2 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

2 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. NO: 5574 ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR. /2 ŞUBAT 1937 SALI HER YERDE 5 KURUŞ Atatürkün Kamutaya teşekkürleri Kamutay dün orman kanunu proje- sinin ilk müzakeresini bitirdi Kamutay dün Tevfik Fikret Sılay'ın reisliğinde toplanmış ve geçen celsede 80 maddesi görüşülen orman kanunu projesinin müzakeresine devam edilmiş- Reis celseyi açınca, devlet reisi Ata- tilrkçe Hatay işinde elde ettikleri yük- sek muvaffakiyetten dolayı resmen te- gekkür edilmesi için almış olduğu ka- rar dolayısiyle B. M. Meclisi riyaseti tarafından gönderilmiş olan telgrafa Atatürkün cevab — verdiğini söyledi. Büyük Önderin yukarıya koyduğumuz telgrafinr Kamutayın ” dakikalarca sü- ren alkışları arasında okuttu: *** Ormanlarda yangın söndürülmesi i. çin gideceklerin muayyen tarifeli vasıta- Jarla hareket ettikleri takdirde nakliye ücretinin idare tarafından ödeneceği ve söndürme işinde çalıştıkları müddetçe devlet urmanında orman idaresi, diğer ormanlarda alâkalılar tarafından para- —— Gündeli ORMAN KANUNU Cumhuriyetin orman rejimi ka- munlaşmış sayılabilir. Büyük Mil- let Meclisi dün orman kanunu lâ> yihasının ilk müzakeresini bitir- miştir. Bundan evelki iki içtima gününde olduğu gibi dün de ka- etraf- Bu hal, mevzua mecli ehe- miyeti göslerir. Ormanlarımız için bütün yurdda duyulan geniş alâ- ka Büyük Millet Meclisinin müza- kerelerinde en vazıh ifadesini bul- muştur. Meclisçe ormanlarımızın çok sı- kı ve ağır kayıdlarla korunması bir devlet vazifesi sayıldığı kadar işletme ve istismarı da devlet işle- ri arasında görülmüştür. Cumhu- riyet hükümetinin birçok iktısadi teşebbüslerdeki muvalfakıyeti ise ormanlarımızın devlet işletmesiy- 'nunun maddeleri üzerinde hi konuşmalar olmuştur. e de verilen le en iyi idareye kavuşacağına de- lil sayılmıştır. Büyük Millet Meclisinin dünkü müzakerelerinde orman yangınla- rına halkın en geniş vasıtalarla 've daha çok mikdarda iştiraki için kayıdlar konulduğu gibi suçlarında en ağır cezaların tat. biki teklifinde bulunulmuştur. Fil- hakika ormanların tahribinde yan- gınların rolü ile bir kısım - halkın ihmal veya kasdı en başta sayıl- mıştir. Hususi ormanların korunma ve işletmesinin sıkı bir devlet mura- kabesi altına alınması şimdiye ka- dar devlet ormanlarını mübah sa- 'yan ceki bir zihniyetten büsbütün uzaklaştığımızı gösterir. Siyasi zaferlerimizin şeref haysiyetimizi yükselten — hava: içinde yurdun imarını hızlandırı. yoruz. Orman kanunu bu hızlanan hareketin en yeni eseridir. huriyetin her eseri gibi bütün yurd saygı ile ka: tır. Cum- bunu da B. Abdülhalik Renda Büyük Millet Meclisi Reisi Ankara mukadderatının memnuniyete — şa- yân görmüş olan büyük Ka- mutayın hakkımızda taltif kararı vermiş olduğunu bil- diren — telgrofınızı — büyi memnuniyetle aldım. Teşekkür ve minnetle- rimi bildirmekle bahtiyar olduğumun Kamutaya arze- dilmesini dilerim. K. ATATÜRK #ız ekmek verilip başkaca ücret verile- miyeceği hakkındaki 91 inci maddenin müzakeresi sırasında İsmail Hakkı Uz- man söz aldı ve bizde muayyen tarifeli vasıtalar olmadığını, kamyonlarla gidil- meğe lüzüm hasıl olursa bu maddeye göre bu vasıtadan faydalanmak mümkün olmadığından kamyon kelimesinin mad- deye konmasını teklif ctti. B. İsmail Hakkının verdiği tadilna- me nazarı itibare alınarak encümene ha- vale edildi. Şerif İlden (Kastamoni) orman yan- gınlarının, görülmesi için kuleler yapıl- masını teklif etti. Projenin cezal hükümlere aid beşin- ei faslr konuşulurken Remzi Gülez (Ga- B. Hitlerin nutku Londrada hayli inkisar oyandırdı İngilterenin mütemmim izahat istemesi muhtemel Lö Tan nutukta hem itimad ve- rici, hem de kaygı uyandırıcı parçalar bulunduğu fikrinde Londra, 1 (ALA.) — B. Hitler'in nut- kunun daha derinden tahlili, nutkun B. Blum'un sözlerine cevab teşkil etmeme- si dolayısiyle salâhiyetli ingiliz mahfil. lerinin duymakta oldukları hayal inkisa- Fını teyid eder mahiyettedir. Uumumi görünüşü itibariyle mutedil olan bu nutukta Pransa, Belçika ve Hol Jandaya verilmiş olan umumi teminat, müsbet bir değer taşımaktadır. Ve bu hususta daha evvelce yapılan - beyanatı teyid. etmektedir. geçtiği hakkındaki cümleden başka, u- tukta hiç bir sarih ifadeye, hiç bir pratik fikre rastlanmamasını, salâhiyetli mah- filler esefle karşılamışlardır. Sürprizler devrinin İzahat istenmesi muhtemel Hükümetin, bu nutkun bazı noktala- Fının tenvirini istemesi ihtimali vardır. Böyle bir ihtimal, ingiliz diplomatik mahfillerince red olunmamaktadır. Hayal inkisarına yol açan kısımlar, bihassa si- lâhsızlanma ve ekonomik İş birliğine a- id olanlardır. Diğer kısımlar mütemmim malümat istenmesini — haklı gösterecek mahiyettedir. Bu takdirde diplomatik yollarla hareket edilecektir. Yine bu mahtillere göre, nutukta w mumi Avrupa meseleleri hakkındaki in- giliz düşüncelerini değiştirecek hiç bir şey yoktur. Bilindiği üzere bu düşünce- geçen temmuzda Londrada yapılan Van Zeland konuşmasın. yacak- | dan sonra çıkarılanı tebliğe uygundur. (Sonu 6. 1ncr sayfada) zianteb) orman işlerine verilen ehemi- yetin buradaki cezaf hükümlerle müte- 'nasib olmadığını, ormanda işlenen suç- Jarın ağaç kesimi veya ağaçlara karşı gösterilen kayıdsızlığın neticesi olan suç- ların daha süratle ve daha şiddetle ce- zaland rılması icab ettiğini, memlekette orman sevgisi ve hassasiyetin son za> manlarda başlamış olması dolayısiyle or- man suçları hakkında bulunmasını zaru- İ gördüğü cezalar ve cezaların tatbik gekilleri için geniş hükümler bulunmadı- n söyledi ve bu hükümlerin konulma- & için Tüzumlu tedbirlerin alınmasını is- tedi. Tahsin San (Aydın) projeye konu-| Jan cezaları ihtiyaca kâfi gördü. Dün Kamutayda orman kanumu proje- sinin görüşülmesi dolayısiyle - sorulan Suallere cevab veren muhtelit encümen taportörü B. Raif Karadeniz ('Trabzon) Muhtelit encümen mazbata muhar- Raif (Karadeniz) bu projenin or- mnan suçlarına aid cezaları eldekine gö- re arttırmış bulunduğunu, encümenin cezanın şiddetli olmasının — suçlunun mütenebbih olmasını temin edemiyece- ğinden ve en müessir çarenin de suç- Tunun behemehal yakalanıp cezaya çarp- tırılması bulunduğundan projede bu hususun imkân altına alındığını, bir ağaç kesti diye herhangi bir kimseyi (Sonu 6. ıncr sayfada) Cumhur reisi B. Ruzvelt beşinci yıl dönümünü kutladı Reisliğinin Nevyork, 1 (a. A) — Reisicum- hur B. Rüzvelt'in cumhur ceisliğinin beşinci. yıldönümü dün — memleketin bütün | büyük şe- hirlerinde kutlan. mıştır. Bu münase- betle birçök - baloe yapılmıştır. Bunların geliri ço cuk felcine — karşı mücadele — kurum- darına verilecek- Beş büyük ba- 1o verilmiştir. Bun- ların en mühimine Madam Ceyms Ruzvelt relelik et miştir. Beyaz sarayda B. Ruzvelt bir takım gazete muhabirlerini - kabul / etmiştir. Bu muhabirler kendisinin 1920 sene- sinde siyasi mesleğinde ilk adımı Cumhur- Reistiğine Atina'daki sergimiz Türk resinr've çok keğ Atina, (Hususi) — Geçen hafta a. gıldığını - bildirdi. ğlm türk resim ve neşriyat sergi- Si şehrimiz elitle- rinin alâkası- nt toplamakta de- vam ediyor. Teşe bir edilen güzel e- serler önünde du- Tup fikir teati e- denler, bazı tablo. kopyelerini almak için çalışan gençler çoktur. Türk - Elen kül- tür ve dostluk mü- nasebetlerinin baş- tezahürlerine den biri — sayılan sergi hakkında, her muhitte, iyi intiba- lar mevcud oldu. Buna şahidim. Ser- gideki — tabloların sayısı 74 dür. Bun- lar arasında cidden gok muvaffakları vardır. - Meselâ Çallı | Tbrahim'in “Atatürk” tablosu, Namık İs- mail merhumun “Ankara"sı, Bedri Rah- 'Bayazid camüi avlusu” pek ziya- ların Belediye Mecli neşriyat sergisi de beğen'tmiş olanlardandır. Bu süretle başlamış olan kültürel münasebetlerin diğer sahalarda ve karşılıklı olarak de vam etmesi temenni olunmaktadır. si dün toplandı Encümenler seçimin mühim kara Belediye meclisi dün saat 17 de Be lediye Reisi B, Tandoğan'ın reisliğin- de altıncı intihab devresinin sekizinci toplantısını yaptı. Ruznamenin birinci maddesinde encümenlerin intihabı vardı. Yapılan seçim neticesi şöyle oldu: BÜDCE ENCÜMENİ Makbüle Eldeniz, Hayrullah Özbu. dün, İskender Artun, Rauf. Baykan, Cafer Tayyar Benadam, Vehbi. Demir Reşat Erbeyli, İMAR ENCÜMENİ Ahmet Hanif, Cemal Germen, Muh- di Sertel, Süreyya Ülkür, Sakip Tanır, Kemal Oran, Veli Ulusu, 'TARİFE VE KAVANİN EN. İbrahim Ayaşlı, Naşit Toygar, Ri- " seçiminin beşinci yıldönümü Ameri. kada büyük törenle kutlanan B. Ruzvelt ailesiyle beraber rak Cumhur relsi muavinliği namaedli- #i için yapmış olduğu seçim mücadele- lerinde kendisine refakat etmiş olan zevat idi. den sonra şehre aid rlar verildi fat Çulha, Feyzi Kütükçüoğlu, Mecdi Sayman, Ekrem Ergun, Raşit Çalış. TETKİKİ HESABAT EN. Fethi Yaman, İskender Artun, Ha (Sonu 2. inci sayfada) Yeni japon kabinesini kurmağa muvafe fak olan general Hayast Yeni Japon kabinesi kuruldu 'Tokyo, 1 (ALA.) — Japon buhranr bugün nihayet bulmuş ve yeni kabine B. Hayaski — tarafından / kurulmuştum, Japonyanın Vaşington - elçisi B. Hira Hisaito hariciye nazırlığına ve Genee ral Kotarono Kumaro harbiye nazırlan #ına tayin edilmişlerdir. Son sözü om du ve donanma söylemiş ve muvaffakik yetini elde etmiştir. Şanghay, 1 (A.A.) — Çin siyast mar hafilinin kahaatine göre, sağa temayili €tmekle beraber Hayaşi kabinesi, B. Hi- rota'nın Çin hakkındaki siyasetir süs bir şekilde değiştirmiyecekti! | |