29 Temmuz 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

29 Temmuz 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

N - SAYFA: 2 TURAULLI Yolculuk İntibaları: ErdekteNeler Gördüm.. Erdekle ad arasnda yolcu taşıyan küçük molör. ler işletmektedir. Bilhassa Marmara adası — Erdek seferini yapan motörcüler İnebolunun — Abana hal- kıdır. Marmara havzasında deniz ticareti bu — çalışkan halkın elindedir. Motörleriy- le deniz nakliyatını yapan Abananın bu çalışkan halkı Marmara adası üzerinde es kiden ( Protos ) ve bugün ( Gündoeğdu ) denilen köy de iskân edilmişlerdir. Ada lar halkını yarım lira muka bilinde motörleriyle Erdeğe götüren ( Gündoğdu ) kö- yünün bu çalışkan halkıdır. İşte ben de adalardan, bu motörlerden — birine — binip müşterilerle beraber Erdeğe geldim. Erdek de Marmara adası gibi pek harap — olmuş bir kasabadır, bunun da hara- biyeti göze çarpmaktadır. - İşsizlik — yüzünden midir nedir burada da kahveler Marımıra adasındaki — gibi tiklim tiklım insanla dolu dur. Kahvelerin en çok müş- terisini Girit — göçmenleri teşkil etmektedir: Marmara adasındaki kahve müşteri- lerinin ekserisini Girit göç menleri teşkil ettiği gibi Erdek eski bir — zeytinci memleketidir. Bu memleke- tin başlıca ticareti ve ser veti de zeytindir. Böyle ol- duğu halde halkın pek çok kısmı kahvelerde gramofon dinlemekten bir türlü ayrı- lamıyor!.. Erdeğin iki oteli ve bir çok dükkânları vardır. Er- dek otelleri pek bakımsız dir denilirse tam — yerinde söylenmiş bir söz olur. Ge- celeri tahta — kurularından otel müşterilerinin uyuması kabil olmuyor Bu otellerde tahta kurusunun bolluğun dan para ile rahatsızlık sa- tin alınıyor. gibidir. Bu güzel kasabada Çocuk Kurumu pek faaliyette.. Bu Kurumun başında kasaba nin çalışkan bina reisi bu lunuyor Erdeğin pek muktedir ve çalışkan genç kaymakamı ile belediye resi — halka ve memurlara kendlerini sev dirmişler. Erdeğin yüksel- mesi ve harabiyetten kur- tulması için bunların çalış tığında herkes müttefiktir Erdekte yeni — kurulmuş bir balık konserve fabrikası wardır. Bu fabrikanın sahip- leri Erdeğin çalışkan tüccar- larından Fehmi ve Ahmet isminde iki zattır. Erdekte tam teşkilâtı bir Ük mektep vardır. İlk oku- ma çağında pek çok çocuğu olan Erdekte ikinci bir ilk mektep daha açılması için teşebbüs edildiği söyleniyor. Buranın pazarı pazartesi günüdür. Pazar meydanlık- ta kurulur Birçok yerlerden gelen esnaflar mallarını ser gilerinde müşterilere arze- derler - Erdekte açıkta satılan et- ler tel dolaplarda ve yemiş ler ile şekerli maddeler de kapalı yerlerde satılsa hal- kın sıhhatı daha iyi göze- İ olur. Erdekte her yerde tabildedir. Erdeğin umumi şosesi de pek düzgün ve iyidir. iktisadi — hayat olduğu gibi halı Ercdek — sporcularının da spor — işlerinde — çalıştıkları söyleniyor | Erdeklilerin — candan ve | gönü'den bir dilekleri var | dır. O da: ( Halkevi ) açıl- masıdır . Yolcu vrrenitseeee Kahve Fransaya uc â:ırı_ıııl Türk- ler tarafından götürülmüştür. 1669 senesi teşrinisanisin de, Fransız krali 14 üncü Louis (Lui), sarayında Os manlı imparatorluğunun El çisi Mustafa Süleyman Pa şayı kabul ediyordu Fransız sarayına bir Tüt kün girmes! Bu. bütün sa ray muhitinde alâka uyan dırmıştı. Büyük zaferlerile, | tarihteki kahraman mevkii ile herkesin tanıdığı, (bir | Türk gıbi kuüvvetli!) Darbi- | meseli ha'kın ağzında do- laşan Tütklerin mümessili | Fransız Kralı ile konuşuyor D du.. Kral da Türk elçisini ka- bul için hazırlanınış, kendisi de bu kabule büyük bir ehemmiyet vermişti: Saraya daha birçok er- kân, nazırlar, kumandanlar çağrılmış, yüzlerce — Arap hizmetçiler — seferber — edil mişti. Her davetli büyük salona | alınıyor, kendisine “hava, | denilen bir içki ikram olu- nuyordu Sıcak sıcak içilen bu siyah renkte ve acımsı İçsi- yi herkes yadırgadığı — bir lezzetle, biraz ağzını burnu nü buruşlurarak, biraz da ak içiyordu. Türklerin milli içkisi imiş. diyorlardı. Fransızların “Hava,, ismi- ni verdikleri bu içki bizim kahveden başka birşey de- ğildi ve ilk defa olarak, o gün, Türk elçisinin Kral ta ralından kabulü — şerefine herkese tattırılmıştı. Ön, on iki sene — sonra, 1683 de Saint Germain (Sen Jemen) de açılan bir panayırda bir tüccar herke- sin merakını mucip olan ve ©o zamana kadar görülme miş bir dükkân açıyaor. Bu- rada, masalar, sandalyalar vardır. Her gelen masalara oturuyor ve garson — kendi- sine bir fincanım içinde, ilk defa olarak 1669 da 14- ün €ö Louis (Lui) nin sarayin- da tadılan o garip içkiden getiriyordu Fransızlar şimdi bu içki nin ismini Türklerin — söyle: diği şekle yakın bir surette tejâffuz ediyorlar, “kave, diyorlardı. Panayırda açılan bu ilk kahveyi az zamanda herkes duydu ve akın akın müşteri gelmeğe başladı Kahve, orada içilen içkiden başka, daha birçok cihetleri ile herkesin hoşuna gidiyordu: Hizmet eden garsonlar, erkek oldukları — Temsil.. GNLT SAĞ SI S A ÜB İdare —— Halkevi temsil ko'u tara "RHNHIIIB gelen evrak hakkında yapılacak muamele fından Reşad Nurinin (Taş Parçası! adlı piyesi — hazır lanmaktadır. Bu piyes hafta içinde te mseil edilecektir O epe - İdmanyurdu Bir gardenparli verecek Şehrimiz — kulüplerinden İdmanyurdu ağustosun 7 nci cumartesi gicesi Atatürk pa rkında bir gardenpomli ve recektir Gardeparti gecesinin eğ- lenceli ve neşeli geçirilmesi için şimdiden başlanmıştır. Bu gardenparti Valim zin yüksek bimayeleri altın | da yapılacaktır. MA — — Maden HSS KİZ Suyu diyin geçmeyiniz Maden sularının yalnız kendi kaynaklarında değil, ayni zamanda şişelere dol- durularak dünyanın dört bir tarafına gönderilmek — sure- tiyle içilmelerinin temin ed | ildiği malümdur Fakat bu sevkiyatın ne kadar büyük bir organizas yonla hareket etmek mec buriyetinde olduğunu birçok kimseler bilmez Bu işin az ameli, Fransanın maden su- yu ihracatına dair son za maunlarda neşredilmiş olan rakamlardan çok iyi anlaşıl- makhtadır. Fransanın yalnız Vişi ma den suyu kaynağında yılda 40 ilâ 5SÜ milyon şşeye su doldurulmaktâdır. Bu mik darin Üüçte ikisi Fransada harcanmakta, üçte biri me- mleket dışına çıkarılmaktadır.' Fransanın maden suyu böy lelikle bülün dünyayı dolaş maktadır. Çine gelen Vişi sularının hazırlıklara | İdare heyetlerinde karara bağlanan mühtelif evrakın lâyıkile tedkık edilmemesi ve noksan bırakılması yüzünden Devlet Şürasına gönderilen evrakın muamelelerinin geç intaç edildiği görülmüştür Başvekâletten vilâ yetlere gelen bir tamimde ida re heyetlerindeki — evrakın lâyıkile tedkik edilmesi ve noksan kalmamasına dikkat olunması bildirilmiştir Kayseri Sulh hâkimliğine tayin edilen | | | 8. Sırrı-şehrimizden bugün ayrılıyor, 55 Lira maaşla Kay seri Sulh hâkimliğine terfi an tayin edilen şehrimiz ağır | B Sırrı. bugün mahalline ceza azası yeni memuriyet gidecektir Değerli bir adliyeci B. Surıya yeni vazifelerinde muvaffakıyetler dileriz. —— Köy e İşleri.. Köy kanununa göre köy olan | lerde mektep, heyet odaları, köy odaları, yo!, çeşme gibi vilâyet çevresinde şimdiye kadar yapılan köy işleri afotoğraflarla tesbit edilme- ge başlanmıştır ——— Altınları ' Çalanlar.. Sındırgının Gölcük — nahi- yesine bağlı Çobanlar kö yünden Mehmet oğlu Kosı min ötey gün gece — evine giren. aynı köyden Mirik | oğullarından İbrahim oğlu şişelerindeki etiketler Çince | yazılıdır. Arjantinde de — is- panyolca yazılmıştır. Bu işin ananevi bazı vasıfları | ve şikâyet da | vardır. Meselâ, İtalyaya gö | nderilen Vişi suları beheme hal yeşil şişelere do'durulur. Buna mukabil A vusturalya- ya gönderilen beyaz şişelere konur. tari giyiyorlardı.. Başlarında bir takke vardı. Entarileri allı güllü, sırma — işlemeli, kırmalı büzmeli şık şeylerdi! Takkeleri de sırma işlemeli idi , Panayırlar kapandı.. Fa kat herkesin aklı bir şeyde kalmıştı: Türk içkisi içilen dükkân... O zaman, — panayırda o dükkânı açmış olan adam, kahvesini Parise nakletti. Bu suretle, Pariste ilk defa ola- rak kahve açılmıştı. Bu ta rihi kahven'n — bulunduğu yere o zaman Ecole (ekol) (mektep) rıbtımı - denilirdi. Bugünkü adı ise Louvre (Luvr) rıhtımıdir. halde, en Halilin 132 lir kıymetinde altınlarımı — çaldığı tddia olunduğundan suçlu yakalanarak tahkika ta başlanmıştır. çe hadYO l_ 29 Temmuz Perşembe Öğle Neşriyatı: 12,30; Plâkla Türk musi- kisi, 12.50: Havadis 13,05: | mühtelif — pli neşriyatı. 14: Son. Akşam Neşiyalı: 18,30: Plâkla dans musi kisi. 1920: Spor musahabe- lert: Eşref Şefik tarahedan 19,30 Vedin Riza ve arka daşları — tarafından — Türk Ve Resmi daireler Telefon diıMîhıİyıcım ge süretle temin edecekler Orman kanununun mu vakkat 6 ıncı maddesi mu cibince devlet henüz teessüs etmediği yer- lerde, resmi dairelerin te lefon ve telgraf direkleri ile işletmesinin travers, köprü ve tunel ih tiyaçları için tahammülleri müsaid ormanlardan ve ta rife bedeli üzerinden veri- lecek ağaçların ne suretle | musme'e göreceği Ziraat | Vekâletinden Vilâyetlere gönderilen bir tamimle izah edilmiştir. AM ZN — iLiİMiİZDEN HABERLER İ | Halkevinde Bürhaniyede Verilen Bir Konfera Bürhaniye, (Hususi) 24.7 937 detatlı ve dÜf gün Türkçesile — Müsteşff” Herman — Kolb tara projeksiyon yardımile deli bir konferans verildi. (Cava, Somatra, Bari İsveç, Norveç ) ile Türkiy€ | mizin çeşitli mabzaral | ve buralardaki yaşayışı, | güzel çekilmiş ve seçi resimler ve ifade sadeliği | canlandırılan bu konfera! birkaç saat zarfında yakın dinleyici ve — seyif” fnydılındı musikisi ve halk şarkıları 20,30 Ömer Riza tarafın dan Arapça söylev. 20,45 Safiye ve arkadaşları tara fından — Türk musikisi eli gürlülarr TSNAt ayani) 21.15: Örkestra 22,15: Ajans ve borsa haberleri ve <rlesi günün Plâkla sololar, opera ve ope rete parçaları 23.00: Son. ve T | terilir. Bina Ticareti İle U Uğra şanlar NasilVergiyt Tâbi Tutulacak.. — (Baş tarafı birinci sayfada) yılmış ise de kazanç vergisi | kanunu vergiye tabiiyet ba- ' kımından bu biribirinden her ikisini bir kül olarak ele almıştır. Binaenaleyh sonra:- dan satarak bir kazanç te mini maksadiyle bir şahsın gayri menkül alması, ver- giye tâbi tutulması için kâ fi değildir. Aynı zamanda gayri menkulü satması da lâzımdır. Esasen vergi de bu satış bedeli Üüzerinden alı nacaktır. Her hangi bir. kimsenin şahsı için bir ev veya apart muameleleri man satın alması veya yap tırması ve sonradan bunu beğenmiyerek, yenisini al | mak veya yaplırmak üzere satması ve hattâ bu mua melenin bir Iki defa teker rür elmesi, bebemehal iti yadı ifade etmez. Fakat bu hâdisenin kısa fasılalarla tekerrür ve tevali etmesi itiyadın vücuduna de Ll sayılacaktır. Bu takdirde hâdise a'âkadarlarca tetkik edilecek ve muamelenin li caret kastı i'e yapıldığı an laşıldığı takdirde vergi tarh ve tahakkuk ettirilecektir. Bu suretle gayri menkul alıp veya yaptırıp satmağı | meslek ittihaz eden kimse le-, her ay sıattıkları gayri menküller, beyanname ile ticaret yaptık'arı mahallin varidat dairesire ve şayet bir iş yerleri yoksa ikamet- gâhlarının bulunduğu ma hallin varidat dairesine bil- dirmek mecburiyetindedirler Bu beyannamede gayri menkuller: | — Cinsi (yani arsa ve ya bina olduğunu. bina ise ev apartman, dükkân, ma ğaza ve saire gibi mahiyeti.| 2 —Kâin olduğu mahalli, 3 Numarası (binalarda kapı, arazide mevki numa rası), 4 Müşterinin adı, say adı ve adresi 5 Satış kıymeti gös Kanun her ay çinde sa. tilan gayri meokullerin bil dirilmesini emretmiş oldu- ğundan, bu beyannamelerin proğramı, 22,30: nhiyet satışın bulduğu ayın onuncu günü ve eğer bu | gün resmi bir tatil günü esi A fleiliğ' Na ıhruılır nasıl hesap edi | yete, diş ; haftanın düşünceleri tatili takip eden ilk İş akşamına kadar verilm lâzım gelir. Bu mükelleflerin — V nisbetleriyle vergilerinin ” | süretle — hesap - edilecei gelince; yeni kanun bu kelleflerinin vergi nisbetl€'” ni satış kıymetlerinin yül biri olarak tayin eylemi! A Vergilerin beyanname rildiği gün ödeneceği | nunda ayrıcatasrih edilmir” | Bu mükellefler — val | beyanname vermezlerse & muamelesi varidat ida 'n rince rese yapılarak k€ yet bir ihbarname ile f dilerine tebliğ edilecek " vergiler birinci yılda ikl müleakip yıl da ettiği takdirde beş rak tarhedilecektir | Mükelleflerin bu tarh karşı itiraz ve temyiz ları vardır. Gayri menkul — alıp yaptırıp satmağı meslek tihaz edenler beyanns! rini zamanında vermi$ | fakat vergilerini ödem oldukları — takdirde on zamla tahsil olun Bu mükellefleri bey! meleri üzerine — tahak” eden vergilere karşı Üj hakları yoktur. Eğer 187 | kukta bir hata — olmuf | bu hâata usulü — dali düzelti ecektir Yeni Ada Yeni Adamın 18619 | | yısı çıktı. İçinde femail kının Yepyeni insan rtamanları, Hayatım, ğ Âli Edizin İlya İlf, JAP' a ne iatiyor, Hüseyin AY Haftada 48 — saat, Sepetçioğlunun Poletikf! y bi Nuri İlerinin Yazif tediğim kitep, beşlık! kaleleri, Jean Babyı Durtainden tercümele”" tetkik ve tenkitler. sosyete, B N lar sayfaları vardır rimize bu güzel fikir FÇ muasını — bilhassa ederiz.