15 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

15 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

NİSAN. 937- Yabancı Gazetelerde: Türkiyeye Ve Onun Ya- TÜRKDİLİ İspanyadaki Partiler Niçin Çarpışıyorlar?. ratıcısına Hayranlık .. Kamâlin rejimi Türkiyedan modern bir memleket, Türk- İordon de sağlam ve müterakki bir millet vücuda ge- tirmek gibi esaslı bir gaye sahibidir. Belgradda çıkan yarı res Mi Samuprava gazetesi “Kâ Müâlin Türkiyesi, başlıklı bir ya da diyor ki: “Politik ve sosyal muha- Prirler Türkiyeyi günün en Popüler çerçivlerini — teşkil €den faşizme veyahut bir Devi sosya'izme mal Ye uzun senelerdenteri uğ tTaşmaktadırlar Hakikat halde yeni Türkiyedeki re İlm ne faşisttir. ne de sos Yalisttir. Zaten yeni Türk Tejiminin teşkil ettiği misal t memleket ve milletin mdine mahsus olan yolda; labil, coğrafi, tarihi, eko Tomik ve sosyal ihtiyaçları Na en ziyade tevafuk eden Yolda yürümesi lâzimgeldi Bini tabat etmektedir. Baş Kafarını taklid etmek boşt Ür; zira taklid edilen şey " diğer muhit ve ahval eç vesi içinde yalnız kari: tür halinde tecelli edebi irler, îv— Kamâlin rejimi Türkiye: “den modern ve müterakki Bir memleket; Türklerden sağlam ve müterakki bir (Billet vücude getirmek gi €saslı bir gaye sahibidir. | ve çürümüş sultanlar ürkiyesinin Büyük harpte yaruz kaldığı hezimet ne lenilmiyen, ne de tesa f bir şeydir < Kamâl'in iş başına gelme *İhe kadar Türkiyede hükü Mferma — bulünmüş — olan Şark istibdadı sağlam ve Yatiyete malik bulunan Sürk milletini uçurum ke Barına - getirmişti —Milli ve Politik bakımlardan ihmal #dilmiş, ekonomi bakımın etme BN a tamamen istismar | Bdilmiş olan Türkler hiç bir iki kuvvet teşkil edeml- Yorlardı. Osmanlı impara- *h'l"iu hakikaten müzeyyen İ cephe teşkil ediyordu ve İt €ephenin ardında çürük ı" Ve viraneler bulunuyor Ü. Türkiyenin teşkil ettiği Rânimetin taksiminde bir ; Ü anlaşılamıyan büyük Te 'etler arasındaki rekabet *k imparatorluğunu suni Sürette devam etliriyor- bir du Te 0A yüz sene zarfında :""ıııın mödernleştiril- L:ı N:sın her ne kadar bazı İ üsler yapılmışıa da C o üca anabrun dar bir sahada ve y tlenin künhüne nüfuz Meksizin ye bilhassa biz SAt inlllet ile işbirliği yapıl- Bızın icra edilen bu te- bbüslerden hiç bir müsbet Retice hasıl olmamıştır ç Selânikte 1908 senesinde *üç Türk hareketine genç , *rkânıharp zabiti olarak 'âk eden Kamâl Atatürk reketinin memlekete Millete yeniden dirilme i8 edeniiyeceğini derhal Müştür. Medrese ve mo: P milliyetçilik — başbaşa yürüyemezlerdi. Bu devrede devlet tarafından vaki ola cak her mühim hareket ve ittihaz edilecek her mühim karar için şeyhülisiâmın fet vasına İüzüm vardı. ve bu itibarla her hangi bir esaslı reform mevzuubahsolamaz di Kemâl, Türk milletinin yalnız, her şeyden evvel es ki umdeleri ve hurafeleri ve ittihadı islâm ve teokra- siyi terketmesi ve Avrupa tarzında İâik bir. nasyona lizm kabul etmesi şartile ih: ya olunabileceğini anlamış ve takdir etmişti Kamâl Türkiyenin merke: zi Avrupa devletleri ile bir likte harbe girmesine kati: yyon muhalif idi, -Fakat bu na mani tmkân mevcut bulunmadığından Kamâl haiz bulunduğu bü yük asker ve teşkilâtçi ma haretini bilâkaydüşart mem | leketinin emrine tahsis etti. Mütareke Kamâl ordusunun Başında Suriye hudutlarını müdafaa halinde ve gayri- mağlüp bir Türk kumanda nı olarak bulmuştu. Kamâl bilâkaydüşart teslim olmuya şiddetle muhalefet ediyordu. | Fakat bu muhalefetten bir fayda hasıl olma r. Mil letin bir kahraman ve kur tarıcı gözile bakmıya baş ladiği bu ateşin ve itaatsiz generalden kurtulmak için Istanbul hükümeti işgal dev letleri ile anlaşarak Kamâli halk — ihtilâlini — bastırmak üzere 1919 senesinde Ana dolunun sahil kısmına gön dermiştir. Kamâl bu kararı büyük bir meserretle karşı: lamıştır .. , Makalede bundan sonra Atatürkün — milli — kurtuluş harbine nasıl başladığı ve nasıl muzaffer olduğu ve | inkilâbımiz hakkında izahat | veriliyor ve deniyor ki: * ,.Kamâl Türkiyesini ve Yugoslavyayi biribirire bağ hıyan samimi dostlük hiçbir zaman sarsılmamışlır ve bu olmasına | dostluk Balkanlarda yaşıyan bütün milletlerin sulh ve terakkısinin en iyi zamini dir. Türk milletinin rehber ve babası Kamâl Atatürke da- ha çocukluğundanberi gayet sadıkane hir dostluk ile bağ. h bulunan şayanı dikkat bir şahsiyetten — bahsetmeksizin Kamâl rejimini anlamak ve anlatmak imkânsızdır. Bu da İsmet İnönüdür. Kemâl Ata türkün yirmi seneden ziya- | de iyi ve fena anlarda iş ortağı o'an Başvekil İsmet İaönüne gerek Türkiye ve gerek Balkanlar çok şeyler medyundurlar. Büyük Reh | berin sabık ve fevkalâde iş orlağı © olmuştur ve Büyük Rehberin büyük ruhunu ve ayDi zamanda Türk inkilâ bını ve Türk milletinin ru: hunu anlamış olan odur ... | yabancıların | General | kuvvetten düşmemiştir. Ne Zamanın geçmesi, ne İs- | kü, memleket içindeki işler panyadaki sivil harbın cid diliğini ve ne de onun Av- rupadaki reaksiyonunu azal- tmaktadır. Ancak, mücade lenin uzun müddet devam etmesi, Frankonun İehinde değildir. Tehlikenin büyük ulusu ve bazı — aksaklıklar Valensia ve Katalonya hü- kümetlerini kontrol — eden ve birbirine hiç bağlı olmı yön komünistler sosyalistler ve anargşistler gibi muhtelif grupları gittikçe daha sıkı bir askerlik disiplini altında sokmuştur. Hükümet cephesi arkasın da, manavra yapmasını ve | artık | kuvvetler | ve hücum — etmesini öğrenmiş olan gitgide daha ziyade büyü- mekte, inkişaf etmektedir- ler. Avrupanın koyu ihtilâl- cilerinden bir araya toplan mış olan ve ihtimal ki mik- tarı 25,000 ( bulan enter nasyonal lejiyon, çok kuv- ) neticesindeki azaltınak çarelerini aramak | vetli Sovyet tayyare ve ta- nklarının himayesinde — bir © kadar İtalyanı büyük bir | hezimete uğrattı. Edenin karışmazlık komi | tesini zaafa düşüren bir sü rü amanavralara — rağmen, gene bu komite, İspanyanın karışmaları epeyce tahdit etmeğe muvaf- | oldu. Hattâ bu tahditten de | daha Fazla şeyler başarabil di. Biribirine karşı cephe teşkil etmiş olan bü | yük devler arasında elbirli giyle çalışmayi temin etli Ancak, bütün bunlar. Bü yük Britanyanın — kati bir / bitaraflık gütmek ismesinin | Fransız dostlarını fazla asa hususunda ne kadar bileşmemeleri iykaz etmesinin | isabetli olduğunu göstermek- | tedir. Şimdiki vaziyeb karşısın da, İspanyadaki — facianın, kabil olduğu kadar tahdit ve kan akmasının | sadece | İspanyaya inhisar ettirilmesi | için mümkün olan her ted- | biri almak lâzımdır. Kan akıtılmasına maales” | sef yalnız. cephelerde değil hinterlandın çok gerilerinde de devam ediliyor. Her iki | taraf da biribirinden acı bir,tarzda öç alıyor. Fakat, bu uzayıp giden can çekişme nasıl sona er melidir? Öyle anlaşılıyor ki Franko — da hâlâ var ki, birçok aylar süren taliım ve terbiyeden sonra, pertisi içinde — hâlâ büyük ölçüde disiplinli kıtalar teş- kil edip de cephelere sevk edemeyişi her tarafta büyük bir hayretle karşılandı Vaktiyle Madride yapılan hücumların bütün ağırlığını yabancı kıtaların omuzları- na yüklemiş olmakla büyük bir hata işlediği muhakkak - tır Frankocu İspanya kuv- vet'eri hazırlanmış oldukla rına insanın inanamıyacağı geliyor. Günün birinde da vayı kazanmış - bile — olsa, Franko, Britanya ve Fran sanın Akdenizdeki menfaat- lerini — gösterebilecek — bir mevkide olmıyacaktır. Çün karşıya | çok | kendisini iyice meşgul ede: cektir. Günün — birinde bu mücadele sona erdiği zaman Almanlarla İtalyanların İs panya üzerindeki nüfuzları pek zayıf bir. hal yahut ta hiçbir tesirleri kalmıyacaktır. Belki bütün dünya, — bu suretle, İspanyol işinin — muazzam nankörlüğünden — bir ibret dersi almış olacaktır. Akdebizin âtisini — deniz kuvvetleri tayin edecektir. Büyük Britanya ile Fransa- sın donanma üstünlüğü, her iki devletin stratejik kaygu larını hafifletecek bir mahi yeti haizdir. Batı devletlerinin vazife leri, nasyonalistlerin - hiçbir suretle bir zaferi ifade et miyecek olan galibiyetleri kurbanların olmalıdır. Diğer — taraftan Kabellaronun, — nüfuzlarını artırmalarının önüne geçme ğe ştığı anarşist ve Tro çkist kuvvetlerin. muvaflfa kiyetleri, İspanyayi birçok yıllar yıkarak bir harabeye çevirecek olan sınıf ve par: tt mücadelelerine çığır aç- mış olacaktır. Bügüne bugün Britanya hükümetinin politikasını tas vir etmeliyiz Ne — de olsa, bir nevi abloka — yapmak maksadile Büyük Britanya Almanya, Fransa, Rusya ve İtalya donanma liğiy'e çalışmaları ve birçok çekişmelere rağmen, devlet lere ait elçilerin İngiliz dış- bakanlığında bir masa ba şında toplanmış olmaları gibi hakikatler. çok dikkate değer ve ümit verici şeyler nın elbir | dir. Herkesi meşgul — etmesi icap eden mesele, elbirliğiy | le harekete geçerek her iki tarafın da muzaffer olma. olmak ve ara larında bir uzlaşma meyda- na getirmek veyahut da İs larına mani | panyol halkına, emek, sulh temin etmek ve çektiği acı. ları unutturacak, — çareler bulmak olmalıdır. ö Tenginin tama Yugoslavyanın — Bjelovar şebrinde birşimedifer memu #i 750000 — İngiliz — lirası (bizim paramızla dört mil- yon altı yüz elli bin lira) miras birakmıştır. Talita birdenbire zengin ettiği bu eski şimendifer memuru gazetecilere bakın ne diyor. * — Şimendifer işimi hiç de terkedecek değilim. Çün hoşuma gidiyor. Ayda otuz beş lira maaşım var. yirmi senedir burada çalışı- yorum Yakınlarda beni ayda on sekiz lira bir mi tekaüt edecekler. Bu maaş tan niçin vazgeçeyim?,, --. - 23 Nisan Çocuk Haftası- nın Başlangıcıdır.lı alacak | nüfuz ve | | bunlardan yalnız runa Nevyorkta ölen karde- | v:"“ namına işlirak halinde tesçil muamelesi yapılaca- Tam | SAYFA: Balıkesir Tapu Sicil Muhafızlığından: Köyü Mevkii Cinsi Küçük bo Dere başı tarla stancı nam diğer şehir yokuşu Hududu Gün doğusu veresteden Mus- tafa oğlu Kâzım çavuş seh mine müfrez tarla poyrazı ve reseden Mustafa oğlu Ahmet çavuş sehmine müfrez ve öl. mesile evlâtları Galip ve Şa- mile sehimlerine kalan tarla gün batısı yol kıblesi dere, Gün doğusu Halil oğlu Meh- met iken şimdi oğlu bahçivan Şevki poyrazı Mehmet Faik oğlu İbrahim Tepecik gün ba- tısı vereseden Fatmâ hissesine müfrez ve vefatile torunu Bü- yük bostancı köyünden Ah- met oğlu Kâmil tarlaları Gün doğu ve poyraz ve kıb- lesi dere gün batısı vereseden Mustala kızı Fatma hissesine müfrez ve vefatile damadı Büyük bostancı köyünden im- am oğlu Ahmet sehmine ka lan tarla, » Köyönü namı , kara ağaçlı Köprü altı namı diğer dere civar ında su çatı. Gün doğusu — vereseden Mur- tafa kızı Fatma sehmine müf- rez ve ölmesile oğlu Büyük bostancı köyünden Yakup oğ- lu Halil sehmine kalan tarla poyrazı vereseden Mustafa oğ- la Kâzım çavuş sehmine müf rez tarla gün batısı büyük bostancı köyünden Şamile da- madı İbrahim — kıblesi Büyük bostancı köyünden yörük Ali karısı Hanife tarlaları Gün doğusu vereseden Musta- fa kızı Fatma sehmine müf. rez ve ölmesile oğlu Büyük bostancı köyünden Yakup oğ- lu Halil sehmine kalan tarla poyrazı Çayıhisarın köyünden Şehri veresesinden Koca Solak oğlu Mehmet tarlası gün ba- tisı yol kıiblesi dere, < Dere baği made (« diğer bent başı Hudut ve bulunduğu yer yukarıda yazılı beş parça tarla Ali oğlu Mustafanın mali iken SÜ sene evvel ölmesile evlâtları Ahmet, Alı, Kâzım ve Fatmayı terke- dip bu verese 308 senesinde rızalarile yapmış olduk- ları taksimde her parçayi dörde ifraz ile ayrı ayrıı — tasarruf etmekteler iken — Ahmet — sehmine isabet eden yerler için Ağustox 321 tarih ve 38 ilâ 42 sıra numaralı senedat ile namına kayt teşkil etmiş diğer- lerinin senetsiz olarak tasarrularında iken bunlardan Kâ- zım ve ahiren vefat eden Fatma veresesi bu dela da ta- Tibi tescil olmadıkları ve yukarıda hali hazır. hududu ya zılı beş parça tarla senetsiz olarak mezbur Alinin zira- » atında iken Nisan 329 da ölümile karısı Fatma ve evlât- ları Mustafa, Mehmet, İsmail ve Ayşeyi badehu İsmallin de da ölümile karısı Habibe ve anası Fatma ve ağustos 340 da ölümile karısı — Habibe anan — Fatma — ve oğlu Hüseyini badehu Falmanında mart 936 da ölümile evlâtları Mustafa, Mehmet ve Ayşe ve kendinden önce ölen diğer oğlu İsmatlin oğlu Hüseyini terk etmiş ve Mustafa talip intikal olduğundan bu ve ğından tahkıkat yapmak için 25 4 937 pazar günü ma- halline memur gönderilecektir bu yerler hakkında bir hak iddiasında bulunanlar varsa bu günler içinde yazı ile ta- pu sicil muhafızlığına veyahut mahalline gelecek me- mura müracsatları lüzumu ilân olunur ——— Balya Kaymakamlığından: 1 — Balyakazasının Evciler, Ali Demirci, köylerinde yaptırılacak ilk mektep binalarının ustalığı her - türtü | malzemesi köylerce temin edilecektir. 2 — Kazanın Müstecap, Çakallar, Habibler, Göktepe, Turplu ve Narlı köylerinde yaptırılacak köy odaları yapı- larının ustalığı eksiltmeye konulmuştur. İstekliler — mektep ve köy — odalarının kaymakamlıkta veya köylerde görebilirler. Eksiltme 3 mayıs 937 pazartesi günü kaymakamlıkta saat 14 de yapılacaktır. 4-1 pilânlarını