21 Aralık 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

21 Aralık 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

TÜRKDİLİ ea dianaieeiii ee ILYabancı gazetelerde gördüklerimiz. G OTCU LA TU GOSEEE ĞAA Büyük Teh “La France Militaire,, den? İtalyayı Habeşistanın fet hine salmakla Mussolininin atılmış olduğu en — büyük tehlike, bir çok kargaşalık- ların, ta'eb ve bin türlü müşkülât ve ihti- iddiaların, lafın hattâ bir çok harb ve | felâketlerin müsbbibi olması mahtemel 0'an girift ve ka rışık bir arsıulusal durum yaratmak oldu Eğer İtalya ile Habeşislan her milletten ve her irtibat — vasıtasından uzak bulunnn bir çölün or tasında olsalardı kendilerine hiç müdabale etmeden iş lerini istedikleri gibi hallet melerin> meydan verilebili. rdi. Bu da her halde daha iyi olurdu. Fakat ihtilâf maalessef mikdarı pek çok olan ulus'arı alâkadar etmektedir Tigre ve Ogaden daha dün meçhul olmakla beraber hiçte dünyanın öte- ki ucunda sayılmazlar. Ha- beş savaşiyle meşgul — olan çok pek çok kimse vardiır. Daha bazıları da — vardır ki bu savaştan istifade etmeyi düşünmektedirler İta'yan ordusu Habeşistanda İtalyan hükümetinin deyişle- rine ve müteaddit sınıfların askere çağırılması ve sefer ler edilmesine rağmen, Sü- veyş Kanalırın Cenubunda bulunan bütün faal kuvvet lerin Alplardan uzak olduk ları — muhakkaktır. Adua ve Makallede bulunan efrat ve toplar şüphesiz ki Frenn- erin çok uzağındadırlar. İş- te bu öyle — vakıadır bunu hiç bir belağat oyunu değiştiremez. Ayni zamanda — bu öyle bir — keyfiyettir kt Avrupa muvazenesi için de son de- rece ehemiyetlidir. Bunu da böylece düşünenler cut olduğundan emin o'u- nuz. İngiliz donanmasına geli- nce bu donanmanın kâffesi Akdenizde ve Kızı'denizde dir; bu itibarla — da tabiiğ ne büyük Okyonusla ne de Şimal denizindedir. İşte bu - - -— lLlA KA kısmen bulunuyor mev- ULUSAL ROMAN: Ni 22 iKINCı Gelmeğe çalışırım. Şi mdilik müsadenizi rica ede €eğim hanım efendi Güle güle Selim bey.. Elini uzattı Selim tekrar. bu titriyen eli öpdü. Cemi- e birlikte dışarı çıktılar. Bir kaç gün geçdi. Artık Cemille, Leyla ka- rı, koca hayatının muttaril ahengine kendilerini kapdı- emışlardı. Bu bir kaç gün içi- nde Selim bir daha gelme di. Leylâ onun tekrar ge'e- elilndon korkuyordu — Bir ve yuıl Mr şimdiki | lıi; 2600000000000001000000 00 Ö00001001001000000001000 0 likeNedir?.. ; da bir vakıadır, bu vakıanmın | da hem Avrupa muvazenesi hem de dünya muvazenesi | için ehemmiyeli vardır; keza bu vaziyetten de — istifade | etmeyi düşünen'ler mevcut- W tur. | İtalya: ,Ben, Habeşistanı ya bütün olsun yahutta kısmen alacağım, — diyerek ihtiyatsiz bir hareketle silâ- hlandı, İtalya, bunu harpsiz ce ve müzakere yoluyla ya pabilirdi. İngiltere “Habeşi- stanın müstekli kalmaya ha kkı vardır,, diye itirez etti. Bu da ihtiyatsızca bir sözdü ve bir çok kulaklar tarafın- dan işitildi. Aksiseda hemen cevap verdi; “Ben.m de mü- stakil olmaya hakkım var- | dir. | İtiraf edelim ki Mısır da | elini kaldırıp söz istemekte ve “Ya ben?, demekte ka- bahatli sayılmaz. Eğer in san (faaliyetlerini ve hattı hareketlerini — idare eden dalma mantık olsaydı İngil- tere de Habeşistanın — istik | lâlini talep ettiği gün Mısır istiklâlini — de kabul etmesi lâzımdır. Yahutta - İngiltere, kendisinin Misir. ve daha bir çok memleketler üzerin - de icra ettiği Protektoraya mümesli bir — Protektorayı İtalyanın da Habeşistan üze- rinde İcra edebi'eceğini ka: bul ederdi. Netekim Cibuti | tarafındaki Fransız menfeat * lerinia, Nil İngiliz menfaatlerinin de ko- runması şartiyle Habeşista- | nn bir İtalyan dominyonu olması kabul - edi'ebilir bir hal çaresi olabilirdi Bu savaşa mümkün o'duğu, kadar çabucak nihayet ver- mek Tâzımdır. Esasen Avru- palı ve Afrikalı — beyazlar ve siyahlar — arasındaki bu ihtilâfin hiç bir faydası ol madığından derhal bir saona , ermesi gerektir. Mısırın tem- sil ettiği örneğin taklid edi lmesinden korkulabilir. Nete- kim bunun böyle olduğunu İngiltere — pekâlâ bilir zira Şarkta ve Afrikada havadis ler fevkalâde çabuk yayılır- taraflarındakt vıg IL fııî İ YAZAN: MUAMMER GÖZALAN “GÖLÜM haberle geldi. Kapıda ken disini karşılıyan karısına: — Gidiyoruz Leylâ dedi. Adapazarı hükümet doktor- luğuna tayin edildim. Karı koca ertesi günü yol hazırlığına başladı'ar. Leylâ bu seyahata mem nun olmuştu. — İstanbu'dan uzaklaşmasını son — derece istiyordu Selimin bulunduğu bir şehirde yaşamak onun için bir tehlike idi. Onu gör- düğü zamahtı iradesinin eri- diğini hissediyordu. Velevki eski bir zamana ait bile ol- ÇÜ ae l eee | davranırsa. cenubunda Ni lar. Bunlar Mısırdan Hindis- 1' tana: Kapa pek süratle gide | ceklerdir. Bulanık Suda Avlananlar — Mussoliniye Karşı En4 Esasen az çok uyuşmaz olmakla beraber derhal uya- nmaya hazır milliyetçilikler heman her yerde mevcut- tur Bu itibarla şayet Londra emperiyal — memalikin her hangi diğer bir noktasında başka bir aksisedanın yine *Ya ben, diye orlaya çık masına mani olacak şekilde muhakkak ki ha. kimane bir surette hareket etmiş olur Ta ötede uzak şarkta ise | istiklâl istemek - için değil, bilâkis fetih etmek için ze- min ve fırsat müsait görül müştür. İtalyaya karşı müe- sir olmaya — sanksiyonların binnazariye başladığı bütün kançelaryaların Habeş mese lesile meşgul — bulundukları ve bütün Avrupanın da Ak- denizde meşgul bulunup Çin denizlerinde namevcut oldu gu bir günde, Seddi Çinin birdenbire hiç umulmıyan bir hâdise oldu Japonya, Çin Mançuriya sınıtında — tahşidat yaptı ve | Çin hükümetine de oltima | : Âdet yerini nden sırf “zev ahiri kurtarmak, için yapı lacak bir kaç müzakereden sonra da o'an olacaktır. Na- nkinden müstakil, ve bilfi- il Japonyanın kontrolü altı- nda bulunan bir Şimal Çini teessüs edecek ve bu - işten de Avrupa ticareti asla isti- fade etmiyecektir Pek yakınımızda ve hemen kapımızda daha başka siyasa adam'arı var ki İagiliz İtal. yan, müzakerelerine süküt istifaf ve ademi — itimadla kulak vermektedirler. Bun lar, iki Stresa müttefikinin böyle Tasana gölü — suları ve Akdeniz hakimiyeti hu susunda kavga — ettiklerini görmekten ziyadesiyle sevin mektedirler. Hattâ bu kim- seler her iki dostunun ara- sını bulup ortadaki ihtilafı şerefli bir surette bitirmeye gayret eden Fransanın acı şaşkınlığından da memnuni- yet duyuyorlar. Fazla olarak| Brennerde eskisinden daha az mitralyöz bulunup Şimal denizinde ise bir kaç eski İngiliz — gemisinden bııöı bir şey bulunmadığım Ber- linde zevkle müşahede ede- nler çok. Pu itibarla herke- sin misli kuvveti, komşu'ar- sa böyle eski bir hâtıranın kendisini a'âkadar etmesini kocasına karşı hürmetsizlik sayıyor ve üzülüyordu. Ada pazarına giderlerse bu üzü ntülerden kurtulacaktı. Bu tayin haberini alınca büyük bir sevinçle eşyalarını lamağa başladı Haraketlerinden bir gün evel öteberi almak için Be yoğluna inmişlerdi. Ellerinde paketlerle tünele doğru yü rüyorlardı. Tam bu sırada Selimle karşılaşdılar Cemil arkadaşının elini sıkarak: — Oh ne eyi tesadüf dedi Ben de seni görmek istiyor- dum. Dün hastahaneye uğ radım dışarda olduğunu sö ylediler. Selim Leylâyı se- lamladı: Hayır ola bir haber mi top- var? Eve'â edeceğim- Dü sana — sitem lll böbk | de | miş olur. nın zaafiyle artmış — ölüyor. Gerçi Reich süküt ediyor fakat buna mükabil — âtıl durmuyor. Netekim Gene ral Goeringte, Alman himat imalâthanelerinin günde öç ekiple azami ran dman vermek suüretiyle ça lıştıklarından bizi haberdar etmek zahmetini ihtiyar etti Almanya harikülade kuyve tte bir ordu hazırlamaktadır. Ve bu orduyu kullanmak fırsatını gözetlemektedir. Al manya vaziyetin vahimleşe ceğini ümid ediyor. Esasen Akdenizde ve İtalyan — donanmaları arasında bir den x muhare- besi çıktığı gün meydan ha. mü | kikaten Almanyanındır: “Beğen beğendiğin-!,, den Zira ozaman ge- mi ve uçaklariyle İngiliz li manlarını bombardıman ed- ip İngiltereyi aç bırakmak yahut Belçika ile Fransaya hücum etmek ve yahutta Avusturyayı kendisine ben- | dedip alpları aşmak için Tir- yeste ve Venediği işgal et mek gibi her şeyi yapabi lir. GENERAL De Cugnac Balık:sir sulh Iıııkuk__ hakimliğinden: Balıkesir hazinei ma'iyesi namına vekili avukat Tev- fik Zerdecinin Diyarıbekir nakliye taburu kumandanı binbaşı Sait Balıkesir nakli- ye tabur kumandanı yüzba şı Mahmut ve nakliye tabu runda altıncı — sınıf hesap memuru Osman ve — Rize Jandarma bölük kumanda- nt yüzbaşı Şevket aleyhine açdığı ikinci Kolordu nakli- ye taburunun kilar - ve de- polarının 928 senesinde rü- iyet edilen hesabatı netice sinde: Beher kilosu 60 pa- radan 17538 - kilo odun ve beher kilosu beş kuruştan 287 kilo arpa noksan zuhur ettiginden müddealeyhimin celbile odun bedeli olan 263 lira 7 kuruş arpa bedeli o- lan 14 lira 35 kuruş ki ce man 277 lira 42 kurusun maa masraf ve ücreti vekâ let a mması davasının bakıl makta olan muhakemesinde müddealeyhlerden Şevkete göslerilen adresde — eve'ce davetiye tebliğ edilmiş ve gün bile bize uğramadın bu | birkaç tanıdık vardı bir. İkincisi biz yarın gidiyo- | ruz. Adapazarı hükümet do- ktorluğuna tayin olundum. — Oh. Memnun oldum. Demek artık İtanbuldan ka- çıyorsunuz? — Bizi teşiye gelirsin de- ğgil mi? Şüphesiz yarın istas yonda buluşuruz. Biraz daha konuştular ve ayrıldılar. * Son kampana çaldı. Kon doktörler vagoaların kapıla- ni kapadılar. komparlımanın penceresin- den kendilerini selâmetliyen- lere ellerile selâmlar gönde- riyorlar: — Bize mektup gönderin. diye haykırıyorlardı. Teşiye gelenler arasında Cemilin teyzesi, Leylânın annesi, do. ktor Sadık, Selim ve daha İngiliz | Karı koca , LEEEEM Tapu Müdârlüğün den: Mevkiüi Cinsi Değirmen Hekim boğazı Hududu - Gün doğusu dere batısı ve kiblesi yol poyrazı senet sahipleri. Evsafı yukarıda yazılı değirmen Ayşebacı köyünden Ahmet oğlu Halim ve ortak'arının olup ve kaydında Ay- şebacı köyünde hekim boğazında ve Tapu kayıtlarında yalnız hekim boğazında olduğundan BFalıkesir hududunda- mı yoksa Ayşabacı köyü hududunamı olduğunu tahkik ve tesbiti için 5-| 936 pazar günü mahalline memur gönde ri'ecektir Bu iş hakkında itiraz edenler varsa 6 günü mahallinde bulundurulacak keşif memuruna müracaatlârı lüzumu ilân olunur. Tapu Müdürlüğünden: Mevkii — Çirak oğlu yerinde 5 Dönüm Doğusu Koca Biyik batısı Halil Eyup kiplesi |Hafız) Hasan tar'aları. Evsafı yukarıca yazılı tarla Köseler köyünden Nizam oğlu Mustafanın o'up bu tarla tapu kaydında Sahnihisar mahallesinde ve vergi kaydında Köseler köyünde olduğu yazılıdır. Balıkesir hududu dahilindemi yoksa Köseler köyü hu- dudu dahilinde mi olduğunun mahallen tettkik ve tahkiki için 5 | 936 pazar günü mahalline memur gönderilecektir Bu iş hakkında itiraz edenler varsa o günü mahalinde bulundurulacak keşif memuruna müracaatları ilân olunur. İnhisarlar Direktörlüğünden: Bostancı boğazında yeniden inşa ettirilecek olan Barut ve mevadı infilâkiye deposu 21-12-935 tarihinden itibaren 15 gün müddetle açık eksiltmeye konmuştur Keşif bedeli 6669 lira 68 kuruştur. Muvakkat teminat SÖT lira eksiltme 16 | 936 tarihinde saat 14 de yapılaca> ktır. Buna ait şartname ve keşif evrakını görmek için her gün ve eksiltmeye girmek için yukarıda gösterilen gün ve saatte teminatlarını baş müdüriyet veznesine yatırmak su- retile komisyona müracaatları me İcrasına ve gıyap kara rının kendisine tebliğine ve giyap kararına mahkeme ve tetkikata devam edi'eceğin- den bahsedilmesine karar verilerek yine davetiye teb- liğ edilen Rizedeki adresi- ne gıyap kararı davetiyesi gön| derilmiş isede oradan başka yere nakli memuriyet ettiği ve halen nerede olduğu bi linemediğinden bahsile gıyap kararı davetiyesi sahibi Şev ketin bulunmadığından bah- sile tebliğsiz olarak iade edilmiş o'duğundan müdde aleyh Şevkete ilânen gıyap kararı tebliğine karar veril- miştir. Muhakemenin bırakıldığı 10 şubat 1936 tarihine mü- sadif pazartesi günü saat dokuzda Balıkesir sulh hu kuk — mahkemesinde hazır bulunması, hulunmdıiı tak- İkbal kalfa romatizmalarından ra hatsız olduğu için istasyona gelememişti. Leylânın kucağı çiçek buketlerile dolmuştu. Bunların içinde Selimin ya- Iniz kırmızi. karanfillerden yaptırdığı güzel bir buket göze çarpıyordu. Selim ar- kasını peronun demir direk- lerinden birine dayamış, du- daklarında uçuk bir tebes sümle onlara bakıyordu. Ağlamamak için gülm ek kadar insana zor gelen ne yar?.. Leylâ gözlerini ona çevir memek istedikçe içinden ko pup gelen tahammül edilm ez bir kuvvet gözlerini Se- limin gözlerine mıhlıyordu. Ah bu gözler.. Neler söyle- miyorlardı' . Bu gözlerde öksüz kalmış bir aşkın bütün isyanlarını & kabildi. 3 —1 — 394 Kayıp terhis tezkeresi Askerlik terhis tezkeremi kaybettim. Yenisini alacağ- ımdan eskisinin hükmü ol- madığını ilân ederim. Edremit Hacı Tuğrul mahallesinden 317 do- ğümluü Şerif oğlu Mustafa Kayıp mühür İbrahim adlı. mühürümü kaybettim. Yenisini alacağ- ımdan eskisinin hükmü olm- adığı ilân olunur. Pamukçu zirai kredi kooperadifi ortakların- dan 88 numaralı İbrahim dirde gıyabında muhakame ve tetkikatadevam'edileceğinden işbu gıyap kararı tebliği ma- kamına kaim olmak üzere ilân olunur. Zavallı Leylâ eyiliğe doğ ru tırmanmak istedikçe ete- ğgine sarılan görünmez ellerin tazyikımı hissediyordu — Bu merhametsiz eller onu aşa- gıya,ucu ve derinliği anlaş- ılması güç bir boşluğa doğru çekiyorlardı. Ellerindeki ku- vvetin azaldığını tırnak dip- lerinin kanadığını, iradesinin körleştiğini görüyor ve titri- yordu. Üçüncü kampanadan sonra geçen bu birkaç sani yelik Fasıla ona bir asır ka- dar uzun'geldi. Lokomatif bomurtularla demir tekerlek: leri cevirmeğe başladığı za- man üzerinden büyük bir yük kalkmış gibi oldu, geniş bir nefes aldı. İstasyon, teşyie gelenler, ya- vaş yavaş küçüldü. Sal'anan mendiller gittikçe ufaldı yal- nız kayıp olmiyan - bir çift elâ gözdü Bu b ED