23 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

23 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 Köy Gezintileri: Gönen K Ortaobaya geldim. Orta oba yüksek bir kartal yu- vası gibi 50 hane 370 mü- fuslu suyu ve havası çok güzel bir köy gezdiğim köy ler içinde Kumköy, Kubur lar ve Ortaobanın suyu ka dar güzel su şimdilik gör medim. Köye gelir gelmez bütün köylüler etrafımı sar- dı. Ve bana ilk defa Antak yadaki kardeşlerimizin halde olduklarını sordular. Onlara dilimin döndüğü ka dar vaziyeti anlattım, sevin- diler. Burası Gönene — tam altı saat yine dağ köylerine has olan ocağın karşısında sade kahvelerimizi — içtikten sonra köyün içini dolaşıyo ruz. Yağmur biraz — kesilir gibi oldu. Köy — sokakları oldukça temiz çalı avlular- dan eser yok, muhtar köy- de birçok işler yapmak is tediğini Ffakat — haziranda yeni teşkilât yapılacağından ve köyler birliklere bağla nacağını duyduğundan şim- dilik yeni birşey yaptırmak niyetinde olmadığını söyli- yor. Ortaobalılar tamamen çiftçilik yapıyor. Köyde muhtelif cins olmak üzere 600 baş hayvan var ki bun- ların ekserisi koyun Göne- nin en nefis kaymağı bura dan çıkıyor. Yağmur hâlâ yağıyor. Akşam ym:ilnden sonra yine köylülerle — bir f — Türk olan â';ı'edıv'e"'köşlıuln k:l’kınmı- larına ait oluyor Geç vakit yatağa uzanabiliyorum. Bu sabah her sabahkin den biraz daha erken kalk tım., Akşama kalan işlerin sonunu aldıktan sonra köy- lülerle baş başa muhabbete daldık Saat l1 de Devrişi hazırladılar ve ben yola çık- tım, Yol geçtiğim yolların hep: sinden güözel, yolun her iki tarafındaki çamlar âmirine selâm duran Mehmetçikler gibi dik ve gururlu; — çam kokularını derin derin içime sindirirken gözlerimi yaşar- tıcı bazı şeyler görüyorum. Burada Ortaoba ile Kara su kabakların — arasındaki çamlar oldukça çok ve oldukça güzel yalnız işte tam karşımda değirmenin akar tarafında bir kilo çıra için bağrından derin bir surette yaralanan çamlar yüreklerinin acıların: dan inim inim inildiyor. Hele bu çamlardan en gü zellerinin yollar — üstünde devrilerek yine — bir parça çıra için devirildiklerini gör- mek insanın yurt — namına yüreğini kanatıyor, ve gay- ri ihtiyari gözlerini yaşartı yor. Bu bir. saatlik yolu hayat fışkıran çamların arasından geçtik ten sonra (Kara su kabak lara* geliyorum. Bu köy Ortaobaya na zaran daha küçük ve daha dağınık — ehalisi tamamen çiftçi olan Kara Sukabak kö yö iki dağ — arasındaki bo ğaza kurulmuş şirin bir yer 25 hane, köy — içinde bazı ne dünyaya öylerinde, evlerin önünde çam ağaçla rmı var. Bugün Gönenin pa zarı olduğu için köyde kim seler yok. Muhtar pazarcı larla birlikte Gönere gitmiş işe başlıyamıyoruz. Köyün kenarında tabiatın uğraşarak yarattığı güzellikler içinde dolaşıyorum Sev sevent hak ile bektaş olsa da sevmiyeni — Mısıra sullan olsa da Bu mısraları köyün mina: resiz. camlinin — kapısında gördüm. Daha birçok yazı lar ve mısralar bulunmakla beraber bu cami kapısında ki felseli mısralar bana sev miyenleri sevdiğimin çektir- diği acıları yada — vesile ol duğu için buraya — kaydet meden geçemiyeceğim Gece köylülerle bir ara dayız. Salih Vecdi Bora Irak Hariciye nazırı memleketi- mizi ziyaret edecek Ankara, 22 (AA) İrak hariciye veziri Doktor Naci hükümetimize — res mi bir ziyarette bulunmak Sevme üzere bu ayın yirmi altısın - da Ankaraya gelecektir —. — AA ĞaLa Hariciye nazırı Bükraşe Yidiyor, Ankara, 22 (A A,) — Le | histan hariciye nazırı yarın | Bükreşte beklenmektedir. İki müttefik devlet adam- ları arasında yapılacak gö- rüşmelerde iktisadi ve turl- zım meselelerine temas edi" Hindistan Fakiri ipi halkı mukaddas Cihada tahrik ediyor. Londra, 22(A A ) — Hin distanda İpi fakiri halkı İn: | giltere aleyhinde Mukaddes | Cihada tahrik etmektedir Arsolkette bir kaç İn giliz. müfrezesinin hücume uğradığı bildirilmektedir. Almanya İktisadi bir kalkınma yapıyör Paris, 22_£Rıdyu) - Al manya Maliye nağırı ve Ra yişbank Genel direktörü Dr Şahtin, — general Göringle mutabık kaldığı ve Alman yanın yakında, bazı devlet letle akdeylemiş olduğu ti- caret muahedelerini feshe derek büsbütün yeni bir si yasetle iktisadiyatına başka türlü ceryan vereceği söy. leniyor. Fransız matbuatı. bu me- sele etrafında dikkate şayan neşriyat yapmakta ve muh telif tahminler yürütmek tedir. | TÜRKDİLİ Türk Çocuğu (23 Nisan) Kara kuvvetin yok oldu- ğu — eğemenliğin doğduğu gün. İstipdat denilen keskin tırnaklı pençenin parçalan: dığı, halk hükümeti acunu sarsan cumhuriyetin doğdu ğu gün Bu gün taassup ve cehaleti yıkan yüz yılların bağrında yaşıyan Türkün medeniyet yoluna atıldığı gün.. Doğacak — yüz yaşıyacak kutlanacaktır Bu gün acun tarihine dö- nüm katan Türkün doğudan batıya yıldırımlar gibi akan güneş — olduğunu. . Yaşatan 17 yıl önce yurdumun kalbin- de doğurduğu istiklâli kutla nan gün . Bize 18 milyon içinde yüzen, çırpınan ev- lâtlarına .. Atamızdan ya- digâr Çocuklar coşacak, biz de onların coşkunlukların- dan guruür duyacağız. Dünkü * ölü.. Taassup çürüdü Her bucakta can var Gökleri kucaklıyan duman lar göğüslerimizde kabarıklık, yüzümüzde sevinç yaratıyor . Yaratacak da. . Artık yurdun her buca ğında kaynıyan bir kan var, O kan eğemenlik kanı, Ata. türkün önsekiz milyon kızı- na, oğluna aşıladığı kan. O kan, tarihin asla söndü- remiyeceği bir meşaledir. Damarlarda - sonu gelmi- yen bir sevinçle taşıyor. Bi- mutlu., yıllarca , sevinç iLİMiİZDEN HABERLER || |'Bir Yılan Bir Adamı Fe- —— - Okuyucularımıza 1 Bugün bütün resmi dalreler Vilâyet Matbaası da kapolı bu lunduğundan — gazete- miz yarın ve pazar gü nü çıkmıyacaktır. Ancak salı günün- den ilibaren neşir va zifesine — başlıyacağı mizi sayın okuyucula rımıza - bildiri! se........1 gibi rine Hüc İvrindi nahiyesinin Patlak köyünden Hasan oğlu Veli, aynı köyden Halil oğlu Meh met ve kardeşi Ali Sarıca köyünün Buku adı verilen yerdeki köy tarlasına gide- rek öküzlerini — otlatmağa başlamışlardır Sarıca köyünden barıları ni bu hal çok kızdırmıştır. Köyden İsa oğlu Nuri, İb rahim ve Ali oğlu Osman sopaları kaparak kendi köy sınırları dışınde - öküz otla Sılıhı'_yem YG eam a şle Çünkü artık yurdunda ceha let ve taassup.. işkence ve tahakküm yok Sana mustahak olduğun büyük hakları doğuran eğe- menlik var.. Çoş, taş, atıl, durma koş. Ve bağır. Fakat ödevini unutma... Çalış.. Sana bugünü do ğuran Atan senden bunu bekliyor. M. Ali Kayman | - AaMDL . 4 - Fransada | Eıııcilıını'iıînk İçin bir usul bulundu. — | Paris, 22 (AMA) — Par: | lâmentonun açılış günü olan gelecek salı günü nazırlar heyeti toplanacak ve dahi liye nazırı Dormeys teşkilâ tının islâhı hakkında rapo runu okuyacaktır. Polis birkaç haftsdanberi nekadar kalabalık ve inatçı bir kâütle halinde toplanmış olursa olsunlar münayişçileri kan dökmeden dağıtabile cek bir âletin tecrübelerini yapmaktadır. Bu âlet normal seyir için ileri doğru vehü cüm seyri için geriye doğru hareket eden elektrikle mü teharrık pek — kuüvvetli bir | Fatma evvelce ayrıldığı ko Vekâleti Halkın sınlıânı'nı şekilde koruyacağını gösterir tah- İolar hazırladı. Sıhhat ve İçtimat Mua venet Vekâleti halkımıza ve köylüye türlü hastalıklardan korunmak usüllerini göster- | mek üzere ufak broşürler bas tırmıya başlamıştır. İlk olarak kızamık, kara humma ve tifo broşürleri çıkarılmıştır. Bakanlık, bundan ubaşka (Karasinek), (tahta kurusu) ve benzerleri gibi hastalık nakleden haşereler hakkın da da afişler hazırlamıştır Bu levhaların basılması bitince trahom ve diğer has: talıklar için olduğu gibi bü tün mekteplere ve tren, va pur bekleme salonları, tiyatro ve sinemalar, cadde ve mey: danlar gibi umumi asılarak halkımızın dikkat | nazarları çekilecektir. - türamtani eç — Eski kocasını öldüren Bir Kadın Savaştepe nahiyesinin Kı dırbalı köyünden Mehmet kızı cası Ali oğlu Mustafayi ta banca ile öldürmüştür. Ka din cinayeti İşledikten ton ra Konakpınarın Bigatepe köyüne doğru kaçmıştır Köy muhtarının hâdiseyi te vantilâtor — vasitasiyle 100 metre ilerisine kadar kum | saçan tertibatı havi bir ne- vi otomobildir. Arkada 1500 kilo ince kum alan ga bit bir deposu vardır, İ | lefonla ihbar etmesi üzeri ne katil kadın aranmağa başlanmıştır. Müddetlumumi Başmuavini B. Hilmi Çil de Birkaç Köylü Birbirle- Yakanın çıkmasına sebep bozı köylülerin diğer köy tar- yerlere | 23 NİSAN 937 na Halde Isırdı.. Mamcağız acının fazlalığından kendini kaybetti. Has- tahanede tedavi Kurucu nahiyesinin Mal- hea köyünden İsmail oğlu İbrahim bir gün önce çalış mak üzere tarlasına gitmiş | tir İbrahim akşama doğru | um Etti.. ın otlatmalarıdır. tanlara karşı hücum etmiş lerdir. Bu yüzden büyük bir kavga çıkmışher iki ta raf yekdiğerine girmiştir. Neticede öküz otlatanlar dan Halil oğlu Mehmet ve kardeşi Ali kafalarından ya- ralanmıştır. Veli de Nurtyi balta ile yaralamıştır. Yaralılar muayeneye geti. rilmiştir. Bunlardan - Alinin | kafasından aldığı yara ehem- | miyetlidir | acının verdiği müthiş altına alındı. köye dönerken Topal Osman adında birinin tarlasına da uğramıştır. Orada dururken birdenbire sol ayağında müthiş bir ac! duymuştur. Ayağına bak mak üzere eğildiği zaman yanı başında sarı bir yılan gözüne ilişmiştir. İbrahim isti- rap içinde kıvranmağa bap lamış ve tahammül edemiyerek bağırarak yere | uzanıvermiş, çok geçmeden de bayılmıştır. Kendisinin acı acı haykı" rışını işiten ve karşı tar' lada çalışmakta olan karde" şi Mustafa telâşla derhal İb' rahimin imdadına koşmuştur Diğer tarlalarda bulunan köf lüler de yetişmişler çapa v" taşlarla yılanı öldürmüşleri İbrahim de köye getirilmi sonra da — şehriml| memleket hastahanesif? nakledilerek tedavi alti Hâdiseye el konmuştur. DAşi ( Baştarafı birinci sayfada ) saat 9 dan 18 ze kadar At letizm müsabakaları 23 Nisan Cuma günü ak- | samı Halkevinde saat 20,30 “ Kızılay. Müfattişi Sındırgıya gitli | — Birkaç gündenberi şehri- miz merkezinde teftişte bu lunmakta olan Kızılay - bi. rinci mıptaka — müfettişi B. Baha — Kavur vilâ yetimiz çevresindeki tetkiklerine de. vam etmek üzere dün Sın dırgıya gitmiştir. |Hava - hücumlarına — karşı hazırlık, Bir harbe ve hava hücu muna bazırlanmak — üzere kazalarda açılacak 48 kurs için hazırlıklar devam mektedir. Vekâlet seferberlik mü- dürlükleri bu işi ehemmiyet li bir surette takip etmek tedir. Bir seferberlik vukuu karşısında şehirlerimizin ala: cağı vaziyetler ve billhassa açılacak hastahaneler, tedavi: haneler, toplanılacak ma- | hallerin tesbit ve tayini ha kkında icap eden mukar rerat ittihaz edilmekte ve herhangi bir hareket karşı sında kadın ve erkeklerin alacakları — vaziyet tesbit olunmaktadır. Bu meyanda bilhassa hükümet muame lâtının durmaması için a8 keri vazife ile mükellef bu- lunan memurların yerlerini et alınmıştır. Çocuk Haftası Bugü iyor. | da Gazi okulu müsamer 24 Nisan Cumartesi gü General Ali Hikmet Stad da Lise talebeleri tarafında! spor müsameresi 24 Nisan Cumartesi gü akşamı Halkevinde Çoc balosu (Giyim serbest olm” kla beraber) baloya ulu! ve yerli kıyafetle gelebilef ler arasında yarışma yap'| | lacak, kazananlara hed | yeler verilecektir. 25 Nisan Pazar günü Hal kevinde saat 14 te gürb | çocuk güzel söyleme, güz ses, güzel şiir okuma müsf bakası yapılacak (kazanaf, lara heaiyeler verilecektir.) En çok çocuklu aile seçi lecek ve hediye verilecekti' 25 Nisan Pazar günü ak| şamı Şehir Sinemasında at 20,30 da Kuramumu!| yararına seçme filmlerd mürekkep (Gala müsamer 26 Nisan Pazartesi — gönli akşamı Halkevinde saat 20/ da Mithatpaşa okulü müsf) meresi. 27 Nisan Sal: günü akıt' mı Halkevinde saat 20, da Dumlupınar - okulu mü sameresi. 28 Nisan Çarşamba ıM akşami — Halkevinde — sat! 20, 30 da Altieylül okul! müsameresi. akşamı — Halkevinde Mmüsameresi 30 Nisan Cuma günü ak şamı Halkevinde saat 20, da Hacıilbey okulu müs meresi, | Mayıst Cumartesi gün! işgal edecek şahıs'ara varın: tahkikat yapmak üzere va- ka yerine gitmiştir. cıya kadar vazifedarlar ter bit edilecektir. akşamı — Halkevinde