31 Mart 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

31 Mart 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA:. z' -Fransa, İspanya Hududlarına Asker Sevketmeğe Başladı.. (Baştarafı birinci sayfada) naye, Segonaya boambalar atmışlardır.. Bu bombalar müstahkem yerlere pek çok zararlar vermiştir. Salamanka, 3U (Radyol Milisler Ocskar Saragos yo- luna yeniden taarruzlar yap- mışlarsa da püskürtülmüşler dir bundan başka Mahada. hondaya yapılan bir milis taarruzu da püskürtülmüştür. Cenup cephesinde, Kor- doda topçu ve tüfek ateşi teatisi devam etmektedir. Paris 30 (Radyo) — Ha- vas bildiriyor: Sigotenzada milisler çok kuvvetli bir taarruzla Lasi rozaya saldırmışlardır; milis- lerin diğer kıtalarla irtibat tesisi arzuları yerine gelme: miştir. Milislerin zayiatı pek çok tur Bayonne, 30 (A.A.) İspanyol hükümet :matbuatı Cuadalajara cephesindeki ta-| kiz, arruz esnasında Franko ku vvetleri tarafından kullanıl- mış clan yeni tipte Alman tayyareleri hakkında tafesilât veren ve geçen salı günü yazılmış olan bir mektubun suüretini neşretmektedir. . Bu tafsilâta nazaran, ağır yağ h Diesel motörlerile müceh. hez olan bu tayyareler 1000 kılo ağırlığında bomba taşı yabılmektedir.er. — Süratleri saatte İVU kilometroaur. ilk defa İspanyada kullanılmış olan bu tayyarenin teknik vasıfları hakkında Almanyada| tarihinden evvel kati bir ketümiyet muhafa za edilmektedir. Bu tayya relerin ilk faaliyetleri bir felâketle neticelenmiştir. Tayyarelerden ikisi Andu jarda, üçü — Guadalkarada düşmüş ve'dört tanesi de hükümet Avcı tayyareleri rinin ateşile — sakatlanarak yere inmeğe mecbur olmuş tur Salamanka, 30 (Radyo) — Bu gece neşredilen resmi bir tebiiğde ezcümle şöyle de nilmektedir- Düşman tayyareleri Hucesca ve Saragosse kasa- balarını bombardıman etmi: şlerdi. Bombardıman neti- cesinde birkaç kişi ölmüş ve yaralanmıştır. Madrid cephesinde Maja dahonda ve Aravaca miınta kalarında milisler tarafından yapılan hücumlar geri püs- kürtülmüştür. Cordoue cep- hesinde bütün mıntakalarda topçu Güellosu olmuşlur. Di- ğer cephelerde kayde değer birşey yoktur. Istanbul, 30 (Hususi) — Is panya ihtilâlellerine aid (Ba leara) adındaki harp gemisi (Ümeri) adındaki Fransız pos ta vapurunu topa tutmuştur. Bunun üzerine, (Sokron) F- ransız zırhlısı imdada koş muş ve asi harp gemisini kaçırmıştır Madrid, 30 (Radyo) — 24 saat zarfında cephelerde müh'm bir hareket olmamış tir Sevil cephesinde 30 1Radyo) — Şi mal yoktur Asilerin tayareleri — bazı limanları bombardıman et- tebeddül | mişlerdir. Cebelülharedeki hükümet hatları da bomba- Tanmış! Asiler 300 kadar esir al- mışlardır. Bunlar 1914 mo: dellerinden evelki tüfenkleri | bamil bulunuyorlardı. Paris, 3O(A A.) yada cepheletde vardır. Acaba ıhllıîıı adamı mil Londrada 75 yaşlarında ve hayatında hiç evlenme miş bir adam ölmüştür. Bu adamın hiçbir şöhreti yok: tur. Hayatında hiç bir kim- seye hususi bir iyilik yap- mamış ve zengindir. Buna rağmen cenazesine akla ve hayale gelmez derecede çok kimsenin iştirak edece ğini de söyler dururmuş. Adamcağızın cenazesi ka- Idırilirken herkes hayret içinde kalmıştır. Çünkü se- on bin kişi ihtiyar be- kârın cenazesinde hazır bu Tunmuştur. Hazineden Tahsitle alınan mallar Maliye Vekâleti bhazine- den teksitle mal almış olanların taksit bedellerinin uzatılması hakkındaki kanu nun tatbik şekline dair ye ni bir karar almıştır. Bu karara göre 25 mart 1931 taksitle satılmış olan gayri menkul lerden gelir olanların, geri bırakma kanununun yürür lüğe girdiği zaman kaç ta ksiti kalmış ise bu taksitle- rin müddetlerine bir misli ilâve olunacaktır. Kısmen ödenmiş olan taksitler geri kalanlarının da - uzatılması cihetine gidilecektir. Aynı kaza içinde bir meskeni ol- anların 25 mart 1931 tari. hinden evvel hazineden sa tın almış - oldukları — evler akar sayılacak ve taksitleri kanunun akarla alâkalı hü- hümlerine göre uzatılacak- tır. Beraberce satın alınmış olan bir evin hissedarların | hisseleri bazan — muayyen | olmiyacağı için bu gibi ev lerde, meskeni bulunmayan hissedarların biri oturduğu takdirde taksitler hakkında- ki kanunun meskene, ev ve akar olarak — kullanılıyorsa akara atd hükümleri tatbik olunacaktır. Bir şahsın 25 mart 931 tarihinden evel taksitle alınış olduğu iki evi de kiraya vererek kendisi kira ile baş ka bir evde oturuyorsa, bu gibilerin bedeli olan evi mesken, diğeri akar sayılacaktır İspan- en fazla (Yanmış ev) kaydile satıl an gayri menkul mallar sa | tıldıkları tarihte irad ,getir !' miyen arsa vaziyetinde İse | ler bunların taksitleri kanu Dnun meskenle alâkalı hü. kümlerine göre uzatılacak tir Uzatılma üzerine gerçek leşen taksitlerden — müddeti ay başlarında gelenler için sükünet | G B z İnönü ——- Zaleri için Halkavinde gecel | bir toplantı tertip edildi. Gece Halkevinde İkinci | İnönü zafarinin yıl dönümü kutlulanmıştır. Bu milli gecede yüzlerce halk salonu doldurmuştu. Halkevi başkanı B. Feyzi Sözener — İkinci İnönüne tekaddüm eden günleri, Lo- zan konferansını ve İkinci İnönü zaferini alâkalı bir konferanıla — anlatmışlardır. Halkevi başkanının kon feransı alâka ile dinlenmiş ve çok alkışlanmıştır. Daha sonra temsil kolu tarafından (Yaman Oğulları adındaki temsil muvaffaki- yetle oynanmıştır. Toplantı saat 23 çe kadar sürmüştür, Mahkemede Niçin Ya- lan Söylemiş? Suçlu bir kadına tecavüz edildiği hakkındaki yalancı şahitliği korkudan yaptığını söyleri. Bir müddet önce yalancı , masına ait müddeiumumiliğin | talebi kabul edilerek mah- şahitlik suçu ile tevkif edi len ve ağır cezada muha- keme edilmekte olan Çağı- şın Yenice köyünden Hüse - yin oğlu Yakubun dün de duruşmasına devam edilmiş tir Yenice köyünden İsmail karısı Emine adında bir ka dın bundan birkaç ay ev- vel bir gece yine bu köyden Şakir oğlu Ahmet ve arka. daşları — tarafından — zorla evinden alınarak — tecavüz edildiği iddia edilen bir da vyada Yakup şahit olarak bulunuyordu. Ozaman Ya kup yalancı şahitlikte bu lunmak suçu ile tevkif edil- mişti. Davanın — mühtelif — sa fahatında beş türlü ifade veren suçlu dünkü muhakeme de dava ile alâkadar bulu nanlardan ve kadından kor | ktuğu ve çekindiği için ve | | kulün vergisi onların tazyikile yalan söy lemeğe mecbur kaldığını ha- kikatta hiçbir şey görmediği- ni ve bilmediğini söyledi. Bu dava neticesinin sorul ay sonuna kadar bîı mühlet verilecek bu müddet içinde taksitini vermiyenler hakkın da “tahsili emval,, kanunu hükümleri tatbik olunacak- tır. Bu vaziyette göre öden- me zamanı gelen - taksitler, sabipleri tarafından rızaları ile ödenmezse o gayri men için — “tahsili emval,, kanunu tatbik edi linciye kadar beklenecek ve ve verilmiyen taksit, vergi- den dolayı yapılacak — icra takibatı ile tahsil yoluna gi dilecektir. Bir aylık mühlet için taksitlerden faizi ara nılmıyacak, ondan sonra ge çen zamanlar için yüzde 9 faizi aranacaktır Adam öldürmek İs-| İrhisarlar Sene 7 Ay Ve Mahküm Edıildi. Çağışın Yenice köyünden İsmail oğlu İbrahim adında biri bundan — birkaç ay evel — aralarında — gergin- lk — bulunan aynı kö yden Koca Mustafa adında birini öldürmek kasdile ta banca ile ateş etmişti. Çı kan kurşunlardan — biri bu sırada oradan geçmekte ol- an aynı köyden ÂAyşe adın: | da bir kadını yaralamışlı | Ozaman Koca Mustafa bu | halden korkarak evine kaç mışsa da İbrahim onu takip etmiş, evine de girerek Musta- fayi yaralanuştır. Dün de bu davanın muhake- — Akbaş Köyünde ağaç dikme ve | okul faaliyeti Akbaş, 30 (Hususi) İhtiyar heyetinin ve köylü | derecede yaraladığı zikredil- | delâleti ile 193 ncü madde- tiyenBirSuçlu: Dün Muhakemesi Sonunda 8| 12 Gün Hapse. mesine bakılmıştır. Mahkeme- de müddelumumi muavin- lerinden — Necmeltin Yeşil W iddianamesini serdetmiştir. İddianamede İsmall oğlu İbrahimin Koca Mustafaya öldürmek maksadile — ateş ettiği ve bu sırada Ayşeyi de üç ay işinden kalacak mektedir. Suçlu İbrahimin, — Koca Mustafanın — karısı Emine ile evveldenberi gayri meş- ru münasebette bulunduğu, vakadan birkaç gün evvel de yene. Eminenin evine gir- diği anlaşılmıştır. Bu yüz- den iki taraf arasında ger- ginlik doğmuştur. İbrahim ile Mustafa o günü yekdi ğerile karşılaşmışlar ve ağız kavgasına başlamış. lardır. Bu sırada İbrahim yanın da taşıdığı tabancasını çeke rek Mustafaya ateş etmiş, böylece İbrahim karısı Ay şe de kolundan yaralanmıştır. Koca Mustafa evine kaçtık tan senra da İbrahim ardını brakmamış, evinde de taban ca ile ateş etmiştir. Müddelumumi bu izahatın şahitler tarafından da teyit edildiğini — ve doktor rapo- rundan anlaşıldığını söyliye rek suçlunun ceza kanunu nun 52 ve ÖZ nci maddeleri ı nin ikinci fıkrası ve 448 nün gayreti ile şosanın her iki tarafına sıra ile baştan başa ağaç dikilmiştir. Bunla- rın birçoğu çamdır. Köyün dört sınıflı, 2 öğ retmenli okulu da köy için de güzel bir yapı olarak gö- ze çarpmaktadır. Bu okulun seksen kadar talebesi — var dır. Bu yılki mezunlardan olan iki bayan — öğretmen çok çalışmaktadırlar. Kendi- lerini köylüye de sevdirmiş lerdir. Okulun bütün çocuk larıma bir renkte göğüslük ve yaka tedarik ettirmişler, çocukları ve okulu munta zam bir şekle sokmuşlardır Yavrularımız bir şehir ço cuğundan hiçte farklı değil dir. —Bğm re - Acıklı Bir ölüm Ayvalıkta ikamet etmek te olan sabık Tekirdağ va- lisi B. Azminin fücceten ve fat ettiğini dün teessürle ha ber aldık Kendisini tanıyanlarca çok sevilen ve sayılan B. Azmi nin ölümü Ayvalıkta ve bil- dikleri arasında derin bir acı uyandırmıştır. Cenazesi dün Ayvalıkta büyük bir kalabalık tarafından kaldı rılmıştır. Ailesi efradımın acılarına iştirak eder, ve kendilerine baş sağlığı dileriz, inci maddesine tevfikan ce zalandırılmasını istemiştir Mahkeme bir saatten faz la süren müzakereden son ra Reis B. İsmail Hakkı Tü- zemen kararı tebliğ etmiştir. Suçlunun sabıkal mükerrere ashabından olduğu da zikre- | dilerek bütün cezaları birle | ştirilmiş ve 8 sene 7 ay 12 gün hapse, ve 3800 kuruş | LiMiZDEN HABERLER Varidatı her sene mühim O giklarda artıyor. İnbisarlar — idaresinin seneki varidatı geçen sen nisbetle mühim — mikdardi | artmıştır. Bütün inhisar ddelerinde, bu arada m kirat satışlarında fazlalık vi ardır. 936 hazirandan kânü- nusani sonuna kadar 7 &) içinde İnhisar varidatı umU” mi olarak 34.987.000 lira | dır. Bunun — 5.630.000 liri müskirat — satışlarındandı" | 935 senesi ayni ayları i deki İnhisarlar — varidatı 33.143.000 liradır. Bu senf ki varidat — 1.844.000 |i daha fazladır. Bu sene varidatın a: sında muhtelif içki flıilı yapılan tenzilâtlar olmuştur. Geçen sene şa: ve likör fiatlarında yapı! ucuzlamalar bu içkilerin ** | tışını ve varldatını çok mışlır. Hazırlanan istat | lere göre 935 ve 936 gel | leri haziranlarından baş!$ mak üzere ilk — yedi ay! | içki şartları mukayeseli ©* arak şöyledir: K Rakiı 1935 senesint” 1362.000 Jiralık — 772.0l4 litre, 936 — senesinde İf 1,579.000 liralık — 882.0€? litre satılmıştır.. Arada 9* senesi lehine olarak 100 * tre fazlalık vardır. Bund! başka şarap — satışla: fazlalık daha — mühin 935 senesin de 75,000 liralık — 140,09 litre satılan şaraplar 936 nesinde 153,000 liralık 217 O00 litre satılmıştır. Arad fark yüzde yüz risbe! fazladır. Bunlardan — ba konyak satışlarında da 1377 Uralık bir fazlalık — va Likörler ile muhtelif içki? rin satışları da mühim m” | tarda artmıştır. Kânunu! sonundan bugüne kadar * | pılan müteferrik istatistik” de içki satışlarının evve'” seneye nisbetle daha ', arttığını göstermektedir. mahkeme masrafını ödeme- | ge mahküm edilmiştir. Bürhanüe Halkevinin verdiği birtemsi Bürhaniye, 30 (Hususi) — Bürhaniye Halkevi temsil kolunun da katılması ilecum artesi akşamı gecesi Bürhani ye halkından 300 kişilik bir gruba — (Keçiborlu Himmet) le üçüncü müsameresini de sundu. Baytar B. Kadir Ye- git tarafından (Hayvanlarda uyuz ve korunma çareleri) mevzulu bir de konferans verildi Sık sık yapıldığı hal- de müsamere rsalonunu ta | şırmcıya kadar dolduran se yircilerin sürekli — alkışları gençlerin muvaffak oluşları- na yerinde bir delildir Bürheniyede Av Halkevi Köycülük Kolu | Hisarköyünde bir sürek avı hassa şarap ve rakı satış'” müthiş surette fazlalaşın tadır."Bu listelere göre V içenlerin de gittikçe artb? anlaşılmaktadır ”) Yedi ayda 15_630."0“, içkiden varidat temin edi ğine göre, bir senede yukarı on milyon lira bir varidat temin edi demektir. Ay — besabile orta bir hesapla Tül 800 bin lira içkiye v Beş gün kadar önce ” nen ve Bandırmaya Kültür Direktörü B Emie Ef teftişlerini bitirerek dân £| miştir nin işlirâk ettiği bu avda bilhassa birçok & vurulmuştur. 4