24 Eylül 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

24 Eylül 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Bir Deniz Yolculuğgz_ Bandırmadan İstanbula.. Susurluğa kasabanın pazarı yaklaşırken, olduğu kalayca anlaşılıyor — Yollar arabalarla do'u. Fakat tu haf değil mi? Otobüsten ür ken kaç öküz arabasına te sadöf ettimse, hayvanları zaptetmek için arabadan at hyanların dalma ufak köylü çocukları olduğunu hayretle gördüm Zavallılar çelimsiz kollarile azgın öküzleri yola getirmek için ne zorlük çe kiyorlar görseniz.. Babaları hiç oralı değil.. Arabanın içinde yan gelmiş oturuyor. Susurluğa giriyoruz. Ba hkesirle, Bandırma arasında işlek bir merkez kasabanın daha temiz olma: sını ediyor. olan bu gönül * çok — arzu Mesela suyu çok zaman evvel getirilmiş ve mutazam tesisatı — mevcut olan bir kasabanın sokakları sık sık yıkanıp temizlenebilir Susurluğun taksi meydam- na çok ihtiyacı var. Bütün gelip geçen otobüsler yola diziliyorlar. Bu — suretle za- ten ensiz olan cadde büsbü- tün kapanıyor. Susurluğun eski mezbaha sının yerinde güzel ve mun tazam bir bina yükselmiş.. Yolumuzda yeni yapılan Yayaköy ve — Karadere köprülerini görüyoruz. — İki- «i de fevkalâde güzel Cum huriyetin yapıcı ve başarı- c1 vasıflarının güzel , birer numundesi daha göğrtümüzü kabartıyor. 56-58 inci kilo- metre arasındaki çok harap ufak köprelerin de tamir edi- leceğine şüphe yok Alışama doğru Bandırma dayız. Bandırma, — Marmaranın Tacisi. Serin bir deniz rüz gürt — ciğerlerimi — şişiriyor. Deniz kokusunda başka ha yat kaynağı var. Deniz ke- narında doğup büyüdüğüm için midir nedir, ne zaman denizi görsem, onu kokla sam damarlarımdaki kanın daha süratle döndüğünü his seder gibi olurum. İskele meydanı daha şim- diden kaynaşmağa başla- muştı -Saat 22 ye doğru ka- Tabalık büsbütün arttı . Bu- rada, Büyükdere ve Moda nn akşam gezintilerini hatır- latan bir hususiyet var. He- le bayanlar, o zarif ve şık bayanlar.. Gazinolar, deniz kenarın” daki masaların etrafı insan yığınlarile dolup Herkes şen.. Belediyenin ho- parlörleri — İstanbul radyo- sunun neşriyalını halka du yuruüyor. İskele meydanın- daki büyük - elektrik — sati 22 ye yaklaşıyordu. Vapurda yer kapabilmek için otobüsle geldiğime — iyi etmişim Bandırma, bütün güzelli- ğine ve bakımına betbaht bir şehir taşıyor. Hala ha. tanbulla muntazam ve rahat | bir irtibat vastası temin edemedi. Rihtima — bağlı (Saadet) vapurunun irl yazısı göze parpıyor. amma güzel Bandırma deniz — yalunda henüz (saadete) kavuşmuş değildir. İnsan oğlunun kutuptan aşarak Amerikaya uçtuğu — hava gemilerinin yüzlerce rüğmen | | yolcuyu saatlerce uzak me safelere taşıdığı bir zaman- da, Bandırma İstanbul yolculuğu senelerdenberi bir azap halinde uzayıp gi yor. Bandırma — Balıkesir. ve havalisi halkı, hattâ ke limenin tam manâsile bütün Eğe halkı, İstanbul - Ban: dırma yolunu en kısa bir za mana indirecek yeni ve yol: lu vapurların — tezgühtan inmesini bekliyor Daha İzmir ekspresi gelme- miş olmasına rağmen vapur da bütün kamaralar tutulmuş, baş ve kıç ambarlar tama men dolmuştu. Hem nasıl bir doluş? Ciğeri, eti, işkembesi, tavuğu, insanı ve hayvanı ile beraber bir doluş.. Daha vapura girer — gir mez bir koku sizi karşılıyor Hele o tavuk kokusu? Elek- trik ampülerinin sönük ziya ©1 altında, maazallah, insana felâketten kaçıyormuş his sini veren Üst öste yığılmış insan sürülerinin kaynaştığı | görülüyor. Kimi uzanmış, kimi bağdaş kurmuş.. Ağlı yan çocuklar, horlıyan ih- tiyarlar ve hırlıyan fino köpekleri.. Daha fenası var. Bunların içinde, üçüncü dev- re bir. veremlinin mikrop | saçlığını da ilâve edebilirim. İşte bu kalabulığa, bir de İzmirden gelen ve iki loko motifin inliye sıkılıya çek tüği 7 vağon dolusu müpşte- riyi de ilâve edince, artık siz hesap edin. Vapur — suyla kalktı — Hiçb'r şeye kızma- dim. Yalnız, şu bir satır ya zının Insanlarla bukadar acı bir surette alay etmesine tahammül edemedim: Can kurtaran yelekleri, filânca yerdedir. Allah göstermesin, bir ka za vükuyrsl: bukadar insa- na can kurtaran yeleği de- ğil ya .. Leblebi olan başa çık maz. Bir kaç yüz ve hattâ bir kaç bin kişinin ölmesine yalız bir panik kâfı gelebilir Sabaha karşı kafeslerdeki horozlar hep bir ağızdan ötmeğe haşladılar. Nihayet şafak söktü.. Horlıya, hır hya İstanbul rıhtimina ya- naştık. .. . r TÜRKDİLİ : Pazartesinden başka her gün çıkar. Siyasal gazete,. Yıllığı: 800 Kuruş Altı Aylığı:400 Sayısı: 3 Günü geçmiş sayılar 25 M. Gözalan * * * kuruştur. ADRES: ALIKESİR TÜRKDİLİ eecccLcoA Dünkü vnve zahire fiatları | UNLAR: Asgari K | 55 Randıman 860 | 60 840 | 70 790 — 800 ÜND a 690 — *700 BUĞDAY PİYASASI | Sert buğday 4.75 5 Yumuşak , 5 — — 5,125 D Arpa 3,125 - 3,28 Misir 3.5 TIT * * * : $ * * $ * * * » * » * . : Azami K. 870 850 | diğim . bir türlü beraber | 3,5 Bakla 3,5 39,25 G ——— Bir Köydeki Garip Büyücülük 'HırsızıMeydanaÇıkar- manınÇaresi.. 4, tırnaklara okuyup üfleyirce hırsız dokuz gön içinde şişip ölmüş?.. Bandırmanın Debleki kö yünde garip bir büyücülük vakası cereyan etmiştir Hâdise şöyle olmuştur: Debleki köyünden Recep oğlu Uzun Mehmedin evin den 10 gün evvel yapa ğin çalınmıştır. Uzun Meh met yapağıların kimin aşır- anlıyama - mıştır Bunun üzerine karısı, kı zi ile düşünüp taşınmışlar eski zihaiyet itikadi- büyü, —daha doğrusu sibir. yapmak suretile çalı- nan yapağıları meydana çı karmak hülyasına düşmüş lerdir Bunun üzerine karı ko- ca beraberce şüphe ettikleri kimselerden saç ve tırnak toplamağa — başlamışlardır Bu İş bitince Bandırmada fı- rıncılık yapan ve büyü işiy- le uğraştığını — öğrendikleri firıncı — Mestana — koşmuş- lardır. ve le Fırıncı veya — sihirbaz Mestan ne yapdise: yapmış.. Büyüyü de tamamlamış Karı koca köye dönmüş — Volga Mmııkısuılîukılâdo me- hzul mahsul Sovyetler Birliği bu sene bilhassa — Volga sında çok mebzul bir mah sul almış ve elde edilen ra kamlar, rekor teşkil edecek dereceleri bulmuştur. mıntaka Rekolte, bir çok mıntaka- larda hektar başına 15 ilâ 18 kental taneyi bulmuş, en az olan Sarabov minta- kasında da IZ kentalden aşağıya düşmemiştir Bir çok kolkhazlarda hektar başına | 40 kental nlındığı görülmüş: tür. Kuybişev — mıntakasında | vasati rekolte, hektar başı- na 13 kental tahmin olun- maktadır. Halbuki, Çarlık Rusyası zamanında en iyi rekolte senesinde hektar ba- | gına en fazla 8,5 kental al mmıştı ve kurak olan Vol- | ga havzasında ise bu miktar | dalma daha aşağıda kalmış Örenburg mintakası, Ta- taristan ve Volga Almanları Cumhuriyeti dahilindeki ko Ikhoz ve sovkhozlar. muh- teşem bir rekolte bildirmek tedir, Bu sene hububatta olduğu | gibi aynı zamanda endüstriel fidanlarda da rekolte yük sektir. Yağ veren fidanların | 300 bin hektardan geniş bir | araziyi işgal ettiği Kuybişev mıntakasında, çok iyi bir güneş çiçeği tohumu rekol tesi beklenmektedir. | ettiklerinden saç ler ve yakınlarına işi anla- tarak: Çalınan yaağıyi 9 gün içinde hırsız getirmezse şişip ölecek Diyerek sihirin mamışlardır Günler geçmeğe başlamış . Tanıdıkları, bu karı kocaya içten içe gülmeğe saflıkları ile alay ge başlamışlardır. Gelzaman, git zaman ve kiz gün geçmiş.. Dokuzun cu gün olmuş . Bir de netice ne çıka beğenirsiniz? Doku- zuncu günü ayni köyden Şük- rü karısı Nazifenin - rivayete göre. vücudu şişmeğe başla maz mı? Kadın bir kaç gün sonra da vücudundan kan fışkırarak ölüp gitmiş.. Bu defa büyü hâdisesini bilen leri bir hayret, bir telâş kap lamış. Hödise — köyde — tabii çabucak yayılımış. Ağızdan ağıza dolapırken dal budak salanığı. Nihayet köyün muhtarı Recep Onal bu işin mahi yetini anlamak mecburiye tini hissederek — şöyle bir tahkikat — yapmış. — Uzun Mehmetle — karısı Haticeyi köy odasına çağırarak hâ disenin iç yüzünü araştır mak istemiştir Hatice ile kocası sadece ölen Nazife ile diğer şüphe ve tırnak topladıklarını ve fırıncı Mes bunlarla onların etme- tana yaptırdıklarını söylemişler ve hattâ bu işte kullanılan tır- nakla saçların da evin hasırı altında bulunduğunu ilâve etmişler. Yapılan araştırma- da saçlar ve tırnaklar bir gazeteye sarılı olarak dedik- leri yerden meydana çık- miştir. Hâdise Bandırmaya akset miş ve tahkikata başlanmış tır. Fırıncı Mestanın evinde yapılan araştırmada üfürük çülüğe ait bazı kitaplar mey: dana çıkarılmıştır Bir iki safdilin büyü ile öldüğünü zannettikleriNazife- nin nasıl bir. hastalıkla öl- düğüne dair tahkikata baş lanmıştır. Sihir işile alâka dar olanlar da mahkemeye | verilmişlerdir —aerermee — fi Yaşındaki çocuk Elini H, Makineye Kaptırdı.. Durak- nahiyesine bağlı Dal köyünde Nuri oğlu ls- mail adında 11 yaşlarında bir. çocuk şeker kamışı mekenesinde çalışırken sel elini makineye kaptırmıştır Dört parmağı kopan za vallı yavru hastahaneye ge tirilmiştir. şiddetini | meydana vurmayı da onut- | büyü | LiMiZDEN HABERLER Bürhaniyenin Hacıthmet mahallesinden Ali Riza adın- 1 | da birinin yanında çobanlık | eden Mahmut aecıleyın[ Kızıklı köyü — merasında koyun — otlatirken - taban- | ca ayağından — vurul- muştur. Çobana ateş edenin | Buğday | Mubayaasına devam ediliyor Şehrimiz Ziraat bankası tarafından — müstahsillerden buğday mubayaasına devam edilmektedir. Buğdaylar — cinslerine temizlik derecelerine göre 5 ile 6,5 kuruş alınmaktadır. Mubayaa bankanın istas yondaki silosunda yapılmak- tadır — r Mıışlınranarı doktorlar Sıhhat ve içtimal muave: net Vekâleti hususi idare ve | belediyeler bütçesinden ma a4 bastabanelerdeki | mütehassıs doktorları kıdem ve ehliyet itibariyle sınıfla- ra ayırarak bunları terfi et- Ürmiştir Bu arada şehrimiz Mem: leket hastahanesi Başheki- mi Hasan Raifin ve Operatör Mustafa Şaban, Kulak Boğaz | mütehasssı Kâmil Sesli oğ lunun ve Göz bekimi İhsa nin maaşları 70 llraya, Cilt | mütehasşısı Ekremin maayşı | da 55 liraya çıkarılmıştır ——— Ziraat hankası memurları arasında Şehrimiz ziraat bankası | muhasebeciliğinde bulunan Rifat Bayatlıoğlu Mersin zi- raat bankası muhasebeciliği- ne, yerine de Ankara merkez müdürlüğü muhasebeci mu avinlerinden Muzaffer tayin edilmiştir. KYU en Bir tayin Şehrimiz icra hâkim mu | avini B. Sabri Türker Lü leburgaz icra memurluğuna tayin edilmiştir. Dönkü suhunet derecasi 37 Son günlerde bunaltıcı sı | caklar başlamıştır | Dün de hava çok fazla sı- caktı. Gö'gede 37 ye kadar yükselmiştir. Saat I9 sıra larında termometre 30 zu gösteriyordu. ve üzerinden alan Bir Köyde yapı 'ldan Hırsızlık.. | Çağışın Göğemçepni kö yünden Mustafa oğlu Hasanın evine bir hırsız girmiş, bir miktar buğdayla elli lira kadar paraşını çalmıştır. Yapılan tahkikatta ayni köyden Cuma Çaylak adın da birinden şüphe edildiği | için kendisi yakalanmıştır. mezunları | geçilecektir. Ayni Bir Çobanı Vurdular.. Tabanca ile ağır yaralanan Çobanın kimin tarafından | yaralandığı belli değil. kim olduğu henâz belli de- ğildir. Ağır Edremit memleket hastaha yaralı olan çoban nesine kaldırılmıştır. Tahkikata devam edilmek- tedir. Koşular İçİn kıııtMaîııi devam ediyor. Birinciteşrinin üçünde ya- pılacak sonbahar &t koşularına iştirak ettirilecek olan hayvanların — kaydına devam olunmaktadır Handikap koşusu için ka yıt 28 eylül salı günü saat 17 de, diğer koşuların da 30 eylül perşembe günü saat 17 de anihayet bulacaktır. di Gelenler Gidenler: Edremit Kaymakamı B. Ömer Bedrettin mezunen şehrimize gelmiştir —eaatam 4 - Tahsile 'Gönderilecek Talebeler.. Avrupanın muhtelif mem- leketlerinde ve muhtelif şu- belerde tahsil etmek ve ih tisas kazanmak üzere gön” derilecek talebelerin seçme şeraitinde görülen lüzum ye- rine-bazı değişiklikler yapıl- mıştır. Maliye Vekâleti hesabına Avrupaya gönberilecek 11 talebeain mezun'pri arasından seçilmesi mukar- rerdi. Yevi şekilde bu tale beler hukuk veya mülkiye mezunları arasından seçile cek ve bittabi imtihana lise giremiyecektir Yalnız bu şerait maliye ve iktisat tahsili için gidecek- lere racidir. Gene Maliye Vekâleti he sabına gidecek diğer talebe' ler lise mezunları arasından lise zamanda maliye ve iktisat tahsiline gidecek gençlerin Almanca, Fransızca veya İngilizce dil lerinden birini iyice bilme" leri etas konulmuşlur Posta idaresinin de gön dereceği gençlerden maada V iki gencin de posta, telgraf ve telefon mühendisi ol mak üzere Paristeki yükvsek posta, telgraf — mühoendis mektebine gönderilmesi te karrür etmiştir Bu gençler de fen fakül- tesinin riyaziye veya riyâ” ziye - fizik şubelerinden mezun olurlarsa yapılacak kabul — edilecek- tmtihana lerdir Diğer vekâlet müdürlükler hesabına Avrü paya gidecek talebeler için eski gerail tamamen muha faza edilmiştir. ve umum