2 Şubat 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

2 Şubat 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

2 ŞUBAT 937 Millii Hatay Belediye Reisinin Nutkundan: 1937 hu istiklâli getirdi ve Türk olan Hatay Hataylıların oldu. Cevdet Demirayın Nutkundan: “Her davada olduğu gibi Büyük Şef öndeydi. Ulus harşeyde, her davada olduğu gibi onun ardında, onun emrinde ve İşaretine âmâde Gençler Haykırıyor: Öğretman okulundan Kemal: “hatay davirlerin tarihinde müstesna bir sayla olarak kalacaktır.., Liseden - Necmi: Antakya Türktür. Onun en yaşlı dağlarına en eski kıyılarına aslını sorsak biza Türküz!.. Diye se8 vereceklerdir, Belediye Reisi Naci Koda — Hazın nultku: ——— Yurtdaşlar; Heyecanla kabul edilme | sini beklediğimiz Hatay da vamızın kutlulamak üzere ayaktayız. Bu gün içimizden gelen bir duygu tufanı içinde ku lutladığımız Hatay zaferinin doğurduğu neticeler, yalnız zarurl! ve mütebariz bir ha kkın tanınmasından ibaret bir hâdise değildir. Hükü Mmetimizin ortaya attığı tez ve hakkımız bütün vuzuühile, kendisini göstermiş, isabet- siz bir şey istemediğimiz bü töün döünyaca kabul ve ter lim edilmiştir. İııedıjıuıı her türlü isti lâ ve genişleme arzularından vzak sadece Türk — Hatayı Hataylılara bırakmak emel ;: gayesini güden bir istek Bu'tarihin — emriğidi. ve detimilli vazifemizdi. Da 1921 itilâlını yapar ve Y için istiklâlin tik me olan idari ve maha İli Mühtariyetini Fransızlara kabul ettirirken Atatürk on- Ara Hatayın İstiklâlini de temin etmiş'i. 1937 Bu istiklâli getirdi ve Türk olan Hatay Hatay- iların oldu Bununla en büyük vicdan duyuüyor,en büyük Sit Mulit borç . ve vazılöyi Yerine getirmiş o'uyoruz Bu haz ve heyecan içinde tekrar edebiliriz; Hatay da- Yamızı da Boğazlar mesele '© olduğu gibi Türk mil- başında Atatlrk ve onun yük tek iradesi ve işxvretile İsmet ::6'“ bükümeti idare etmiş rhal İnönünde milletin maküs talihini yendiği gündenberi €T tuttuğu işi Büyük Şefin İstediği ribi halle muvaffak Slan İscnöt 'İnBoli Vve 'saüu0 hükümeti, , Türk milleti ve hükümeti Büyük Başbuğun, Hatay da Vasında çizdıği dosdoğru ve #zimkâr yoldan ayrılmamış, 4 da zalerin ikinci ve en Mühim âmili o'muş ve Türk tarihine yeni ve yerinde bir Zafer daha katımıştır 40 Asırlık Hatay bayrağı tekrar güneşe yükseliyor. Aarkadaşlar; Mukavelesini tasdik etmiş tir. Hükümetimizin tercih *ttiği usul ne kadar dürüst Ve biz davamızda ne kadar haklı isek Sancak mukave &sİni tasdik eden devletle- tin “ve — müttefiklerimizin Atatürk Cumhuriyeline kar H itimadı o kadar tam ol zaferini bu anda | | günü iltaharla Reislerimize ve — onların muvaffak arkadaş!arına şük | ran duyduğumuz sırada Sa- ncak mükavelesini — tasdik eden devletlerin ve mötte Fiklerimizin şerefli mümes- sillerinin iyi niyet ve güzel #amimiyetlerini hatırlamayı borç biliriz. Arkadaşlar: Hükümetimizin, milli po- litikamızın iki — sarsılmaz temeli — vardır: Biri; kendi müdafaamız — hususundaki kıskanç dikkatimiz, öteki; bütün milletlerin — emniyet ve hürriyetlerine karşı tıtiz itinamızdır. Hatay davası da bu dik katin eseridir. İsmet İnönü hükümeti ye- ni medeniyetimizi, halk yı gınlarımızın — saadetini ta mamlamak için sulh istiyor. Konseyin Hatayın istik'â line isabetli karar vermesi sulh perverliğimizi ve mll- letlerin istiklâline riayetkâr- lığımızı göslerir. Yurttaşlar; Göğstümüz kabarazak bu anmak ve bu zaferin ehemmiyetini dü şünmek her Türkün — hem hakkı hem de vazifesidir. Lozandan sonra Boğazlar, Boğazlardan sonra Hatay. Sevineceğiz Coşacağız Coşun kardeşler. Var ol sun En Büyüğümüz Atatürk Hep bağırın Türk — olan Hatay Hataylılarındır. Var olsun yüksek siyase- | üle Türk Cumhuriyetine ve Türk U.usuna muzafferiyet ler kazandıran İsmet İnönü | hükümeti Var olsun kahraman Türk ordusu. Bu şerefli günü kazandı ranlara bağlılık, şükran se- sivi hep beraber yükselte- lim Yurttaşlar; Yurda emniyel telkin eden ve Türk mede niyeti — tarihinde bir. anıd olacak olan Cumhuriyet re- Jininin bu zaferi de Türk millerine kutlu olsun, Cevdet Demirayın nutku : Yuddaşlar!. Balıkesir ve bütün - Yurd daha çok yakınlarda henüz heyecamı Özerinde bulunan Boğazlar muzafferiyetini hu Uuladı. Bu siyasi zaferi şim- ve inan | di de Sancağın şerefli dava- Mületler cemiyeti Sancak | sında kazandığımız muvaffa- kiyet takip ediyor Bir buçuk iki aydanberi ulurun en büyüğünden. en küçüğüne kadar işgal eden sabırsızlık ve heyecan içer sinde takip edilen Hatay da- vaşında bütün milletlerin ön ünde kazandığımız muzalfe tiyet, Hatayın kavuştuğu 1& tiklâ! bugün Yurdun ber bu- - TÜRKDİLİ — ününde cağında milli bir. bayram heyecanı ile kut ulanmakta dır. Atatürk hükümeti Hatay işine el attığı zaman ulus bu işte de milli arzularımıza en uygun şekilde halledileceği ne büyük ve sarsılmaz bir iman taşıyordu. Çünkü her milli davada olduğu gibi bunda da Büyük Şef önde idi. Ulus her şeyde,her dava- da olduğu gibi Büyük Kur tarıcının ardında ve işareti neamâde Hakiki sahibi Öz Türk olan Sancağın muka dderatı üzerine verilecek ka- rarı bekledi. Türk dip'omatları ulusun bu noktadaki duygularını. arzularını en açık, en yüksek şekilde ifade ettiler Türkün içinin ne ise, dışı nın da o olduğunu, hakkını kuvvetile olduğu kadar ze- kâsile de müdafaa etmek ve onu kazanmak kudretin de bulunduğunu bütün dün yaya karşı bir daha göster diler. Arkadaşlar! Hatay davasında Cenev redeki —muzalferiyet bizzat Atatürkün de işaret ettikleri gibi sulh ve sükün noktasın dan dünya ve insaniyet için de büyük bir değeri vardır. Türkiye Montröden sonra bu defa da kuvvetlenmesi temenni edilen Milletler Ce | miyetine en güzel ve bütün milletlere örnek olacak bir harekette bulunmuştur Kürkiyenin takip etliği ve | | ye bitmiş naza:iyle bakıyor- her gün kuvvetlenmekte ol an siyâsetini yalnız kendisi için deği , bütün dünya insanlık için en doğru en iyi ve her ulusa örnek - olacak bir şekilde kullanmaktadır. Uatay işinde sevinçle ana- cağımız ve iftihar duyaca- gımız bir aoktada uZak, ya kın hükümetlerle olan cost- luğumuzun — ve kadar küv- vetli ve kopmaz — bağlaria bağlarmış olduğudur. Türk milleti Hatay için İstiklâl istiyoruz Diye hay kırdığı ve Büyük Şefinin ör dına düştüğü andan itibaren dostlarımıza davamıza büyük bir müzaharat göstermişler; hakkımızı Milletler Cemiye tinde inanla ve samimiyetle anlalınışlardır. Dostumuz — İngiltere Ha- riciye Nazırı Eden, bü yük komşumuz Sövyet Rus yanın — hariciye komiseri Litvinof, ve Balkan ittihadı arkadaş'arımız haltâ — Av- rupanın başka başka siyaset takip sden devletleri bile davamıza büyük| brir yakın hk göstermiş'er, Fransa - ile en iyi şekilde aramızı bul mak için geceli gündüzlü çalışmışlardır. Hataydaki irkdaslarımızın ve | | candan TU kurtulan istiklâlinin sevincini burada milli bir bayram he- yecanı ile kutlularken İngil terenin, Sovyet Rusyanın ve müttefiklerimiz. Yugoslavya Romanya — ve Yunanistan ve diğer müzaharat gö steren dost devletlerin adını anmayı âlicenap Türk ulusu bir vazife bilir ı Çok ilerideyiz, çok kuv- vetliyiz. Büyüklerimizin bi- ze açtığı ufuklar çok hu dutsuzdur. Daha pek yakın zaman. lara kadar bu milletin mu- kadderatını körü körüne uç: ürmdan uçuruma sürükli yen saltanat idaresine baş: ka devletlerin verdiği kıym eti hepiniz biliyorsunuz. Bir- de bugünü gözönüne geti- riniz Türk milleti hakkını müdafaa etmek için ayağa kalkdığı zaman bütün mil- letler arasında bir saygı ve sevgi havası yaratıyor. Her- kes Türkiyenin ebedi dostlu- gunu kaybetmemek için ona el uzatıyor. Yalnız. bu, dün geride bıraktığımız uçurumun de rintiğin!, bugönün ileriliğini göstermek icin kâlıdır. Hatay davasına başladı ğımız gün Ulu Başbuğumuz: * Hakiki — sahibi. Öz Türk iskenderun ve Antakyanın mukadderatı | üzerinde ciddiyet vekatiye le durmağa mecburuz , Dedi ği zaman yalnız Türkiye de ğil bütün dünya bu mesele- lardı. Çünkü Türkün arlık baş layıpta bitiremiyeceği — bir dava yoktur ve olamaz Kendisile en güzel şekil- de anlaştığımız. dost Fran- sIz. gazeteleri daha birkaç gün önce “Ankarada hari kulâde kuvvetli bir asker, bir dıplomat oturüyor., Di- ye haykırdılar. Bu, Büyük Şefin ışıkları önünde kendisile hesap gör- düğümüz bir milletin, başı: mızda tuttuğumuz içimizden çıkardığımız Üüyük Adamea, Atatürke karşı duyduğu ha yranlıktan başka nedir? Yine daha bir gün önce Büyük Millet Meclisinde mi | İletin vekilleri olan mebus lar heyecanla Büyük Adamı anmak içla ayağa kalktık ları zaman bir hatip heye boğulan bir sesle kendini tutamıyarak — Ey Ulu Önder, sen dediğini ya parsın ve yapmağa kadirsin. Milletin bir işaretinle yürü meğe hazırdır. Diye bağırdı. günlerinde küçük yavrular, ak — saçlı ihliyarlar önümüze çıkarak soruyorlardı: Hatay kurltuldu. mu? Davanın hallı Söylenen Sunllerine dikkat edin kur- tulacak mı? Değil kurtuldu mu? Diyorlar Yani bu kur tuluşu inanla beklediklerini anlatmak istiyorlar. Bize ve bütün devletlere bu imanı veren hem kuv- vetli oluşumuz, hem de ba- şımızdaki büyüklerin en çe- tin işleri başarma kudretini taşımalarındadır. Türk şehirlerinin meydan larında haykırılacak zafer ler çoktur. Buna inanıyoruz. Yaşasın, çok yaşasın büt- ün yurdup, 18 milyon Tür kün şu saatte tek bir kalple haykırdığı Atatürk.. Yaşasın her işten başarı ile çıkan hükümetimiz ve onun Başbakanı İsmet İnö. nüÜ.. Yaşasın .. Kahraman Türk ordusu.. - Varolsun — bağrın- dan bunları çıkaran Türk milleti . Öğretme Okulndan — Kemal Bağlarlının nutku: Büyük Şef yurdu kurtar- mak için asil ordusuna İlk hedef olarak Akdenizi göz- termişti) Fakat bu hedef söon değildi. Ve son olamazdı. Buna: Geçen on beş yılın zafer- leri şahittir. Lozan ikinci bir zaferdir Onun değerli başarıcısı İs- met İnönü yüz yıllardan so nra bile bir destan kahra- mant gibi nesilden nesile sa yaı ile anılacak. Her yıl başdöndüren — bir hızla birbirini koğalıyan Bü- yük Türk devrimi bir zafe rden, bin bir zaferden üstün bir zaferdir. (Buna dünya şaşıyor.) Bu devrimin yara- tıcısı, Türkün eşsiz Önderi bir kahraman gibi yaşama kla kalmıyor cihan tarihi onu en üstün bir dâhi, en yenilmez bir kumandan ol- arak kaydediyor. Nıhayet Montrö - zaferi, kan dökmeden, - sınırlarda cana, şehirlerde binlerce yu vaya dokunmadan elde edi len bu siyasi başarı Türk l-opı-ıkiırıııdı olduğu gibi Türk sularında da meşru bir hak olan istiklâl hâkimiye timizi bağışladı - Ulusunun saadetinden başka bir şey istemiyen ve yalınız buna çalışan Türkiye Cumhuriyeti kendi topraklarından bir ka rış ötede kendi kanından ol. an, kendi dilile konuşan Tü rk kardeşlerinin istirapları: na Jâkayd kalamazdı Vatandaşlar; Antakya Tü- rktür.... Onun en yaşlı da- glarına, en eski kıyılarına aslını sorsak bize: Türküz! . Diye ses vereceklerdir. Kendi istiklâli, komşu'arının hürri yet ve refahı için tüliz bir yürekle çarpan Türk - istik 5 Nt;rE lâli davasına kalkışan aziz kardeşlerine kanat germek vazifesini ihmal edemezdi. Fakat Hatayı kurtarmak için 16 yıl önce yaptığı gibi silâha sarılmıyacaktı. Çünkü amacı dünya barışının sa- rsılmaması, dostluk bağları- nın çürük iplik yumakları gibi çözülüp dağılmamasıdır. Bu maksatladır ki istikbali herkesten önce ve herkesten isabetli gören Asil Şefimiz ve onun değerli arkadaşları bu istiklâl davasını barış yo- la ile başarmağa azmetti- ler. 500 Bin kalbinin bir tek ses, ve bir tek istekle vuru- şu; aylardan beri halli için her fedakârlığı göze aldığı. mız bu büyök işi de sonuçlandırdı . — ( Hataylı- ların zaferi kutlu ve mutlu olsun) Biz Suriyenin tstiklâ. line karşı da saygı duyuyo- ruz. Arap ulüsünün - refahi en samimi dileğimizdir. Çok köklenmiş bir mazisi olan Türk * Fransız dostluğu şu- ürlu bir beraberlik duygusu tle bir kat daha artmıştir. Konsey kollektif. çalışma- nin ve insanlık - bağlarının yüksek değerini bu siyasi zaferle bir kerre daha orta- ya koydu. Zaten bu bizim çoktanbe- ri beklediğimiz bir - netice idi. Çünkü biz bütün tarih seyri boyunca insanlık — için bir şeref, bir saadet devri açmaktan asla geri durma- dık. Bizim ülkümüz — bütün milletlerin refah ve mutlu dur. Yer yüzünü yeğâne bir cennet ülkesi haline sokacak ©'an bir cihan sulhu, bu ül- kü bugün vatan serhatleri. ni aşarak yer yüzüne sa- adet getiren cihanşümul bir küvvet ve küdret olmuştur. İşte bunu bilen bütün do- st ülkeler bizimle birlikte bu büyük neticeyi, bu mu- kaddes zaferi kutlulamakta- dır. Türklüğün Böyük Kurtarı. cısı tarihin müstesna kahra- manı ÂAtatürke minnet ve şükran duygularımızı sunar ken zaferiniz. kutlu — olsun derim. Liseden Necminin nulku: ——— ©.0ru: Ey!. DVünün savaşlarında aslanca çarpışarak - tarihini eşsiz kahramanlıklarla süsli- yen Büyük Türk milleti, Eyi. Dün olduğu gibi bu günyde Atatürkünün ardından yürüyerek her yılını yeni bir zafer yeni bir şerefle dolduran büyük ırk, Zaferin kutlu olsun! Aylardır. hatiâ senelerdir bek'enilen ümit güneşi niha- yet doğdu Öksüz vatan parçası şirin | (Lütfen sayfayı ç viriniz) eli KOĞ Ü a .’ı