9 Şubat 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

9 Şubat 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

,ŞAY:V : Tarihten Fıkralar: Bastilin zaptı Fransanın zulüm, tstibdat ve keyfi idaresinin korkunç bir yeri vardır : Bastil.. Bastil, etrafı kalın duvar- larla çevrilmiş bir kale tdl Bu ko, güzel verilmiş emirlerle birçok valan ço- cuklarına zından vazifesini görürdü. İçin ba yer halkın hiç hoşuna git mezdi. Saraya karşı ayaklanan halk iİsyanının ilk hedefi olmak üzere bütün hıncını bu zındandan alacaktı Fransa ihtilâl içindeydi. Kral 16 mcı Lüt ldi. 14 Temmuz 1792 de daha sa bahın alaca karanlığında bütün Paris kalkı doğruca silâlı deposunun bulunduğu Envalit dairesine hücum ederek burada mevcul 280L0 tüfek ile beş lopu aldılar Bundan başka şehrin diğer taraflarında bulunan bütün silâlıçı dükkânlarındaki silâhları ve hattâ silâh mü- zesini dahi yağınma ettiler Bu suretle silâhlanan Paris halkına Gard Fransez de- nilen iki alay asker de ilti- hak ederek Bastilin üzerine yürüdüler, Bastil muha- fazasında — kirk — İsviç- veli olmak üzere yüz yirmi asker vardı. Halk kale ku- mandanına haber gönder- diler: — Zındanın — kapılarını aç, mahkâmları salıver ve kaleyi bize teslim ct. Kumandan - korktu. - İşt — yalıştırmak İçin halk mı- rahhaslarile müzakereye gi- rişli. Tam bu esnada mu- hafız askerlerden İsviçreli- ler halkı ürkütmek için üz erlerine birkaç el silâh al dılar. İşte bu silâh ateşi, za- — ten galeyanda olan halkın Bunun bülün sabrını tükelti ve hücu-| ma geçildi Beş saal süren doplu — tüfekli — müsademe halkın müzafferiyelile ne- iHcelendi, Kale alındı. Taş üstünde taş bırakılmamak şarlile yıkıldı. Bastilin zaplını ve halkın isyanını haber alan - kral imütlhiş bir telâş ve korku ya düşlü: — Fakat. Bu bir isyan demektir. Diye haykırdı Yanında bulunan asılza- delerden biri şu cevabı ver di: —- Hayır - haşmetmeap . Bu bir isyan değil, Bir ih- HUlüldir Bu vaka ve zafer büyük Fransa ihillâlinin — ikinel safhasını leşkil eder. Ka - —-a L Dünkü unve zahire fiatları UNLAR: Azami K. 960 920 860 800 ZAHİRE: 5,25 5,25 5,75 Hariç piyasadan gelen buğday Yumuşak — 6,50 6,25 Sert 7,15 7 Mısır 4,50 4,375 Arpa 5 4,50 Do Asgari K 950 910 55 Randıman 60 " 70 ? S Ba 790 Buğday Yerli Sert Yumuşak İşçiler Hakkında alınacak malümat ve beyannameler İktisat Vekâleti İş Dairesi dördüncü bölge âmiri Faris Ulubay pazar günü şehrimiz den İzmire hareket etmiştir. İş yeri — beyannameleri tevzii işini yoluna koyduk tan sonra şehrimizden böl. genin dığer vilâyetlerine uğ rıyacaktır Faris Ulubay gazetemize şubpları miştir: “ Bazı iş verenlerin ka- nunun ayrılırken yazılı 10 sayısına saplandık.- larını işittim — Filbakika bu sayı tatbikat — safhasında esas teşkil edecektir. “Bugün | ise beyannameler kanunun 144 üncü maddesi hükümle rinden alınan kuvvet ve sa lâhiyetle tevzi edilmektedir. İş kanununun — tatbikatına hazırlık — yaparken beş ve beşten yukarı işçi çalıştıran | iş yerlerini öğrenmek ve bu iş yerlerinin iş verenleriyle bu suretle temas edip işçi leri hakkında malümat al mak istiyoruz Bu hiç bir zaman, beyan nameleri — doldurup teslim eden bütün iş verenler, me riyet tarihinden sonra, ka nunun mükellefiyet hüküm - lerine tabi olacaklar, de- mek değildir. Biz beyanna- meleri elimize alıp tedkikten geçirdikten sonra iİş yerle rinden hangilerinin meriyet tarihini müteakip iş kanu- nunun şumülüne girecekle rini tesbit edeceğiz. Bu iti- barla iş kanununun tatbika- tıni kolaylaştırmağa — matuf olan şimdiki hazırlıklarımız da büyük bir rol oynıyacak olan iş yeri beyannameleri- nin bütün suallerine eksik siz cevap verilmesi zaruri ve mecburidir , Evlenme işleri kolaylaşacak Ankara, 8 ( Hususi ) — Evlenme işlerindeki masraf çokluğu bazı vatandaşların kanuni yollardan kaçınma- larına sebep olmakta, hal- kın bir kısmı da imam ni- kâhı kıydırmak veya metres hayatı yaşamak suretile ev lenme dairelerine müracaat | etmemektedir. Diğer taraftan evlenenler keyfiyeti nüfus dairelerine tesbit ettirmediklerinden ta tbikatta bir çok müşkülât çekilmektedir Son defa gizli uüfus tah riri kanununa istinaden ya- pılan araştırmalarda takri- ben 800,000 kişinin nüfus dairelerinde kayıdlı olmadı ğ görülmüştür. Dahiliye Vekâleti, gerek evlenmeleri kelaylaştırmak ve gerekse nülus kütükleri nin muaınele itibarile doğ ruluğunu temin maksadile yeni bir kanun projesi ha- | zırlamıştır Bu projeye göre evlenme işlerine ait olan ilâm, ihbar, ikametgâh ilmühaberi gibi kâğıtlar, sıhhat raporları ve | üçüncü sınıf evlenme cüzd anlarıandan para alınmıya: caktır. Bu evrak damga pu 'a ve her türlü harç ve re simlerden — muaf ' olacaktır. Aynı zamanda evlenme mu amelelerinin nüfus kütükle rine otomatik surette tesçili temin edilecektir Evlenme ihbarnamesi ni kâhı akdeden evlenme me söyle- | ikinci maddesinde | *| Türkiyesi | Şılııııııı ııısınılakı yolun bozuk kısmının tamiri Vilâyet daimi encümeni dün belli toplantıtını yapa- rak vilâyet işleri üzerinde görüşmelerde bulunmuştur. Encümen Balıkesir - Edremit yolunun 75- 82 inci kilomet releri arasındaki 14652 lira- | hk şosa tamiratına talip çık. madığından bu yo'un tami- rine karar vermiştir aa | Bürhanıyede llmıııuıiu tarafından gü- zel hir müsamere verildi. Bürhaniye, (Hususi) — On dört yıl inkilâp hareketleri- l nin yayımında büyük roller- den birini oynadığında şüp- | he olmiyan sahnenin yurt | da gösterdiği ilerlemeyi he def tutan hamleye ilk gün denberi ayak uyduran Bür haniyenin İdmanyurdu çev resi İçine n ve devrim aşarılacak — vazl- felerinden kendine düşenle - rini Türk gençliğine yaraşır fedakârlıkla yapmayi ödev sayan bir avuç — topluluk 3 Şubat 7 çarşamba günü (Aptülbamit) — ve (Vekilin vekili) adındaki iki — eseri Bürhaniyelilerde uzun zaman yaşıyacak ve güzel bir hâtıra tesiri bırakacak şekilde tem sil ettiler. İnkilâbın ruhunu memleket içinde sarsılmaz bir tek akide olarak kök leştirecek bulunan zihniyeti öğretecek mekteplerden biri olan sahnenin zevkine do- yulmaz bir saadet olduğu Bürhaniye gençlerince göz önünde tutulmaktadır. Bu eserle 937 yılının — sahne, spor kültür velhasıl her, ba kımdan en varlıklı yıl oldu- ğuna kanmak Bürhaniye ge nçleri için yeni inan men | bar olmuş ve içlerinde gay veli arttıran — yeni bir aşk yaratmışlır. Şuracıkta başta Mümtaz olduğu halde mu- vaffak olan bütün arkadaş- Tarını tebrik ederiz. ’ı iLiMiZDEN HABERLER Edremitle Muddeıumumılık Pamukçu Fail lerinden İkisinin İdamını İstedi Maznunlar Dıyunuumumıye Hanında Topla narak Tertibat Almışlar Ve Bin Liraya Ba kal Ismaili öldürmeğe Karar Vermişlerdir: (Baştarafı birinci sayfada) Evvelâ Mehmet Ali yola çıkıyor. Pamukçuya yakın bir yerde iki arkadaşını be kliyor. 15 dakika — kadar sonra da Kara Hasanla Mu hittin oğlu Mustafa kendisine iltihak ediyorlar. Tabanca hazırlanıyor. Tertibatı şöylece alıyorlar: Kara Hasanla, Mustafa İsmaili vuracaklar . Mehmet Ali de onları köy yanında bir yerde bekliyecek. Meh met Ali tabancasını Muhit tin oğlu Mustafaya veriyor. Kara Hasanla Mustafa gittikçe koyulaşan akşamın içinde köye ilerliyorlar, Meh. met Ali de — arkadaşlarını beklemek üzere köy kena- rında bir yerde saklanıyor. Bir pakel tütünle bir kibrit verir misin? Vakit yassı namazı sırası . Bıklıl'ımııl *kendini bek lıyen feci ıklbollen luııulııı tuzaktan bihaber kânında yalnızdır. Bu sırada — dükkâna iki müşteri geliyor. Bunlar ta bil Kara Hasanla Muhittin oğlu — Mustafadan başkası değildir. Kara Hasan — bakkaldan bir kibritle bir paket tütün istiyor. Bakkal tütün ve kib- riti almak üzere geriye dö nüyor ve dük Meş eti Kara Hasan kolunu kal dırıyor. Ve ardında — siper alan Mustafaya: — Ateş et!... Diye bağı rıyor. Mustafa; Hasanın ko lanun altından derhal İsma- ile beş altı el kadar — ateş ediyor. Zavallı adam kanlar için de yere yuvarlanıyor. Kati ller de derhal Mehmet Ali ile köy civarında tekrar bi rleşerek onun köyüne doğ- ru hep birlikte kaçıyorlar. Mehmet Ali köyıınde kalı- Havranın Elektrik Bi - nası Sona Erdi.. Fahrikanın makine aksamı geldi. Yakınlarda - tesisata haşlanacak, nahiye yazın elektriğe kavuşacak.. Havran, 8(Seyyar muha birimizden ) — Havra - nın yapılmakta olan elektrik fabrikası binası ni hayete ermiştir. Bina nahi- yeye girerken güzel ve mun- tazam bir yapı olarak yük selmektedir. Makine aksamı da — gel- miştir. Yakında tesisata baş lanacaktır. Bu yaz içlerinde Havran ışığa kavuşmuş ola caktır. Havranın — cuma günleri Hasta Bir Çocuğun Yatağı Ateş Aldı.. “Mteş İçinde çırpınan çocuk etraftarı yetişenler t alın- dan güçlükle kurtarıldı., Biğadıç nahiyesinin Koz- | pınar köyünden Tahirin ev inin bacası ateş almıştır. Yangın Tahirin on yaşla | rındaki oğlu Kâzımın hasta Damuru tarafından doğrudan doğruya nüfus — dairelerine bildirilecektir. — Alâkalıların bunları takip ve nüfus küt üklerine yazdırılmasına lüz Dum kalmıyacaktır. Yalnız memleket dışında konsoloslukları nız — tarafin: dan yapılan evlenmeler ha- ricindeki ihbarlar — kacaya ait olacaktır. Hu işlere alt mevcut kanuni hükümlerin yeni projeye aykırı madde | leri kaldırılacaktır. bulunduğu ve çocuktan ba- şka kimsenin bulunmadığı | bir sırada çıkmıştır Zavallı çocuğun bu esna da yorganı da — âteş almış, kendisini kurtarmak — için acı acı bağırıp çağırmağa başlamıştır Nihayet yetişenler alevler içinde çırpınan hasta Kâzı. | mı yanmakta olan yatağı nib içinden — kurtarmışlar, yangını da söndürmüşlerdir. Çocuğun elleri yüzü eh emmiyetli şekilde yanmış tır. Çocuk Memleket hasta hancesine getirilmiştir. Hâdi. | | | | | se hakkında tahkikat yapıl: | maktadır. ,den kurulan pazarı çok kalaba.- lik olmaktadır. Pazara — Ed. remit, Bürhaniye, Ayvalık, Balya kazalarından ve civar köylerden halk iştirâk et mektedir. ilçe dekavil hattı pazar kurulduğu günler de tarifesin- de tenzilât yaparak Edre. mitten Havrana kadar gi- dip gelme yedi buçuk kuruş ücret almaktadır. Böylece — Edremitlilerden pekçok kimse pazara iştirâk etmektedir. Hemen her köy de imar faaliyeti göze çarp- maktadır. Bu arada Şekvi ran ve Dereköyünde faali- yet fazladır. Dereköyde 40 metre kanalizasyon — yapıl pılmıştır. Ovaköylerinin — kaldırım ları bitmiş; dağ kısmı köy- lerinin yollarının da - tesvi yei türabiyesi bitmiştir. Bu ralara kaldırım yapılmakta- dır. Nahiye müdürü Sedat bütçelere göre her köyde faydalı işler yaptırmaktadır. Hem misafir kalmış hem de elbiseleri almış Bir gün önze Bergamanın meyhane boğazı mahallesin- Ahmet — oğlu Na zifin yirmi gündenberi evin de misafir kaldığı Kasaplar mahallesinden Hüseyin oğlu Mehmedin bir takım elbise sini çaldığı şikâyet olundu ğundan hakkında tahkikata | başlanmıştır. yor. Diğer ikisi kendi lerine yani Çamurluya çiyorlar. Ağır yaralı olan İ ifadesinde ateş edenleri V nımadığını yalnız birinin 4 sa diğerinin uzun boylu duğunu söyliyebiliyor. geçmeden de aldığı yaral tesiri ile ölüyor. Uzun ve yorucu bir t kikat neticesinde yakalan Muhittin oğlu Mustafa Kara Hasanın eşkâli İsmi yaptığı tarife tabuk etmektedir Mehmet Ali, Mustafa kayi tehkikat esnasında rafa mecbur - kalıyor! Yalnız Kara Hasan hiç şeyden malümatı - yol gibi görünerek her şeyi kâr ediyor. Müddelumumi — mua' Necmettin Yeşil — iddis: vakayi bütün teferruatile İ ettikten sonra Kara nın daha — evvelce adında bir kadını öldürü le maznun — bulunduğu! ayrıca pusuda eski suç tağı Koca Mehmedi öld mek isterken asker .kaçi İsmalli de yaraladığını, hayet — yakın zamanla! Koca Mehmedi de bir ta ile öldürttüğünü an Ve neticede maznunla: Kara Hasanla arkadaşı hittin oğlu Mustafanın za — kanununun — 450 ( maddesinin dördün€ fıkrasına göre idamla Mehmet Alı ile arzuh Mehmet Faikın ve koca tafanın da 65 inci mad delâletile 450 inci madd yine dördüncü bendine re cezalandırılmalarını evelce kelaletle tahliye miş bulunan arzuhalcı met Faikın, Koca Mustaf tevkiflerini istedi. Kemal ca öl'düğünden davasmı &' müştür Muhakeme heyeti yı saat kadar süren bir mü?? kereden sonra reik İsa Hakkı Tüzemen Kara H hakkındaki bazı noktalaf? tevsian tahkiki için mü kemenin başka bir bırakıldığını bi dirdi. Bu mühim dava dolay!? le mahkeme salonu ta! men dolmuştu. Müddeiumuminin . istemesi — üzel Hasan soğuk hlığını — muhafaza Muhittin oğlu — Mu ise sapsarı kesilmiştir. Diğer maznunlarda gayritabiilik göze çarpıy #” areği öyel Maaş artması Vilâyet zeytin müteh Nizamettinin maaşı oluz liradan kırk liraya çık! mıştır. « larını Ka tamamile * -arnrvs—-rrrz