15 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

15 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 Bir Gezinin Notları: Gezinin Son Günü.. Horhum aziz Nacatiyi hazin bir- hatırlama - Bürhani- | yede ilk taşı atılan eserin merasiminde .. AYVALIKTAN BİR GÖRÜNÜŞ Ayvalığa denizden döner ken güneş — yüksekliklerde koca bir. kızıllığın içinde eriyerek yavaş yavaş kaybo luyordu. Çamlarla örtülü olan 1a- hilin yamaçları sıra sıra zarif köşklerle bezenmiş. #eike Cumhuriyet okulunda ye meği takip eden toplantı yapıldı. Alibey başöğretmeni B. Naci, Ayvalıklı arkadaşları nin adına samimi duygula: şini açıkladı. B. İzzet Tan Balıkesirliler adına muka belede bulu k teşekkür etti ve Maarif Vekili mer- hum aziz Necatiyi bu ve- sile ile de saygı ile andı, Ateşli sözleri ile toplulu u heyecana getirdi. Kar- deşi merhum Neci için gösterilen — vefakârlığa B Hüsnü inkılâp Türkiyesinde Türk öğretmeninin değerini heyecanlı bir ifade ile an lattı Kardeşi için gösterilen fedakârlığa Aateşli — sözlerle mukabelede bulundu Ken disile birlikte topluluğu da heyecana getirdi. B. Orhan bu vesile ile Türk kültürüne değerli hizmetler yapan Ne- catiye ait bir hâtırasını nak Tetti. Şimdi Necatinin sevdiği, Necatinin arasında bulun mayi derin bir zevk duydu- gu, senelerce bir ışık vazi Fertini gördüğü bu topluluk tek bir kalp halinde onu saygı ile anarken, için için göz yaşı döküyor, ağlıyor du.Bu hüzün — içinde susu- yorduk. Ben de duramadım. Aziz ölü için ayni elem altında bunalan topluluğu bir daki ka süküta davet edişim derin bir saygı içinde yerine getiril di. Bir dakika sonra toplulu- ğun hep birden — söylediği Onuncu Yıl Marşı Türk inkılâbının ölmezliğini, ölçü- süzlüğünü tekrarlıyordu Pazartesi sabahı Eğenin incisi gözel Ayvalıktan ay- rılıyorduk. Her — geçtiğimiz, kaldığımız yerde olduğu gi bi Ayvalıkta da gördüğü müz samimiyet ve alâkayi şurada kaydetmek her hal- de doğru bir hareket olur. Bürhaniyeye — geldiğimiz zaman valimiz B. Ethem Aykut tarafından yeni hü- kümet konağının temeli atı- lacağını — öğrendik. B. Et- filesinin de bu merasimde bulunmalarını arzu ettikle rini Ööğrenince derin bir me- mnuniyet duyduk Bürhaniyeliler yapılması- ni çok istedikleri ve çalış tıkları. hükümet konakları nın temel atma merasimine büyük bir alâka gösterdiler. B. Ethem Aykut bu mü nasebetle Cumhuriyet ida rıılıln yapıcı kudretini Ana- doluda bin senedenberi at oynatan Türklerin — tarihi değerini canlandırdılar. İhtiyacı görerek bundan bir müddet evvel — vekâlet bütçesinden Bürhaniyede mühim bir köprü yaptıran B Ali Çetinkayanın; bu defa hükümet konağının da ayni tahsisattan vapılması hususunda gösterdiği yüksek yardımı şükranla kaydede: rek ileri Türkiyede Başve kille birlikte her vekilin hergün memleketin mühim bir ihtiyacı üzerinde durduk- larını, böylece yurda yeni yeni eserler kazandırdıkları” ni pek güzel — açıkladılar. Bürhaniyeliler bu heyecanlı sözleri başlanan büyük ese- rin önünde sık sık alkışla dılar., B Ethem — Aykut sözlerini Büyük — Şefin, ve lsmet İnönünün adını saygı ile anarak bitirdi. — Ve ilk temel taşını attı. Bunu öğretmen arkadaş ların, talebelerin ve bütün halkın hep birlikte söyledi ği Onuncu Yıl Marşı - takip etti. Bürhaniyeden ayrılır ve gezinin — kafamızda yarat- tiğı güzel intibaları canlan dirirken içimize — sığmıyan bir sevinç de vardı. Bu, yur dun yeşil ve sevimli bir köşe sinde ilk temel taşı atılan bir yapının gözlerimiz önün- de yükselmiş olarak canlan mış olinasından — doğan bir sevinçti. ||te üç günlük — bir Eğe gezisinin kısa ve dağınık notları.. Cevdet Demiray ] RADYO | 15 Nisan 1937 Perşembe Öğle Neşriyalı: Saat 12,30 plâkla Türk musikisi, 12.50 havadis, 13,05 muhtelif plâk neşriyatı 14,00 son. Akşam Neşriyalı: Saat 18,30 Plükla dans musikisi. 19,30 Konferans, doktor Selim Ahmet tara- | B. Hamdinin bâtırasını taziz | açılmış bonu Halkevi başka | yatanperverliğini izah eden | | TÜRKDİLİ # Z SEIRED' Akbaş Kahramanı B. Hamdi İ htifali.. | Halkevinde Gece B. Hamdinin Hâtırası ta Akşam saat 20,30 da Ha İkevinde Akbaş kahramanı için Halkevinde bir toplantı yapılmıştır. Toplantı İstiklâl marşı ile nı B. Feyzi Sözemerin mer- hum B, Hamdinin yüksek konferansı takip etmiştir. B Feyzi Sözener bu münase betle Milli Mücadeleye ve ona, tekaddüm eden hâdiseleri, Ayvalıkta B Ali Çetinkaya nın gösterdiği büyük yurtse- verliğini ve bütün zorluklara rağmen gösterdiği mukave- meti anlatmış ve B. Ham- dinin Bigaya bağlı Akbaş | köyünde düşman cephane liğinde bulunan — binlerce sandık cephane ile erliha yı bir gece içinde Bigadan karşı enhile nasıl nakletmiş olduğunu tafsilâtile anlattı. B. Feyzi Sözenerin kon- | feransı alâka ile dinlendi: ve alkışlarla sona erdi. Valimiz B. Ethem Aykut ta B Hamdi — merhumun mektep arkaşı olduğunu ilâve Liselilerin « Balyadaki Tetkikleri Lise onuncu - sınıf !ılıbul dün saat 8,30 da Kültür Direk: törü B. Emin Ergunun baş kanlığında iki otobüsle Bal yaya gitmişlerdir. Talebeler maden kuyu'a rına inerek dersleri üzrinde tetkikat vapmışlar ve bura daki tesisatı görmüşlerdir. Telebe kafilesi dün akşam üzeri şehrimize avdet et: miştir. Üüi Kalp paralar —| Maliye Vekâleti vilâyet | lere gönderdiği yeni bir ta ı mimle piyasa ile yakından alâkadar olunarak tedavül de kalp para görüldüğü takdirde hâmilleri hakkında acele takibata geçilmesini | bildirmiştir Bundan başka, elde edi lecek kalp paraların, asılla- rına nazaran gösterdiği far kların tesbit olunması için hemen Darphaneye gönde rilmesi de istenmiştir. 20,30 Önser Rıza tarafından Arapça söylev. 2045 — Safiye daşları tarafından Türk mu- sikisi ve halk şarkıları; saat ayarı 21,15 orkestra 22,15 ajans ve borsa ha- berleri ve ertesi günün prog- ramı 22,30 plâkla sololar, şarkıları, ve arka. fından (Barsak tufeylâtı). 20,0) opera ve operet parçaları. hem Aykutun öğretmen ka- | Sadi ve arkadaşları tarafın- | | |dan Türk musikisi ve halk ( 23,00 *on. ziz edildi. ederek ona ait yakın hâtı- ralarını ve nihayet nasıl fe €i bir şekilde vatanı uğrunda| can verdiğini heyecanlı bir ifade ile anlattı B. Ethem Aykut sözlerini şöylece sona erdirdi: *“Vatan uğruna hayatları nı veren kahramanlara rah. met.. Böyle yetiştiren asil milletimize selâmet ve Türk refah ve saadete kavuşluran Büyük Önder Atatürke minnet ve şükran ., ulusunu bugünkü Sayın valinin sözleri sık sık alkışlarla kesildi Bunu müteakip temsil ko lu üç perdelik kaynana ad mdaki — vodvili muvaffaki yetle temsil etti Temsilde rol alan gençler de sık sık alkışlandılar Taşakkür Halkevimiz kitapsarayına enbir kitap hediye eden in- hisarlar idaresi memurların- dan B. Şerefe teşekkürlerimi- zin iblâğına gazetenizin ta- vassatu rica olunur. Halkevi Başkanlığı Dağda Çıkan Kavga Sındırgının Edrenin kö yönden Mehmet — oğlu Ali | aynı köyden İsmall oğlu Alı | ve İsmail oğlu Mehmet ile birlikte bir iş için civardaki dağa gitmişlerdir. Burada aralarında kavga çıkmıştır. depolarına Mehmet oğlu Alinin diğer | iki arkadaşı tarafından dö güldüğünü — ve parasını da aldıklarını — şikâyet etmesi üzerine tahkikata başlan: | mıştır. sersAiHeeace —— Samanlıkta Maydana çıkarılan tütünler Sındırgının Çorum nahi- yesine bağlı Yeniköyden Ömer oğlu Hasanın köy civarında- ki saman damında şüphe üzerine araştırma yapılmış, | neticede 165 kilo kıyılmış kaçak tütün bulunmuştur. Suçlu — Adliyeye miştir. ıcımınıı Uzun müddet şehrimizde fotoğrafcılıkla iştigal eden ve bir çok gançler yetişti ren, altı yedi senedenberi Erdekte veril- oturmakta — olan Giritli B Ali tedavi edil mekte — olduğu Memleket Hastahanesinde dün ölmüştür. | rirat ve müzekkere şeklinde Merhumun cenazesi - hir çok tanıdıkları, dostları ta rafından — kaldırılarak Baş çeşime mezarlığına — gömül- müştür. Ailesine baş sağlığı dileriz. | zumsuz gecikme ve muha Balyada Okul va Wı yapıla- cak köyler Balya, (Hususi) — Bazı köylerimizde bu yıl ilkokul binaları ile köy odaları ya pıilmak — üzere hazırlıklara | başlanmıştır. Evciler, Ali De* mirci, köylerinde birer okul, Müstecap, Çakallar, Habip | ler, Göktepe, Turplu, Narlı köylerinde de köy odaları inşa edilecektir. Mevcut plânlarına göre her iki binaların yakında inşasına başlanacaktır. areğağiee Genneti kaçıtdılar Sindırgının Kıhra köyün- den Ahmet kızı 17 yaşında- ki Cennet, Kınık köyünden Hasan oğlu Mehmet tarafı ndan kaçırılmıştır. Jandar- manın yal dığı Mehmet hakkında takibata başlan mıştır. 15 NİSAN 937 Ç iLİMiZDEN HABERLER Hava Kurumu kıınımsını ııduı murahhaslar geldi Cumartesi günü Bursada toplanan Birinci bölge Türk Ha- va Kurumu kongresine içti | rak etmek üzere giden mu” rahhaslardan B. Avni Sağ- hıkçı, B. İsmall Hakkı Var- nalı, B, Hilmi Şeremetli ko” ngrenin sona ermesile düf şehrimize dönmüşlerdir. Kongre cumartesi günü saat 14 de belediye ulaııııı'l" da Bursa — valisi B. Şefikin başkanlığında toplanmış vt üç gün devam etmiştir. Bu kongreye iştirak etm ek üzere giden kazalarımı” zın murahhasları da dül gelmişlerdir. Kongrede Kuruma ait fay” dalı görüşmeler yapılmış vt kararlar verilmiştir. * Tüccardaki Afyonlar Tüccarların satmak İstediği afyonlara dair- yaptıkları müracasta Cevap geldi , 4 Eski senelere ait ellerin: de on, on beş bin kilo ka- dar afyon bulunan tüccar ların, bu afyonların müba- yaa edilip edilmiyeceğini Ti- €aret odasından sormuş ol duklarını, Ticaret odasının da| alâkadarlara keyfiyeti bil dirmiş olduğunu yazmıştık. Uyuşturucu maddeler id aresinden dün gelen cevapta, uyuşturucu maddeler inhisarı teslim — edilmiş olan 1935 yılı afyon mah | Yahancı memleketlere gön- derilacak istinahe kâğıtları na şekilde olacak, Yabancı memleketlere gö nderilecek istinabe kâğıtla rının yazılma şekli hakkında âşağıdaki tamim alâkadar lara bildirilmiştir. Yabancı — memleketlerde bulunan eşhasın — mahalli mahkemeler vasıtasile ifade- lerininin alması veya ye- min ettirilmesi hususunda mahkemelerimizden yazılan istinabe talimat arının tah- doğrudan doğruya ve! âlete veya C. M. Umumilığine hitaben yazılmakta o'du?u görülmektedir İstinabe talimatları, aynen Fransızcaya çevirtilerek aslı ile birlikte binniyabe muu mele yapacak olan ecnebi mahkemeye gönderilmekte olduğundan vekâlet veya C. M. U liğine hitap eden bu kabil müzekkerelerin aynen tercüme edilerek — gönderil mesi muvafık bulunmakta- dır. Bu itibarla talimatlarının, binniyabe muamele yapacak olan şalâhiyetli eccnebi mah kemeye hitaben ve yapıla cak muamelelerin açık ve | sarih olarak — yazılmasının Cosul ittihazile bu hususa dik kat ve itina olunarak lü bereye sebebiyet verilmemesi tebliğ olunmuştur. sulünün — tamamen — satıl alındığını, bunun haricinde verilmiş bir karar olmad ğını, 936 yılı mahsulünd de yalnız müstahsil köylü" vün elindeki afyon'ların mü” bayaa edilmiş olduğunu nun için ihtiyaç hasıl oldu" gu takdirde tüccardan mi ” bayaada bulunulacağını bil! dirmiştir. Ticaret odasınca hususta alâkadar tüccarları leblıiıl yapılmıştır. - | İnce va mutlak tuzları yeri paketlerle satışa çıkarılıyı! İnhisar idaresi ince sofrâ | ve mütbah tuzları hakkınd şu tamimi yapmıştır 4 Çamaltında ince tuz de ğirmeninin ihzar olmek' olduğu ince sofra tuzları! yarımşar ve birer — kilolukı paketler ile ve matbah tu3” larının da, onar, yirmi b€ şer ve ellişer kiloluk içi KA " ğit kaplı çuvallar ile satiff | çıkarılması onaylanmış paketli sofra tuzlarından bi | rer kiloluklar dörder ve y& | kiloluklar da — yöf | zirmi sekizer ndet ol üzere — sandıklara lonulü ambalajlanmıştır. Bunlardan paketli — s0fff tuzları için kilo hesabi” Çamaltında 8,75 İstanbuldü Kasımpaşa ambarında 9. ve matbah tuzları - için © Çamaltında 4,75 Kasımpât” ambarında 5.25 kuruş 148 , rimşar Hlatı tesbit edilmiş ve di " - idarelere sevklerinde Çam? tı Ffiatlarına nakliye ııııı"' larının zammı - süretile tış fiatlarınının tahakkuk li tirilmesi ve alelusul um! müdürlükten mezuniyet l'd dıktan sonra satışa başla! rilması — kararlaştırılmıt*"| Sandık ve çuval bedellt” bu fiatlarada hilbulunduğ” ndan toptan satışlarda mt?, terilerden sandık ve çu bedeli aranmıyacaktır. —