2 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

2 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

aa 4LER'İN NUTKU Mülli sosyalist partisinin alman mu- kadderatına hâkim olduğu günün dör- düncü yıldönümü münasebetiyle Hitler tarafından söylenecek nutuktan sürpriz bekleyenler hayal sukutuna uğramışlar. dır. İki saat süren bu nutkun en büyük sürprizi, fransız başbakanı - Blum tara- fından dört beş gün evel söylenen bu mutka hiç temas etmemesi ve Eden'in daha evel söylediği bir. nutka da çek enübhem cevablar vermesidir. Halbuki, jansı tarafından bildirilmişti. Nutkun büyük - kasmı, milli sosyalist rejimi zarfında başarılan işlerin izahına tahsis edilmiştir. Hitler, Almanyanın dört sene evvel. kâ vaziyetini hatırlattı. Mağlul taksim edilmiş, askersiz, defsiz, iktisadi vaziyeti bozuk. Altı mi iyon işsiz. Böyle kötü bir mirası eline a- lan milli sosyalist partisiniz i Sonra da Almanyaya harb mesuliyet yükleten Versailles muahedesinin 231 inci maddesini resmen ilga ettiğini bil- Örü. İç politika üzerinde uzun ve etraflı durduktan sonra diş siyasaya geçen Hit- ler, İngiliz dış bakanına cevab vereceği- ai bildirdi. Milletlerarası münasebetleri. min tanziminde Almanyanın teşriki me. #saiden kaçınmakta olduğu hakkında E- den tarafından söylenen tözlerin doğru olmadığını iddia etti. Ve alman teşriki Mesaisine misal olarak da Lehistan Fransa ile Almanya arasında hiç bir Glâf mevcud olmadığını, Almanyanın Hollanda ve Belçika arazisini kefalet ah tna almaya hazır olduğunu ve Yugos- lavya, Macaristan, Bulgaristan ve Por. tekiz ile iyi münasebette bulunduğunu i- lüve etti. Nutku dinleyenler, Blum tarafından Lyons'da söylenen sözlere cevab verile- cek diye iki saat beklediler. Hitler buna yanaşmadı. Yalnız dört senelik iktisadi Bu defa Sovyet Rusya, Hitler'in hü- cum ve taarruzlarına doğrudan doğru- ya hedef olmamıştır. Fakat sovyetlere ve komünizme karşı Almanyanın siyasetin. de en ufak bir inhiraf olmadığını anla- tacak bir çok fıkralar vardır. Eden'e ce- vab verirken, ingiliz dış bakannım, bol- şevizmi merkezi Moskova olan bir dev- let telâkki ettiğini, balbuki kendisince bunun vebadan başka bir şey olmadığını söyledi. Dünya sulhunun sağlamlaşması için ileri sürdüğü — şartların birinde de sövyetlere ve kominterne ima vardır. Hitler dünyanın düzelmesi için dünya efkârmnı zehirleyen ve milletlerarası e- keri teşkilâtı olan gayri mesül teşekkül- derin ortadan kaldırılmasını istiyor. Bu şartların biri de milletler cemiye- tinin islahıdır. Fakat mücssesenin isla- h hakkında burdefa başka bir mütalea ileri sürülmektedir: “Cemiyet tekâmül kaidesine uyan bir organ haline getiz eli imiş. Bu hal de evvelce ileri olduğu yerde birakıyor. İngiltere ve Fransa, E- den ve Blum'un eserleriyle Almanyaya siyasi ve iktisadi sahada teşriki mesai teklif etmişlerdi. Hitler demek istiyor kâ sovyetlerle asla teşriki “—mesai edemem. Diğer devletlerle de zaten teşriki mesai sonra da olduğu yerde sayıp dürüyor A. Ş. ESMER tin hakkındaki tahkik raporu ne zaman neşir olunacak ? Londra, 1 (A.A.) — Gazetelerin bil- dirdiğine göre, Filist 'tıktan sonra Londraya dönen komisyon, raporunu yakınlarda / verecek değildir. Hattâ, Morning Post gazetesine bakılır ise, bu rapor, ancak kıralın taç giyme tö- ' onra neşredilecektir. de tetkikler yap- İSPANYA İSYANI Cebhelerde sükün — var Fakat ufak çarpışmalar. eksik olmuyor Salamanka, 1 (A.A.) — Umumi ka- rargâh tarafından neşredilen bir tebliğ, dikkate değer hiç bir askeri harekâtı)n vukubulmadığını ve bundan cebhelerde fena havanın hüküm sürdüğünü haber vermektedir. Bilbao, 1 (A.A.) — Müdafaa komite- #inin resmi tebliğine göre, hükümet kuv- vetleri Marikine bölgesinde bir âsi ko- lunu ve onlara yardıma gelen bir müf- tezeyi dağıtmışlardır. Ecibar ve Elgueta bölgelerinde hükümet mevzilerinde hiç bir hasar yapmayan topçu düellosu o muştur. Bir hükümetçi gemi âsiler tarafından yakalandı Londra, 1 (A.A.) — Deyli Telegraf gazetesinin bildirdiğine göre Cebelittarık boğazından geçerek Valensiyaya gitmek üzere bulunan hükümetçi ispanyol Ar- nahan - Mandi gemisi, âsilçr tarafından yakalanmıştır. Muhariblerin - ailelerine yardım. için Avila, 1 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Muhariblerin ailelerine yardım ser mayesini kuvvetlendirmek üzere bugün- den itibaren bütün ispanyollardan tütün #atışından, tiyatro ve sinemalardan, la- vanta ve saire gibi lüks eşya üzerinden ve kahvelerle otellerde yapılacak fevka- düde istihlâkten yüzde on nisbetinde munzam bir vergi almacaktır. KISA DIŞ HABERLER * Nevyork, — Nevyork serbest lima: muaçılmıştır. * Roma, — Faşist milisleri ihdasının 15 inci yıldönümü burada Musolini'nin de huzuru ile parlak bir tarzda kutlan. mıştır. * Belgrad — Split'de 1500 çimen- to amelesi ücretlerinin artırılmasını ve kollektif mukavele yapılmasını istiyerek grev ilân etmiştir. * Paris — Marsilya — ve civarındaki bütün çimento fabrikaları işçileri grev ilân etmişlerdir. Anlaşmazlığın geçmek üzere yapılmakta olan konuş- malar, şimdiye kadar bir netice verme. miştir. * Londra, — Hava - bakanlığından bildirildiğine göre, kıral, ” kardeşi Dük de Givçester'i hava mareşallığına - ve kendi hususi yaverliğine tayin etmiştir. * Paris, — Fransada Avignon yakı- nındaki Montrö şehrinde söz alan harbi- ye bakanı B. Daladier Fransanın daima Yuzatılmış l" siyasetine sadık kalacağı nt söylemiştir. * Paris, — Magei süt imalâthanesinin ateşçileri grev ilân etmişlerdir. Bu mü- essesede çalışmakta olan beş bin kişi bu #üretle işsiz kalmışlardır. * Paris, — Kasablanka'dan bildirildi- ğine göre Fas'daki otobüs. biletçileri Erev ilân ettiğinden otobüs seferleri dur- muştur. * Paris, — Ümanite gazetesine göre, komünist partisi genel sekreteri B. Tho- rez İspanyaya hareket etmiştir. * Cenevre, — Milletler cemiyeti kon- #eyinin şimdiki reisi olan B. Vellington Koo Paris'e hareket etmiştir. Kendisi Cenevreyi - terketmerden önce bir çok zevat ile ve bilhassa Lehistanın milletler semiyeti nezdindeki delegesi B. Komar- miki ile görüşmüştür. * Vatikan, — Papanın sıhhi vaziye tinde hafif bir surette, düzelişe meyüli bir tevakkuf vardır. * Tiran, — Seçim sükün içinde cere- yan etmiş ve hükümet namzedleri ka- zanmıştır. * Torino, — Bir teğmen ve iki assu- bayın kumandasında yirmi kişilik bir i- talyan avcı müfrezesinin kar yığınları altında kalarak kayboldukları - bildiri. mektedir. Hepsinin ölmüş oldukları sanılmakta- DI$ HABERLERİMİZ Amerika Açıkta kalanların &5 alınmış Nevyork, 1 (A.A.) — İllincis'in ce- | 'nub taraflarında yağmakta olduğu bil- | dirilen kar ve yağmurun Missisipi ve Ohio vadilerinde oturan insanların kay- | İspanyaya kaçırılan devam Paris, 1 (A.A.) — Saylavlar kurulu. 'nun cuma günkü celsesinde milli müda- faa hakkında sual takrirleri münakaşala- rının B. Kerillis hava komisyonu tahki- kat komiseri Beranger ve bava bakanı Cot arasında bir anlaşmazlıkla neticelen- Amerikada zaman zaman basan sellerden 1929 da vukua gelenine aid tayyareden tayyare hakkında Fransız Parlementosunda mü: tuğyanı hali vahimleşiyor bir resim gılarını bir kat daha artırdığı ve soğı ğun binlerce yurdsuz insan sefaletini büsbütün vahimleştirdiği haber veril- mektedir. lara olundu cephesi matbuatı tarafından alınan va- ziyetin kendisini, bunu kabul etmemek mecburiyetinde bıraktığını söylemekte- Gir. B. Kerillis, hâdisenin doğru oldu- #unu tayyarenin şu veya bu seriye aid olduğunun ehemiyetsiz olduğunu ve diği malümdur. Branger, Limoj'da fo- toğrafı alınmış olan Dövuatin tayyaresi- nin alelâde seriye aid olmadığını, çünkü & h. markalı bulunduğunu kaydetmiştir. Bugün Kot'a yolladığı bir mektubta, B. Kerillis celse nihayetinde sından dolayı bakana teşekkür etmekle yalancı haberi neşri hakkında kendis'ne | beraber B. Kerillis, adliyenin bu işi ta- karşı yapılan takibattan vaz geçtiğini | mamiyle tenvir etmesi hususunda 18 söylemiş olduğunu hatırlatmaktadır. iyeti,teşriiyesinin B. Kerillis bakana bu vaziyetinden 'e etmek- dolayı teşekkür — etmekte, fakat halk asıl lenin bir dövuatin askeri tayyaresinin İspanyaya verilmiş olma- sında olduğunu söylemiştir, Hüsnü niyetini tasdik etmiş olma- bakanın, kaldırılmasını beklediğini dir. SON DAKİKA Hatay anlaşması dolayısiyle B. Eden Avam kamarasında beyanatta bulundu Londra, 1 (A.A.) — Avam kamarasında bir suale cevab veren B. Eden “İs- kenderun ihtilafı hal şeklinin tamamiyle memnuniyetbahş,. göründüğünü söylemiş ve şu sözleri ilâve etmi “— Bu tarzı hal, her iki taraf devlet adamları tarafından gösterilen dürbin- ve bilgi, ve bir anlaşmaya varılması için hiçbir çalışmayı ihmal etmemiş olan raportör Sandler'in enerji ve meharetinin bir neticesidir. Meselenin çok müşkül mahiyeti nazarı itibara alınırsa Milletler Cemiyeti mayesi ve bu cemiyet nizamnamesi mefküresi altında her iki tarafın da şayanı kabul göreceği bir hal çaresi bulunmuş o lması cesaret verici bir hâdisedir.., Suriye makamları ve halkının vaziyetinden endişe duyup duyulmaması lâzım gel- diği hakkındaki bir suale cevab veren B. Eden demiştir ki: '— Bunun hakkında hiç bir malümata sahib değilim. Bu devirde elde ettiğimiz hal çarelerinde daima endişe uyandıracak cihetler mevcuddur.” «Muvazi merkez » suçluları idam edildiler| Leni'nin karısının tevkif edildiği, üçüncü muhakemenin nisanda başlayacağını bildiriyor| Töcakinaş ( ÇALK — Goi “pectialeemede mlüliktim « bien d Kişieia Dd idam edildiği remen blidirümektedir. Parli, 1 (AZA) — Havae Ajanaı bildiriyor: Lenin'in kacısı Bupekaya'aın'tev. Vah Habarli teyit üü Parla e l çati Troşklelerla Üşüncü eebilBIRE Hin sinendü bşlgöciğllknibiz dezakmdin Uzak şarktaki İngiliz deniz, kara ve hava kuvvetlerinin manevrası başladı Londra, 1 (A.A.) — Singapurdan bildiriliyor: Uzak Şarktaki ingiliz - kara, deniz ve hava kuvvetlerinin toplu manevraları bugün başlamıştır. Bu manevralar. dan maksat, Singapur üssünün yeni müdafaa tertibatmın denenmesidir. Hücum eden taraf, uzak şarkta demirli bulunan 23 harb gemisine maliktir. Singapur şehri, müdafaa vaziyetine girmiştir. Johore sultanının kuvvetleri de BAŞBAKANIN İZAHATI. Cumburiyet'te Yunuz Nadi, Hatay anlaşması etrafında - Başbakanın Kamıs tayda verdiği beyanatı mevzuu bahse nizin haricinde niyetler beslemediğimize inandırmak icap etmiş olduğunu, ve an- cak bu kanaati bütün milletlere verdik. 'ten sonradır ki cenevrenin Tehimizdeki kararına varılmış olduğunu anlatıyor, ve Başbakanın Suriyeliler hakkındaki söz- derinin komşu memlekette gerekdiği akisleri uyandıracağı ve bu suretle de Türk-Suriye dostluğuna hizmet edeceği ümidini izbar ediyor. Peyami Sare A, türmene süriyelir ler arasında mevcut yakımlıklara işaret ederek diyor ki “ Fursiyenin muasır ve medeni zarüretiere uyarak geçirdeği bü. yük inkilüpiar, cidden kardeş iki mem leket arasında maziden kalan ve sonsuz ir istikbale kadar / yaşamağa namzed rabıtaları koparmak değil, bilakis. kav. vetlendirecek mertebede türk- milletine bir rüşd temin etmiştir. Sancak ında bir türk muvaffakiyeti varsa, bu ayni zamanda bir suriye ve arap mu: yaffakiyetidir. Nasıl ki biz. suriyenin ikdülini türkiyenin mensup olduğu öme inde daha emin inkişafına bir rehine telakki ederek buna adeta milli davâlarımızdan birinin zaferi imiş ibi sevindik.” Son Posta'da Muhittin - Birgen de Ayni mevzua temas ederek diyor kiz “Türkler Suriyede halen hüküm süren rejimin mahiyetini bildikleri için, son zamanlarda suriye matbuatında gördük- leri neşriyattan ne mütcessir oluyorlar, 'ne de bunlardan dolayı suriyeyi mes'ul tutuyorlar. Suriyenin ne bugünkü hükü- meti, ne de — bügünkü matbuatı milli #uriyeyi temsil edemez. Suriyelilerle bi- Zim aramızda geçmiş bir fenalık - olma. düğı için bizim onlara karşı gösterdiği miz dostluk hislerine onların - düşman lık değil, hattüâ az sempati ile mukabele etmeleri için bile bir sebep yoktur. Biz bunu çok iyi biliriz ve ne olursa olsun — bir gün gelip resmi suriyenin halk su- riyesile birleşerek türkiyeye karşı dost- Juk nümayişleri yapacağından eminiz." İDEAL ÇAĞLIYOR. Cumhuüriyet'te Abidin - Daver, Alke — şam'da Fazıl Ahmet Aykaç, Hatay zafe. rinin bütün memlekette bir milli baye ram heyacanile kutlanmasındaki mana ve şumulü tebarüz ettiriyorlar. Bütün türkiyenin yeniden çağladığını, ve - bir — ideal ateşin yeniden yurdu baştan başa sardığını anlatıyorlar. B. Kaballero Kortes meclisinde iti- mat reyi aldıktan sonra beyanatta bnlundu Valence, 1 (ALA.) — Kortes mecx disinde aldığı itimad reyinden sonra B. Kaballero demiştir ki: “— Hükümet, pren: nüllülerin kontrolunu kabul ct kat bu kontrolun yalnız âsi tarafa müne hasır kalması, kaydını ileri sürmüştüs. Hükümet bundan başka, her hüküme tin kendisine lâzım olan silahları satın almak hususundaki sarih hakkını mue hafaza edecektir.., B. Kaballero şu sözleri ilâve etm'ye dir: '— Harici havanın lehimize olarak değişmekte olduğunu sizlere tebşir et mekle bahtiyarım. Hiç kimse hattâ âsik lere mütemayil olanlar bile muzalferi- yetimizden şüphe etmemektedir. Ve bu muzafferiyetin bir an evel elde edil. mesi elzemdir.,, B. Litvinof Varşovada Varşova, 1 (A.A.) — B. Litvinol Ce- nevreden buraya gelmiştir. Sovyet dış komiseri öğle yemeğini sovyet elçiliğin. de yemiştir. Kendisinin yanında sovyet- derin Varşova elçisi B. Davetian ile Bere dir. ingiliz üssünün manevralarına iştirak etmektedir, Tin elçisi B. Suriç bulunmakta idi.