28 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

28 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

“-WAı z Tarihten Fıkralar: Sultan Mehmed - Afife kadın.. | Bir çok şâirler vardır. ki görünmez. Öyle şâirlerde vardır ki bazan yanlışlıkla on. | şuâra - tezkirelerinde — isimleri ların şiirleri başkalarına mal edilir. Osmanlı padışahlarından dördüncü Sultan dördüncü sultan Murada mal edilir. Dördüncü Mehmetle, onu olan Afife kadın 'a yine — şuâra Numaniye, nin zeyli olan “ n gayet yakın kadın'arından | KÖ DHÇi Külelar gaşa a yda Bu ARfe kadinın da bi olduğunu | (lhisarlar idaresi Köylünün — afyon mahsulü değer İia- tezkirelerinde olduğunu ras gelinemez. * Şekayiki Zeyli Şekayik, dördüncü sul- tan Mehmedin mahir bir şâtr olduğunu teyit eder. Sultan Mehmedin Afife kadına yazdığı lâtif bir kıs sı Beyazlar geydiğince bir dürü yektaya benzersin Süheyler geydiyince sen hemrn Leylâyu benzersin Yeşiller geydiğince tuti Benim hoşbu Afifem se Afife kadında şu hoş ve 1 güyaya benzersin n gül rânaye benzersin 1âtil cevabı yazmıştır: Beyazlar geydiğince Padişahum aya benzersin Süheyler geydiğince kâbe - i ulyaya benzersin Kızıllar geydiğince Cevher 1 hamraye benzersin Bemin heybetli hünkârın heman deryaya benzersin Dördüncü sultan Mehmet, aşağıya kayduğumuz - bir manzumesini sıkıntılı günlerinde yazmış olsa gerek: A kullarım suçum nedir bilmedim Yeğeni hırsizken paşa eyledim (1) Boslancı başı Musaya Bana hayf değilmi der Her ne dediniz ise hep neyledim (2) sultan Mehmel eyledim Vezirin başını size yolladım (3) Kızlar ağasını azad eyli Bana hayf değilmi der edim sultan Mekmel Ahmedimin figanına duramam Mustafamın dahti yüzün Hallce sultanın halini s Bana hayf değilmi der göremem oramam sultan Mehmet Barıştırdım lavşan ile tazıyt Görsem gerek başla olan yazıyı Cenge saldım nice yüz Bana hayf değilmi der bin gaziyi sultan Mehmel Ha - Do (1) Yeğen Osman Paşu (2) Musa Paşa (3) Sadrazum Süleyman Paşa (4) Yusuf ağa Atatürk İrak Hariciye Nazırını Kabul Ettiler.. (Baştarafı birinci sayfada) simle karşılanmıştır. Muhterem misafir öğleden eve! birbirini müteakip Dış işleri Bakanı B. Tevfik Rüş tü Arası, Başvekil İsmet İn önüyi Kamutay — Başkanı Abdülhalik Rendayi ziyaret etmiş ve bu ziyaretler iade | edilmiştir. > Ekselans Naci meğini hususi olarak ye miştir. Dün akşam Hariciye Vekilimiz tarafından şerefle rine bir akşam ziyafeti ve- | rilmiştir. Ankara, 27 Irak Dişişleri bakanı Ekse lans De. Naci Ulasıl bu sa bah saat 6,45 de Toros eks presile Ankaraya gelmiş ve istasyonda — dışişleri bakanı B. Dr. Tevfik Rüştü Aras ile Ankara valı ve belediye reisi, İrak elçisi, Mevki ku mandanı, dişişleri genel se kreterliği vekili, — protokol ve birinci dalre şefleri, An kara merkez kumandanı, emniyet direktörü ve İrak ! elçiliği erkânı tarafından ka rşılanmış ve başta bir ban do muzika olduğu hald. bir askeri müfreze resmi selâmı ifa eylemiştir. Icak ve-Türk milli renk- öğle ye (AA.) — | lerile — donatılmış bulunan Ankara durağında dost ve | kardeş iki memleket Dışiş leri Bakanının karşılaşma ları çok samimi olmuş ve Ekselâne Naci Ular kendisi ne ihtiram remini yapmak'a bulunan askeri müfrezeyi se'âmlamıştır.. Bu esnada muzika İrak - ve Türk milli marş'arını çalınıştır Muhterem misafirimiz ve refakatinde bulunanlar is | tasyondan doğruca ikamet lerine tahsis olunan Anka | rapalas oteline inmişlerdir Irak dışişleri bakanı pa- da Türkiye - Suriye bududu üzerinde İslahiyede Türkiye topraklarına geçmiş — ve İslâhiye hudud istasyonunda Gaziantep valisi, askeri ku.- mandan ve mihımandarlık zevat tarafından karşılan miş ve bir jandarma müfre- zesi de resmi ihliramı elmiştir. Misafirimiz buradan itiba ren Ankaraya kadar yolculuklarını — kendilerina tahsis edilen ve Toros eks- presine bağlanan hususi va- ğonda yapmışlardır. ifa olan Mehimedin | gâir olduğu şuâra tezkirelerinin hiç birinde zikredilmediği | gibi, bazı şiirleri de ve ezcümle aşağıya koyduğumuz kıtası | | tn almış ve şeklin Desas itibariyle muvafık ne: | | eksperleri 'tarafindan * | tacaktır Ekteiler bunları Zi | rucu zar günü sabah saat 1Ü, 30 | | le ekiciye cumhuriyet hükümeti adına | e SAAT ar K e M MAT TÖRKDİLİ ŞK LK ÇA A NDİN 1 iLi M ZI'.')EN HABERLER ERRLERN Afyon Mah:suiünün Satışı işi Düzeliyor. tım bulması için yöni tedhirler almıştır, Uyuşturucu maddeler in Türkiye Ziraat delâletiyle doğru: dan doğruya ütetmenden sa- tatbiki Bankası ticeler vermişti Öğrendiği- mize göre, inhisar — idaresi 1937 rekoltesini de gene Zi raat bankası vasıtariyle üret- menden satın almağa karar vermiş ve bu hususta ban ka ile temasa geçmiştir. Zi sandıklarına lâzım gelen emirleri vermiş bulunmak tadır. Çiftçilerimize her tür: lü ko'aylıklar gösterilecek tür * Geçen — yil satın almalar bankanın yalnız 15 şube ve sandığında yapıldığı halde | bu yil bankanın ekim min | tikaları içindeki — bilâmum şübe ve sandıkları alım fa: Daliyetine geçecek ve afyon | Tarın iptidai ekspertizi? ida renin Anadolunun muhtelif verlerine dağılmış | buğunan yapı raat bankası şube ve san dıklarında Hulacaklardır Bu surelle alım . merkez lerinin çoğaltılması ekicile rin hemen da hiç bir külfe | te katlanmadan alyonlarını | kolay'ıkla satmalarını tamin edeceği gibi iptidal tesellüm leri ekspertizin inhisar eke perleri tarafından yapılması da kailte bakımından satıcı- lar hukukuna halel gelmesi ni önliyecektir İdarenin afyonu temiz ve konaksız toplama hususun da — senelerdenberi eden teşvik ve propaganda:- deva'm | hisarı 1936 yılı içinde afyan | | rekoltesini kadar değer bulmaları müm kün olabilecektir. Bu süretle tesbit edilen fiatlar, geçen seneler içinde Ltüccar ve mutavassıtların | verdiği fiatlardan aşağı yu karı yüzde 50 çok olduğun:- dani Mahtear: ilüresislirldiğı bu karardan müstahsilin son derecede memoun o'acığı tüphesizdir. kanunen İnhisar — idaresi | alımlarını laboratuvar tahitli raat bankası bütün şube ve | | Müstahsil evelce bir | dar kaliteye göre bu ile yapmak mecburiyetinde dir. Bu tubarla satınalma sı- rasında tam bedelin öden imkân görülmemiş olduğu mesine gene geçen yıl gibi avans usulü kurulmuş tur. bir vaziyette kalması arzu ve edilmediğinden idare bu av- ansları aşağı yukarı umumi bede inin yüzde 80 ne yakın rakamlarla tesbit etmiştir. Hiea avans alıyordu. Şimdiye ka- mik dür 8 4 liraya gıkacaktır F Aynı zamanda geçen yıl af- | yön satınalır a fiatı stok top: latmadan verilemiyordu Şi mdi fıat derhal verilecektir. Müstahsilin geri kâlan ala caklarının malı tesel ümden itibaren kısa bir müddet içinde ödenmesine ve müzx tahsilin çok zaman bekleme mesine son derecede dikkat edilecektir Bu sistemin iyi tarafları Bu yılki alım siseminin en iyi taraflarından biri de müs tahsilin arzedecekleri afyon- | ların bir. kilo gibi asgari | hadlarda bile kabul edilimesi ları satın almalarda birinci | derecede göz önünde bulun: durulacak ve afyonlarını ida renin tarif ettiği şekilde te miz ve konaksız olarak top lamağa muvaffak olanlara | daha yüksek bir fiat verile cektir Tesbit edilen fistlar: İşittiğimize göre, uyuştu maddeler inbisarı bu seneki rekolteye şu- fintları verecektir: soft afyonların, temiz ve konaksız. olmak şartiyle beher morfin dere cesi 45 kuruş; temiz ve İn- ce toplanımış drokislere 40 kurüş; kaba toplanmış yük- sek morfinlilere 35 - kuruş, kaba toplanmış döşük mor finlilere 30 kuruş Ru suret #zami derecede yaklaşı'arak yardım etmek esası sağ anmış bulunmakta dır. larına tayin edilmiş bulunan | Bu fiatlara göre Türkiye afyonlarının vasatj dereceti Psayılan yözde 12 “morfinli |iace afyonların beher kilosu | da 420 kuruşa satın alına cak demektir. İnce ve toplanan afyonların morfin leri arttığından Inbisarın gös terdiği yolda n gidenlerin mallarına hattâ 560 kuruşa konaksız olarak , olacaktır. İnhisar idaresi, ge- çen yıl. arzların en aşağı 50 | kilolük sandıklarla yapılma sını mecburi kılmıştı. Hal buki afyon mikdar itibariy leaz çıktığından 50 kiloluk bir sandığı doldurmak - için hiç olmazsa 10-15 müstah: silin aralarında bir ortaklık yapmaları lâzımdı. Bu ortak hik vaziyetinin ise müstahsi li her bakımdan zorluğa gölü- rdüğü anlaşıldığından bu yıl bir kiloya kadar afyon kabul edilmesi ve bundan daha az mikdarların da iki üç müs tahsilin birleşmesi suretiyle bir kiloya iblağı temin olunacaktır. İnhisar idaresi ekrperleri vin bazılarını, — yanlarında fenni çizgi ve algı âletleri bulunduğu halde ekim mın- takalarına göndermiştir. Bun- lar köy köy dolaşarak eki- cilere fenni çizme ve top lama uszüllerini gösterecek lerdir İvhisar idaresi, verdiği bu | kararlarin afyon ekicilerinin bütün endişelerini ortadan kaldırmış ve kendilerini um ulanın üstünde himayeye | muvaffak olmuş sayılabilir İdare köylüler için bütün bu | noktaları açıkça anlatan bir broşür bastırarak her yere dağıtacaktır. Ancak, üretmenin dar | husosları | Belediye Meclisı Masraf Bütçe- sini 140 Bin Lira Olarak Ka- bul Etti.. (Baştarafı birinci sayfada ) isi mubasesalı ve azaları hakkı 3270 lira, İkinci hesap encümen huzurları Yazı fasıl işleri, işleri zabıta işleri memurları aşatı 9868 İira, Üçüncü fasıl: Ücretli müs daktilo, muakip ve muhtarlık müvezzii, tah sil kâtibi, tahsildar ve haciz memuru, iki — tahsildar. üç | tahsildar ve bir — tahsildar, ayar memuru, gazhane me imuru, tebliğ memuru, iki | dellâl, saatçi. tahakkuk me muru, ikt zabıta yardımcısı, dört odacı 9180 lira, Dördüncü fasıl: Ması konturato pulu beiyesi, pa- zar yerleri masarıfı, tamirler, icarlar, mefruşat, kaırtasiye, | matbu evrak, müşterek, neş" riyat, belediyeler eseri tabı, teshin ve tenvir, muhabere, 4 müteferrika, melbusat, har çcırah, İzmir Fuarı- masrafı, 3725 lira Beşinci fasıl: Sıhhat işleri memurları maaşatı. 4200 li ra, | Altıncı Fasıl: Sıhhat işleri * hademesi ücreti 240 lira, Yedinci Fasıli Fıkara ve | acezeye yardım, hasta ve * cenaze nakli, tımarhaneye sevk, tahlil masrafı, teçhiz ve tekfin, tevem — ve | metrük çocçuklar | masrafı, sari — hastalık'arla mücadele, — istirari halde doktor ve baytar vesatti nak'iye ma » köpek it lâfı, zührevi — hastalıklarla mücadele, tephirhane mas rafı, zehirli gazdan korunma masrafı 3840 lira, Sekizinci fasıl: ve baytarlık 1Ö68 lira, Dokuzuncu fasıl: ba daimi masrafı, iaşesi, araba tamiri, ücreti 3520 Hira, Onuncu — fanl: İmar tezyin işleri memurları reti 5088 lira, Onbirinci fasıl: Alâtı hen desiye ve kırtasiye masrafı 100 Jüra, On ikinci (Çasıl: Park ve bahçeler daimi masrafı 4792 lira, On üçüncü fanl: Umuni su yolları, kaldırım'ar, köp rüler ve — lâğunlar masrafı 4100 lira, 14 üöncü fasıl: Temizlik iş leri memuru ücreli 420 lira, 15 incifasıl: Yedi temizlik arabacısı, 5 süpürgeci, 2 el arabacısı ücreti 2940 lira 16 1ncı Fasıl: Umumi he lâlar masrafı, tanzifat ve | sulama masrafı, tenvirat ma: srah, tanzifat masralı temiz ı lik arabacıları yem bedeli 8Ö00 lira, 17 inci fasıl: Söndürme iş: leri memurları ücreti ve sön dürme daimi masrafı, sön dürme gece nöbetçileri ma: srafi 8700 lira, 18 inci fasıl: Müstahdem ler ve memurlar ikramiyesi | tarlaların korunması, tahdemler, ücretleri Mezbaha işleri ücreti Mezba | hayvan zebih ve üc daimi aka Dinşa tesis “deden ibaret let ücreti, muhakeme masrafı acözeye — yardım, numara lavhaları, şehri ayın ve me- rasimi, mahsusa, cumhuriyet bayramları şenlikleri meclis zabıtları tahrir ve tanzimi, memurin ilâcı bedeli 8550 lira, 19 fasılı Gayri melbuz | masraf 100, 20 inci fasıl; Reddiyat 50 lira, 21 inci fa sisat 4186 li 22 inci fa: merkez bank 23 üncü fasıl! Kabristan tan" zimi masrafı 900 lira; 24 üncü Ffamlı Mezarlık masrafı 10 lira, 25 inci fasıl: Ağaç dikme masrafı 100 lira, 26 ıncı fasıl: Belde hari- tasının tanzimi ve İmar pll' ni 10,000 lira, 27 inci fasıl: Kaldırım in- şası masrafı 2500 lira, 28 inci fasılı Lağam inşa : İhtiyat tah- Cumhuriyet” | sı 12,000 lira, 29 uncu fasıl! Su yolu ve çeşme İnşası 3000 lira, 30 uncu Fasıl: Çocuk bah- çeleri ve stadyom —masrafı 50 lira, 31 inci Çasıl: Cenaze yı — kama mahalli tesis masrafi 5 lira, 32 inci fasıl: Alât ve ede vatı tanzifiye bedeli - 100 lira, 33 üncü fasıl: Umumi he lâlar inşası 300 lira, ğ 34 üncü fasıl; İstimlâkât bedeli 5600 lirı 35 inci fasıl: Akarat haller inşası 1500 lira, 35 incı fasıl: Cemiyetlere ve şehir kulübüne yardım 2600 lira, 37 inci fasıl: Parklar tesi” sat masrafı 4500 lira, 38 inci Ffasıl: Belediyeler bankası tesis masrafı 6300 lira, 39 uncu fasıl: Evkaftı alınan ötel taksiti'T000 lirı Kırkıncı fasıl: Borçlar şılığı 1000 lira, Kırk fasıldan ibaret 19 masraf bütçesi 140.000 li olarak ittifakla kabul edil miştir Bundan sonra mas$ raf bütçesi kararnamesinit müzakeresine — geçilmiş kararnamenin dokuz mad heyeti umü | miyesi ittifakla kabul edil miştir. Belediye Umumi Mec! ruznamede görüşecek başk" bir imadde — olmadığınd ve | perşembe günü toplanın üzere dağılmıştır. böreaen n Tahkir etmiş Kurtuluş — mahallesind Kadir oğlu faytoncu Hüt n yin dün saat 17 sıraları serhoş olarak Hastahane lunda jandarma — Halil | Faikı vazife halinde lisan “tahkir ettiği iddin ve şikt yet olunduğandan suçlu Y? kalanarak evrakile birlik? ratın vergi ve tamiri, vekâ- | adliyeye verilmiştir. na 1400 lira, |