24 Eylül 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

“Cumhuriyetçi — ve sosyalist Fransa faşizm tehdidi karşısında mı bulunuyor? Gazeteler,Hitler Rejimini Kökleştirmek Istiyen Casusların Bütün Fransayı Kana Boyuyacak Bir Ihtilâl Tehlikesi Yaratabileceklerini Yazıyo (Baştarafı birinci sayfada) hinde bulunduğunu meyda- na çıkarmışlardır. Şuna şüp he yoktur ki politika Fran- | sada dahili sükünu bozmak- | tan vazgeçtiği takdirde yur | dumuzdaki amele ve patron snıfı kendi aralarında mü- kemmel surette — uzlaşabile- teklerdir ve bu suretle de ne ihtirasların sökün etmek lerine ve ne de — dramtik | sahnelere mahal kalacaktır. Halbuki politikacılar ma: alessef işçiler ve patronlar | arasında büyümüş olan mü- | nakaşayı zehirlemek için el- lerinden geleni yapmaktan | geri durmamaktadırlar Bu nu İsbat etmek için de am ele sendikalizmi tarafından talep edilmekte bulunan yeni “sosyal, — tedbirler ve: tilesiyle teati edilmekte olan nektainazarları el almıya | kâfi buluyoruz | Yine aynı mevzu hakkın- da Gallus imzası ile neşret tiği bir makalede L Intran- Sigeant gazetesi şöyle bir mütalea beyan etmektedir: | “Bu - suikasdı hağirlıyan: lar evvelâ yurdumuz içinde- ki birliği bormak ve faali yetimizin esaslı bir — surette tanzim edilmesine mani ol mak gayesini takip — eyle mektedirler Aynı zamanda bir gayeleri de bizleri ha- | rice karşı dahili anlaşamıa Mmazlıkların tesiri altında çırpınan ve cebri harekette bulunanların eline — düşen tehlikeli bir millet şeklinde tanıtmaktadır. Bunlar ihtilâl — istiyorlar, veyahut da bu — istedikleri ihtilâli doğuracak olan bir harp bekliyorlar. Chautem- Pt bunların meydana çıka- Tılması için herşeyin yapı lacağımı söyledi Bunda mu î vaffakıyetli — bir — neticeye | vasıl olacağını ümit edelim. ı Fakat bu iş kolay değildir ve bunun anlaşılması lâzım- : dir. İşin kolay olmamasının İ | sebeplerinden biri de müc- rimlerin Fraosız — olmaları ihtimalinden ileri gelmekte dir. Bizde de bomba kullanan anarşistler faaliyet göster Mmişlerdi. Fakat bu hâdiseler | olalı iki jenerasyon geçmiş bulunuyor. Son sulkas Emi- le Loubet zamanında — 13 ÜÖncü Alphonseun Paris zi- Yaâreti esnasında vuku bul Muştu O zamandanberi tethişçiler ortadan kalkmış Bibi. görünüyorlardı, hattâ bunlardan bazıları umumi harp esnasında milli vazife lerini parlak bir şekilde Ifa ettiler. Bununla beraber bu Sabahki — Journal — gazetesi Polisin geçen mayıt ayında dokuz tane bomba yakala: miş olduğunu kaydediyor lCııuııyı hüdiseleri eskimiş hiddetleri — tazeliyebilirler. Zira kandırıcı demagların K İspanya, demelerine rağımen bu memleket daha ziyada anarşist diye — yadedilmiye lâyık bulunmaktadır. Sovk kanlılığı kaybetmiyelim. Bu hâdiseler çirkin iki suikast tan ibarettirler, dahili bir harp değildirler. Bunu söy liyelim ve âleme de göste- relim , L'latrensigeant gazetesinde yine Gavls bu mese hakkın ' şöyle demektedir “Her ne olursa olsun sü künetimizi muhafazaya ça- hşalım ve zayıf dimağları karıştırabilecek gibi — olan münakaşalara meni olalım. Bu sulkastlardan — dolayı, umumi iş konfederasyonunu mesul tulmak kadar patron larını berbava eylemiş bu: | lunduklarını iddia etmek de manâsızdır. Zira ne amelenin ve ne de patronların bu hâdiseden kendi lehlerine bir — netice , çıkarılabileceklerini düşün miye imkân yoktur. Fakat bu hâdiseler öyle bir tehey- yüç havası içinde cereyan etmişlerdir ki bu — vaziyet işi bir cihetten aydınlatmak tadır. Eğer tahrikçiler kin hisleri aşılamakta — devam etmeseydiler bazı kafalarda cebri hareket (ikirleri ve honhbar düşünceler uyanmaz- | dı. Bir. mütehevviri daima daha mütehevvir bir insan tekip eder. Rilhassa ne ru humuza ve ne de âdetleri mize sabip bulunmıyan bir- çok “ecnebi — kardeşler,in yurdumuzda kolayca barın dırılacakları bir devrede ., LHumanite gazetesinde P. L. Darmar imzası ile intişar eden bir makalede ise şöy | denilmektedir: *Hitler ve Mussolini Ffa şizmi gerek sözle ve gerekse filen Fraosı tehdit etmekten geri kalmamaktadır. Müc- rim olan bu faşizmdir. Bu nun yurdumuzda fazla mik- tarda — bulunan — casusları memleketimizi sık sık kana boyamaktan bali kalmıyor- lar. Fransayı ve onun hükü met merkezini yurdumuzda Hitler rejimini kökleştirmek le öğünen ve Navachinelere Rosellilere, Letitialara kar gı hançer kullanmaktan çe kinmiyen bu ayak takımın- dan kurtarmak İâzımdır. Bu ayak takımı Titülesko ya karşı zehir, başkanları mıza, bakanlarımıza ve mi- safirlerimize kargı tabanca, yurdumuzun sükünet ve se- lâmetine karşı bomba kul lanmakta tereddüt göster- memektedir., *Bombalar o kadar mü- kemmel imal edilmiş bulu muyorlar idi ki, bunların an cak tam teşkilâtlı fabrika larda yapılabileceği an'aşıl di. Mevaddi. — infilâkiyenin ise ancak ecnebi memleket lerdeki imalâlı harbiye fab- rikalarında yapılabilmiş ol dukları meydana çıkmış bu lunuyor. İspanyadaki dahili vaziyetinden istifade eden Frankocu elemanlar — faşlst İtalyanın ve Hitler Alman yasının ajanları Fransada sadece casusluk yapmakla iktifa etmemekte olan şu beler açmış — bulunuyorlar. Bunlar umumi sükünu iza- leye çalışıyorlar; Fransanın anarşi içine düşmek üzere olduğu hissini yaralmak is tiyorlar. Ve efkârıumumi yeyi son derece — heyecana düşecek mahiyette olan ha reketlerde bulunmaktan çe- harp kinmiyorlar. Bunların takip etmekte oldukları — maksat anlaşılıyor ve böyle bir za manda karışıklık çıkarmıya uğraşmalarındaki — sebepler meydana çıkıyor. Bu türlü hareketleri ön lemek vazifesi hükümet kuv vetlerine düşmtktedir. Yur dumuz ecnebi memleketle: rin faşist ajanlarına — karşı bunların şuürlu yeya şuür suz olarak - dabilde — şeriki olanlara karşı himaye edil mek ister.. Yine aynı mevzuu hak kında Öevre gazetesi Andre Guerin imzalı bir makalede şunları yazmaktadır: *Efkârı umumiye bunun meczuplar tarafından işle- nilmiş bir cürüm olduğuna iİnanamaz Bu “mecrzuplar, böyle bir harekette bulun: mak için hakikaten tam za- manında İşe girişmiş bulu nuyorlar., Republigue — gazetesinde Pierra Dominiğgue bu cürmün münferit bir şahıs tarafın: dan yapılmasına imkân me veut bulunmadığını kayde- derek şöyle demektedir: *“Ayni zamanda bunu ya pan bir deli de olamaz. Bu işin mesuliyeti bir çete- ye ve hattâ tahmin edildi- ğinden çok daha büyük bir himayeye mazhar — bulunan bir cemiyete terettüt etse gerektir. Bu teşekkül ccne bi midir? Beynelmilel midir? Fransız mıdır? Her üç fara- ziye de ayrı ayrı mütalea: ya değer. Fakat ben kendi hesabıma bunun beynelmi- lel o'duğu fikrindeyim , —amamar Loparit Madeni Bulundu Kirovsk civarında Kola yarımadasında — Lovozersik tundrasında, içinde nioblum ve titanlum bulunan İloparit madenlerinin tetkiki bitir- | ilmiş ve bu damarlarda 100 cevher tesbit milyon tona yakın ihtiyatı mevcudiyeti edilmiştir Uzak Şarkta Çin - Japon Kuvvetleri ArasındaKanlı Bir Mey dan MuharebesiOluyor (Baştarafı birinci sayfada) ceman 36 Çin tayyaresini düşürmüşlerdir. Pekin, 23 (Radyo) — Ja pon orduları, bugün (Yao ting) şehirine girmişlerdir Çin orduları, daha evvel şebri tahliye elmişler ve ci- varda bir müdafan hattı te sis eylemişlerdir. Tokyo, 23 (A.A )— Japon piştarları Pekin - Hankeou demiryolu boyunca Paotin gin 23 kilometre şimaline kadar ilerlemişlerdir. Tiyen- çin Poukou hallı özerinde Japonlar Çinlilerin başlıca mevzilerine taarruz etmişler- dir. Bu mevzilerin yakında sukut edeceği muhakkaktır. Nankin, 23 (A.A.) — Ja- ponların yeni hava taarruz- ları bugün öğleden sonra başlamıştır. Taarruz haberi saat 13 15 te verilmiş ve biraz sonra Japonların çok | yükseklerden yaptıkları bom bardıman başlamış ve 20 dakika kadar devam etmiş- tir Vaşington, 23 (A.A.) — B. Hull Tokyodaki Ameri ka sefirinin Nankinin bom bardımanıda kargı Japon hü- kümeti nezdinde teşebbüs lerde bulunmuş olduğunu beyan etmiştir. Hariciye na zareti bu teşebbüslerini Va- şingtondaki Japon sefiri nez dinde de tekrar etmiştir Nankin, 23 (Radyo) Ecnebi devletler sefirlerinin bütün itiraz ve — müracaat. larına rağmen Japon tayya- releri, bugün Nankin şehrini bombardımana, ÖS tayyare iştirak etmiş ve iki filoya ayrılarak, şehrin muhtelif yerlerine saatlerce bomba- lar atmışlardır. Sabahleyin ve — öğleden sonra vukubulan bombardı man neticesinde büyük ha- sarat olmuştur. Atılan bombalardan - biri Yançe nehrinde — bulunan Amerika sefaret — erkânını bamil — olan — Amerikan gambotunun kıyısına düş müş ve fakat bir zarar ver memiştir ha Japon — tayyareleri, Çin erkânıharbiyelumumiye da iresini ve muhtelif resmi bi naları bombardıman etmiş lerdir. Mühimmat depoları na düşen bombalar infilâk etmiş ve büyük zararlar vermiştir. Son haberlere göre, ölü- lerin miktarı çok faladır Hareket etmek üzere bu: lanan — bir askeri trene dü- şen bambalar, ireni — tahrip etmiştir. Ölen ve yaralanan askerler çoktur Japon — layyareleri — suni bulütlar yapmak - süretile Çin tayyare toplarından sak lanmışlardır. Bombardıman — esnasında Nankin çşehrinde müthiş bir korku hüküm — sürüyordu. Yüz binlerce halk, muhak kak ölümedn kurtulmak için şaşkın bir halde saklanacak yer aramakta idi. Bodrumlar, . halkla dolmuş bir halde idi. Tokyodan alınan son ha- berlere göre, Japon başku mandanı Prens Tazyomoto, bütün Çin şehirlerinin bom- bandıman edilmesini emrey- lemiştir Şanghay, 23 (Radyo) — | Bombardımandan zarar gö renlere tazminat verilmi hakkında İngiltere tarafın: dan Japonyaya verilen no- ta, Japonyaca reddedilmiş, tazminat veremiyeceğini İn giltereye bildirmiştir Japon amiralı, Anko An: kon ve Kantonu bombardı man edeceğini bütün dev- letlere bildirmiştir. Pekin, 23(Radyy) — Ja ponya hesabına askeri ha- rekâta iştirak eden Mongol süvarileri, Söyan cephesin | de ricata başlıyan Çin ku | vvetlerini takib etmektedir Şanghay, 23 (Radyo) Nankin ile Şanghay arasın daki şimendifer hattı, bom bardıman neticesinde tahrip 1 edilmiş ve iki şehir arasın - | daki münakâlat kesilmiştir Nankin limanında bulu nan üç Çin gemisi, bombar dımandan çok zarar gör müÜştür Son taarruzda yüz kişi öl müş ve pek çok kimseler da yaralanmıştır. Çin hükümeti Nankinin bombardıman edilmesini | Milletler Cemiyeti nezdinde protesto etmiştir. İmtiyazlı mıntakada bin kolera vakası tesbit ve Man çukoda da iki yüz veba va kası keydedilmiştir. YVaşington, 22 (ALA) — Amerika Nankinin bombar- dımanına karşı Japon hükü- meti nezdinde teşebbüste bu lunmuştur. Vaşington, 22 (A.A ) Hariciye nazareti, Amerika- nin Berndeki sefirini uzak şark meselesinin tetkiki için kendısine havale edilmiş ol- an milletler cemiyeti tstişari komitesinin içtimaında ha- zar bulunmağa memur - et miştir. Elçi bu karardan mil- letler cemiyetini resmen ha- berdar etmiştir Bren,22 (Radyo) — Ame- rikanın bura sefiri, hükü metinden aldığı talimatta, Çin —meselesini müzakere edecek olan hususi komite- de müşshid mfatile hazır bulunacaktır Köyü Cinsl Hududu Bari Fuarı Kapandı.. Bari, 3( AA ) — Barl fuarı, dün gece kapanmış tır. Fuara 47 devlet iştirak 1500 mal teşhir. eylemiştir. Fuarı bir buçuk milyonu bulmuştur. etmiş ve ekspozan ziyaret edenler, Yugoslavyada Kanunu Esusi ü Değiştiriliyor. (Baştarafı birinci sayfada) tam ve müsbet teklifler ha zırlamak üzere — Belgrada dönmüşlerdir Bilâhara Maçekle bir da- ha konuşacaklar ve bir iti- l4f basıl müttehid muhalefet cephesinin proğ- ramı bölün tafsilâtiyle ilân edilecektir. Bununla beraber muhale- fet partisinin başlıca istek: leri, mevcut kanunuesasinin kaldırılması, milli bir temer köz — kabinesi — kurulması, serbest intihabat ve bütün memleketçe kabul edilecek yeni bir anayasa kabulü ol olursa, duğu malümdur. Balıkesir asliya hukuk hâkimliğinden; Ömerköy nahiyesi batak köyünden Hüseyin kızı Ru- kiye tarafından ayni köy- den Ahmet oğlu İbrahim aleyhine açılan boşanma da. vasının yapılmakta olan du: ruşmasında: — Müddeaaleyh ikametgâhının belli olmama- sından davetiye tebliğatı ilâ. nen yapıldığı halde muay:* yen günde gelmediğinden gıyabında durüşma - icrasına ve kendisine gıyap — kararı tebliğine ve davacı tarafın- dan getirilecek — gahitlerin dinlenmesine karar verilerek duruşma 18 10 937 sant 10 bırakılmıştır. Mezkür günde duruşmaya bizzat gelmediği veya bir müdafi gönderme- diği takdirde gıyabında de- vamla neticeye göre karar verileceği giyap kararı teb- liği makamına katm olmak üzere Wlânen tebliğ olunur. Balıkesir Tapu Sicil — Muhafızlığından: hsadere Tarla Doğu Mehmet Ali oğlu Mehmet, batı hacı Hüteyin kızı Hatice, poyrazı hacı Süleyman, kıblesi koca Ümmet oğlu Süleyman evi Hududu ve bulunduğu yer yukarıda yazılı tarlayı 331 yılında Solak oğullarından Hüseyin oğlu Mustafadan hari- cen 20 liraya satın almak suretile Memiş oğullarından Meh- met oğlu Ramazanın senetsiz olarak ziraatında dan bahisle namına tescil edilmesi istenildiğinden tahkikat yapmak için 3 teşrinlevvel pazar günü mahalline memur gönderilecektir. Bu yer hakkında bundan başka bir hak Iddiasında bulunanlar varsa bugünler içinde yazı ile tapu sicil muhafız'ığına veyahul mahalline gelecek memuüra mü- — racaatları İüzumu ilân olunur. ğ olduğun-