15 Ekim 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

15 Ekim 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

İlk Teşrin 15 ıı vOSO--0D 0T CA KA Acun Bası Görüşleri. Akdenizde bir gün birden Pester Lloyd *Budapeşte, den: $ Habeş meselesinde Fran “danın güttüğü siyaselt mevzu “bahs edilmekte, Şbütün politikasında gözetti al hedefin komşusu Alman H tarafından — yapılması Smuhtemel bir taarruza kâr- <H hazırlıklı bulunmak oldü #u kaydedilerek uluslar sos- yetesi teşekkülünden, kol'ek- Ctf sistemden Fransız İta'y van ve Fransız - İngiiz mün- Taşebetlerinden ve son hâdi lerde uluslar sosyelesinin tolünden etral bahs edi- “ldikten sonra “uluslar sosye teşsinin şimdiki şekli ile sonu Relmiş olduğu, fakat onun Öyerine menfaatlerini birbir- ine daha sıkı bağlamış olan Mülletlerin teşkı! edeceği bir “birliğin a'acağı, hükmü çı karılmaktadır. © $ Nevyork Heral Tribune Oğazetesinin pazar günleri ıztıkıı'dığı ve beğ milyön nu- sha basan Magazinin baş ,ıYlllmîl ve tanınmış Âmeri- O kan gazetecisi Madum V.B. “Meloney eyül ortalarında gnuııolhıl iletir. mülâkat yapnış, bu mülâkatı aynen eşredilme'ctedir. Cenevreden a'ınan haber- lerde beş'er komiyyonunun a:kklıflıı(nm Habeşistanca “kabul edi diği î*ılmı cevabınır talik ve kırıı O liklı anlaşma şeklinc.ki hal Otarzının kabul edilmiyeceği ÖDi ihsas ettiği, Fransada İt “alya lehinde sempatik tema- T yüllerin tekrar başladığı kâ- yıt edilmektedir Alman basını Ron anın re- Kendisini içten Fransaya G ve Fransanın Avrupa polti tasına bağlanmış olan İtal Yanın şimdiki vaziyette ne Ye karar vereceğinin birkaç hafta içinde belli olacağı, Ulus'ar sosyetesi teklifi Ko Mmaca kabul edilince mesele kalmıyacağı fakat bu takti rde “bütün — Habeşistan!, Parolastle ifade edilen mak- tadın husül bulmuyacağını, ki prestijğinin bu suret'e ku:- A KÖYVEFOL. Türkdilinin Tefrikası : 15 İkindiye kadar süren bu amam eğlentisi yengelerin hatırlatmasile sonlandı. Du *dunun başından son bir kez ;HM!-—H—N"— Yabancı gazetelerde gorduklerımız yınca Fransanın ne yapacağı ön plânda soruluyor, Fransanın | Volkischer Beobachterden: İngi'terenin bütün Afrikada | Mu_umnn_aq 000100000000000006CAS! nının Genel Etrafında Bire toplar atımaya başla- | rtulmuş olacağı fakat İngilt erenin İtalya tarafından m ağlup edileceği ve Romanın İngilterenin yerine geçeceği rüyasını görenlerin hayâl kızgınlığına uğrıyacağı evel! ce Fransada İtalya ile müş | tereken İngiltereye karşı ko- | yabilmek düşünülm üş ise de birçok sebepler dolayısile | bunun tahakkuk — etmediği; çünkü Fransanın her şeyden evel İngilterenin Lokarno | muahedesi çerçivesi dahilin de uluslar sosyetesi Josluğu nu kaybetmek — istemediği, Romada İtalyanın İnıılıere ye karşı Akdenizde faik olduğu yolunda iddia serdedildiği, İngiliz filo takviye kuvvetle- rinin Akdenizde ilk görü nüşte İtalyanın zimemdarlar muh'tini umumi bir telâş Istilâ ettiği yazılmaktadır. Dail, Telegraphın verdiği habere atfen 1930 danberi Çığ tarzında oyan bülçe açığı garip - bir | halbuki | Kaç kişiyiz (Baştarafı birinci sayfa.la) kadar tevakkuf edilse, ne sabırsızlık- — gösterilse ka- | dar yerindedir. Nufusumu- zun miktarı milli — hayatın hangi faaliyet şubesile alâ- kadar değildir? Klasik bir — tasnif ihsai ameliyatı dörde ayırır: İsti- hzar, tadat, te fik, istintaç. Bunlardı miyeti diğerinden az o'ma- makla — beraber denilebilir ki istihzardan vuku bulacak hiç birinin ehem- İ en ufak bir falsonun müte | akip diğer üç rinde müessir bun'arın ame'iye üze- o'maması, cümlesini birden az veya çok tağlit eyleme mesi imkânı yoktur. İstatis tik idaresi işte şimdi ni tertip ve vesaiti maliyesi- ni temin eylemiş; 20 teşrini evel günü tadada ait yapı'acak a vesaitli 6o güne bu : istihzar devresindedir. İdare ihsa mevzuunu tesbit, plânı- | mücatesiplerine | garip gelirse gelsin Biri 50 İRKDİLİ SAYFA 3 Meslek zevkini duymuş heri kimse için kendi şubesi ih- tü na ait bir eser o kim. seye bir şiir manzarasile gö- rünür: Bu hal şubeler kadar her ne ve diğeri 25 — maddeden müteşekkil bu sayım — tali- matnamesini — istatistikçiler işte © kadar zovk ile mü | *alea ve tetkik edebilirler. Talimatnamelerin yalnız ki tap karığtırılımaâk! — veyabut masa başında yalnız aklı selime müracaat — edilmek suretile vücude getirilmediği- hemen her sahifesinden an- laşılır. Burada hiç bir mad. de laf olsun, diye konulma- * mıştir. Sayıma, sayım — gü- nüne ait olarak hemen he- | men hiç bir ihtimal gözden uzak tutulmamış ve bu ih- | tmal'erden her hangi biri manen maddeten hazırla- makla mefguldür Nüfus sayımı — hakkında İstatistik idaresinin — ihzar etmiş olduğu talimatname daha doğrusu iki ta imatnamc yalnız tadat günü — bu işle meşgul o acak kimselere de ğ nazari ameli istatistikle | uzaktan yakından alâkadar büyüyen İtal- | herkese şayanı eğer tam || vaktinde durdurulmazsa İt- | alyayı iflâsa götüreceği, İtal- yanın ham —madde!lerden çoğunu evel ve Aahir ha tiçten a'mak mecburiyetin olduğu, İtalyanın ne Lo- ndra. ne Piris verede Ne- wyorkta kredi bulamadığı, İtalyanın kısa bir harp de vresi için kâfir miktarda ham maddeleri varsa da uz un müddet sürecek bir har- bin İtalyayı müthiş bir eko nomi - ve finans buhranı na götüreceği bildirilmekte- dir. Gazetenin Parix muhabi- Finin !9.9 tarihli telgiafın- da İngiliz filosunun en bü yük bir kısmının toplandığı Akdenizde bir gün birden bire toplar atılmıya başla- yınca Fransanın ne yapaca- ı sualinin Pariste ön plân da sorulduğu Fransanın ica: bında nihayet finansel ve ekonomik Sanktiona iştirak edip fakat hiç bir askeri harekâta iştirak et miyeceğinin mukarrer - old- uğu Lavalin Eden ile yap- tığı çetin müzakerelerden sonra — beşler — komisyonu suretle İN BAŞAKLARIN TUZAĞI GD JN KLOR ROMAN ——— YAZAN: ÖOsman Balkır Te semam Kız evinde birer yorgun- luk kahvesi içen hamamcı- lar gece yapılacak eğlenti - de yeniden toplanmak üze- Ve türkülerle bir tas daha | "* dağıldılar ku döküldükten sonra bütün * kızlar va m:_d_nı" | Eorıembe günü. . Kuşluk all, ğ vakti.. Dk'e 1 yqı iR m':ıılu B Cop oynıyocak — genç'ler AF SAĞ TEbferik bamam atlarına binmiş, köyün cop dan çıklı'ar ve köyün yolu- hu tuttular. . Köy kıyısında onları çal Bi'ar bekliyordu “Oynak oyun havaları “çala: Tâk on'arı kız evine getir Çalgılar | alanında atlarını sağa — sola koşturuyor, oynatıyorlardı. Vakit geldi. Alana on metre aralık ve beş mötre yükseklikte diki len iki sırığın ucuna urgan | tavsiyedir Kayıp mühür Muharrem adlı mührümü kaybettim. Yenisini alacağı mdan eskisinin hükmü kal madığı ilân olunur Aktarmadan Ali oğ'u Muharrem teklifinde Necaşinim nezdine başmüöşavir yahut Vali ünv anile gönderilecek uluslar sosyetesi komserinin Fran saz İngiliz yahut İtalyan tebaasından olmaması kay dının sine muvaffak hattâ bir İtalyan zabitinin Habeşistanda ewniyeti umu miye işlerinin başına geli rilmesi ihtimali mevcut ol duğunun Partirax ve Petit Parisien tarafından bildiril- diği, Pariste beşler komls- yonu tekliflerinin büyük bir devlet için bile şerefsiz ol- madığı fikrinin hâkim oldu ğu ve Fransanın Roma nez dinde beşler komlsyonu tek- Tlifleri lehinde tavsiyelerde bulunduğu, Laval ve Edenin | Akdeniz n.esele'erini görüş- tükleri yazılıyor. cobunu organdan aşırtacak olan ailıya verilmek üzere bir top kumaş. bir. gömlek ve başka armağanlar bağ lannıştı. Gençler - atlarını yirmi oluz metre geriye çe ktiler. Davullar “Köroğlu, nu çalıyorlardı. Gençler sira — ile atlarını | sürmeğe, dört nıla — koştur- mağa ve coplarını yere vu rarak urganı aşırtmak - için Uuğraşmağa başladılar Bütün köylü heyecan iç- inde koşan atlıları seyredi yor, fi'anın oğlu kazanacak yok fılan kazanacak, diye oranlar yapıyorl. Beş on kez gidip geldik ten sonra kara, yağız bir ata binen Aslanın küçük lar, urganların bir ucunada | kardeşi Erdoğan, cobunu urganı atlatmağı başardı. | değiştirilme | olduğu | | | Drih, milâdi tarih nin tahakkuku halinde itti- münasip tedbirin iraesi ihmal o'un mamıştı. Memleketin ahval ve icabatı: halkın ruhiyatı; ka'abalık bina'arın, şehirle- rin, merkezden uzak - vilâ yetlerin hususiyetleri; geçen tahririn — tecrübeleri « talimatnamelerde ayrı ayrı nazarı itibara a'ınınış oldu- gu görülür. Meselâ talimat ta yaş meselesine müteallik birden nazarı dikkati cel- bedecek bir madde — göze çarpmamak mümkün değil- dir Geçen tahrirde de ya şa ait sua ! Tarihi tevellüt, şeklinde Airad - ediliyordu ve nazariye itibarile şüphe- siz ki en sağlam sual şek'i değiştiri'miş olduğu görüli- yor. Hiç şüphe etmiyoruz ki istatistik idaresi bu defa su. al şeklini değiştirmekte mü- him sebepler görmüş olacak Tarihi tevellüt denilince garp memleketlerinde hatıra üir tek tarih gelir: Milâdi tarih. Bizde ise bu hususta kaç tarih mevzuubahs - ol- maz: Hicri tarih, rohi ta- Tahrire vasıta olacak anasıra sonra ihsa mevzuu olan ferde hic- riyi, rumiyi, milâdiyi, larındaki gün ve sene fark bunları ha'len meri ve mevzuubahs olan milâdi tarihe çevirtmek ve ondan sonra vahi tada dın yaşını bulüp tesbit et mek hususundaki müşkü'â ti bilhassa uzak vilâyet'erde | bu vilâyetlerin hücra köy- lerinde tasavvur ediniz. Bir gün içinde olup bitmesi hazı zaruri veya Bu ara- larını anlatıp da Ve kumaş topunu aldı. İkinci atlatan muhtarın oğlu Gündüz de gömleği aldı Ve cop oyunu bitti. Cobcular aldıkları öndül armağanları — atlarının boyunlarına bağlıyarak kö- ye girdi'er. * Çağrılılar geldi, Davullar çaldı. Zeybekler oynadı, Yendi, İçildi, Cirit oynandı, Cop oynandı, Pehlivanlar güreşti, Ve Kaya güvey girdi Düğün bitti. ö İki yal gizli gizli sevişen ve ancak kimi geceler bu lıııın konuşabilen bu bir ve Sayım günü olan 20 sorulacaktır. ruz. | — Vilâyet ismi Kaza ismi Nahiye ismi Köy ismi Bina numarası Adı ve soyadı O 0 5 W Hangi dindedir de konuşulan lısandır.) 9 , kaç aylıktır.) 13 M 15 - Yeni ir, varsa nedir. )7 ve kaza ismi yazılacaktır.) 10 — Kadın mı Erkek'mi. 11 — Görünür ve vücut 'Genel Nüfus sayımın- 'da Neler Yapılmalıdır.. IHALK İMIZA BİRKOLAYLIK Sayım günü yaklaşmaktadır. rafında hazırlıklar devam ediyor ilkteşrinde halka Nüfus sayımı için her ta- bazı sorular Biz, kolaylık olmak üzere soruları okurlarımıza veriyo- Sayım günü sayım işyarları tarafından sorulacak soru! Oturduğu binanın cinsi Hangi devletin tebaasıdır. 7 — Ana lisanı nedir, ( Ana lisanın maksat aile için 8 — Ana lisan ndan başka hangi İlsanı konuşmasını bilir Nerede doğmuştur. (Ecnebi nlar için .nemleket ismi Türkiyede doğanlar için - vilâyet memleketlerde doğa - sakatlığı. varmıdır ve nedir 12 — Kaç yaşındadır. (Bir yaşında küçük çocuk ise Bekâr mı, evli mi, dul mu, boşanmış mdır? harflerle okumak bilir mi? Yeni harflerle yazmak bilir mi” 16 — Muayyen bir mesleği, vazilesi veya sanatı varmıd” Muayyen bir mesleği, vazifesi, sanatı veya meş galesi yoksa ne ile geçinmektedir? mültezem bir tahrir için ida renin o klâsık — şekli suali ibka etmeğe güvenmediği anlaşılıyor. Demek isteriz ki talimat- nameler uzun uzun teşkik: lerin, tecribelerin ve belki de uzun uzun münakaşala. rin mahsulüdür. Fakat ista tistik idaresinin — istihzaratı ne kı'dır geniş ve ne kadar elddi tutulmş — olursa olsun ve tahrir günü adeta onun emrine geçen bütün tetkilâ. t hükümet — vazifesini ne kadar dikkatle yaparsa yaprın bizzat halk — gerek tahrirden evel ve gerek tah- rir günü bu sayım işile biz- zat alökadar olmaz, istekle şuurla idareye yardım etmez de bu hususta — bikayt dav ranırsa tahrir işinin şuradan buradan aksaması ve alına- cak meliceleri az çok şaşırt. ması gayri mümkün değil- dir. Bunun için memleketin bilhassa okur yazar tabaka: sı bu işe daha buıünden çift köy genci, bugün Üüç yavrunun cıvıldadığı bir yu vada mutlu ve bahtiyar ya şamaktadırlar — Yalınız. dü gün harcı olarak Hacı Ab diden aldıkları yetmiş lira- nın yıldan yıla arlan üremi ni ödiyebilmek için herha- rman sonu ürünlerini Hacı Abdinin dolmak bilmiyen anbarlarına taşıyorlar. Üç yıldır. ödiyemedikleri bu borç-her yönden eksik- siz olan gönençlerini bozu - yor. Zaman oluyorki, Dudu.. — Ah Kaya', diyor, ne- ne gerekti senin bu kadar gürü'tülü düğün yapmak . Bak bir düğün bize neye mal oldu. Üç yıldır. Hacı Abdinin, o yılan herifin uş ağı gibi çılıııyoıu: ve yine de bu biti | medigi halde | zahir olmak — lâzımdır. 20 teşrinievel — adeta — bir se- ferber'ik günü olacaklir. OÖkur yazar tabaka için © gün sayıma filen maddeten yardım etmek adeta — milli bir borçtur Bu borcu eda edebilmek için de mevzuu bahis tabaka talimatname- evelâ kendi okumalı, sonra sayım günü bunu de- rece derece ailesi, mahalle- si, semti halkına tatbik ede- bilmek için elinden geleni yapmalıdır. Ta ki zahirde sanıldığı kadar basit bulu- namıyan ve hemen hemen biç kimseye beş para veril memlekette bedavaya mal olmıyan bu sayım işi için mubhassas ya- yarım milyon liraya karip masraf da son santimine ka- dar mahalline masruf olsun yani şu yurdda kaç kişi yaşıyoruz, bunu hatasız mey- dana çıkarabilsin. Namık Zeki Cümuriyet Merkez - ban- kası malt müşavir! sötistik Umum müdorluğü tarahıldan gönderilmiştir leri Mlmlıen borcun altından kalkamıyoruz. Kimbilir da- ha kaç yıl © mendebur herife uşaklık edeceğiz. Ne diyeyim, Tanrı öyle herifin boynunu devirsin. Kaya, bu acıntılı sözlere karşı cevap veremiyor. ve yalınızca: Ne yapalım, Dudu?. Tanrı böyle istemiş, böyle oldu . Diye boyun büküyordu. (SON ) Titik İstanbul ticaret mektebin- den evelce almış olduğum belgemi yittim. Yenisini ala- cağımdan eskisinin kıymeti olmadığını bildiririm. - İhtisas mahkeme-