20 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

20 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

* SAYFA: 2 Köy Gezintileri: Gönen Köylerinde.. Köylüler Toprak Kanununun un kondilerina kaıandıımuı haklardan dolayi haklı bir ;uıınc duymaktadırlar. Bana yarın köylere gide ceksin dedikleri zaman Ley- lâsını görmüş Mecnun gibi sevindim Arzın — en güzel parçası olan yurdumun bil hassa batı yönündeki eşsiz güzellikler arasına sokulan köylerin benzeri bulunma dığına emin olduğum için babarın yeşil çimenlerle ve rengârenk çiçiklerle kırları nı süslediği bu —günlerde köylere gitmek Türk ilinin herşeyi olan köylülerle dert leşmek kadar bana kıvanç verecek başka hiç — birşey olmadığı için köye gitme haberi beni çocuk gibi se- vindirdi. Siğara — dumanlarile tık nefes olan, kulakları tavla aznif şakırtılarile hassasiye tini kaybeden ve uzun gün: leri az görerek ona gecele rini ekleyip Iyi kötü, bilir bil- mez herşeyi tenkit eden in sanlar arasında bunalmanın ruh ve sinir yorgunluklarını gönül üzgünlük'erini bir sevgili eli gibi — okşgıyarak gideren köylerin temiz hava: sını ciğerlerine sindirenlerin bana bu svevinci çok görmi- yeceklerini bildiğim için onlara gezdiğim köylerden sesimi duyurmağa çalışaca ğim. Saat 4,55 gök küskün bir kız yüzü gibi karanlık, rüz gür hafif halif eserken ben zidişini isteğine bıraktığım Dervişin üzerinde Gönenden' ayrılıyorum. çayı bir sevgili gibi kucaklıyan uzun köprünün üzerinden — geçi yorum. Çay, senelerin ona verdiği hâtıraları terennüm ediyor. Söğüt ağaçları için de yanan aşk — ateşinin sı- caklığından çatlıyan dudak larını derin — Bir. - hâzla sevgilisine uzatan — âşıklar gibi dallarını çayın — mavi sularına değdiriyor Kuşlar. cıvıldaşıyor, her tarafta taze baharın koku- su var. Derviş de ben gibi bahardan neşelenmiş olma- h ki oynıyor, koşmak istiyor anlıyor ve Bugün dolaşacağım köyler- den birinelsi evvelâ (Kara ağaçalan) nazlı — pırıltılarla akan bir derenin — ayırdığı bu kırk evlik köy o kadar güzel, o kadar şâirane kı, burada yalnız, yeşil kırların renk renk - çiçeklerle dona nan meyva bahçeleri sndan — gürübü - seyretme- nin zevkine santlarce doya madım. Bu köye gelince attan inerinmez yaşlı bir köylü: Hoşgeldin oğlum di- yerek benim 'karşıladı, gö- türüyor. Gece; bütün — köylülerle bir aradayiz. Yirmi dörde kadar konuşuyoruz. Bütün konuşmalar köylerin güzel- leşmesine ve yakında kuru lacak köy birliklerine —ait oluyor. HepsiB. M. Meclisinin ha zırladığı toprak, diğer kanun ara- Ş’“ İışn lıondilerlno kazandıra - cağı yeni hakları bildikleri için büyüklerin adını say gile anıyorlar Burada en çok hoşuma giden bir şey de 14 yapın da bir çocuğun kendi ken- dine yeni harfleri öğrendiğini görmek Elimdeki gazeteden bazı parçalar gör- oluyor. teriyorum. Yavaş — yavaş — okuyor Onunla bir saat kadar meş- | gul oluşumdan — ve bilahâre cebimdeki — Türkdili — ga- zetesini — verdiğim — zaman gözlerinde gördüğüm parıl ti ve sevinç en büyük zevki tattırarak Kültür Bakanlığının çok isa- betli kararile açılan kurslar da yetiştirilecek çavuş öğ retmenlerin köylerde bu ze: ki ve okumıya susiyan köy çocukları üzerinde kısa za- manda iyi veticeler alacağı kannatini veriyor. dalgası bana | Büyük bir neşe ile yatak- | Sabahları baş tan kalkıyorum. Gönende duyduğum ağrısından bu sabah yok, başım bir kuş gibi ha- fıf... Henüz güneş ışıklarını buraya yollıyamadı. Meyva bahçeleri arasından yaprak ları koklıyarak gelen “sabah rüzgârı bir anne — şefkatile ve bir sevgili soğukkanlığile saçlarımı okşarken derin ne fesler alıyor ve ne güzel göl ne güzel hava — demeklen başka birşey yapamıyorum, Köyü ikiye ayıran kokulu ağaç ynprıklırının arasın- Bem derik - S bana khııbnnın hoıuk ma kineli gramofonundaki yahey den daha geli- yör Horozlar sababı müjdeli or. kuşlar cıvıldaşıyor. Gü neş süzüle süzüle ilerliyen taze bir gelin gibi mor dağ- ların arkasından yükse'irken önünde koyunları dağa tır manan çoban kırların bütün güzelliklerini en yakın dox- tu olan kavalile Saat 12 de istemiye istemi ye köyden ayrı'ıyorum Fındık ve diğer ağaçlar eser kuvvetli arasındaki dar bir yokuştan | çıkıyoruz. İki tarafı yüksek dağlarla çevrilmiş olan bu yolda göğü görmek imkân Burada, büyük bir sev gile kaynaşan ağaçlar rüz gârin temposuna — uyarak kuşların orkistırasına iştirak ediyor ve yükseklerden dö külen suların sesi bu orkis tırayi bir kat daha güzelleş tiriyor. Gönene — bir ka dar uzaklıkta olan Karaağaç tamamen görünmez olunca ben de bu tabiatın orkistıra sına iştirak ederken kendi kendime söyleniyorum Baharda köyler ve kırlar hayat kaynağından — başka birşey değildir Karaağaç alandan çıkalı yarım saat olmuştu ki, Çal — dağlarının göğsüne oturan (Çınarpınar) köyünün bulutlarla öpüşen tepelerile boy ölçen beyaz sıvalı evlerinin dumanlı baş ları görünmeğe başladı Kö- ye yaklaştıkça içimde hiç görmediğim yeni bir güzel- sız . saat besteliyor. | | insanları da diğer'eri | oluyor TÖRKDİLİ g D 20 NİSAN 937 LiİMiZDEN HABERLER Ateşlenerek Sokağa Atılan Ve Müt- hış Bir Taraka İle Patlıyan Di namit G ecele yin Her k esi Tekilitı “teftişlerden ge SokagaFıHath" 'Suçlu Yakalanarak Mahkeme- ye Verildi. Beş Lira ParaCeza- sına Mahküâm Edildi. Pazar günü 22 sıralarında Dinkçiler ma- hallesinde müthiş ve kor kunç bir seş bütün civar ev lerdeki halkı uyandırmış ve herkesi telâ şa düşürmüştür. Birçok kim seler korkunun heyecanı ile geceri saat uykusundan | sokağa fırlamıştır. Çok geçmeden hâdise ye rine pelisler de yetişmiştir. Yapılan tahkikatta Dinkçi- ler mahallesinden Yorgancı Halilin serhoş olarak evinde dolaşırken samanlıkta eline geçirdiği bir dinamitin fitilini cigara ile ateşlediği ve sok- ağa fırlattığı, ve bu cismin bu yüzden patladığı netice sine varılmıştır. Sarsıntının | şiddetinden evlerden bazılarının camları da kırıl- civar mıştır. | Halil yakalanarak - yedi liği görmenin ve tatmanın heyecanları beliriyor. — Bol su, bol hava, Gönene naza ran oldukça yüksek bir yay la, temiz evler, her köyde olduğu gibi kim olursa ol sun her yeni gelene — karşı olan samimı bakxıyın Unsanlar İşte — ( Çınarpınur ) — ilk defa — bulutlarla — örtülmüş ' bir köyün, sertçe olmakla beraber çok temiz olan ha- vasını ciğerlerime sindirebi liyorum Hava bulutlu, köyün s0- kakları oldukça — sert bir rüzgâr süpürüyor — burada soğuk Karaağaçalandan tabiatile birkaç misli fazla . Çünkü burası oraya naza ran çok yüksek., | Gece; yine köylülerle be- | raberiz Havasının sağlamlığı dolayısile doksanlık birkaç dinç ihtiyarı olan bu köyün gibi işlerine düşmüş temiz kalp- lidirler. Hepsi hayatlarından memnun, yalnız burada da köylülerin şikâyet ettik'eri dert yağmursızlıktır. Çünkü vakit gelip geçtiği — halde çiftlerini kuraklık dolayisile sürememektedirler. Toprak ların — bağrı susuzluktan parça parça yatılmış, ekin- lerin boynu babasız çocuk- lar gibi bükülmüş ve beniz leri sıtmalı insanlar gibi sap sarı Gerek Karaağaçalanda ve gerekse burada köylüye ne istediklerini sorduğum za man birden aldığım cevap: Yağmur hayırlı yağmur Gecemin rahat geçmesi için temennide — bulunan yüzlü ihtiyarlar ayrıldıktan nur yanımdan yatağa uzanırken gönlümün — bir parça daha farahladığını du yuyorum Salih Vecdi Bora sonra şabit ile birlikte Müddei umumiliğe teslim olunmuş" tur Pazar günü suçlunun me şhut suçlular kanununa gö- re muhakemesi yapılmıştır. | Neticede Halil beş lira para cezasına mahküm edilmiş | tir | Çok Acıklı | Bir ölüm. Memleketimizin tanınmış Kuyumcu B Tayibın yaşlarındaki — B. ailelerinden ÂAli torunu oğlu 25 Münibin çekmekte hastalıktan kurtulamıyarak öldüğünü — teecssürle haber aldık Pek genç yaşta hayata gözlerini yumar? Münip iyi bir sporcu idi. Ölüm haberi- nin mensup olduğu İdman- yürdu arkadaşları ve gerek- se diğer sporcu urkadaşları ve kendisini tanıyanlar ara- sında derin b.r teossür uyan dırmıştır. 2011 bugün kıldıvılıcılıın Ailesi efradının ve kulüp arkadaşlarının acılarına işti- rak eder, kendilerine baş sağlığı dileriz ve B olduğu İdmanbirliği Başkanlığından: İdmanyurdunun — değerli sporcularından B. Münibin vakitsiz. ölümü dolayısile duyduğumuz acı çok derin dir. Sayın ailesine Birliğimiz gençlerinin içten gelen baş sağısını sunarız. İdmanbirliği Başkanlığı —— remaçemnr Bisiklet Yarışları Bisiklet — federasyonunca tertip edilen yedi haftalık bisiklet yarışlarının ikincisi pazar günü yapılmıştır Koşular saat 10 da ve Ban- dırma yolu üzerinde 40 ki lometrelik bir mesafe dahi- linde olmuştur. Bölgeye bağlı kulüpler den birçok bisikletçinin iş tirak ettiği bu yarışlar çok alâkalı olmuş ve şöyle neti- celenmiştir: Birinci Güçten Sebri, ikin- Bandırma dan Necati, üçüncü ten Sabahattin. gz Güneş takımı mağlüp.. İstanbul Güneş takımı İz mirde Doğanıporla yaptığı pazar günkü sayı ile yenilmiştir. ci Doğanspor- Birlik- maçta 3.5 | lüzday çiriliyor. Ankaka, Balıkesir, Bursa, Kacaili, Bilecik, Eskişehir, Çankırı, Kastamonu, Zon guldak, vilâyetlerinin Kızılay birinci mıntaka mü- lıuı.ı B. Baha Kavur pazar günü Bursadan Susığırlık yolile şehrimize gelmiştir. İkt gündenberi de şehri tetkikatta Bolu miz merkezinde bulunmaktadır Müfettiş kalacağı bir ay kadar bir zaman içinde vi- lüyetimiz inde kaza | ve nahiyelerde bulunan Kı | zilay kurümlerinda teftişler çevri yapacak, kurumların hesap lar, teşkilât ve faaliyetleri özerinde incelemelerde bu lunacaktır Kızılay kurumlarında ya- pılacak bu teftişlerle. bazı büyük nahiye merkezlerin- de de Kızılay şubeleri - açıl ması ve kurumların — ihti yaçları gibi esaslar üzerinde de durulacaktır. Ayrıca her sene haziranda | 27 yapılmakta — olan Kızılay haftalarının daha canlı ol- bulunacaktır (Baştarafı Dırmmcı Sayfada) kiyor, Bu sırada on #sekiz ÇİZgisi içine giren haf Ali ye pen altı oldu. Celâl çek t. Avuta gitti Birlikliler akında: Fakat mücssir — olamıyorlar. Top hemen hemen Birlik yarı sahasından ayrılımıyor. Sol dan bir ortalıyışı sağ iç Mu: stafa yakalayıp haf ve beki atlatarak topu kuvvetli bir şutla ağlara takdı. Yurt 2 Birlik sıfır akınları kolaylıkla atlatıyor. Kâmilin topa — tereddütlü çıkması ve - bilhassa kesik vurmasından — Birlikliler bir gol kazanıyordu. Fakat ka | lecinin çok güzel kurtarışı buna mani oldu. İlk devre böylece Yurdun üstünlüğü ile bitti İkinci Devre: Birlikliler rüzgarla bera- ber oyuna başladılar. Biraz Yurtluları sıkıştır" matile kurumların faaliyetini | arttırabilmesi için de halkın | alâkasını temin için çareler | | | toportada Birlikliler akında| Yurt müdafaası bu neticesiz | dılar ve iki muhakkak golü | de kaçırdılar. Beş on dakika Yurt kalesi Ahmedin ağır | çıkışlarından Kâmilin topa kesik vuruşlarından birkaç mühim tehlike atlattı. Oyu na Yurtlular hâkim olmağa , başladı. Bu sırada sağdan gelen bir pası Celâl kafa | | ile gole çevirdi. Hakem bunu| ofsayt olarak saydı. V Bilk müdlafnazi yörülkküş | görünüyor, favüller fazlala | gıyor. D Hakem bu sırada açık favül yapan Aliyi sahadan çıkar | di Vnâyet Daimi encüman tıılınîııı Vilâyet Daimi encümeni toplanarak vilâyet işleri üze- rinde görüşmelerde bulun - müuş ve bu işlere nit karar lar vermiştir. Bu arada Memleket Has- tahanesinde 398 liralık ta- mirat yapılmasına, Meclisi Umumide karar verilen bazı ilk mekteplerde yapılacak tadilâta başlanmasına ka rar verilmiştir. Güğercinler çalınmış.. Hisariçi kunduracı Hasan polise mü- racaatla kendisinin bulun madığı bir sırada meçhul bir kimse tarafından evine girilerek beş güğercininin ça Tındığını — iddia ve şikâyet etmesi tahkikata mahallesinden üzerine başlanmıştır ——— Yakalanan dilenci Simav kazasının Dağye- nice köyünden Mustafa oğlu yaşlarında Alinin Ka raisa mahallesinde dilendiği görülerek — yakalanmış ve hakkında tanzim edilen ev” rakile birlikte adliyeye tet” lim edilmiştir. Halkevi Kupası Maç- larıSonaErdi.. On beşinci dakikada sol dan bir akımı Celâl .nıJ' bir köşe vuruşile topu ağla! taktı. Yurt - 3 Birlik 0. ToP ortada .. Birlikliler akında, bu ak! çok güzel oynıyan Yurt | hattı kesiyor ve topu sağdatf Birlik yarı sahasına indiriyof | vurduğunu ileri sürerek kett” disine ihtarda bulundu. He” kem bu ihtarı bir iki deft tekrarladı Top Birlik Bf lesi önlerinde.. Hakem, b tarzda Müniri oyun hari addettiğini bildirdi ise de © yüncuü sahayi terketmek İ temedi. Çok geçmeden Bit likliler de bir hareket görül dü. Oyunun — bitmesine 1Ğ dakika — kalmıştı ki Birlikli ler ihtilâf yüzünden saha! terkettiler. Oyunda bu # retle — Yurtluların 3- * 0 galibiyetile neticelendi. Hasıl oynadılar? Oyun çok heyecanlı |* Yurtlular güzel oynadılaf: Yalnız Kümil tereddütli çıkış yapıyor. topa vuruşl"' da kısa . Bu yüzden takım!! iki gol yaptırıyordu, Kalf cinin fevkalâde kartarış! tehlikeyi atlattı. Yurt hattı güzel oynadı Ve larını tamamen — takip © Forlarda fevkalâde güzel nadılar. BilhassaMustafa, of | ve Celâlin ikaleye dalillli Birlik müdafaasını çaşttt Birlikten haf Turgutı çık Hüseyin ve kaleci zel oynadılar.