16 Ekim 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

16 Ekim 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

TÜRKDİLİ Sayım ve Değeri (.luuıfı birinci sayfada) Bünü tesbit etmek 'ondan Mıl.mühlmdir. Bir nüfüs , esinin bünyesini teşrihde Minat edilecek bir çok hu Yötler vardır. Bunlardan & Mübimleri saşağıda kısa- tetkik edilmiştir. Evelâ, tabii taazzuv” hu- iyetlerini nazarı ilibare lim Burada her şeyden el nüfusun yaş ve cinsiyet rile sureti inkisamı — ve =' zamanda bunların ter inden doğan diğer nok hazarlar mevzuu bahis İktisadi, içtimal ve aske- akımdan erkek mikda İtın ne olduğunu ve tabiri 'arla kadın fazlasının mev- B dür. ounduğıü. oe t nizbette olduğunu tesbil N ek en mühim ve esaslı h Meseledir. Yaş itibarile "Zi terekkübün — bilinmesi *Son derece mühimdir. Bu Gassa, — nüfusun - erkek, din . yaş sinıflarına — nasil fildığını gösterir. Bu su le meselâ nüfosun — -ne darının çalışma yaşında h ğunu vene kadarının Çocuklardan — veya ihti- ,.:Üııdnn mürekkep olduğu , Röre (gayri faal) kumı kil ettiğini öğrenmek ka. | olur. Aynı Zamanda —.Llıp çocuklurile askeri Mükellefiyetleri olanların bi lar da yaş — istatistikler- Yen Aanlaşılır Yaş itibarile nüfusun ter :külıu, nüfusun müstakbel teketi bakımından da çok :“llmdiı. Zira teketi başlıca, evlenme ve * ik yapma çağına gelen fus sınıfının ı.ııdıı. Bu cihetden, — yaş örile terekküp ile doğum Ş' Münasebet var demektir. adığımız asrın bidayetin & beri bir boş — Avrupa Semleketlerile ;:ııeııı.d. müşahede. edil .—İ gibi, (Fransada 'nüfus Ü akusu takriben bir - aşır; ı: beri devam etmektedir.) E:!kh nüfus amı) nn kaidesini doral M”': ve evlenme ve binne- * doğuma Labiliyetiolan * fus sımıfibım — kü inaenâleyh diğer şersit 'İd. ka'ınca — doğumların etle “'mn Eğer —Npı ve Amerikada o'du — gibi, doğum ve — ölüm :lkıiııin tenakusu aynı za ,"’l tesadüf ederse. nüfus Ünunda ihtiyarların n's Klartar ve nüfusun ihti İaması tesmiye edilen va bu nüfus | hareketine | luğu arasında — karşılıklı | | yeni cemahiri | tenakusu yeş | | mevki ile meslek azılmasımı intaç | son senelerde | durgunluk ve hattâ nüfusun mutlak tenakusu baş göste rir. Bir de tabii terekküp hu susiyetleri — vardır. Meselâ evlenen, bekâr kalan yabut boşanan erkek — ve kâdınla: rın adedini; ailelerin terek. küp tarzımı ve bir. memle kette oturanların — tabilyet vaziyetlerini bilmk çok ebe mmiyetlidir. İrk ve milliyet noktai nazarından monoj& o'mıyan memleketler lisan ve din itibâarile nüfus- larının tarzı — terekkübünü tezbit etmek bilhassa himdir. Sonra ana — dilden başka dil konuşan — veya milli dinden başka bir dine mensup olan nüfus zü lerinin temerküz — ettikleri mintakalara sahih — olarak tesbit etmek devlet ve kül- tür siyaseti bakımından son derece büyük ehemmiyeti haizdir. Her ne kadar Tür kiye için — umumi harpten mü zümre- sonra akalliyet meselesi, bil hassa Yunanlılarla mübade- leden sonra, ehemmiyetini gaip etmiş ise de Ermenile- rin, Rumların ilâh ... Haktki ve nisbi mikdarlarile yaşa dıkları mintakaları bilmek büyük menfaatlar temin eder. Emsalsiz bir - süratle Avrupa medeniyet ve ikti sadi olgunluğunu mal edinen Türkiye gibi bir mermleketin nüfusunun kültür itibarile de tarzı lerekkübünü takip etmek çok faidelidir. Mese- lâ oküma yazma bilmiyen lerin mikdarını tesbit etmek çok mühimdir. 1927 — sene: sinde Türkiye — nüfusunun yüzde YO nı okuma yazma bilmiyordu; son senelerde terakki yolunda — gösterilen büyük — gayretler, bilhassa Karflerin kabulü, ilk mekteplerin tezyidi, kadın ların açılması ilâh.. Sayesin- de, yapılacak sayım netice- sinde, gösteri'en nisbetin geniş mikyasta kü çülmüş olarak görüneceli beklenilebilir Nahiye nüfus tarzı terek- kübünün iktisadi hususiyet zikretmek — âzımdır. iktisadi ha- içtimal yukarıda lerint Bunlar nüfusun yatta işgol ettiği bakımından nasıl - terekküp ettiğini gösterir, |u vadide, | bilhassa Türkiye gibi sana- | yileşmek üzere bulunan ve iktisadi hayatını yenileştiren ihtisadi siyasetini hükümetin büyük mikyasda iştirakile plânlı surette geniş sahalara tatbik eden bir için müsbet rakamlara ma- A * hüsüle gelir; neticede * lik olmak elzemdir. Halbuki Büyük Öykü | « Gizli Kalmış Bir Aşk!. Yanzan: TÜRKER ACAROĞLU Bir bayan anlatıyor: Size garip, fakat feciğ Aşktan bahsetmek »bay yazman kahramanı di, çoktan ölmüş bulunu- "_ iste- B Onun için, kendisinden "*2 rahatca bahsedebilec Ni sanıyorum. Okulumu bitirdiğim yıldı *tukluk çağı adı verilen o Yüısız'ık dünyasından he sıyrılmış, şimdiye kadar Uğundan bambaşka, yeni hayata atilmiştim. Tabi, —'Ilnı tuvaletime itina et- * ve moda - akımlarını dndan takibetmek - oldu. | “Venmeğe ve - dolayısile gözelleşmeğe çalışıyordum Güzel mi idim? Değilsem, güzelleşebiliyor —muydum? Bunu bilmiyorum. - Yalnız, bir çok kimseler, benim al- ımlı ve çekici güzelliğim ol: düğundan bahsedip dururla rdı. Belki bunun sayesinde dir ki, daha ilk haftalarda üsnamal bir sükse yapmış tım. Etrafımı, genç ve yak ışıklı erkeklerden mürekkep oldukça kalabalık bir peres Lişkârlar kitlesi Ü. sarıvermiş- Fakat benim bunlârın bi çbirine aldırdığım yoktu. B- en, hâlâ, çocukluklarımda, Balıkesir daimi vilayet encümeninden: 1 — Ayvalık — Altınova yolünda yapılacak — olan 060 lık beş ve 2,00 metrelik üç ki dâman'sekiz menfez işi için | istek'i çıkmadığından eksiltme ön gün müddetle uzatılmıştır | Bu menfez inşaatının keşif bedeli 2402 Era S0 kuruşdur. | 2 — Bu işe aid şartname ve evrak şunlardır A — Eksiltme şartnamesi B Mukavelename örnegi c Nafia işleri şeraili umumiyesi. E — Fenmni şartname. F — Keşif cetveli. İsteyenler bu şartnameleri ve evrakı Encümeni Daimi baş kâtibi ile 3 — Eksiltme 24. 10. 935 perşenbe günü saat İ5 de | Vilâyet Encümeninde yapılacakdır. 4 Eksiltme açık eksiltme usuliyle yapılacakdır. 5 — Eksiltmeye girebilmek için 180 lira 19 kuruşluk muvakkat teminat vermesi, bundan başka aşağıdaki vesi Eksiltm ye yol Nafın Müdürlüğüne müracaatla alınabilir. kaları haiz olup göstermesi lazımdır ve köprü işleriyle uğraşdığına dair Nafiâ Müdürlüğnden ve edilmiyeceği ilân olunur. SAYFA 3 I GALIKESİR VİLÂYETi DAİMi ENGÜMENi .LÂNLARI Her sene kurulmakta olan, ehli sergisi için mahsus olmak bedel hayvan etrafdan gelecek hayvanların barınmasına üzere Balıkesir koşu alanında 775 İira 12 kuruş | keşifli sergi yeri 14-10- 935 günlemeçinden itibaren on beş gün müddetle açık eksiltmeye konulmuşdur. İsteklilerin iha'eye rastlayan 4- 11.935 pazartesi günü saat on beşde muvakkat teminat tutarı olan 57 — lira 14 kuruş malsandığına yatırdıklarına "İair makbuz ilmühberi- le vilâyet daimi encümenine ve şarinameyi görmek - iste daimi BÜrosuna müracaatları kabul 203 ) yenlerin daha önce vilâyet ve eksiltme komisyonununda nakıt ve tahvilâtın (4 ı inci kilometreleri arasında yaplırılacak tamiratı — esasiye için istekli çıkmadığından eksiltme on gün müddetle uza tılınıştır. vaziyeti , memleket | sika a'abilen'er girebilir er. 6 — İstekliler yukarıda üçüncü maddede yazılı saate kadar Vilâyet Encümenine n mende para ve tahvilat alınmaz. T Muvakkat teminat malsandığına yatırilır. müracaat ederler. Ercü I—1 İLÂN Mülga Kebsüt Ziraat me senelik icarına talip zubur e hine müsadif pazartesi günü üzer: bir ay müddetle uzalılı meslek sahiplerinin iktısadi faaliyet şube erine. işletmek şekillerine ve büyüklüklerine | müteşebbislerin | dağlışı ile memur ve ücretli memurlar ' ve amelelerin nisbi' vaziyet: leri hakkında kati istatistik | rakamları olmadıkça plânlı | ekonomi siyasti olamaz. mamafih bütün bu meseleler alelâde bir nüfus sayımı ile ** haledilemez; başlı — başına meslek ve işletme istatistik lerinin yapılmysı lâzımdır. Tetkikimizi zere tekit edelim ki, yapı lacak sayım — neticelerinin kıymeti, sayım listelerini d olduran ve doldurtanların hüsnü niyet ve ciddiyetleri ne bağlıdır. Eldeedi'en ne giceler hükümetin tktisadi içtimai, harsive siyasi saha larda vereceği kararlara eşas teşkil edeceğine göre, İstat istik Uumum müdürlüğü ile | | mesai arkadaş'arına başla dığı çok güç veaynı zama- nda son derece herkesin menfaatine olan bu işte yardım etmek, en yük sek bir borçtur. Yakınla yapılacak sayım. da doğru malümat büyük Türk cumhuriyeti hu dutları dahilinde yaşıyan vermek her ferdin milli- vazilesidir. | Dr. F. Nöymark İstanbul Oninersitesi ( sörle Tİstatistik seafındar nden Urat yrider ha zıpırlıklarımda devamediyo rdum. Yahut, o kafamın erkek - kipini (tip) arıyordum Annemden çok bir asker, sıralarda, | general olan babama karşı saygım vardı. Kulakları çın- laşın zavallı annem, bu açık ilirafımı duyacak olursa ki- mbilir nekadar hiddete ge lir, ve be'ki de darılır Fa kat neme lâzım, ben, doğ rusunu sgöyliyeyim. Babamı annemden çok seviyordum, çok sayardırn. Onun bir de- diğini iki etmezdim, edem erzdim. Çok geçmedi. Bir gün, & ofrada, general babam, be ni, nışanladığını söyledi. S es çıkı;mıdını. Sadece, a- y'e ocağı kuracağım bu de IL_Iıınlıı:ııı kim olduğunu so- kapatmak ü- | mühim ve | bahçesinin iki Y0.V1 925 tari veri'mek ktebi sebze tmediğinden pazarlık — süretile diğı ilân o unür Kayıp mühür İsmail adlı mühürümü ka- ybettim. Yenisini alacağım- dan hükmü olmadığı ilân olunur. Ömerköy nahiyesi Gö kçeörenden Caler oğ- lu 152 numaralı ortak İsmail | $ İshak adlı mührümü ka-| ybettim. Yenisint alacağım dan eskisinin hükmü olma- Dodiğı ilân olunur. Karaman köyünden Halit oğlu İshak $ Mustafa adlı mührümü | kaybettim, Yenisini alacâ- ğımdan bükmü olmadığı ilân olunur Göbel nahiyesi Çamlı kö. yünden 110 Nümara'ı ortak Abdullah oğlu Mustafa 8- Nasrullah adhı mührü. mü kaybettim. Yenisini ala cağımdan bükmü o'madığı ilân olunur Göbel nabhiyesi Çamlı köyünden 159 numara'ı or- tak Abdülahatoğ'u Nasrullah | Hukuk mahkemesinden Bamdiye — mahallesinden | Karmızı Ali kızı Ayşe kocası | | Salim oğlu Mustafadan bo | şanma davası yapıyor mu hakemesi 12-11.935 salı g ünü saat (0 na bırakılmış o'duğundan oturduğu yerin | belli olmasına binaen tebliğ yerine geçmek üzere ilân olunur. rdum. Komşumuz, Hukuk m ezunu Güneş! Demez mi? İçimden: Yaa!. Dedim. Vaka, babamın bahselti ği genç, yakışıklı, geniş o- | muzlu bir de'ikanlıydı. Fa. kat, her nedense, ka'bime daha ilk dakikada, — Şıp, gıp! Diye, iki soğuk dam'a d üştü sandım. Niçin? Hoşuma | mi gitmedi? Masleğini mi | beğenmedim? Yoksa, baba- min 'müjde, diye bana sat- mak istediği şeyi mevsimsiz mi, buldum?. Bilmiyorum Lâkin, ne yapabilirdim?. Babama itirar. Ha, ha, ha.. Bumu geçelim! General ba. bama karşı bu kuvveti ken- e LAİ OĞRÜÜZEERRRRRKKRRK, Bu esaslı tamiratın keşif bedeli 3339 lira 47 kuruştur. 2 — Bu işe ait şartname ve evrak şunlardır. A — Eksiltme şartnamesi B Mukavelename örnegi. C — Nafia işleri şeraiti umumiyesi, D Fenni şartname E Keşif cetveli. İstiyenler bu şartnameleri ve evrakı encümeni daimi baş kâtibi ile Nafıa Müdürlüğüne müracaatla alabilirler. 3 — Eksitme 24 10 935 perşembe günü saat 15 te vi- lâyet encümeninede yapılacaktır. 4 — Eksiltme açık eksiltme usuliyle yapılacaktır. " iyee Eksiltmeyea girebilmek için muvakkat teminat vermesi, bundan başka aşağıdaki ) lira 4Ö kuruşluk ve, sikaları haiz olup göstermesi lâzımdır. Eksilemiye, yol ve köprü işleriyle uğraşdığına dair Na: fıa Müdürlüğünden vesika alabilenler girebilir. 6 — İstekliler yukarda üçüncü maddede: yazılı saate kadar vilâyet encümenine müracaat ederler 7 — Muvakkat teminat malsandığına yabtırı'ır. Encü- mende para ve tahvilât alınmaz. —I | — Balkesir Edremit yolunun — 824-206 - 84-4-388,50 inci kilometreleri arasında yaptırılacak tamiratı esasiye için istekli çıkmadığından on gün müddetle uzatılmıştır. Vu esaslı tamiratın keşif bedeli 3512 lira 43 kuruştur. 2— Bu işe ait şartname ve evrak şunlardır: A— Eksiltme şartnamesi, B— Mukavelename örneği. C— Nafıa işleri şeraiti umumiyesi E— Fenni şartname F— Keşif cetveli İstiyenler bu şartnameleri ve evrakı Encümeni daimi başkâtibi ile nafıa müdürlüğüne müracaatla görel 3 — Eksiltme 24-10 935 ve perşembe günü saa! lirler. 15 de vilâyet encümeninde yapılacaktır. 4 Eksi'tme açık eksiltme suretile yapılacaktır 5 — Eksiltmeye girebilmek için 263 lira 43 kuruş'uk muvakkat teminat vermesi bundan başka aşağıdaki işlerle uğraştığına dair nafıa girebilir. 6 - İstek'i'er yukarıda üçüncü müdür'üğünden vesika alabi enler madde de yazılı saate kadar vilâyet encümenine müracaat ederler. T— Muvıkkat teminat malsandığına mende para ve tahvilât alınmaz 1 ! Encü 1 yatırılır Koyun sehiplerinin nazarı dıkkatine: 1500 dönüm niktarında mora kiraya verilecek Kepakler köyü muhtarlığından: Susığırlığın Kepekler köyü sınırı içindeki tahminen 1500 dönüm mıktearındaki meranın altı aylık kış'ık olarak icara verileceği takarrur ettiğinden 15 10 935 L0 935 tarihine kadar on beş gün müzayedeye çıka- Kepekler köyü 30 rılmıştır. Taliplerin caatları ilân olunur. dimde bulamazdım. Fakat benim yerimde, ve benim mevkiimde başka bir kız olsaydı, pek âlâ — itiraz eder ve herşeye isyan edebi- lirdi. Çünkü benim tahsilim vardı, okul mezunuydüm. Bilhassa, bu zamanda, her şeyde bir devrim ve eskinin ziddi yapılırken, benim kö rü körüne, bir cahil gibi, eski boş ve anlamsız an'an elere sadık kalışım - belki dikkat çekici bir harâ&kettir. Fakat dediğim gibi. benim babama üsnomal bir gün vardı. Ve babam beni, her »m- rini, say- Dağrudur generalim!, Veya “*— Başüstüne kamuta- nım!,, diye dinliyen bayağı bir nefer sadakatile büyüt- müştü. tarihinden muhtarlığına müra- 5- 1—201 İki gün sonra, yüzükleri takarak, resmen nışanlanm- ıştık Ve bunun üzerinden bö- ylece tam alti ay geçti Bilirsin ki; aylemizin eski âdetlerinden birisi de bağbo- zumu yak'aştığı sıralarda haftalarca bağlarda kalma - ktır. Ve bu âdet, hâlâ devam edegelmektedir. O yaz da böyle oldu To- pumuz bağlarataşındık Ben sıra Aarabayla, şehre oldukça uzak olan bağa akşam üstleri döner. dim, Hangi aydı, hatırlamıyo- rum. Fakat sıcak, çok — sız cak bir gündü. Şehrimizin malüm sıcak — günlerinden birisi,., ara iner,