n(Moryan) 13,0 6 metre VI incı: Türtk (İbrahim) — 12,84 metre. Çekiç atma da, I inci: Yugoslav (Gois) - 45,57 metre JT inci: Yugoslav — metre, N üncü: Yunan (Letropu las) 43,30 metre, IV üncü: Yunan ,Mitro pulos 42,57 metre V inci: Türt (İrfan) 34.86 metre Yeni Vİ inci: 13,72 45,9 iye Rekoru, Romen (Molya) pazar tesi yapılacaktır. Fazla ma- İâmat almak — istiyenlerin ve salış gü- bu'unmaları nünde hazir ilân olunur. tunç kıskacı Dudunun, kolu — sevgilisinin kolunda baygın yürüdü Ve Dudunun evine ge'di ler. Kaya, Kaya Dudünün — belini, | Dudu Kayının kolunu bırak- istemiyordu. Bu lev hanın, bu sahnenin biraz daha canlanmasını, biraz da. ha istiyorlar- mak yaşamasını Bu görey de pek hoş. pek güzel ve pek artisce idi. Gönüllerinde uzun yılla- taşıyan sevgi vurgunlarının yıllardan son birbirine gösteren, deyimleştiren bu görey de pek artisce, pek gözel, pek hoş ve pek canlı idi, Dugıklın titredi, rın özlemini ra sarı burun — 26,90 metre. 4 — 100 Bayrak koşusu. D ibci Yunan — 45, (— 10 saniye, HN incl Türk — 45,6 saniye, Hİ üncü Yugoslav45,8 — 10 saniye 10 IV üncü Komen — 46 sa nive, V inci Bulgar — 45,1 | saniye, İtalya - Habeş (Baştarafı birinci sayfada) cağından bahsetmektedir. Bunlardan — Tribune On 10 üçler komitesinin faaliyetini gülünç olmaktan ziyade fe na bir komidya olarak tav sif ediyor Ve — ulus'ar sos yetesi kendi — istikbalile oy- namakla olduğunu yazıyor. Paris, 30 (A.A.) — Fran sız basını ise bildiriğin İ:al- yanın Avrupada zaiflemesi | ni intaç edecek olan Habeş işinin uyandıracağı akisler den endişeli gözüküyor. Roma, 30 (AA.) - Dün Napoliden Doğu Afrikasına hareket eden on bin kişilik kuvvetle beraber — yabancı basın ve ajans mümessilleri de Doğu Afrikasına hareket etliler. kanatları çırpındı, çarptı ve... Kalpden kopup gelen çılgın bir istek ile sarıldılar, kalp leri birleşti, dilekleri birleşti, dudakları birleşti, nefesleri birleşti. . Uzun ve ateşli öpüştüler, öpüştüler. kalpleri Dudu ürperdi. Kaya sil- kindi. İki ateşli duduk ay- rıldi Dudu kapıyı açtı, Ka- ya arkasından baktı. Sonra isteksiz. adımlarla uzaklaştı, istemiyerek uzak- 'aştı, Dudunun Evi önünden gönülsüz ayrıldı. Ayın so'gün işığı İle yarı karanlık bir hal alan sokak- ları iri adımlarla arşınlı- yarak düğün evine doğru yürüdü ( Bitmedi.