30 Ocak 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

30 Ocak 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Balıkesir Coğrafyası.. Balıkesir Halkevi, neşri yatı arasında memleket ba kımından mühim bir boşlu ğu daha doldurmuş bulunu: Uzun bir. müddetten beri üzerinde yorucu çalış yor malarla didinilerek meydana getirilen bu eser, diyebili- rim ki Halkevimizin şimdiye kadar çıkartmış olduğu ki tapların en mükemmeli en olgunudur. ve Bol resim ve üç güzelha ritarı bulunan Balıkesir coğ: rafyası üç bölüm üzerine tertip edilmiştir. Birinci bö lümü mesaha, iklim, akar sular, göller, denizler ve kı: yıları, hayvanlar ve nebat: lar teşkil ediyor. Bu bölüm tam bir salâhiyet ve vukufla yazılmıştır. İkinci bölüm*be- şeri, durumdur. Bu bölüm- de en ufak teferruatına va- rılıncıyâ kadar ve dikkat edilerek yazılmıştır. Yalınız bu bölümde bazı yanlışlık lar vardır ki bu da bilhassa vilâyet ve kazaların gra- fikle gösterilen nüfus rakam-| larındadır.Eserin umumi du. rumu bakımından pek/ehe- mmiyetsiz olan bu rakam yanlışlıklarının herhalde mü rettip veya nazarı tashihden kaçmış hatalar olsa gerek Bazı takvimlerde görüldüğü gibi, vilâyet rüfusunun to plu olarak gösterilen rakam- larla Balıkesir coğrafyasın daki rakamlar birbirini tut- mamaktadır. Bu fark ise Balıkesir coğrafyasında on üç bia küsur olarak noksan gözükmektedir. Bunun bu iki sebeplerden ileri geldiği ni zan ve tahmin ediyorum. Eserin üçüncü bölümünü teşkil eden vilâyetin “Ma denleri, dir. Bu bölümde dahilinde halen mevcut bulunan ma- denlerin, cins, vilâyet hudutları kiymet ve ehemmiyetinden — bahsedil mektedir. yasında birde endüstri kıs mı vardır ki, bu kısımda vi lâyetin sanayi iktisadi sahada oynadığı mühim ro lü açıkça tebarüz ettirilme ktedir. Balıkesir coğrafyası eseri- nin bir hususiyeti vardır ki © da Balıkesir ve havalisinin bir. bir. gezilmek tetkik edilerek yazılmasıdır Evet bundan evvel Balıkesir coğrafyasını ve yazan Gazâli eserinde vilâyetimizin coğ' rafi durumunu çok iyi tet Fakat ikinci Balıkesir coğrafyasını meydana getiren Cenap Re fik Orkonun bu eseri diğe- rinden biraz daha farklı ve daha olgundur. Zaten bu ikinci ezere daha fazla coğ: kik ederek yazmıştır. rafi malümat konulamaz- di ki..: Mezkür — eserin hububat kısmında bizce mühim gö rülen bir nokta vardır. Hu- bubat kısmına eşerinde faz Cenab Refik ciheti la yer veren Orkon bu eserinde etraflı ve açık olarak' yaz- | Mufassal olan bu mığştır.” Balıkesir coğraf- | suretile | |Sara e 1 ila kabine arasındaki ihtilâl Bazı İngiliz gazeteleri İn- | giliz sarayı ile hükümet ara- sında bir ihtilâf çıktığını ha ber vermektedirler The Star gazetesi, kabi- nenin Dük de Kentle Dük de Gloucestere Avusturyada Wi- ndsor Dükünü ziyaret etme kten vazgeçmelerini tavsiye etmiş olduğunu iddia etme ktedir. | Kral ailesi, son kânunev- | vel ayı hâdiseleri yüzünden kendi erkânı arasındaki mü- nasebatın katiyyen mütees- | sir olmamış olduğunu — ve | tam bir âhenk bulunduğunu isbat etmek arzusunda bu landuğundan bunun için en iyi çare Enzesfeldde eeki kr ala yapılacak bir ziyaret | olacağı mütaleasında bulun. | muşltur. Kral hanedanının ilk plânına göre Kent Dükü Prenses Julianın izdivacı mü nasebetiyle yapılacak mera- simden sondra La Hayeden Enzesfeldde gidecekti. Son dakika Başvekil Bal- dvin mevzubabis ziyaretin hususi olmasına rağimen ka binecin bu ziyareti tasvip etmemekte olduğunu bildir- miştir. Bir müddet sonra Gloucester Düküne Enzes feldde gitmemesinin makül olacağı ifada 0'unmaktadır. Star gazetesinin salâhiye- tar bir membadan öğren diğine göre, hükümet Kent ve Gloueester Düklerne Dük de VVindsoru şimdilik ziya relten vazgeçmelerini tavsi ye etmiştir. Büyük ;ıh:iyel!ııid Şarip halleri Büyük mevki sahibi olan- lardan bir kısmının birçok garip hallerinden bahsederler Eski Yunanlılardan Krişil, kendisini el ile selâmladık larını görünce bayılır, kalır- miş. Katon aynaya bakınca tir tir, kendisini alamazmış. Eski Roma generallerin- den Cormaniküsün horoz dan ödü koparmış. Lehistan krallarından Vi ladisiye, birinci Fransovanın | kâtibi Düşen; bir elma gö rünce herşeyi bırakıp firar edermiş. Erasın balık — kokusuna tahammül edemezmiş. titremekten İngiliz ricalinden — Lord | Bolingirok kediden kaçar | mış!. malümat eseri bir kat daha kıymetlendirmektedir. Fakat — bununla beraber temenni edilirdi ki bu eser- | de hububat kısmı yazılırken memleketin hububat istihsa- lâtımı — gösterir senelik - umumi bir de gra- | fik cetveli konulmuş olsay- | dı eser bir okadar daha gü I zel olurdu. . €en az beş | Bize güzel bir eser veren Cenab Refik Orkonu tebrik ederken,Halkevimizdende bu nun gibi ve bilhassa mem | leket tarih, kültür, folklor ve yatırlarına ait eserlerin | meydana getirilmesini dile Dİz | K. Kâni Akpmarlı | danda kendi bayrakları | Buğday (Yerli) Hatay zaferi için: Yarın Saat Ondörtte Toplantı Var.. Yarın bütün şehir bayraklarla donanacak, - şehir bol | ışıkla aydınlanacak, Hükümetimizin Cenevre- de kazandığı Hatay muvaf fakıyetini bütün yurtla bir- hkte Balıkesirliler de dün de yazdığımız gibi yarın sa at 14 de kutlulıyacaklardır Toplantıyı tertip eden he: | yet buna ait preğramı “ün hazırlamıştır Bütün yurttaşların iştira- ki ile yapılacak olan — bu mitingir tesbit edilen pro - ğramı şedur: Parti, bütün Hayır Cemi- yetleri, Spor teşekkülleri ve Esnaf Cemiyetleri mey- ile yer alacaklardır. Lise ve Öğretmen okulu talebeleri bayrakları ile mi tinge iştirak ederler Mitinge İstiklâl Marşı ile başlanacaktır. Büyük Hatay zaferi hak kında mütcaddit hatipler söz söyliyeceklerdir. Miting mukarreratı yük- | sek makamlara arzolunacak tır. Meydanda ilçeyönkurul ve belediye zabıtasınca min olunacaktır Mitingten sonra alay hü kümet — caddeşini takiben hareket edecek ve hükumet meydanında dağılacaktır. O gün bütün hususi bina lar, milli müesseseler ve te İngmzce intizam parti Kursuda verimli bir halde çalışıyor Halkevinin açtığı kurslar | faaliyetle devam etmektedir- ler. Bir kaç gün önce yazdı ğgimiz Fransızca, Almanca, okuma yazıma, resim İş kurs ikte Doğumevi baş hekimi Halit larile bi Uzel tarafın | dan verilen İngilizce kursu da verimli bir vam etmektedir —- A İraar şekilde de Dünkü unve zahize fiatları | UNLAR: Asgari K. 970 920 860 790 ZAHİRE: S. 980 930 870 800 55 Randıman 60 » 7Ü . 80 - 5 25 5 25 5 75 Hariç piya sadan gelen buğday Mısır Arpa Sert 5 Yumuşak 5 50 6 50 6 75 4,75 4875 5,125 5.25 Başkanlığınca | Azami | şekküllerin kurağları dona- tılacak ve gece de ışıklarla süslenecektir Balıkesir, Atatörk Türkiye sinin kazandığı siyasi muvaf- fakiyeti yarın hep bir ara- da temiz heyecanlarile kut- lulıyacaklar, Büyük Kurta- rıcıyı, bu vesile ile b.r da- şeyden üstün ve başarı ile çıkan hükümetimizin muvaf fakiyet'ni bir daha açıklıya caklardır. Kovandaki Sındırgının Çorum nabiye- sine bağlı Derecikören kö yünden Ali oğlu Mehmet ve Yusuf oğlu Mehmedin , köy cıvarındaki bağlarında arı kovanları bulunmaktadır. Bağ sahipleri bir gün kovan lardaki bala bir güz atmış lursada yerinde yeller esdi ğini görmüşler, hemen vazi yeti jandarmaya bildirmiş | lerdir Jandarma yaptığı tahkikat- | ta balların ayni köyden Ab dullah oğlu İshak ve arkadaşi | İıııııll oğlu Mehme( tarafı Okullarda Dersler hııııun saat birde sona erecak Kültür Bakanlığı okulla- rın gündüz sabahtan akşa- ma saatleri miktarı üzerinde in- celemeler yapmaktadır Kültür Bakanlığı öğleden önce sabah saat — sekizden itibaren derslere başlıyarak Alman okullarında — tatbik edildiği gibi saat 13 de de rslerin sona ermesini ve ta lebeye de derslerine — çalış mak için zaman bırakılma sını düşünmektedir. Dersler gene bu vaziyet te 45 dakika olacaktır Vaziyeti — tetkik etmek için Kültür Bakanlığında bir komisyon toplanmak üzere dir. Ledos Karları eritti. Iııııumıtıı yükseldi. : gündenberi | olan ledos rüzgârı şehirdeki kâmi İki esmekte | we etraftaki karları ha saygı ile anacaklar, her | Muhtelif ihracat muhsul lerimizin Alman piyasasın” daki vaziyeti hakkında Ber | lin Türk Ticaret odasınca bir rapor hazırlanmıştır. Bu rapor bütün ticaret odalariyle birlikte şehrimiz ticaret odasına da - bildiril miştir. Bu raporda Türkiye ile Almanya arasındaki ticaret münasebeti şöylece anlatıl- maktadır: Tesbit edilen ilk rakam- lara göre, Türkiye - Alman- ya ticareti, 936 — yılının bi- rinciteşrin ve ikinciteşrin aylarında da müsaid suret- Balları Toplıyarak Yemişler.. Açık gözler kovandaki balları topladılar. Sahipleri de hoş kovanlarla karşılaştılar, ndan toplandığı ve balları ağız tadile yedikleri şılmıştır. Başkasının balını yiyenler hakkında tahkikata başlan mıştır. Kız kaçırma vakası Sındırgının İşiklar köyün den Mehmet oğlu Ahmedin kızı Ayşe aynı köyden Hü şeyin oğlu Muharrem tara fından kaçırılmıştır. Jandar maca tahkikat yapmakta: dır Merinos Kuzuları üzerinde tetkikler kadar yaptıkları ders | Yapılıyor, Garbi Anadolu zootekni müfettişi ve merinos yetiş tirme müfettiş vekili Hasan | Fehmi İmre beraberinde su ni tohumlama mütehassısları Abdülkadir Göktan ve Cev- det Güvener - olduğu hal | de dün Bursadan şehrimize gelmişlerdir. Mütehassızlar buradaki meri noslaştırma işini hazırladık tan sonra geçen yıl Bursa | da suni tohumlamıya tabi tutulmuş olan ve balen kış- lamak üzere Dikilide bulu nan yarım kan 'merinos ku” | zuların sıhbi durumları üze- bi Anadolunun merinoslaş tırma temelini teşkil edecek | olan bu kuzuları tetkik et mek için bir iki güne ka dar — Soma yolile Dikiliye gideceklerdir. | ten eritmiştir, Devam eden soğuklar da ledoslardan — sonra şiddetini kaybetmiştir. Nakıs dörde kadar inen termumetrenin | dün sabah zait dokuza ka- dar yükseldiği görü üyordu rinde meşgul olmak ve Gar- 'İhracatMahsullerimiz Aimanyaya olan ihracatımız müsait inkişaf ediyor. prüntü olarak satılanlardan bile istifade aranıyor. — te inkişaf etmiş ve Alman” yanın 1936 — yılının ilk u ayı içinde Türkiyeden ithâ lâtı 1003 milyon mark, Tü rkiyeye ihracatı — ise 708 milyon — mark — tutmuştur: Bu suretle 936 yılının ilk 1 ayı içindeki Türk - Almal ticareti, 1935 yılının tek 12 ayı — içindeki ticaretti fazla olmuştur. Bu rapora göre, Alman! da dört yıllık — iktisadi kal kınma plânının — tatbikint büyük ehemmiyet verilm te ve süprüntü olarak atılı eşyalardan bile istifade ç& releri aranmaktadır. Almanya, bütün devlet! rle olan ticaretini genişlet mek ve aritırmak için -ı çok menleketlerde - tical odaları tesis etmektedir. DU cümleden olarak Yugoslaf yada kurulan Alman ticar€ odası, heriki memleket ticâ ti münasebatının inkişafınd büyük bir âmil uımu“ur- | Alman iktisad — neza (Mükerrer vergi) ye meyd bırakmamak için, Roma: ile bir muahede imzala üzeredir. Çoçuk Rakı şişelerini alarak Kândan kaçmış Aygören mahallesinden reşci Adem oğlu 12 yaşif rındaki Mehrret Millikuvve? ler — caddesinde — İbrahlı dükkânına gece saat 22 ralarında gelerek leblebi mak istemiştir. Bakkalın meşgul hıılll’ masını fırsat bilen çocuk bi sırada bir kaç şişe rakl alk rak keybolmuştur. Polise yapılan şikâyet ü rine çocuk yılıılııııııııııı'ıa1 ereratdeseee —— Ordulardö Muallimlik Yıımakm'ııhi izin verilecek, Ankara, 29 (Radyo) | Yabancı ordularda m! lmlik yapmak istiyen 28 tana 4 seneye — kadar verileceği hakkındaki lâ! a Büyük Millet Meclisine * rilmiştir. 1 Bursada Büyük bir iupmnıın İlşi hitti İstanbul, 29 ( Radyo ! " ) Yabancı | Bursada Nafıa vekâleti rafından yaptırılmakta ©| Bursa ile İç Ansdoluyu hıyan İnegöl ovııındık' yük köprünün Inşaatı b tir. Yurttaş, Pazar Günü Yapılacak Hatay Toplarıtısında Sen de Bulu