19 Mart 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

19 Mart 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 Bir marş müsabakası Nevyork Şehri. kendine mabsus bir. marş - tertibine karar vermiş ve bLu hususta bir müsabaka açmıştır. Birinci — gelecek - marşa 2000 dolar mükâüfat verile cektir. Az müddette bu müsaba kaya binlerce kişi marglari: le iştirak etmiş'erdir. Fakat Nevyork şehri marşı komi tesi bunlardan — hiçbirinisi arzuya muvafık bulmamış tır. Müsabaka devam etmek" tedir. luslarıilm Varmış Alımnanyalı bir âlim, uzun tetkikatten sonra, kuşların cıvıllı veya ötüşlerinin tama men görüşmek olduğunu an- lanisiştir. Avusturyada yaşıyan bir karatavuğun ötüşü Bavye- radaki veya Fransadaki ka- ratavukların ötüşünden büs- bütün başka imiş. — , Bo âlim şimdi, kuşların müdavelei efkâr için kullan- dıkları ölüş şekillerini terbi. te çalışıyormuş ve yakında kuşlarla görüşmeğe muvaf- fak olacağına da iddia et mekte imiş. l'mîiîıı “yıl Eıkldıı_yolluı taş döşe- nirdi; taş döşeli yollar da -© zamanın en makbul ve güzel yolları demekti Taş döşemeli yolları çimentolu veya asfalt yollar unuttur du. Anlaşıldığına göre kau- çuklu yollar da çimento ve asfalt yollarla birlikte kıy- metten düşecek. — Çünkü, cenubi Kardinada bir mü hendis pamuktan yol yap mıştır. Bu mühendisin bir nevi parke taşı haline koyduğu pamuk,İşimdiye kadar yol- larda kullanılan bütün mad delerden daha çok mukave metli imiş.. —— Fudbol şerefine bir karar Hindistanda Rangors şeh- rinde gençlerin fudbola fev kalâde merakları vardır. Fa kat buna rağmen Rangosta bir tane daha yoktur. Maç- lar büyük ve geniş cadde lerde yapılmaktadır. Rongors valisi, gençliğin bu hevesine hürmet olmak üzere muayyen günlerde ve muayyen geniş cadde ve meydanlarda fudbol maçları yapılacağı için münakalâtin durdurulacağını ilân etmiş- tir! —— Na kadar izci var? İzciliğin müessisi - addo- lunan Baden Pavellin bun- dan bir müddet , evvel 85 inci doğum senesi tesit edi. ilmiştir. İngiliz gazeteleri bu mü nasebetle üzerindeki izcilerin miktarını neşretme- ktedir. Bu neşriyata — göre, 49 memlekete mensup olmak üzere bütün arzda 2,592,832 izci — vardır. Bu miktarın da bir milyon 11,935 i İngiltere imparator luğunda bulunmaktadır. Bundan sonra İtalya, Sov yetler ve Almanya izcileri gelmektedir. arz lll Top ila.... Düelle Macaristanda Düel'ü me mnu değildir. — Arzu eden Macar, düello — yapmakta muhtardır. Bunun - için bir düecllo teşebbüsü, Macaris tanda alelâde bir işten baş- ka birşey değildir. Yalnız Kral — Poziyenin düellosu çok şöhret kazan- mıştır Bu adam sosyalisttir. Kr allık taraftarı birisi tarafın- dan düelloya davet etmiş- tir Düelloya davet — edilen kendisi olduğu — için silâh seçmek hakkına malik olan kral muhasımına — Top ile düelle edece ğiz. Cevabını vermiştir. Top ile düello da imkan- sız birşey olduğu — içib bu düello henüz yapılmamıştır. e iğrüre Amerikan usulü hir radyo Amerikalılar yeni bir rad yo yapmışlardır. Bu radyo lar dıvar içlerime gizli para kasaları gibi yerleştirilen şe. kildedir. Dıvar içinde bulu nan radyoların sesi daha ta bil ve tannan parazitlerden daha az mütecestir olmakta imiş. İyi amma, . Eski usul ka hm divarlara malik evleri nerede bulmalı? Şimdi taş. kireç ve kumdan yapılmış kalın dıvarlar yerine incecik beton dıvarlar var... Bunun için bu usul radyolar kolay revaç bulamıyacaklardır. B —. Kipt papasları Ne olduğunu bilmiyorur; fakat Mısırda bir. Direlmu harrek manastırı vardır ve Mısır hükümeti bu — manas- tırın tahliyesine karar ver miş bulunmaktadır. Rühban da hükümetinin bu kararına bilföl mukâvete karar ver mişler ve icabında zabıtaya karşı gelmeğe hazırlanmış lardir. Manastırın kalın dıvarları, zırhlı kapıları, ithar edilmiş su ve erzaki sayesinde pa- paslar Mısır hükümet kuv vetlerinin muhasarasına iki sene dayanabilecekmiş! lııııikııııı—; Ği trkek- leril Birleşik Amerikada her sene bir şıklık almanağı ne şrolunur. Bu seneki — şıklik almanagında en meşhur Amerika şık — erkeklerinin başında B. Ruzvelt ile maruf dansör ve filim aktörü Frea Aster gelmektedir. Bir filim dansörü ile B Ruzveltin —arasında kalan şıklık birincisi, doğrusu al manakta garip bir şekle gir- miş demektir valiğğii l Çeyiz parası Hindistanda, — Bengalede bir barem vardır Evlenecek kızlar bu bareme göre müs takbel kocalarına bir. para verirler Lise tahsilini bitirip hükü met hizmetinde çalışan bir Hintli 12,000 frank - alır Doktorla bu paranın altı mislini alırlar. Görüyorsunuz ya, bir Hin- ti kızın evde için kesesinin dolu olması şart ! kalmaması | i C.H.P. Vılîıılîlîiı idare heyeti toplandı C. H. Partisi vilâyet ve kaza idare heyetleri başkan vekili Ekrem Yalçınkayanın riyasetinde toplanarak Parti işleri üzerinde görüşmelerde bulunmuş ve kararlar ver miştir. Vilâyet Daimi Encümeni Dün ilk toplantısını yaptı, Salâhattin Yücel, Feyzi Sözener. Hilmi Şeremetli, Hulüsi Küçüklerden teşekkâl eden yeni seçilen Vilâyet Daimi Encümeni ilk toplan tısını dün vali muavini Ek rem Yalçınkayanın başkan- lığında yapmış — ve vilâyet işleri üzerinde görüşmelerde bulunmuştur Hususi muhasebe müdürü Hususi Muhasebe müdürü B. Raşit Sekendiz. bir gün önce mezunen İzmite git- îalı'ı:;iıı mıntaka ku - mandanı Vilâyet Jandarma mınta- ka kumandanlığına — tayin edilen yarbay B. Ali Riza Atamer — bugün şebrimize gelecektir. <D e - 12 Yaşında Bir kızı İn',ıîsındı bir adam kaçırdı Sındırgının Umurlar kö- yünden Topal İbrahimin kı zı Kâmileyi bu köyden Et hem oğlu 30 yaşında kadar bulunan Mehmet zorla ka çırmıştır. Suçlu yakalanarak adli yeye teslim edilmiştir 70 lik ihtiyarı yaralıyan bir kadın * Kurtuluş — mahallesinden Zeliha adında bir kadın Ay. gören mahallesinden 70 ya şlarında Ayşe adında ihtiyar bir kadını döğdüğü ve ya raladığı için yakalanarak ev: raklarile birlikte Adliyeye verilmiştir. İki Kardeş Biradamı taşla yaraladılar İvrindinin Soğanbükü kö- yünden Mehmet oğlu Riza akşam — üzeri — tarlasından evine gelirken köy civarın- da iki kişi önüne geçerek döğmüşler ve taş'a başından ağır suürette yaralamışlardır Vakadan haberdar edilen jandarma aynı köyden Kâ zım — oğlu Tahir ve Riza adında iki kardeş olan suç luları yakalıyarak tahkikata başlamıştır. ı I ı Halkevi Temsilleri Halkevimiz Temsil şubesi, * geçen sene içinde 64 temsil | vermek gibi canlı bir faali yet göstererek Balıkesir hal- kının memnuniyet ve tevec- | cühünü kazandı. | Bu rağbet ve tevecccüh bize, her şeyden evvel, halkın | (Tiyatro sanat) ma karşı olan sevgisinin arttığını göstermiş olmak itibarile çok kıymet lidir. Türkiyede, şimdiye kadar ibmal edilmiş ve bayağı bir iş olarak telâkki edilmiş olan bu güzel sanat, her medeni | memlekette olduğu gibi bizde de kendisine yakışan şerefli mevkii almış bulu- nuyor. Büyüklerimizin, (Tiyatro) yu düştüğü çukurdan çıkar. mağa karar vermiş olmaları bu güzel — sanatın hergün biraz — daha yükseleceğine şüphe bırakmaz Tiyatro bir ihtiyaçtır. Dört bin senelik şerefli bir tarihe malik bulunması da bu ih tiyacın ne derin ve ne sağ lam esaslar üzerine — kurul duğunu bize kolayca anla- tabilir. Her türlü fikir ve düşün- celeri uzun boylıî vasıtalara ihtiyaç — hissettirmeden in- sanın kafasına en kestirme yoldan ulaştıran sanat, hiç | şüphesiz ki tiyatyo sanatıdır. Tiyatro hayat demektir. Elemlerile, iztıraplarile, se. vinç ve tahaffuklarile bütün | bir hayatın ufak bir numu nesi gözümüzün önünde can landıran yegâne sanat liyat- ro sanatıdır. Halkevleri, bu sanatın in- kişafında en büyük rolü oy namakta ve halka hakiki | tiyatro zevkini aşılamakta- dır. Bu meyanda Halkevi miz Gösterit kolu da, adeta ufak mikyasta bir (Balıkesir Şehir Tiyatrosu) mevcudiye tini gösteren bir varlıkla ça. lışmaktadır. Halkevimiz sade milli ve içtimal temsiller vermek su retile değil, insanlığın gölünç ve karakteristik — taraflarını tahlilden vodvil ve kome- dileri de sahneye koymak süretile halkımızın likri ve bedii zevklerine hizmet et. mektedir Gösterit şubesinin önümüz deki mevsim için bir çok yeni eserler hazırlamakta olduğunu memnuniyetle ha. ber aldık. Cumartesi günü — temsil edilecek (Hortlak) adındaki vodvil. bir çok tuhaf ve gü- lönç tesadüfleri ihbtiva etmek itibarile çok güzel bir eser- dir. Temsil pazar ve pazar- teti günleri de tekrar edile cektir. Kadını çakı ile bacağından yaralamış Hakkıçavuş — mahallesin- den Yumurtacı — Abdullah | oğlu Hüsamettin Eğe ma hallesinden — Mehmet kızı Emineyi çakı ile bacağından yaralamıştır. Suçlu yakalan- mıştır 19 MART 837 LiMiZDEN HABERLER TAREREL EZAT ZK Sıhhat Bütçesi 95.860, Nafia | Bütçesi de 301.622 lira ola- rak tesbit edildi. (Baştarafı birinci sayfada) liranın konması 3 red ile kabul edildi. Hastahaneye karantina ve bekleme yeri yapılması ve çamaşır makinesi alınma sı için bütçeye tahsisat kon ması tay edilmiştir Hastahane baştabibi bek- | leme yeri ve karantina için bütçeye 5000 lira tahsisat konmasını istedi ve bunun lüzüumunu anlattı Muvazenei maliye encü:- meninin teklifi reye kondu. 20 red ile kabul edilmedi. Sadık Deniz (Balıkesir): — | Fırka vilâyet kongresinde Memleket hastahanesinde bir bekleme salonu ve polikin | lik yeri yapılması karar al tına alınmıştır. Diyerek büt: çeye 2000 lira tahsisat kon: masını istedi. Hastahane Baştabibi: apılacak yer hastahanenin ihtiyacına cevap vermelidir, Hiç olmazsa bir pavyon İnşası için — 2000 — lira tahsisat ayrılması bu ihtiya cı bir dereceye kadar kar şılıyabilir Bu mesele etrafında hay- H münakaşalardan hastahaneye bir pavyon ilâ vesi için konması teklif edi- len 2 bin liranın Nafia büt çesinden nakil suretile has tahaneye — sarfı kararlaştı Reye konarak 6 red ile ka | bul edildi. Bundan başka sıhhiye büt- çesine tali derecedeki ihti yaçlar için tahsisat konma- sına dair olan encümen tek- | lifleri de muvazenel maliye encümenince tay edilmiştir. Bunlar da reye konarak 12 red ile tay kabul edildi Burada celseye beş daki. ka ara verildi. Celse — açıldıktan sonra sihhiye bütçesinin yekünu umumisi olan — 95,860 İira reye konarak ittifakla kabul edildi Hafıa bütçesi: Bundan sonra nafia büt çesinin müzakeresine geçildi. Muvazenei maliye encü menince 304,830 lira olarak tesbit edilen nafia bütçesi reye konarak kabul edildi Bundan sonra fasılların okunarak maddelerin müza- keresine devam edildi Muvazenel! meliye menince tesbit edilen kadro ile Nafıa müdür ve memur- larının maaşatı 2472 lira, Burada Nafıa müdürü söz alarak yapılacak işlerin ço kluğundan ve ehemmiyetin den bahisle eski kadronun ipka edilmesini heyeti umu miyeden rica etti. Başkan bu — teklifi reye koydu ve ©Ö red ile edilerek Nafıa kadrosu eski şeklinde bırakıldı. Bu süret le müdür ve memurların encü” maaşatı da 3372 lira olarak | kabul edildi Daktilo ve amele ücreti 900 lira, kâtibi sonra | kabul | | Odacı Gereti 300 lira, Tamiratı mütemadiye ma' | srafı, ser tamirci, ve posta | kabul edildi. masrafı, tamiralı mütemadi- ye amele ücreti 20,000 lira> reye kondu ye kabul edildi. Makinist, şoför ve ateşçi ücreti 3780 lira, Atalye müstahdem memur ücreti 4080 lira, Tenvir ve tesbin 150 lira; Kırtasiye ve evrakı mat' bua 200 lira, Müteferrika 50 lira, Posta, telgraf va telefot masrafı 50 lira, Alâtı fenniye bedeli 300 lira, “Alât ve edevat tamir -ve€ nakliyesi ve bunların muha: fazası karşılığı 2000 lira, İstikşaf masrafı 500 - lirâ: Nafıa müdür ve fen me murları harcırahı 4000 lira Atalye şefi, Nafın memt” rları ve müstahdemleri har cırahi tay — edilmiştir. Tay teklifi bir red ile kabul ed ildi. İcar bedeli 100 lira, Silindir vesair makineleri? | tamiri, yedek aksamın mü' bayaası karşılığı 2000 lira | Nafıa diyunu tay edilmil” Ur. * Fevkalâde Nafıa bütçeslit de üzerinden geçilmekte ©! an yol kargılığı 45,000 lirü Mükellef bedeli 81,486 lirâ: yekün 96,486 1lira olal tesbit edilmiş ve o su yapılan teklif reye konarsk Yol ve köprülerden batf lanıpta ikmal edilemiyenlt rin karşılığı olarak bütçey? konan tahsisat 92,561 olarak reye kondu ve kal edildi. Köy yolları alât ve mt” vadı infilâkiye bedeli lira, Nafin vekâleti hissesi 62,47 lira, Diğer bütçelere yapıltf nakillerden sonra tesbit e$ len Nafia bütçesi yekünu U umisi 30622 1lira olar! reye kondu ve ittifakla bul edildi. | Bu suretle müvazenel M? liye encümenince tesbit len 937 — varidat — büt! 1,517,932 lira olarak kondu ve ittifakla lııbııllJS ildi Bunun kargılığı olan muvazenel ııııh'ye ııı:üg!ı nince tesbit — edilen İ” masraf bütçesi de 1,517 lira olarak reye kondu * ittifakla kabul edildi. 4 Hu suretle bütçe ııül'm relerini 'de Bitiren — Mefli Umuminin 937 senesi î'”' maları sona ermiş bulu!' aktadır. Meclisi Umumi bundıb’* nra bütçe formüllerinin "' ntfi ve tatbiki için ma ) riyasete. gelen evrak Ö2€? nde ve Meclis Umumi 8€| yapılacak işler için de mi Entümene salâhiyet rerek dağılmıştır. SON