5 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

5 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İ TELEFON : HAZİRAN 1938 | 5 TELGRAF DÖRDÜNCÜ YIL YIL — No. 1113 y- Ankara Caddesi TAN, İSTANBUL 24318, 24319, 24310 KURUŞ BAŞMUHARRİRİ: Hatayda Yağmacılık Vesikalı Çeteler, Tekrar Türk Köylerine Saldırmıya Başladı, Bir? Türk Ağır Surette Yaralandı Dün Başvekil tarafından kabul edilen Hatay heyeti azaları, Meclis Reisimizle birarada Örfi ldareden Sonra: Komiser dö Martel, Kapatılan Türk Gazetelerinin İntişarına İzin Verdi Ortada Örnek Var rim Ahmet Emin YALMAN a iz T daki münasebetler nasıl olmalı diye kafa yormıya hiç ih- tiyaç yoktur. Ortada mükemmel bir ömek var: Bizimle İngiltere arasmda; karşılıklı emniyete, müşterek barış ideallerine daya- nan dostluk... ' Türk — Fransiz münasebetlerinin bu örneğe uygun olmaması için hiç- bir mantıki sebep yoktur. Türkiye ile İngiltereyi dost olmiya ve barış yollarında yoldaşlık etmiye sevke-| den he kadar sebep varsa bunların| hepsi Türkiye ile Fransânin da biri- birine karşı candan dostluk ve ya- kınlık göstermesini icap ettirir. izim barış cephesine bağlılığı- miz en kati imtihanlardan geçmiştir. Senelerce, asırlarca ara- mızda ânlaşmamazlıklar veya-kinler devam eden devletlere ve unsurlara el üzattık. Hepsiyle candan dost ol duk, Balkan ve Sâdâbâd misaklarım, dünyanın en sağlam sulh temelleri şeklinde kurmıya hizmet ettik. Ce- nup hududumuzdan başka bütün hu- dutlarımızda berrak bir barış man- zarası vardır. Fransız siyaseti ayni barış imtiha- nını muvaffakıyetle geçirememiştir. Fransa, Cihan Harbindenberi bütün dünyaya karşı haris, küskün, istik- Tarsiz bir yüz göstermiştir. Hele Ha- tay meselesinin biribirinin arkasın. dan gelen safhaları, barışa ve anlaş- muya dayanması lâzım gelen bir si- yasete hiç uymıyan hareketlerle do- ludur. #kiyi unutmıya ve yepyeni bir sayfa açmıya daima haziriz. Fakat böyle bir gidiş için bir memur değişmesi, muvakkat bir müddet yü- zümüze gülünmesi kâfi değildir. Türk — Fransız münasebetleri için €sask konuşmalara ve anlaşmalara ihtiyaç vardır. Yalnız hâdiselerin sathında kalmıyarak herşeyi açıktan konuşmalıyız. o Anlaşmamazlıkları tasfiye etmek için iki taraf ta en iyi niyetlerle uğraşmaldır. Son hâdiselerde dürüst ve dostça meyiller gösteren Fransa | LArkası: Sayfa 10, sütun 2 de) di. Antakya, 4 (Husus muhabirimiz- den) — Hatayın idaresi, iki günden- beri askeri makamların eline geçmiş bulunuyor. Örfi idarenin ilânına rağ KL YK lerde çetelerin taarruzu fazlalaşmış- tır. Yalnız, âli komiser dö Martel, es- ki delege Garo tarafından kapatılan Türk gazetelerinin intişarına müsaa- de etmiştir. Mustafa Sadık ve Hacı Isa tara- fından Kuseyir'de teşkil edilmiş bu- lunan resmi vesikalı çeteler tekrar faaliyete geçerek Türk köylerini bas- mağa başlamışlardır. Bu çetenin Bed İrihun köyüne mensup efradından 20 İ kadarı, evvelki akşam Fafiriye köyü. de baskın vermişler ve ilk rastladık- ları Kara Hanoşun evine saldırmış - lardır. Mütecavizler, zavallıyı mav- zer kurşunuyla ağır surette yarala- mışlar ve bütün eyi yağına etmişler dir, Gece karanlığında yapılan bu ani baskın, bütün köyü heyecana düşür- müş ve kargaşalık başgöstermiştir. Bu sırada köy halkının hücumuna askina Neresi ğü lan kurşunlarla kendilerinden üç ki- şiyi öldürmüşlerdir. Dün Dörtayak mehallesinde Eti Türklerden Abdullah Gali'nin evine de Ittihatçılardan mürekkep 15 kişi- lik bir çete tecavüz etmiş ve kurşun | yağmuruna tutmuştur. Mütecavizle- rin başında Şefik, Dali, Sadık, Vel Tah ve Hasan Malik isimlerindeki şe- İ rirler bulunmaktadır. Başvekil, dün Hatay heyetini kabul etti Ankara, 4 (Tan muhabirinden) — Şehrimizde bulunan Hatay heyeti, bugün Başvekil Celâl Bayar tarafın- dan kabul edilmiştir. Heyet azaları, şehrimizdeki temaslarına devam edi- yorlar, Almanyanın Protesto Notası Prag Hükümetine Yeni Bir Ihtarda Bulundu Almanya; Çekoslovakya Hududunda Daimi Bir Gora İdame Ettirmek Tasavvurunda İmiş! Çek Başvekili B. Hodza Prga, 4 (Hususi) — Almanya tara- fından Prag hükümetine sunulan pro testo notasında 11 hâdiseden bahso- Tunmaktadır. Bunların 7 si sivil ve askeri tayyareler tarafından hudu- du ihlâl etmek, 4 ü Alman hududu- na yakın yerlerde Almanları tazyik etmektir. Nolada hâdiselerin tahki- ki, faillerin cezaya çarpması, hâdise lerin tekerrürünün men'i ve Çek hükümetinin Alman dileklerini tat- min yolunda aldığı tedbirlerin Ak manyaya bildirilmesi istenmektedir. Röyterin aldığı malümala göre, Prag hükümeti silâh altına çağırdığı ihtiyat kuvvetleri terhise devam et- tiği gibi bu işi çabuklaştırmıya karar vermiştir. Almanya karışıklık istiyormuş! | Paris, 4 (A.A) — Ocuvre gazete sinde, Madam Tabowis diyor ki: “Londra'ya gelen bazı haberlere (Arkası: Sayfa 10, sütun 2 de) AHMET EMİN YALMAN Uzak Şarkta 750 Kanton Yine Bombalandı, 1300 den Fazla Yaralı Var İngiltere, Japonyaya Bir Nota Vererek Sivil Halkın Bombardımanını Protesto Etti. Japonlar, Mahsur Kalan Fırkalarını Kurtaramadılar Nevyorir, £ (Hususi) — Uzak Şark taki Çin kaynaklarından alınan hâ- berlere göre Japon tayyareleri bu- gün, geçen haftaya okutan bir şiddetle Kantonu bir kere daha bombardıman etmişlerdir. Maktulle- rin sayısı 730 yi, yaralıların sayısı 1300 ü geçmiştir. İlk akına kırk ve İ ikincisine 30 dan fazla tayyare İcak etmiştir. Röyterin muhabirine göre tayyareler, bu şiddetli protesto lara rağmen beynelmilel mıntaka ü- zerinde uçmuşlar, fakat bomba at- mamışlardır. İngilterenin Tokyo sefiri, Japonya hariciyesini ziyaret ederek sivil hal- İkın bombardımamı aleyhindeki pro- testo notasını tevdi etmiştir. Hankav mehafili Japonların Kiy- fin şehrine doğru ilerlediğini, Japon harp gemilerinin Sorvoy eyeletinin merkezini bombardıman etmek üze- te Yahgtsi nehrini geçtiklerini ba- ber veriyorlar. Tokyo maslahatgüzarı dönüyor Tokyo, 4 (A.A) — Domci Ajansı- nın.öğrendiğine göre, Tokyodaki Çin Otobüs i i ; rahmet Fezlekesi de D. Şürasında Bu İşte Derece Derece Suçlu Görülenlerin Sayısı 20 Kadardır İstanbul belediyesindeki yol- suzluklar hakkında tahkikler $ yapan mülkiye teftiş heyeti, as- ri mezarlık işinden sonra oto - büs hakkındaki fezlekesini de ta mamlamış, bu fezleke de Dahili ye Vekâletinden devlet şürasına gitmiştir. Devlet Şürasında ev « velâ mülkiye dairesi, sonra u- mumi heyet işe el koyacak, rs- porda muhtelif derecelerde suç- lu diye gösterilenler hakkında ya meni muhakeme veya lüzumu muhakeme kararı verecektir. Fezleke, > İstanbul otobüs iş- lerindeki yolsuzluklardan dola- Yı yirmi kişinin derece derece suçunu tesbit etmiştir. Bu yirmi kişi arasında Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Üstün- dağ, eski Belediye Reisi muavi- ni ve Kocaeli Valisi Himit Os. kay, şimdiki reis muavinlerinden Ekrem Sevencan, mühasebe mü (Arkası: Sayfa 10, sütun 4 de) GN AYN SENE İİİ MURADIN HAYATI PEK YAKINDA TAN DA Bu iki bü Çocuk Ansiklopedisi k ciltlik eser her evde bulunması lâ- zım bir kütüphanedir. Çocuğunuzu bundan mah. rum bırakmayınız. Tam eserin fiyatı 7 liradır. TAN Matbaası maslahatgüzam Yuyang, maiyetinde- ki kâtiplerle birlikte gelecek Cumar tesi günü Çine gidecek ve o'günden itibaren Çin sefareti kapalı kalacak- tır. * Paris, 4 (A.A) — Çin hükümeti nin, Tokyodaki Çin sefaretinin kaps- tılacağına ve Japonya ile diplomatik münasebetlerin kesileceğine dair ge- lecek Cuma günü pek mühim beya- natta bulunacağı hakkında Hankeu' İngiliz membandan verilen matbuat şiddetle alâkadar etmektedir. İmdat gönderilen Japon kuvvetleri imha edildi Hankov, 4 (A. A.) — Kumandaları General Dolharanin dahil olmak üze re Lanfende mahsur bulunan Japon kuvvetleri kendilerini ihata eden Çin çenberini yarmak için ümitsiz tasr ruzlarda bulunuyorlar, Hopeiden v: Linglingden gönderilen Japon takvi ye küvvetleri yolda yakalanarak im- ha edilmişlerdir. Düşmanın müha TArkas; Sayfa 10, sütun 2 de) i Başvekil Çankırıda C.BayarBugün Ankaradan Hareket Ediyor, Zelzele Sahasında Tetkikler Yaptıktan Sonra Karabüke Gidecek Çankırı, 4 (Tan muhabirinden) — (lâl Bayar, yarın sabah 7,5 ta Çankı- İOğrendiğime göre, Başvekil İ Bayar, Meclis reisi Abdülhalik Ren- da ve Dâhiliye Vekili Şükrü Kaya, tehezzüh trenine bağlanacak hususi vagonla yârın (bugün) Ankaradan | şehrimize geleceklerdir. Bâşvekil, Ilgazın zelğeleden hasa- ra üğrıyan Dengil, Aktaş ve Mesut - İören köylerini gezecek, daha sonra Yozgat ve Kırşehire gidecektir. Başvekilimizin, seyahâtini Kara - büke kadar uzanması ihtimal dahi - Hindedir. Ankara, 4 (TAN) — Başvekil Ce- mm Celâl |rıya hareket edecektir. Nafıa Vekili Derincede Ankara, 4 (Tan muhabirinden) Nafia Vekili Ali Çetinkeya, bazı hat lar üzerinde tetkiklerde bulunıhak üzere bu akşam saat 19,50 de kalkan trenle Derinceye hareket etmiştir. Hükümetçe satın alınan Istanbul E- lektrik Şirketini tesellime memur beyet te yarın Derinciye gelmiş bulu nacaktır. AM Çetinkaya, heyetle görüşecek ve kendilerinden izahat alacaktır. Profesör Taut'un Eserleri Akademide Dün Bir Mimari Sergisi Açıldı Akademi talebeleri, Üniversije inşaatına ait maketleri tetkik ediyorlar (yazısı 10 uncu sayfada)