9 Şubat 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

9 Şubat 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

AA R » & e € * Büyük Hikâye Herif — yılışkan bir tebes- tümle — yanaştı. Gözlerinde budala bir neşenin Parıltısı vardı. Memnun gö- zlerle refikam hanımefendi ye gizli gizli gükran ve tak- dir dolu bakışlar fırlatıyo:- du. Etrafı çiçek - tarhlı tüslü bir havuzun yanında- ki bahçe kanapelerinden bi. rine olurarak: Resmi bir şe- kilde konuşmıya başladık. Bunlar hep ölçülüp b'çil- Miş. neticeyi biran evel ko laylaştıran — iş adamlarına mahsus cümlelerden ibaretti. O, yaptığı işlerden hüküm. ete taahhüt ettiği bir pet- rol meselesinden — bahsedi- yordu. Bir aralık söz — poli- tkaya, siyasete — çevrildi, — Şüphesiz büyük bir dev let memuru olduğum için — fikirlerimi soruyordu! Ben hiç bozulmadan: Me: ktepte okuduğumuz Huku kudüvelden: — Gazatelerden toplanmış siyaset dedi kodu- larından vesaireden kalmış yalan yanlış bir malümatla Politikaya —dair savurmıya başladım. Sersem herif! Ağ Zini bir karış açan alık bir yretle nutkumu dinliyor du Onun küflenmiş beyni iç bunlar birer vecize kad- Ar doğru sözlerdi. Amma. Herifin hayıetinde öyle his: tediyordum ki: Benim malü Matımdan ziyade karımın ca ve kocasının budala lğı vardı. Nitekim biraz sonra olta- *iha yemi takarak: işi kur Dazca çevirmiye başladı. İz Mizden, İzmirin eğlence ye- inden “Yaman, dağla Tından, yaman dağlarına bu tabah vaktinde yapılacak İf otomobil gezintisinin gü: zelliğinden bahsetti Ben ses “"l'lııdıln. Fakat: Ka Tit ellerini çırparak: Sevin" €©0 neşeli bir komru gi Öttü. .hV. ©gün: otomobilile ar arlle, tatlısile tuzlusi'e, hdi payıma fakat: Hesabı Tinin âşıkının kesesinden "“_“'llııız birgün yaşadım. a Avukat Hicran, göbeği: ı’ Yeni bir avans vermek Yi iskemlesini masadan bir _"_'“ daha uzaklaştırdı Ve Cemil Sena, rüyarına du Manlı bir dağ tepesi gibi " Parça daha gömü'ldü — Şüphesiz o günden s0 Bra, aramızdaki gerginlik ::l eser kalmamıştı Müte- ":lll bey, karıma istediği sibi kor yapıyor, centil- ı'"—u dostluklarla onu is 'ediği yere götürüyordu! yle samimi — olmuşlardı. Karım yavaş yavaş ona AYatını anlatmıya başladı Benden #kâyet etti! Benim kaba bir adam olduğumu * dakikalarda onu ölüm "'e türükliyecek kadar kü "l.lııhil'" arttırdığımı h UzZ'uğumu, — duygusuz n.“m“ her şeyimi her imi söyledi. Zavallı ka / senedir. hayatı kUş -Asrit Aldam-' Ve | 1hsarlEdip” kap karanlık görüyordu. Ru hundaki baharı. yaşamakta- ki zevki, ve bir takım ince ve hülyalı emellerini kay betmişti. Gençliği benim gi- bi hoyrat, benim kadar za- lim bir erkeğin elinde ha yasız kalmış bir nadide fül ya gibi soluyordu Ahi.. Kabil olsaydı. Ve fedakâr, onu ölüme sürük: leyen bir roman âşkının çılgınlığı ile sevecek kadar fedakâr. Bir erkekle karşı laşsaydi.. Yeniden mesut ol acak Yeniden bir yava kura: caktı. Evet! Böyle bir erk ekle karşılaşsaydi. Herif bu sevdalı ümitler içinde bay- gın saatler geçiriyordu. Bir gece. Son plânı ka rarlaştırdık: Ertesi akşam ben kumar masasına otura cak ve oyunun hararetile kendimden geçmiş buluna- caktım. Karım da, benim bu dalgınlığımdan istifade ederek; âşıkını, yatak oda:- sına alacak ve orada ona, zevk ve heycan dolu saatler yaşatacaktı Sonra, ben gü ya bir ıhtiyaç içinmiş gibi karımın odasına Onları an girerek: *b! Künahlarının lezzetli gafleti içinde yaka hyacaktı.n. . Oyun muvaffakiyetle ne. ticelendi. Ve ben kapıyı it er itmez! karımla âşıkını, şehveti kamı an kizil ay- dınlığı altında, kızıl bir di - wane dudak dudağa uzan I mış gördüm! Karım ince bir feryat ko | pardı. Ve âşıkı fünah işle diği için taş olmuş bir ma sal kahramanı gibi donup kaldı! | Artık şüpheye ve inkâra imkân yoktu Her şey me ydanda idi. Ben, bir aralık namus belâsile karımı öld- ürmeğe kalktım — Herif fe dakârane göğüs gerdi! Te- hdide başladım. Karım âşı kının boynuna - sarı'arak: — SONU VAR- — | —-00-matar e - | Baoşanma için Sebep Şikagoda ve sair Amerl- ka gşehirlerinde canbazlıkla geçinen Rodolf Disort ismin de birisi aleyhine zevcesi ta rafından bir talâl. davası aç ilmıştir Davanın sebebi; bu adam- cağızıa oyunlarında yardım cısı ayıdan gece ve gündüz ayrılamaması ve bu ayıyı yatak odasında yatırmasıdır. Mahkeme adamcağızı ayı yı ayrı bir yerde yatırmağa davet etmiş, fakat bütçesin- ayı için bir yer kiralamak faslı olmadığı için mahke menin bu teklifi hükümsüz kalınış ve netice aleyhinde | talâk kararı - verilmiştir. | bir ilâç keşfetmiştir. | dil'k bu ilâç insanlara tatbik | demiştir. ki: *-Bu müessir ilâcın tek- | nik adı “Pamino Beneze Sulfonamide, dir. Oldukça Altınla Tedavi Altın meğerse zenginlikten ağzımızdaki çürük dişleri tamirden başka — işlere de yarıyor, hem de insanın ca- bina can katıyormuş! Veremin üçüncü devresine gelen hastalara altın tozu prınga edilmekle, ölümden kurtarılmakta — olduklarını biliyorduk; şimdi de romatiz- ma (artirin) den malül ka- larak on üç senedir katiyen yürümiyen elli yaşında bir İngilizin altın tozu gırıngala- rile ayağa kaldırılmış olduğu nu İngilizce Sunday Pictori el gazetesi yazmaktadır. Ga zetenin muhabirile konuşan Aşford şehrinden Moris Ho- lands demiştir ki: *— On üç senedenberidir birinci defadır ki ayağa kal. kıp yürüyorum. Bütün bu müddet zarfındı romatizma artiritinden kurtulmak — için mevcut bütün ilâçları kull andım. Duyduğum — müthiş acıları azıcık olsun dindire bilmek için az kalsın ilâçla ölüyordum. Nihayet doktor- lar bütün ümidi keserek bir öylediler. el Har ley sokağı mütehassıslarından birisi beni altın standırdı tedavisine aldı Ayda bir, da- marlarıma bir altın şırıngası yaptı. İşte bugün ayağa kal karak yürüdüm. Ben ve ço- ceklarım heyecandan çıldır dırmak derecesine geldik. Bütün hastalığım esnasın da çalışmadım. Şimdi -sişe bile — başlamak üzereyim Mâlüliyetim esnasında kullan | dığım tekerlekli koltuğu sa- | tılığa çıkardım!,, Zatürrie mikrobunu - öldüren ilâç bulundu Vaşingtonda millt sıhhat entitüsü — direktörü doktor | Sanford M. Rozental Narada zatürrie mikroplarını öldüren Fazla miktarda kullanmak mecburiyeti olduğu için şim Fakat za türrieye karşı atılmış çok bü- yük bır adamdır. Doktor ga edilmemektedir. zetecilere verdiği beyanalla ucuzdur, ve ticaret için elde edilebilir. Şimdi ise iş bu ilâcı insanlara da tatbik edi- lebilmeğe kalmıştır., Doktor Roözentel ilâcı bu labilmek için tam dört sene çalışmış ve 300 den - fazla zatürreli fareyi tedavi etmiş Siinıtı fakat yağmura ka- Işı! Garip işlerin başında ge lecek bir iştir, bu yağmur sigortası! Sigortanın ziraatla alâkan yoktur. Ve mevzuu şudur: Avrupada bilhasıa İngil terede yaz tatiline büyük bir ehemmiyet verilir ve herkes bu münasebelle seyahala çı- kar. Bu sigortaya yazılmış olanlar, eğer tatil seyahatı esnasında mevsim yağmurlu geçerse bütün seyahat mas «Vudu» memle- ketinde ölüm tehlikesi Amerikanın birçok yerle- riyle sihirbazlık, esrar ve ölüm dini olan müthiş *Vu duülzn, mezhebi yavaş yavaş medeni Amerikada yayılmak- tadır. Nevyorkun, artistleri zencilerden mürekkep, bir tiyatrosunda son zamanlarda vuku bulunan felâketi birkaç hâdise, batıl itikatlara inanan siyah tenli insanlar arasında telâş uyandırmakta ve bu zavallılar “Vudu, nun lâve tine uğradıklarına Inanmak- tadırlar. Tiyatronun Prima Donnaw bir piyesin ilk temsilini bi tirdikten sonra yarım saat ka- dar çırpınarak ağlamaktan mendilmemiş, telefoncu kız da birinci kattaki merkezden kendini yere âtmış ve iki bacağını birden kırmıştır. Detroyt şehrinde zenci bir kadın polise müracaat ede- rek kendisiyle on bir yaşın daki oğlunun diri diri kay- natılmak suretiyle öldürül. mekten korunmasını istemiş ve bir adamın kendisini bu korkunç ölümle tehdit etm- ekte olduğunu söylemiştir, Kadınla oğlu Vudu dininin papasları tarafından kurban edilmek için seçilmiş bulun makltadır. Haitide “Vuduizm, in en inanılmaz safhalarından biri sihirbaz doktorların ölü bir kadın yahut bir. erkeği di- riltmek kudredretleridir. Mezardan alınarak sihir bazlık sayesinde diriltilen, daha doğrusu diri gibi gös terilenlere “Zomble, denil- mektedir. Bunlar ruhsuz ve ölü bir takım cesetler olm- akla beraber sanki canlı imiş gibi yürürler, hareket ederler ve iş görürlermiş! S hirbazlar sözde bu ölü leri - dirilterek hizmetçi ve köle gibi kullanmak kudre tine maliktirler. Bazan bu ölülere cinayetler bile işle tilirmiş! Birleşik Amerikanın bil hassa zencileri arasında şim | mdi böyle sihirbazlık kuvv etini iddia eden bir takım insanlar türemekte ve ina- nanları korkudan titretmek tedir. Hatti çarşısında küçük bir gezinti insana çok garip man zaralar gösterir. Burada bir takım kadınların acaip el biselerle dolaştıkları görülür. Üztlerinde bembeyaz bir entari vardır. Fakat entari- nin bir köşesi simsiyah ya- hut kan kırmızıdır. Renk H kana boyanmış — değildir, oraya sadece matlüptan ren kten bir kumaş dikilmiştir Böyle elbise “Vudu, ya kar: H İşlenmiş bir günahın ceza sı demektir. Hatti ailelerinin baş tacı olan zengin — kadın'ar bile böyle cezalara çarpılmak- tadırlar Sihirbazlar bu batıl iti- katlara inananların — âdeta » Hayat ve me mata hükmederler. ———MM—m—m—— raflarını sigorta şirketinden alırlar!, Buna, İngiliz besabiliği ve dürbinliği demek çok doğru olacaktır. Japonyada Hükümet Buhranı Nasıl Doğdu?. Mançester Gardiyen gaz etesi yazıyor: Japonyada bugün hüküm sürmekte olan buhran, bu ada İmparatorluğunun mu kadderatını ele almak için sivillerle askerler arasındaki mücadelenin son safhaya gi- rmiış olduğunu göttermekte dir. Buna demokrasi ile fa şizm arasında bir mücade ledir demek doğru değildir Çünkü askerler, her ne ka dar, bir gün olabilirlerse de, henüz bugün faşist değildir- ler. Bir zaman demokrat ol an siviller ise bugün, artık demokrasiden bulunuyorlar. Diyet meclisine intikal et. miş ve hükümet aleyhine yapılan — şiddetli gösteriler doyısiyle müzakeresi iki gün geçiktirilmiş olan mücadele, henüz bir parlâmento hükü. meti ile diktatörlük çekişm: esi halini almamıştır. Japonyada hakiki parla- menter bir hükümet hiç te gekkül etmemiş ve 1931 se- nesindenberi iktidar mevki inde bulunan hükümetler de hiç bir partinin mevcudiye- uzaklaşmış Dtine kulak asmamışlardır. Siyaset adamlarının bugün için bütün ümidleri, sivil bü. tokrasinin ufak bir zafer ka- zanacağı ve günün birinde parlamentonun otoriteyi ele alacağıdır. Âskerler ve hükümet Bundan sonra olması iht imal dahilinde olan iş Arap Gazetelerinin Yazdıkları ( Baştarafı Birincide ) meselede geniş bir anlaşma- ya varmışlar ve iş, mesele sinin — teferrüatı. Üüzerinde anlaşmağa kalkıışlır. ki bu anlaşma da yapılmıştır. Edenin müzaheret et tiği projenin değeri meyda ndadır. Bu suretle Türkiye tatmin edilmiştir. Diğer ta raftan da her nekadar Su riyenin bu topraklar üzeri. ndeki hâkimiyeti, tabiiyet derecesine inmemekte ise de Sancağın statüsü üzerinde Milletler Cemiyetinin her törlü müdahalesi ve Veto hakkı tanınmak suretiyle bu hakimiyet kati ve maddi bir şekilde de kalmamıştır. Bu vaziyet, Türklerin, şi mdi Hatay adını verdikleri İskenderun Sancağındaki so ydaşlarının istikbali için gö sterdikleri tabil telâş ve he- yecanı yatıştıracaktır Suriyede hoşnutsuzluk va. rdir. Azıcık — bir. düşünüş, Arap pasyonalist İlderlerini bunu kabu! etmekle Türkle rle yarıyolda buluşmak hu susunda bütün imkânları el de edeceklerine, ve henüz Fransızlardan tam bir sure tte temin edemedikleri hü- kümranlık hususunda israr etmek suüretiyle de — birçok şeyler kaybedeceklerine ik na edebilir. Türkler, meseleyi Millet- ler Cemiyetine vermek su reliyle hudutlarının ötesin de yaşıyan soydaşlarının iş - ! kerlerin iktidar mevkilne çı- kması ve ordunun küçük ru- tbeli sınıflarında zaten me veut olan bir temayüle uy ularak nasyonal sosyalizme mevki verilmesidir. Yıllardanberi, iktıdar me vkilerinde bulunurken mili tarletlere anlaşarak bir bü rokrasi — “birleşik cephesi, kuran sivillerin şimdi bu ye ni vaziyet üzerine birden demokrasi idea'i peşine dü- şmeleri tuhaf görülebilir. Bu nün için muhtelif sebebler vardır. Bu arada en mübim hâdise, kapitalistlerin şimdi- ye kadar yanlış bir işe mü zaheret ettiklerinin farkına varışları olacaktır. likönce kapitalistler, bir- çok memleketlerde olduğu gibi, sosyal bir reforma ka: rşı servetlerinin müdafil ola rak gördükleri militaristlerle birlik olmuşlardı ve hiç şüp hesiz, Mançukonun silâhlan: dırılması gibi işlerde bu itt- ifaktan birçok faydalar te- min etmemiş değillerdi. Fa. kat ordu ekonomisi, bazan tehlikeli — olacak derecede husvsiyeti haizdir. Her sene“ ordu masrafı o derece — art- mıştır. ki nihayet hükümeti, büdcede muvazene yapabil- mek için dahili bir istikraza mecbur etmiştir. Bugünkü Japon büdcesi en kabarık büdce olarak - 179,000,000 İngiliz lirasına çıkmıştır. ki bunun 43,000,000 u ordu ( Lütfen sayfayı çeviriniz ) Bir Katil Bir ajan pusuya düşürüldü Peşaver, 8 ( Radyo ) — Lehistanın şimalinde siyasi ajanı muhabiri katledilmi ştir. İki piyade neferi ölmü Hür. Ajan on kişi tarafından pusuya düşürülmüşlerdir. Alman Üsülü Selâm.. Berlin, 8 (Radyo) AL manyanın Londra sefiri Rib- bentrop itimatnumesini tak- dim ederken Alman usulü ile selâm vermiştir. Bu bir hür met a'lâmeti olup fena tef- sir edilmesine imkân yok - tur. Mıiıııyı ile ingiltere ara- sında müstemleke işi Londra, 8 (Radyo) — Bir gazete Almanya ile İngilte: renin neler — istediklerini ve bir birlerine neler verebile. ceklerini teklif. etmek sırası gelmiştir, demektedir. tikballerini garanti altına al- mmasını istemekle biç bir toprak ihtirası beslememiş olduklarını aşikâr bir surette ortaya koyııııılııdıı: fakat eğer — Suriye nasyonalisleri Sancak üzerinde daha fazla siyasi ve lengüstik iddlalar yürütmekte devam edecek olurlarsa Türkler de bu gün. kü ııhnlyetlerınl. içtinabı imkânsız bir türette, değiş: tirmek zorunda kalacaklar- dır. D