24 Eylül 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

24 Eylül 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKDİLİ ' 24 EYLUL CUMA 1937 Başvekil Ankarada General İsmet İnönü Ankara,23 (Hususi) Başvekil İsmet İnönü bu- gün şebrimize gelmişlerdir. İsmet İnönü istasyonda vekâlet siyasi —müsteşar- ları, vekâlellerin ileri ge lenleri, vali, emniyet mü dürü ve diğer zevat tara fından karşılanmışlardır. Ankara, 23 (A.A ) — Başveki İsmet İnönü bu gün şehrimize gelmişler ve istasyonda vekâletler, Meri gelenleri, vali, emni yet direktörü ve/daha bir çok zevat tarafından kar gılanmışlardır Yugoslavyada Kanunu esasi Değiştiriliyor.. Sırp parti İiderleri - Belgr Iıluııltı toplanın kanunuesasinin tadili etrafında görüşmelerde bulundular. Times gazetesinin Viyana muhabirinden aldığı habere göre, Yugoslavyada kanunu: esasinin değişmesi maktadır. Üç Sırp partisinin mümes- silleri, Hırvat lideri Doktor Maçek ile buluşarak, kanu nuesasinin Yuıodıvvıdı yaklaş GUN'DELİK SİY.A.ŞAL GAZETE Türkkuşu Tayare Filo-! su2SEylülde Memleket İtalya Başvekili B Mussolini Dün Berline Hareket Etti. W*wv—ww*d Turnovasına Çıkıyor.. Fila bu uçuş esnasında on Iıe: şehir ve kasaba Üzerin- den uçacaktır Ankara, 23 (A.A.) — kuşu komutanı yarbay Ze ki Kulsunun kumandası al tında 6 tayarelik bir mo törlü filo 25 eylül cumarte- si günü Diyarbekir istika metinde yeni bir memleket turnavasına çıkacaktır. Filo giderken — Ankara, Konya, Silifke, Mersin, Tarsus, Adana, Os maniye, Fevzipasa, Gazlan- Karaman, | tep, Birecik, Urfa, Diyarbe | kir yolunu takip edecek ve Diyarbekir, Kayseri yoliy le Ankaraya — dönecektir. Gidiş geliş mecmuu mesafe 2,000 / kilometredir. Filo İtiner üzerindeki bü- tün şehir ve kasabalarımıza Hava Kurumunun şükran be- yannemelerini atacaktır Bu turnavaya iştirak ede cek olanlar arasında Sabiha Gökçen, Naciye Terin, Yıl- diz uçman da bulunmakta 23 (AA.) hem Sırplara, hem İirvat- lara, hem de Slovenlere uy- | gun gelecek bir şekilde ta dil edilmesi için müştereken ne gibi bir yol takip ede ceklerini konuşmuşlardır. Üç Sırp delegesi, Maçekle konuştuktan sonra, ( Sonu üçünçü sayfada ) Türk- Doktor | Türkkuşu — motörlü tayare kampının !8 genci imtihan- ları muvaffakiyetle vererek pilot — brovelerini dır. Ankara, 23 (A.A.) Türk Hava Kurumu yar başkanı beraberinde müsteşarı, maarif müsteşarı olduğu balde tayyare ile İn almışlar hava —— aa v ON İKİNCİ YIL SAYI: 10289 Italya Başvekili AlmanyayaGitti. | Alman Devlet Reisi Hitierle Mussolini Mülâkat Yapacaklar.. Ve 28 Eylülde Birer Nutuk | hönüne gitmişler ve kampın fa | ! aliyetini gözden geçıımıılu | Bulgar Ürdusunun Yapacağı manav- talara ehemmiyet veriliyor Sofya, 23 (AA) — Bul- gar ajansı bildiriyor: | | | i Balkan harbindenberi ilk | defa olarak yapılacak olan Bulgar manavraları 26 ey lül akşamı böşliyacaktır Popovo şehri civarında cereyan edecek olan bu ma:- bavraların hedefi, modern piyade fırkaların ile mo- törlü fırkaların — teşkilâtını ve sevkülceyş kabiliyetlerini tetkik eylemektedir. - Millt müdafan meselelerinin yal nız zimamdarları değil, fa | kat bu mes-lede bir rol oynı- | yacak herkesi alâkadar ey lediğini tebaröz ettirmek üz ere, bu manavralar ilk defa olarak, umumi ve aleni bir mahiyet ıııeylıymkm “Ndemi ınndıhılı komitesi- i nde tadilât Londra, 23 (Radyo) İspanya işlerine ademi mü dahale komitesinde bazı ta dilât yapılacaktır Fransa Faşizm Tehdidi. KarşısındamıBulunuyor? Gazeteler, Hitler Rejimini Kökleştirmekİstiyen Casusların Bütün Fransayı Kana Boyuyacak | p: F, Bir İhtilâl Tehlikesi Yaratabileceklerini Yazıyor Bütün Fransız Pariste Fransız — patronları umumi merkezinde patlıyan bombalar hâdisesi ile uzun gazeteleri uzadıya meşgul olmaktadır lar. Sağ cenah gazetelerin den mütedil. olan hâdiseyi politikacıların — müdahalesi olmadığı takdirde — işçi ve Patronların kolaylıkla anla şabileceklerine ve — bunun dabili harp demek olmadığı na delil olarak göstermek tedirler. — Gallüs — hâdiseyi, iyma tarikiyle, — Fransada yerleşmiş bulunan yabancı lara atfetmektedir. Mutedil | sol cenah bombalar hâdise sinin Fransada büyük hima ye'ere mazhar olan bir çe- | tenin eseri olduğu fikrinde dir Müfrit sol — cenah ise | hâdisenin doğrudan doğruya | faşist ajanslar tarafırdan | tertip olunduğu iddiasında D dır. Le Temps Paris ga zetesi Presburg ve Poissi- ere caddelerinde vukun gel | miş olan infilâklar hakkın: î da neşrettiği bir makalede şöyle demekteadir Suikastların yurdumurda uyandırmış oldukları heye can hoşnut suzluk milletinin mühim bir ekseriyetinin ber türlü cebri hareketin aley- ( Sonu öçüncü sayfada ) ve Fransız B. HİTLER Berlin, 23 (Radyo)- Gaze teler daha bu günden Mus- solininin Almanyayı ziyareli ile alâkadar yazılar yaz- maktadırlar Gazeteler birinci sahifele- rinde Mussoliniyi — selâmla- makta ve Avrupanın kadderatını elinde tutan Hit- lerle, Mussolintnin 28 eylül- | de söyliyecekleri nutkun ta- rihi bir. hâdise olduğunu kaydetmektedirler. » . Söyliyecekler.. İstanbul, 23 (Husust) — Ro madan gelen haberlere göre İtalya — başvekili Mussolini bugün Almanyaya hareket etmiştir. Kendisine hariciye nazırı Kont Çiyano ve parti umu mi kâtibi Starce refakat etmektedir Mussolini, — Almanyanın devlet relsi Hitlerle mülâ katlar yapacaktır Her iki devlet adamı Al- man ordüsünün — yapacağı manavralarda bazır buluna- caklardır. “.* * Tanba, 23 (A.A.) — 700 Yolcu ile Korsikadan gelmek: te ve Kasablankaya gitmek- te olan Koutoubla vapuru, Baleares adaları cenubunda saat 18 de bir tayyarenin taarruzuna uğramış olduğu- nu bildirmiştir. Vapura isabet vaki olma- mıştır. İngiliz harp gemileri va- purun imdadına koşmuşlar ve kendisine refakat etmiş- lerdir. Niyon konferansının karar- | larımı bazı İngiliz gazeteleri, UÜzak Şarkta Çin - Japorı Kuvvetleri Arasında KanlıBir Mey dan MuharebesiOluyor Londra, 23 (A.A.) — Pe. kinden verilen haberlere göre| Paotingfunun zaptı için çok şiddetli bir. meydan muha rebesi — yapılmakitadır. Japon tayareleri Nanki- üçüncü defa — olarak bambhardıman etmiş'erdir Tokyo 23 (A A ) Teb liğ: Şanghay cephesinde, 28 ağusltos — tarihinde — Loltior şehrini zaptetmiş olan Japon kılıılı o hııhienbeıl, mü- | ni Bir Fransız Yapuru ıııclıul bir taya- renin hücumuna uğradı Paris, 23 (Radyo) -- Kot biya adındaki Franız vapu ru, 600 yolcu ile Korsika dan Tazaplangaya giderken, meçhul bir tayarenin taar ruzuna uğramıştır. Meçhul tayarenin attığı bombaların hiçbiri isabet etmemiştir Kotbiyanın icatladına bir İogiliz destroyeri koşmuştur. temadiyen takviye — kıtaatı almakta olan Çin ordusunun ileri hareketlerine mani olan anudane, Mmukavemeti karşı" sında bulunmakta idi Her iki tarafın — girişmiş olduğu şiddetli muharelbseeler neticesinde mağlüp — olan Çin ordusu, 20 eylülde ric ate başlamıştır. 20 Eylülde saat 10 da ve l1 de Nankin Japon tayya- releri tarafından bombardı- man edilmiştir. ©6 Veya 7 tayyareden mü- rekkep olan bir Çin hava filosu bir muharebeye giriş miştir. ında 4 Çin tayyaresi yere indirilmiştir. Nankin etrafın- Bu muharebe esznas daki tayyare meydanları ile askeri binalar, şiddetle bom- bardıman edilmiş ve mühim hasarata uğramıştır. 19 ve 20 eylülde Nankin- | de vukua gelen hava muha rebelerinde Japon tayyare- lerinde Japon - tayyareleri, ( Sonu üçüncü Sayfada) B. MUSSOLİNİ “İngiliz menfaatleri ile alâ. kadar olmıyan sahalara, şa- mil olduğu için, teokit et- mektedirler. Sunday Expres gazetesi başmakalesinde diyor ki: *Niyon konferansında ne kazanıldı?, Göze ilk vuran meçbul tahtelbahirlerin — birdenbire ortadan kaybolmuş bulunma- larıdır. Fakat meçhul düşmandan kurtulurken, malüm bir düş man yapmak tehlikesine gi- riyoruz. İtalya, Niyonda alı- nan kararlara kızmaktadır. İtalyanın bu kararlara kı- emakta haklı olup olmadı- ğı meselesini bir tarafa bı- rakalım, Ffakat şurası açıkca anlaşılıyor ki “İngiliz gemi- lerinin emniyeti ile alâkadar / olmakla iktifa edip, Yunan. hların, Rusların yahut diğer herhangi bir milletin gemi- lerini de düşünmek siyaseti- ni takip etmeseydik hiç düş- man kazanmıyacaktık.,, — - Gene ayni gazetenin bir başka sütununda şu yazılar okunuyor: Çemberlâyn — Mumsoliniye yeniden şahsi bir. mektup göndererek evvelce ortaya attığı fikirler üzerine konuş: malara yeniden devam et- mek temayülünde bulundu ğunu bildireceğini öğrenmiş bulunuyoruz.. Mamafi, başvekil Akdenizdeki kor sanlığa dair kararlaşmış ol. an plânın tatbikinden de vazgeçmiyecektir A A / Bilgi akademisi başkanlığı Roma, 23 (Radyo) Markoninin yerine — İtalya bilgi akademisi başkanlığına şâir B. Gabriyel Danançiyo — tayin edilmiştir. A