March 31, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

March 31, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. No: 5628 ADIMIZ, ANDIMIZDIR Cenub hududlarımızda Şekavet vakaları ve hudud emniyetinin son durumu B. Şükrü Kaya alınması gerekli tedbirlere dair parti grupunda izahat verdi Ankara, 30 (A.A.) — C. H, Partisi Kamutay Grupu İdare Heyeti Başkanlığından: C. H. P. Kamuyta Grupu 30 mart 1937 saat 15 de Reis Vekili Hasan Saka'nın başkanlığında top- landı. Cenub vilâyetlerinde tetkik seyahatinden dö- nen İç İşleri Bakanı ve C. H.P. Genel Sekreteri Şükrü Kaya'nın cenub hududlarımızdaki şekavet vakaları ve dudud emniyetinin bugünkü durumu, ği öğrenilmiştir. olundu. alınması gerekli görünen tedbirler hakkında verdi- ği geniş izahlar ve muhtelif üyelerin mütalea ve su- allerine verdiği cevablar Grupca derin alâka ve hu- susi ehemiyetle dinlenmiş ve yakın bir zamanda ik Millet Meclisine malümat arzedece- Hükümetin hareket ve siyaseti ittifakla tasvib Başbetke İspanya buhranı Falih Rıfkı ATAY Hemen her zaman bir memle- kette isyan hâdisesi olabilir. Hü- kümet bu isyanı tenkil eder veya düşer. 1918 denberi İtalyada, Al- manyada, Polonyada, Avusturye- da ve daha diğerlerinde bu hâdi- seler olmuştur ve bir çoklarında ihtilâl hali almışken, gene birer iç buhran telâkki edilmiştir. İs- panya buhranı ise ispanyol olmak- tan çıktı ve enternasyonal bir hâ- dise hâline geldi. Hattâ o kadar ki eğer Franko mağlüb olacak olursa, bunun, ba- zılarınca, bir müşterek alman - i- talyan yenilmekliği telâkki edile- cek olduğunu görmekteyiz. Ayrı- ca, Madrid'in mağlübluğunu haz- metmiyecek enternasyonal bir cep- he teşekkülü de beliriyor: umumi harb tehlikesi rivayetleri çıkması- nın sebebi de budur. Fakat böyle bir tehlike için İs- panya bir şart değil, ancak bir bahane olabilir. Eğer avrupa- hlar, beyazı veya kızılı muzaffer kılmak için, diğer bütün menfaat- leri bir tarafa bırakarak, kan dö- küşecek bir sinir buhranı içinde i- seler, mesele yoktur. ğ Bize kalırsa, İspanya davâsını, herhangi bir rejimin veya milletin şeref ve haysiyet işi olarak almak, ve ispanyol milletine mensup kuv- vetleiden birinin yeya diğerinin bozulmasında veya kazanmasın- da, rejim tehlikesi veya milli boz- gunluk şartı görmek asla doğru değildir. Bir kısmı emir altında Söndenilmiş olsalar bile, iki İspaüya cephesinde, bugün, çarpışanları gönüllüler telâkki Gtmek, yarın i- €ba bütün memleketlerden göğülki veya gönülsüz çıkmağı menetmek ve İspanya davâsının herhangi bir netice bulma tarzını tabii saymak daha doğru olur. Zaten, hassas ve asabi ispanyol milleti vatanında bir zafer, eğer ecnebi zaferi ola- caksa, bunun, bir ecnebi istilâsı ile kuvvet bulmaksızın devam e- demiyeceğine de şüphe yoktur. İçharb tehlikesinde olan mil- letlerin düşünmesi lâzım - gelen i- kinci bir mesele daha var: ide- eolojik müdahale! Demek ki herhangi bir isyan kendine sos- yalist veya faşist adını verecek o0- lursa, onun boğuşma cephelerini (Sonu 4. üncü sayfada) re d Dan BeliĞMN iıî,"/ Madrid civarını Guadalajara mıntakasını gösterir kabartma harta Madrid cephesinde hükümetciler ilerliyor Londra, 30 (Hususi) — İspanyadan gelen haberler, cumhuriyetçi filonun devamlı faaliyeti hakkında malümat vermektedir. İdizrodaki istihkâmlarla Mayork adasındaki istihkâmlar devamlı olarak bom- bardıman edilmiştir. Bask müdafa a komitesinin bir raporuna göre son 24 saat içinde cephelerde topçu dü ellosu olmuştur. Asturi cephesinde birçok âsi neferler, hükümetçi hatlara sığın- mışlardır. Santander cephesinde strateji': değeri olan iki köye hü- cum ed” şiş ve cumhuriyetçi kuv- Yetler 5 E Smetre kadar ilerlemiş- lerdir. © Ma. — phesinde! Gene hükümetçi kaynaklardan gelen haberler, cumhuriyetçilerin Pozoplafi- ko bölgesindeki taarruz hareketlerinin muvaffakiyetle neticelendiğini maktadır. Bu cephede milisler 30 kilo- metre ilerlemişlerdir. Hükümetçi kuv- vetler, âsilerin italyan kuvvetleriyle beraber çevirdikleri Mirolris kasabasını kurtarmışlar ve almışlardır. Burada â- anlat- silerin taarruzu püskürtülmüştür. Bu- rası stratejik bakımdan çok ehemiyetli bir noktadır. Karabanşel bölgesinde ler birer istihkâm haline - getirilen ev- lerden bir kaçını almışlardır. Harb çok çetin olmuştur. Âsi kaynaklardan gelen haberlere göre Âsi kaynaklardan gelen haberler ise, hükümetçilerin hükümetçi- başarılarını - yalanla- (Sonu 4. üncü sayfada) Büyüklerimizden Kooperatif Cemiyetine gelen cevab telgrafları Kooperatifçilik cemiyetinin kongresi dolayısiyle Atatürk'e, İsmet İnönüne, Kamutay Reisi B. Abdülhalik Renda'ya, Iç İşleri Bakanına çekilen tazim telgraf- larına gelen cevablar şunlardır: Bay Rıza Erten Ziraat Siyasi Müsteşarr ANKARA Türk Kooperatifçilik Cemiyeti 7 in- ci kongresinin toplanması münasebetiy- le bana gösterilen temiz duygulara te- şekkür eder ve kooperatiflere mütema- di bir inkişaf dilerim. K. ATATÜRK Rıza Erten Ziraat Siyasi Müsteşarı ANKARA Türk Kooperatifçilik Cemiyetinin yedinci kongresi münasebetiyle hak- (Sonu 4. üncü sayfada) DA LA A GENŞ L ÇAA ĞAM SADA | Atatü İspanyol âsileri İngiliz gemilerini de arayacaklarmış! Kömür sergisinde Ekonomi Bakanımız B. Celâl Bayar, dün öğleden sonra sergi evine gide- rek kömür ve kömür yakan - vasıtalar enternasyonal sergisinin hazırlıkları- nı gözden geçirmiş ve alâkalılardan malümat almıştır. Resmimiz, Ekonomi Bakanımızı, B. da direktif verirken göstermektedir. Sadreddin Envere bu mevzu etrafın- Kamutay Ereğli şirketinin satın alma projesini görüşecek Kamutay bugün toplanacaktır. Ruznamede hükümetle Ereğli şir- keti arasında 28 ikinci teşrin 936 da imzalanmış olan satın alma mu- kavelesinin tasdikine dair kanun projesi vardır. Dokuz aylık devlet geliri Finans Bakanlığı 1936 yılı şubat so- nuna kadar 9 aylık devlet gelirini tes- bit etmiştir. Tahsilât geçen senenin ay- nı aylarına göre 14.360.228 lira fazlasiyle 180.190.713 liradır. Bunun 169.147.388 lirası 936 finans yılında tahakkuk etti- rilen vergilerden 11.043.325 lirası da geçmiş senelere aid bakıyyelerdendir. rkle B.R Amerika Cumhur Ankara, 30 (A.A.) — Geçenler layısiyle Cumhur Reisimiz Atatürk velt arasında aşağıdaki telgraflar Ekselans Franklen Roozevelt Birleşik Hükümetler Reisi Vaşington Birçok genç canların mahvolduğu müthiş Tylers mektebi infilâkından de- rin bir surette müteessir olarak en sami- mi taziyelerimin kabulünü ve ameri- kan milletinin ve bilhassa fevkalâde mü- teellim olan Teksas halkının heyecan ve matemine iştirak eden türk mil!'etinin çok kederli hislerine inanmaniızi ekselan. (Sonu 4. üncü sayfada) Memleketimizin günden güne artan kömür ihtiyaçlarını sağlamak ve dış pi. yasalarda kömür satışını arttırmak için havza üretimlerinin rasyonelleşitiril- mesi ve kömürün ucuza mal edilmesi bakımından alınacak tetbirlerin başlan. grcr olan bu anlaşma ile devlet, en ehemi- yetli kömür damarlarını kendi eline almış ve kömür politikasını umumi eko- nomi politikasına uygun bir surette yü- rütmek imkânını elde etmiş bulunmak- tadır. Hükümet; Ereğli şirketinden satın alınan demir yolu ve maden haklarının (Sonu 4. üncü sayfada) uzvelt arasında Reisi B. Ruzvelt de Tilers mektebindeki patlama do- ile Amerika Cumhur Reisi Roose- teati olunmuştur: Yunanistanın milli bayramı Büyük erimizle Elen büyük'eri arasında verişilen te!graflar (Telgrafların metni 4 üncü sayfadadır.)