20 Şubat 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

20 Şubat 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

S€AYF Tarihten Fıkralar: Bu odunlar iyi yanmıyor?. İbrahime, İstanbul avlanmak için dar Nihayet Edirnede Sullan ve civarı gelmeğe ladı kararnını başl avlan seyahal de ün hazırlık yola çıkıldı olarak Ereğlt rlar kurulm- gliliğini rlip lar biliril İlk k olu uşlu arzeln üzere gelen m imlekel naibi — memli havasının fenalığından - hsederek olağın biraz da- ha ileride, havası ve suyu lâtif bir mesireye kurulma sını tavsiye etli. Natbin bu makul sözleri padişalı kız- dırdı. — Mülkümde islediğim yerde olurmağa sen mi ma ni olacaksın?.. Diyerek na 1bi cellâda verdi güç hal fle canını — kurtarabildiler Padişahın bu hareketini ha ber alan Çorlu naibl mak. amını hemen terk — ederek saklandı ve bir düha da meydana çıkmadı. Padişah Edirneye varını- şli. Edirne, şenlikler içinde çalkalanıyordu.. Bir gece ocakla yanan odunlar; Fadişahın gözüne ilişti; Bu odunlar - İstanbul odunu gibi parlak yanmiyor. İstanbuldan odun gelirsi nler. Ben bu odunları iste mem? Diye gürledi, Hemen İstanbuldan odun gelirildi Hatlâ padişahın böyle ço- cukea hareket ettiği 'saatle muühim bir içtima ile meş- guül olan sadırazam — Kara Mustafa paşanın yanına Bostancı başı gelir. Padişu- hin kendisini acele islediğ- ini söyler. İclima talil edi lir. Huzura çıkan sadrazama padişah burhiddel çıkışır: Kdhya kadın dün se nden beş yuz çeki ödun is temiş. Hülâ göndermemiş sin, Bu ne demek? Ben bö- yle tekâsüller istemem Bunun üzerine Musiafa paşada, Padişahım! emmiyelsiz — bir şeydir. Şimdi — gönderilir. — Böyle cüzi şeyler için divanı boz durdunuz. Mühim işleri ge rl bırakdırdınız. Dedi. Bu yerinde verilen cevap sadrazamın ölümüne sebep oldu. Odun eh Padişahında arzu eltiği bir şekildeki parlaklıkla oc ak yanmağa başladı Ka - Do ecr ae >e Sövyetler birliği bütçesi Büdçe tahminlerinden faz la ölarak yapılan 3 milyar rublelik sarfiyat ise muhte verimli işler arasında şusu retle taksim — olunmuştur rüble kadar milli ekonomiye ve milyar fazla tahsisat, bilhassa ziraata verilmiştir. 2 milyar ruble kadari da bünullimlerisi manşları Fazlar laştırılmış ve çocuk bahçe leri şebekesi genişletilmiştir. | 300 milyor ruble de sıhhat — iâşlerine sarfedilmiş ve bilhas gçocuk yuvaları ve anneler bakım evleri fazlalaştırılmış- | nun içindir ki | parasızların ilâcını Sayın Halkımızdan Bir Dilek Şu kış günlerinde Çocuk Esirgeme Kurumundan yar- dim bekliyen ve aylarca « cak yemek yüzü görmedik leri için sararıp solan yüz- lerce fakir — çocuk - vardır. Bunların imdadına koşmak hiç şüphesiz hepimiz için bir yurt ve vledan borcudur. Ulusun yardımına olan bu — zavallı kimsesiz yavrulardan (100) okul ço cuğunu; — Çocuk Esirgeme Kurumu bir aydanberi sıcak yemekle beslemektedir. Bu yardım daha beş altı ay de- vam edecektir. Tek başımıza yapama"ı ğımız yardımı Kurum toplu olarak yapmakta ve binlerce fakir ve kimsesizin imdadına yetişmekte olduğundan sizle rin de bu yavruların bulun- dukları acıklı durumdan kur- tarı ması kurban etlerinden bir par kavurma — yapmak müracast olan Kurum memuruna ver- menlzi yll_kıek hamiyet ve şevkatinizden dileriz. Fakir talebe diye geçme meliyiz. Bunlara yapıla cek yardım, hiç şüpesiz ha- yırli işlerin en — hayırlısıdır. Kurumu bu işte yalnız bırak- ödevi de sayın halkımızın, yani doğrudan doğruya bizimdir. Bu ödevi sadece hükümetten bekle meğe hakkımız yoktur. Bü- tün medeni memleketlerde bu gibi sosyal yardım işleri- ni en — ziyade halk yapar. Bu nevi yardımları hükü- metten beklemiyelim. Çün kü okullarda binbir güçlük le okumıya ve bir şeyler öğreniniye çalışan yavrular bizimdir, hepimizindir. Bu- kalmış çasını üzere mamak işini öz ödevimiz olarak bil. meliyiz. Fakirlerimiz çoktur. Bun lara yardımda bulunmanın nekad güç oldu gğunu düşünmeliyiz. Kurum- dan yardım bekliyen yüzler- ce fakiri üç beş hayır sahi binin verdiği ianeden baş ka geliri olmıyan bir kurum; uzun müddet Kurum her yıl üç yakın çocuğa türlü yardımlarda bulunuyor, sa - lığını koruyor. Babalık va vifesi görüyor. Öksüz çocu- uklara hayat sunuyor, yedi bine türlü riyor, içiriyor, — geydiriyor veriyor. dermansızlara bakıyor, oku tuyor ve yurda hayırlı bir evlât olarak yetiştiriyor Fakat bu işler — mevcut bütçe imkânlarına göre ya pılabiliyor. Okallarda — kuru | ekmek ile geçinerek okuyan daha yüzlerce fakir çocuk vardır. Gıdasız tahsilin tam olmasına imkân yoktur. Bu | zavallıları da kurtarmak için kurban etlerinden istifadeyi | düşündük. Bu suretle halkı kültür faaliyetine sarfedilmiş mızın yapacağı değerli yar- dımla — fakir yavrulara daha bol yemek verilecek, kalori sayısı körpe yavrular, yapılan şu yardımdan pek çaok istifade olacak ve artacak, çocukların coğaltılacak ve bu dolayısile memleketi koruyacak pek için keseceğiniz ! ! hakkındakı edecek | | dunun | edildi. bu yardım | | nazaran da işleri başarmak Lesliyemez. | | çok Türk yavrusu kurtarıl | hakkındaki tezkeresi okuna- mühtelit | TÖRKDİLİ # B * Urmumi Meclisin Dün- kü Çalışmaları.. Sındırgının Çorum nahiyesinin adı Düvertepe olarak de- giştirilmesi kabul edildi.. Umumi Meeclis dün - vali Ethem Aykutun başkanlığın- da toplanarak müzakerele- rine devam etmiştir. Kültür. — direktörlüğürün terfi eden ve ferzla masşla gelen ilk öğretlim — ispekter leri için evvelce konulmuş olan tahsisatın arttırılması rak Maarif maliye encümenlerine veril di. Yine ayni direktörlüğün Gönen üçüncü okuluna iki ve sınıflı bir pavyon ilâvesi yazısı okundu. Bu okuldaki talebe mevcu yilâyet — makamın dan sorulması için — yazı şimdilik encümene havale Sıhhat müdürlüğünün Du- rsunbey belediye dispanseri için 14 lira asli sıbhat memuru maaşlı bir tayin edil- mesini, bu suretle mevcut firengililerin. muayene — ve tedavisine imkân verilmesi hakkındaki sıhhiye encümenine, Hususi muha- yazısı sebe müdürlüğü bina ve ara zi vergisine munzam buhran vergilerinin hususi idarelere devri dolayısile işleri çoğa lan dairenin kadrosunun art- tırılmasını istiyordu. Riyaset makamı muhase bei hususiyeden gelen bu ta- hriratın hususi idare kadrosu nun henüz tasdikten gelmeıııııL şekline göre yazıldığını, hal buki kadro bir iki gün ev- vel geldiğinden ve buna artık mümkün olacağından areerarae — Mebuslarımızdan M. Ca- VİL şehrimizde Mebuslarımızdan M. Ca vit dün Ankaradan şehrimi ze gelmiştir. bu gün Bürhaniyeye geçe ceklerdir Mebusumuz mış olacaktır Yardım herzaman para ile olmaz Vereceğiniz bir par ça etin para kadar değeri vardır. Karnı tok, sırtı pek çocuğumuzun yanında kar- nı aç, üstü başı çıplak, kan sız, ciliz bir. Türk çocuğu görmeğe hangimiz taham Bu zavallı acınacak hallerine kim göz yumabilir, kim ka lağım tıkayabilir” Yurdunu seven herkes; fakir ve kimsesiz Türk ço cuğunu korunuağı öz vazife | bilmeli” ve elden kadar yardımını esirgeme melidir. Ancak çocukları sağlâm olan bir ulus mül edebiliriz. ların yarı nından emin olabilir. Balıkesir Çocuk geldiği | Esirgeme Kurumu bu yazı hakkında yapılacak muamele — olmadığına dair izahatta bulundu ve böylece onaylandı. Tedkikat yapılmak üzere | bu celseye bırakılan Sındır ginim Corüm nahiyesinin adı Düvertepe olarak , değiştiril- mesi muafık görüldü. Hasta bulunan Gönen üye-| si Kadriye Sarıraltığa:*'iki gün izin verildi. Ruzname- de görüşecek başka madde bulunmadığından'meclis bay- | ramın beşinci günü toplan ma kararını vererek dağıldı | rtın yerinde yeller 20 ŞUBA iLİMiZDEN HABERLER Kurbanlık Koyunla Satılırken Yakalandı. Koyunları alıp Somaya götürmüş. Orada utııkıı kayi ele verdi Savaştepe, ( Hususi ) — Bunun — üzerine Nahiyemizden Mehmet Sarı ’ Jandarma tarafından ile — Abdullah kurbanlık iki koyun almış lar, evlerine koymuşlardır Fakat geçen sabah kalk tıkları zaman bu koyunla estiğini görmüşlerdir. Nahiye müdü rünü vaziyetten — haberdar etmişlerdir. Nahiye müdürü | yaptığı tahkikatta Mehmet Çete adında birinin o gün nabiyede'bulunmadığını öğ renerek kendisinden şüphe- ye düşüyor. Kurban Derileri Hava Kurumuna Verilecek.. Partide îşımxbîlîııîıtı yapıldı. u- vatani iş haşarmak için mahallelere heyetler tefrik olundu. Dün C. H. Partisi binası- nda Nahiye, ocak idare he yetlerinin iştirakile kaza ida:- re heyeti/Hilmi Şeremetli oğlunun başkanlığında bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda Hilmi Şeremet li oğlu Kurban bayramında kesilecek hayvanların deri ve bağırsaklarının Hava ku rumuna verilmek — suretile Partili. arkadaşlarının yar- dımlarını dilemiş, bu suretle yapılacak yardımın ehemmi yet ve değerini anlatmıştır Tayare cemiyeti — reisi Avni — de ılırık söz Kebapçı Dükkânında Yıpılırıjyııalıma yakasının dünkü muhakemesi Bir buçuk ay kadar ev- vel Kebapçı Mehmedin dük kânında bir yaralama va- bası olmuştu. Bir gece bu dükkânda içmekte olan Hel- vacı Kasım oğlu Mustafa, di ğer bir masada içmekte olan Lâtif adında birine dört el ateş ederek yaralamıştı Dün de ağır cezada bun ların muhakemesine devam edilmiştir. Suçlular sorguya çekildikten — sonra şahitlerinin celp için muhakeme dava ve İstimar başka bir | güne bırakılmıştır. Yurddaşlı. Hava kuvvetini arttır mak için kurban derilerini Hava Kurumuna ver.. Yurddaş!.. Keseceğin yoksul çocuklara ve yok kurbandan sullara da bir parçasını ay ırmakla bu iki kurumun yaşatlığı yüzlerce düşkün, en güzel yardımı yapmış olacaksın, her yıl Partililerin ve halkın — cemiyete Larşı gösterdiği yakın — alâkaya teşekkür ettikten sonra deri ve bağırsakların toplanma şekilleri üzerinde izahatta bulunmuştur. Her mahalleye sillerile birlikte yardımcı edilmiştir mümes bu iş için heyetler — tefrik Deriler bu he yetler vasıtasile toplanacak tır. Halkımızın her milli bu milli işe işte olduğu gibi yakın alâka ve yardımlarını cılrıımlyıceilnı eminiz Halkevinde ——— 25 Şubatta yapılacak kut- İulama töreni Halkevlerinin açılığının yıl dönümü bu ayın 25 inci gü- nü Jbütün yurdda kutlulana caktır Halkevlerinin tarihten — itibaren 167 ye çıkmaktadır O gün'saat Çon beşte C. H. Partisi Genel Sekreteri Şükrü Kaya radyoda bir nu tuk irat edecektir. Halkevimiz bugün için bir. proğram hazırlamıştır Bu proğrama nazaran saat on beşte Genel Sekreterin nutku radyoda dinlenecek, bunu müteakip İlbay ve Parti başkanımız Ethem Ay kut Halkevlerinin — gayesi hakkında bir söylev vere- adedi bu 136 dan cektir. Halkevi başkanı Fey- zi Sözener Halkevinin bir yıllık faaliyetini anlatacak: tır, En son olarak gösterit ko lu tarafından bir müsamere verilecektir. gz Bir Baytar tayini Sarıkamış hudut baytarı Salâhattin 30 lira maaşla naklen — vilâyetimiz. müca- dele baytarlığına tayin edil | miştir. Kahraman | met Çete aranmağa bı mış ve kendisi Hasan 0077 g1 tarafından Somada k0 nları satmak üzere iken | kalanmıştır. Yapılan tahkikatta mede bu hırsızlık vakasın yardım edenler de olduf | anlaşılmaktadır. | sesi ile futbol Koyunların pek kısa v zamanda bulunması ve sızların meydana çıkarılmt” hem sahiplerini hem de ye halkını çok sevindirmii Spor Haberleri — Edremitti Beş şehir arasında a müsabakaları yapılacı Geçen sene Bursa, E mit, Ayvalık, — Bandirff ve şehrimiz atletlerinin İf rakile Bursada — atle müsabakaları yapılmıştı. Beş şehir arasındaki müsabakaların bu yıl 6 ziranda Edremit saha! yapılması kararlaştırılmı!" Bürhaniye Ayvalık Futbol heyeti dün F* Ocaklının başkanlığında planarak son yapılan | üzerinde görüşmüştür. Heyet bu arada yağ' dolayısile geri kalan Ayv? Bürhaniye maçının Bürbif) yede yapılmasını kara! tırmıştı. Edincik mağlüp Bandırmada, İdman' ile Edincik arasında y maçda — Edincik O mağlüp olmuştur. Bayramda —maç İzmir Erkek Lisesi 75 D | ram içinde şehrimize cektir. Gençler şehrii maçı caklardır. Kır koşuları Kır koşularının sonu köyü ile şehrimiz aratf 28 Şubatta yapılacaktif y Koşularda kazananla" j içinde Ankaraya gidt” lerdir. Uuşka : İdmanbirliği Başkanlığı Bugün saat 14 te V bir toplantı yapılaca; bütün Birliklilerin © kulüpte olunur. Kızılayın yardımlı Kızılay tarafından V' lara yapılan para yar* bulunmala rıi sona ermiştir ; Kurum bütün mahö'4 deki yoksullara parâ atını yapmış bulunmâ*