5 Haziran 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

5 Haziran 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKDİLİ. gi 5 HAZİRAN PAZAR 1938 AFİV Hükümet Kamutaya geniş bir afiv lâyihası vermiştir. Lâyiha kabul edildiği - za- man, Türkiye, bütün takilâp memleketleri arasında, siya- &. hiçbir mahkümu olmre- yan tek devlet olacaktır. Bunun berkesce anlaşılmak lâzımgelen bir manâsı var- dır. İlk verilecek hüküm çu dur: Türkiyede inkılâp tetikrar bulmuştur. Fakat bu rejim kurulduğu zaman, içerde dışarda, pek az kimseler onun muvaffak olacağına kani idiler. Her tnkılâp kararı verilirken - Bunu — millete kabul ettiremezsiniz. Ve her teşebbüsün başın- da: — İflâsa mahkümsunuz, sesini işitiyorduk. Şimdiki bu istikrar, on beş senelik karar, teşebhüs, kanun ve müeseselerimizin halk tarafından tamamen benimsenmiş olduğuna delâlet eder. Çünkü değişmez iki düstur, hepsinin esası olmuş: tur: İstiklâl ve halk menfa atı! rejimi Bu afiv, rejim Istikrarını | bir başka cihetten de isbat eder: On beş yıldanberi Ke- malizm ideolojisine — karşı, memleket ve millete daha | Faydalı başka bir rejim ide. olojisi teklif etmek mümkün olmamıştır. Şahsl ihtilöflar, Fikte ihtilâfları gibi gösteril mek için boş yere zorlan mıştır. Bir memleketin mad- di manevi inşa davası, her cepheden, hiç gevşemeksi zin, durmaksızın ve gerile meksizin muvaffak olurken, rejimi — tenkid etmek ve onun aksine telkinlerde bu lunmak, bu telkinlere bir hareket kuvveti vermek ve nihayet, bu kuvvetin etrafın da insanlar toplamak - im kânsızdı. Muvaffakiyet öyle bir delildir ki, halk karşı snda, onu hiçbir. mantık mağlüp edemez: Nasıl ki mu valfakiyetsizlik, en iyi man tiık ve muhakemenin mazur gösteremiyeceği bir. talıhsiz llktir. Bir rajimi; niçin on beş se- nede Ankara gibi mükem- Mel bir şehir vücude getir- diniz, niçin bütceyi iki mis İme çıkardınız, yahut — hiç: bir istikraz yapmaksızın bin lerce kilometre demiryolunu Be hakla satın aldınız. ve bir © kadarını ne sebeple in 44 ettiniz. neden kendi bas Mmalarınızı kendiniz dokuyor Ve şekerinizi kendi fabrika larınızda yapıyorsunuz, diye tenkit etmek tabli akla gel Mez. Her şeylian muvaffak Olduğunu gören bu milletin İçinde, hiçbir şeyin muvaf- fak olmadığı devri görmüş Olanlar ekseriyettedir Yeni Türkiyenin kurtuluş | hareketini menetmek istiyen (Sonu ÜÖçüncü — sayfada) «ULUS. F.R. Atay GÜNDELİK SİYASAIL GAZETE YunanKabineSiMuhğamDost- Döri!er Misakı luk Muahedesini Tasdik Etti HariciyeVekilimizle General Mataksas arasında, muahe-İy denin tasdiki münasebetile samimi telgraflar teati edildi.da bir konferans toplanacak, Yunan gazeteleri Tülk - Yunan yakınlaşmasının ehemmiyetini tebarüz etliren hararetli yazılar yazıyorlar. Atina, 4 (Radyo) — Yu nan kabinesi, bugün gene: metaksasın riyasetinde toplanmı ve Türk -1Yunan munzam dostluk muahede- sini tasdik eylemiştir. Ankara, 4(A A ) — Türk - Yunan muahedesinin tasdi- ki — münasebetile Hariciye Vekilimiz B, Tevfik Rüştü | Aras ile — Yunan — Başve- kil ve Hariciye Vekili Ge neral — Metaksas nda ral samimi teller teati edilmiş tir. Bütün Yunan gazeleleri iki memleket arasında mev” eut dostluğun yeni munzam muahede ile bir kat daha kuvvet bulduğunu kayd et- mekte ve dünya barışı için gözel bir numune olan bu everi başaran devlet adam- larını tebrik eylemektedir ler. İngiliz Ordusunun İhti- yat Kuvvetleri.. ingiliz müdafaa proğramında büyük yer #lan hava kur: yetleri üzerinde tedkikat yapılıyor. Londra, 4 (Radyo)— İngil tere milli müdafaa grubu; İngiliz — ordusunun — seferi kadrosu hakkında tedkikat yapmağa ve harp zuhurun da ordunun ihtiyad kuv vetlerini her ihtimale karşı şimdiden tesbit etmeğe ka rar vermiştir. Londre, 4(A A.) — Hava müösteşarı yüzbaşı Balfurbıp | hava kuvvetlerinin yardım- | cı kumandanlarına bu kuv vetlerin İnkişafı için tatbik ilecek olan plânın başlı — Romen Yrdusu teçhiz edilecek, Bükreş, (A A.)— Maliye mpazareti dün sabah orduyu teçhiz için bir dahili istik raza karar vermiş ve tah- villeri piyasaya arzetmiştir. İki milyar 350 milyon ley. | hik bir meblâğ bemen satıl: mıştır. Bu istikraza ald ha zine bonoları yüzde dört bu- çuük falz getirmektedir. İs tikraz 1940 13 mali sene leri milli müdalaa - bütce- sinden ödenecektir. ca hatları hakkında malü mat vermiştir. Bu filoların zabitleri ve efradı. Royal Alir Forsun Pamukabil - filolarındaki zabit ve efrad mikdarı kadar ola- caktır. Rütbesi olmıyanlar bundan stonra yardımcı fi lolarda - pilot olabilecekler. dir. Gönüllülere talim müd deti zarfında ihtiyar ettik leri masraflara karşılık ol- mak üzere tazminat verile cektir. Paris, 4 (Radyo) — Havas Ajansının Şanghay muhabi- ri yazıyor: Çin ordusu, Hankov cep hesinde, elli fırka ile üç noktadan hücum etmiştir. Japonlar, Çinlilerin taaru- zunu kırmak için top ateşi açmışlar ve tayarelerle bom: balar yağdırmışlardır Japonların, Haykon cep- hesindeki taarruzları, Çin | kuüvvetlerinin mukabil hü cumu ile karşılaşmıştır. Kanton, 4(A A ) — Sekiz Japon tayaresi bugün öğle- den sonra Kantonun muhte- hf yerlerini etmiştir. Kırşehir Ve Yozgad Felâ- ketzedelerine Yardımlar.. Lira Kuruş 1642 82 13 50 B0 00 30 Balıklı köyü oğulları 1697 Yekün. | ğemenaran ea an n Evvelki yekün. Adliye memurları C. H P. Çay ocağı Varidat müdürlüğü memurları B Vehbi Bolak Tabak İbrahim Serpiçi ve kardeşleri Yapağı tücarı İbrahim Okcu Vakıflar müdürlüğü memurları Tabak Bahattin ve Nazım Abdüsselâm : * bombardıman | —— İngiltere, Fransa, Almanya Londra, 4(Radyo) — İn- gilterenin teklifile yakında Londraya İngiltere, Fransa, Almanya ve İtalyanın işti rakiyle bir konferans akte- dilerek, cihan sulhunun ko runması için tedbirler ara nacağı ve bu meyanda dört ler misakı için de bir zemin hazırlanacağı söyleniyor: Çekoslovâkya Hudut- © İlalyanın iştirakile Londra- a İngiltere, Fransa, Almanya Ve İtalyanın İştirakile Londrada Bir Konferası Toplanacak.. ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYI: 3900 Bir Milyon Çinli Hankov Cep- hesinde Harekete Geçti .. Üç gündenberi devam eden muharabelerde Çinliler yüz tank, çok bir zırhlı otumobil tahrip - ettiler.. Londra, 4 (Radyo) - Çin lilerin, Hankov şehrini ei vil halktan tehliyeye karar verdikleri söyleniyor. Şanghay, 4 (Radyo)— Ja pon tayareleri, bugün Tay - Ça - Olayı bombardıman et mişlerdir. Bu bombardıman- da 35 kişi yaralanmıştır. lardaHazırlık Yapıyor.. Çeklerle Südet Almanları arasında yeni hâdiseler oldu, bir Alman bayrağı - parçalandı. Berlin, d (Radyo) — Çe- koslovakyada, yeni hâdiseler! olmuş ve bir Alman bayra ğı parçalanmıştır. Alman matbuatı, bütün bu hâdiselere Çekoslovak: ya hükümetinin sebebiyet verdiğin) yazıyorlar. Roma, 4 (Rayo) — Çe- koslovakyanın, Çek hudutla- rında mühim kuvvetler bu- lundurduğu ve Prağ civarın da — istihkâmlar yapmağa başladığı söyleniyor. Hudutlardan Perağ şehri ne giden yollara, motörize edilmiş kuvvetler ikame ed iliş Perağ civarındaki bü. tün tepelere toplar yerleşti rilmiştir. Hava kuvvetleri, dünden- berl manevralar yapmağa başlamıştır. Prağ, 4 (Radyo) — Çe koslovakya Başvekili Milân Haodza son hâdiselerle meş- gül olmuştur. Akşam üözeri çıkan res- mi bir tebliğde deniliyor ki: *“Mayıtın 29 üacu günü Kralık havalisinde bir Çek neferi, Alman tebaasından Ezmer adında racaat etmiş ve tekrar iade edilmek üzere, evde bulu nan Alman — bayraklarını vermesini İstemiş ve Ezmer de neferin arzusunu yerine getirmiştir Alman bayrakları, fılha- Varşova Müsabakalarında süvarile- timiz dördüncü —oldu. Varşova, 4 (A.A ) — Bey- nelmilel at yarışlarının bi nicilik müsabakasında bi rinciliği bir Alman kazan- mış, Yüzbaşı Gürkan ile Polatkan dördüncü ve bişin- el gelmişlerdir. ———arDOBEüEA ——— Yunan Donanması Maltayı ziyaret edecek. İstanbul,4 (Hususi) - Yu nan donanması, bu ayın nihayetlerine doğru Malta- birisine mü | kika haziranın yirminci gü- vü Vezmere iade edilmiştir. Maahaza, Çek nefrinin hareketi beynelmilel tea- müllere aykırı olduğundan Çekoslovakya hariciye na zareti, Almanya hariciye nazaretine miştir tarziye — ver Paris, 4 (Radyo) — Fran- kistler, Kastellon cephesin: | de ilerlemişler ve bazı köy lerle tepelerin bir kısmını elde etmişlerdir. Bu muha- rebede, beş yüz kişi esir alınmış ve yüz yirmi ceset gömülmüştür. Cumhuriyetçilerin, Fran- kistlere alt tayarelerden on ikisini düşürdükleri haber | veriliyor. Havas Ajansı, Cumhuri yetçilerin, Sagonda llmanın da iki düşman tayaresi da ha düşürdüklerini bildiriyor. Salamanka, 4 (A A.) Kesmi bir tebliğ, dün iki büyük askeri hareket yapıl | mış olduğunu bildirmekte- dir, Galisteki kuvvetler Al- bokaderin garbında Gillar- dekane tepesi istikametinde takriben 12 kilometre iler- lemişler ve Slerra dö Am besorayı çevirmişlerdir. Fran - | kistler bu suretle Albokader etrafında geniş bir ihata hareketi yapmış oluyorlar Teruel Kastellon cephe sinde General Narelainin kumandasındaki — kuvvetler Bablar ve Serra Elbuz dağ larını İşgal etmişlerdir. Bu kuvvetlerin ileri hareketleri on kilometreden fazla de- rinlikte ve takriben 15 ki lometre genişliktedir. Valânsıiya, 4 (ALA ) Franko — kıtaati. — Alkazar ya gidecek ve İngiliz do- Danmasını edecektir. resmen ziyaret Tokyo, 4 (Radyo) — Ja- ponya Harbiye Nazırı Ge- neral Soci Yama yüksek harp şürası riyasetine tayin edilmiştir. Kanton, 4 (Radyo) — Bu- gün, sekiz Japon tayaresin- den mürekkep bir tayare filosu, lstasyonu bombardı- man etmiş ve ağır bomba- lar atmıştır. Bombalar, ls- tasyon civarına düşmüştür. Ölenlerin miktarı hakkında henüz malümat alınamamış- Ur. İtalya Kralı Eııîllnılü. Roma, 4 (Radyo) — Trap- lusgarp seyahatından dönen Kral Viktor Emanuel, bugün buraya muvasalât etmiş ve Mstasyonda; Kraliçe Erena, Başvekil Mussolini, nazırlar ve birçok kalabalık — tara- fından karşılanmıştır. İspanyadaCumhuriyet çi Mukavemeti Artıyor Kastellon cephesinde - Gumhuriyetçi kuvvetler on dört Fankist Tayaresini düşürdüler, üzerine şiddetli bir taarruza geçmişlerdir. Muharebe de- vam ediyor. Cumhuriyetci kıtaat büyük bir mukave- met göstermektedir. Hongkong, 4 (A.A.) — Ja- pon tayareleri bu sabah Kantonu tekrar bombardı- man etmişlerdir. Hankov etrafında kanlı muharebeler — olmaktadır. Son üç gün içinde Çinliler yüz tank ve birçok zırhlı otomobil tahrip etmişlerdir. Lanfingdeki J;pnnlıı mu" basara altında bulunuyorlar. Çinliler Japonların — zehirli gaz kullandıklarını iddia edi- yorlar. Paris, 4( A.A. ) — Fransa hükümeti, Franko tayare- lerinin Cumhuriyetçi İspan- yanın açık şehirlerini bom- bardıman etmelerini talep etmemelerini talep etmek üözere Burgos nezdinde müş- terek bir teşebüste bulunul- masıdı İngiltere hükümetine teklif etmiştir. Vatikanın bu - teşebbüse Iştirak edeceği ümit edilmek- tedir. Geçen salı günü Granol- lers şehrinin bombardımanı neticesinde ekseriyeti kadın ve çocuk olmak üzere 400 kişinin ölmesi Fransayı böy- le bir teşebbüste bulunma- ğa sevketmiştir