5 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

5 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

HATIRAN / No. 80 Rİ A il yl TAREK E a Yazan : : M. SIFIR 1. B. İle Bir Çakıntı Âlemi Esat Beyden ayrıldım. Harbiye dairesinde yaver yüzbaşı K. Beyi buldum. K. Bey tanıdığım ve ida- bında beraber çalıştığım ak yüzlü arkadaşlardandı. Biribirimizle bi- raz şakalaştıktan sonra resmi gös- terdim ve sordum: ,* — Bu adamı tanır mısın? Söyle, böyle. Adı İ B. dir a- ma, kimin ve nenin nesi olduğu- nu pek bilmiyorum. Arkadaşlardan biri kendisini bana tanıttı. Sık sık Beyoğlunda görür ve görüşürüm. Birkaç defa da ötede beride bir- leştik. — Yakında gördün mü hiç? — Hayır, ihtimal Anadoluya git- miştir. Geçende Esat Beyin oda - sında gör Birkaç güne ka- dar gideceğini söylemişti, — Hayır gitmedi ve gidemiye- cek te... — Neden? Fena bir adam mı i- miş yoksa” İşi olduğu gibi anlattım. K. Bey söylediklerimi dikkatle dinledik - habis vay, dedi. Ele ge girmek gayet kol Akşamları Londra birahanesinde içer, — Bu akşam oraya gidelim mi? — Hay, hay, Beyoğlu inzibat yüzbaşısı S. in odasında birleşe - lim. K. Beyni odasından çıktım. Mer- kez kumandanlığına tekrar 'uğra- dım. Yaver Burhan Beyden aldı - ğım izhaat üzerine iki zarf hazır- Yadım. Üzerlerini yazdırdım ve cüzdanıma yerleştirdim. Akşam K. Beyle birleştik, Londra birahane- sine gittik. İ. B. orada yoktu. Saza yakın bir masada oturduk ve bek- öge Üzüntülü birkaç saat geçir. keman BU gerken K Beyle selâmlaştılar. Kk. gülerek" — Galiba, dedi. Siz de bizim gi- bi İstanbuldan ayrılamıyorsunuz. Haniya gidiyordunuz? Hâlâ bura- dasınız ya? — Muamelem bitti, Nasip olursa yarın yola çıkacağım. — Ya öyle mi? Demek bu gece son bir veda çakıntısı... Arkadaşı. | niz yok mu? — Hayır. Şöyle bir uğradım. — O halde sizi bırakmam. Te - nezzül ediniz de beraber bir iki ka. deh içelim, Elinden tutarak zorla yanıma 9. turttu, Dikkat ettim, sarhoştu. K. İle bakıştık. Maksadımı hemen an- Tadı. Nefes aldırmadan biribiri g- zerine kadehini dolduruyor (o ve milli küvvetler şerefine içiriyor - du. Muhtelif mevzular bularak 0- yalıyordu. K. Bir aralık? — Sahi, dedi. Yarın gidiyor mu- sun? Birkaç gün daha kalaydın ca- nım. İ. B., kâpanmıya başlıyan süzük gözlerini açtı ve: — Elbette gidiyorum, ağabeyci- Him. Dedi. Cüzdanını çıkardı. Zarflı ve zarfsız bir çok kâğıtlar arasın- dan zorla bulduğu vapur biletini Kâmile uzattı ve ilâve etti: — İşte, dedi, Vapur biletim, Ya- Tın İnebolu yoluyla gidiyorum. Bu akşam son gecem artık, neye içmi. yoruz ya? Gel garson buraya.. Bir hilecik daha getir. Masaya da biraz bak. K. beyelğim, müsaade et de bundan sonrası benden olsun, K. Bey vapur biletine bakarken ben de cüzdandaki kâğıtları gözlü- yordum. Aradığım zarflar yüzüme gülmüşlerdi. Artık benim de ne - şem artmıştı. İ. B. biletini cüzda- nına korken içimden gülüyordum. K.e: — İzin veriz misin, dedim. Şeref- Ji vazifesine gidecek olan bu arka- daşa bir ikram da ben yapayım. Bilmem İ. B. Bey kabul tenezzü - Tünde bulunurlar mi? Sarhoş adam yıkılarak ayağa Kalktı. Boynuma sarıldı. Yüzümü, gözümü öptü ve yaladı: — Ben, dedi. Sizin gibi arkadap- Jarla içmeyi şeref sayarım. Tenez- zül ne demek? Emret, şişelerle içe yim. Benim de istediğim o idi. İ B.e teşekkür ederken garson da ısmar- Jadığım şişeyi masaya getirdi. Mu- habbet arttı. Meclisin neşesi taş- tı. Kemençeci Anastasın bir hüzâm taksimi İ. B. yi çıldırttı. Yarım ka- lan şişeyi birden dikip içirtmek te- #irini gösterdi. K. içiriyor, kendi i- çiyor, içiyor, içiyordu. Bir aralık dışarı çıktı, K, e: — Ne yapacağız, dedim. zarflar cüzdanda. — Farkındayım. Adamakıllı sar- hoş eder. Şişane karakolunda yü?- başı Ş. in odasına götürür, zarfla- ri alırız. Ş. acaba odasında mıdır? — O yoksa takım zabitleri var- dır. Oraya götürelim de elbette bir çaresini buluruz. Daha olmazsa zor Ja elinden alırız. — Sakın ha, zorla almak kuru- Jan plânı bozmak olur. Bunu sız - dırmalıyız. Cündandaki zarfları sez dirmeden alıp yerine başkalarını koyacağım. — Neden böyle? Cevap vermedim. İ, B. yıkıla yı- kıla geldi. Yerine yığıldı. Baygın ve süzgün gözleri ile bize hakiyor: — Neye içmiyoruz yi ii Diyor içiyor ve içiyordu, Vakit, gece yarısını geçmişti. Bizim ca- sustadane içecek vene dura- cak hal kalmıştı. Bitkin bir halde ellerini iki yanlarına saldırmış, sal yaları akıyor ve horuldıyarak uyu- yordu. (Devamı var) | MAARİFTE : TekUUuUe Sevkemlecek Muallimler Vilâyetimiz içinde hizmet mfld - detlerini dolduran muallimlerin liste leri hazırlanmaktadır. Bu Tiste maa - rif Vekületine gönderilecek, Vekâlet | bunlardan icap edenleri tekaüde sev kedecektir. Düşkün Çocukların Filmi Düşkün çocukların düşüş şekilleri- le kurtarılma tarzları hakkında ya- pılan ve geçen hafta belediyenin ço çukları kurtarma yurdu talebeleri ta rafından temsil edilen piyesin terbi- | yevi kıymeti gözönüne alınarak fil - me çevrilmesi kararlaştırılmışlır. Belediyeye bağlı çocukları kurtar- ma yurdu bir temmuzda bir ay de - vam etmek üzere Heybelide bir kamp kuracaktır. İnkılâp Kütünkanesi Tasnif Ediliyor İnkılâp kütüphanesinde tasni? işle rine devam edilmektedir. Bu husus - taki çalışmalara hiz verilmiş ve tas - nif işinin yakında bitirilmesi için ted birler alınmıştır. Şişli Terakki Lisesindeki Sergi ü MÜTEFERRİK : Hamidiye Dün Akdenize Seyahate Çıktı Hamidiye mektep gemimiz, Akde- niz seyahatine başlamak üzere dün akşam hareket etmiştir. Gemimiz 7 haziranda öğleyin Giride varacak ve üç gün orada kaldıktan sonra 10 ha- ziranda İskenderiyeye hareket edecek ve ertesi gün İskenderiyeye varacak tır. Mektep gemimiz üç gün de İsken deriyede kaldıktan sonra Hayfaya ve oradan da Kıbrısın Famayosta lima-| nina giderek ik!ser gün de buralarda kaldıktan sonra İskenderun limans ziyaret edecektir. yoliyle avdet edecektir. Gemimiri 45 gün kadar sürecek olan bu seya lama programları hazırlanmıştır. Duman Cıkmasına Mâni Oldu puruna konulan ve duman çıkması mâni olan cihazın tecrübeleri dün & leyin yapılmıstır. Vapurun kazanlar etmiş ve Ortaköye kadar bir tecrüi hiç duman çıkmadığı görülmüstür. Deniz ticaret erkânı, disleri ve Şirket müdürleri de tec - cihazın muv rmüslerdir. Bu cihazla riye ve Akay idare: yeni siparişler verecektir. Dumanın çıkmasına mâ kazanlara sevkeden bir ibarettir. Ka mötirümekte a? mi Karabükteki In: kümetimizle 1 görmek ve hü temaslarda bulunma! bulunan - Makenzi Tiryeste yoli le İngiltereye hareket etmiştir. demiştir kiz diden söz söylemek mevsimsizdi, yim. Hükümetten gördüğümüz geni hususundaki kabiliyeti kattir. Son zamanda memleketimi: de, memleketiniz hakkında uyanm: duğuna herkes inanmıştır. mür alıp Amerikaya gidecektir; Şişli Terakki yi bir sergi a- çılmıştır. Ziyaret saatleri öğleden ev- vel saat ondan on ikiye öğleden son- ra saat ikiden dörde kadardır. Nafıa Müsteşarının Tetkikleri Tedavi ve istirahat maksadile İstan bula gelen Nafıa Vekâleti müsteşarı Arif, dün bir aralık Metro hana uğ. rıyarak elektrik şirketinin devir ve teslim edilmekte olan muameleleri. ni tetkik etmiştir. Müsteşar, alâkadarlardan izahat #1 muş, ve tesellim müâmelesinin asga ri bir zaman zarfında yapılması hak kında talimat vermiştir. İsviçrenin yeni Ankara sefiri B. E. Lardi dün şehrimize gelmiştir. İtimatnamesini Relsicümhurumu - za takdim etmek üzere bugün Ankâ- raya hareket edecektir. İngiltere sefiti Sir Persi Loren memleketine gitmek üzere mezuni - yet almış, evvelki akşam Londraya hareket etmiştir. Hamidiye bu ziyaretten sonra Mersin, Antalya, Fethiye ve Rados hatinde uğrıyacağı limanlarda karşt- Şirketi Hayriyenin 68 numaralı va tam fayrap edilmiş bir halde hareket be seferi yapmış ve bu sırada bacadan fen mühen- rübe esnasında hazır bulunmuşlar v: fakıyetle tatbik oluna olan bu tertibat bacaya #elen dumanı tekrsr türbinden na selen duman oksi - jenle tekrar kabili istifade bir hal rdeni de tasatru Karabük İuşaatı İlerliyor üzere bir aydanberi memleketimizde Makenzi Karabük inşaatı hakkında — Karabük inşaatı hakkında şim- Bir müddet daha devam edecek olan inşaat faaliyeti 1939 şubatında bite- cektir. Büyük uçaklar ayni sene mar ti başında yapılabilecektir, ümidinde yardım ve Türklerin sanat kavrama şayan dik- olan sempatinin tamamile yerinde ol Amerika Birleşik Cümhuriyetle rinin Moskova elçisinin Sikland isim li yatı evvelki akşam Odesadan Ji- manımıza gelmiştir. Yat buradan kö Başvekil Celâl Bayar, evvelki gün Ankaraya döndü. Yukardaki resim, Başvekilimizin istasyonda karşılanışına nit bir intiba tesbit ediyor. Yandaki resimde de Londra seyahatinden avdet eden Ankara Mebusu ve İş Bankası Genel Direktörü Muammer Erişi Ankara istas- pi | sırasında alınan bu resimde, cihtzın iü Bu cihazın tecrübesi dün 68 numara Şirketi Hayriye vapurunda yapıldı. Tecrübe Je tatbik edildiğini, vapurun kaza- vaffakıy msarenez Ankaradan Telefon ve Telgrafla Bir Plânörcümüz 12 Saat 22 Dakika Havada Kaldı Ankara, 4 (TAN Muhabirin den) — İnönü kampında öğretmen namzedi Cemal Aytaçla arkadaşı, iki kişilik bir plânörle 12 sant 22 dakika havada kalmak suretiyle bir rekor kırmışlardır. Bu rekor ayni zamanda dünya ikinciliğidir. Dünya birinciliği, 13,59 saatle Al- man plânörcülerinden Jakliman tarafından kırılmıştır. Amerika Sefiri Döndü Ankara, 4 (TAN Muhabirinden)— Bir senedenberi mezunen memleke- tinde bulunmakta olan Amerika Bü- yük Elçisi Mak Murey bu sabah An- karaya geldi. Subay Terfi Kanununda ni ateşlendiği halde bacasından duman çıkımadığı görülüyor. BELEDİYEDE: POLİSTE : in ar -/ Eminönü Sol Meydanı Acele Açılacak a| öz ri evvelce A haritasi beş kısma ayrıl muş ve istimlâklerin bir sı esası kabul edilmişti. Bu bir adanın istimlâk işi tamam olur. cıya kadar diğ İ şaltılmıyacaktı. İstimlâke bu usul üzerine edildiği takdirde meydanın tü açılması uzun zamana bağlı ğundan belediye bu plânda miştir, 2 p- “İha dahil herhungi bir adadaki he: bangi bir bina sahibile ula yolile ya kanuni formalitesi ikmal şeklile istimlâk işinde mutabık kalınır ke lınmaz bu gibi binalar tek dahi olsa derhal istimlâk edilecektir. Bu arada Eminönünde Hilâliah mer Maden Süyünün satildiği di sâpın üstündeki Bektaş hanının sa lere DEĞiye ai sıl olmuş; hanın; erdil gür ti e iü k de Eminönü Hanı istimlâk olunmuş tur. na çevrilmektedir. harları da yıktırılacak diğer hircok binalar taki Eğlence Yerlerinde Sıkı Kontrol Eğlence yerlerinde fiyat ihtikâr» na meydan verilmemesi için geçe hafta yapılan kontrolde târifele rin büyük levhalar halinde mu yerlere asıldığı görülmüş, faka masada aynca birer küçük tw rastlanmamıştır. iş ip iş asılacak büyük levhalardan mutlaka her yerde her mâsayâ musaddek tarife mecburi kılmıştır. Buna riayet etmiyenler ilk defa ederse muvakkat kspanma cezacı V. yonunda, İzmir Mebusu Hamdi Aksoyla beraber görüyoruz. Eminönü meydanının istimlâki için miş, her kısma birer numara konul numarelı adadan başlıyarak tedricen yapılma- şekilde erlerindeki binalar bo vaz geç Bundan sonra istimlâk mıntakası- lâk parası verilmiş, tapusu belediye Adına geçirilmişti. Dün de Eminönün Bu hanın da tapusu belediye adı- Pek yakında Bektaş ve Eminönü ve bunları edecektir. n Belediye göze görülecek yerlere gayri bir, konulmasını da Ayağından Yaralandı çalışan Hangano İsminde biri, ha şerek yaralanmıştır. Sağ Eli Yandı ması yüzünden sağ eli yanmıştır. Başından Yaraladı Perap | fırca ile başından ”Yaralamıştır: Bi du bıçakla kolundan yaralamıştır. Başına Taş Atmış Bakırköyde Sakızağacı eaddesin mıştır, -| Kalp Durmasından Öldü İğü anlaşılmıştır. rilecektir. e İsi istenmektedir. Başvekil Ankarada Üsküdarda Süleyman ağa mahalle -İsinde Bülbüldere caddesinde 135 nu- maralı evde oturan ve bir hamamda mamda odun taşırken, büyük bir 0 dun parçası sol ayağının üstüne dü- Beyoğlunda 1s*ikl41 caddesinde Jak Devih eczanesinde Jak Davihin oğlu İsak, dün sabah eczanede oksijenli İsu tazyik makinesile hastalara mah- sus hava verme balonunu şişirirken, her nasılsa havanın aksi cihetten çık Tas otelinde çalışan Ahmet Aydın bir iş yüzünden çıkan kavga neticesinde ayni otelde çalışan Azizi Porn ii İrkancıMetaleiedan 5 turan Nazif oğlu Necip bir para yü- ünden çıkan kavga neticesinde ayni semtte touran Osman oğlu Mahmü- de oturan Nalme İsminde bir Kadn bir alacak yüzünden çıkan kavga ne ticesinde ayri caddede oturan Yani isminde birini taşla başından yarala İstinyede itfaiye karşısında 107 nu maralı evde oturan Süleyman Rüştü isminde biri, evvelki gün akşam üze- ri köprünün Boğaziçi iskelesinden va pura binmek üzere iken birdenbire düşmüş ve biraz sonra da ölmüştür. Yapılan muayene neticesinde Süley-| man Rüştünün kalp sektesinden öldü | -İ Halkın da bu gibi vaziyetler hak- sında cezaya çarptırılacak, tekerrür |kinda belediyeye şikâyette bulunma Yapılacak Değişiklikler Ankara, 4 (TAN Muhabirinden)— Ordu subay kadrosuna mahsus terfi kanununda yapılacak değişikliklere dair lâyiha, deniz sınıfında da teğ- menlikten Üst teğmenliğe terfi müd detini kara ve hava sınıfında olduğu gibi üç seneye çıkarmaktadır. Bundan başka fakülte tahsiline tâ bi subay ve askeri memurların üst- teğmen rütbesinde muharip subay- larla ayni hizaya getirilmeleri, leh veya aleyhteki farkların izalesini te- min edecek şu değişiklikler teklif e- dilmektedir: “Tıp fakültesi askeri kısmından çı kanlara teğmenlik rütbesi verilir. As keri tababet tatbikat mektep ve seri: riyatında bir seneyi bitirdikten son- ra ehliyetleri tasdik edilen tabip teğ menler üstteğmenliğe ve orduya gön derilerek talimatı dairesinde iki sene kıta ve hastanelerde staj gördükten sonra yüzbaşılığa terfi ederler. Tabip teğmenlerden tatbikat mek tebinde muvaffakıyetle imtihan ve- remiyenler kıtalarda ve hastaneler- de terfie Wyakat gizli alınesya ka- Sapafiayömmeriie” Füthenine terfiler Veteriner faktiıtesiilen çıkan ve- teriner ve üniversitenin mühtelif fa- kültelerinden çıkan kimyager, dişçi ve eczacı talebeye mektepten çıktık- ları zaman teğmenlik rütbesi verilir, Bunlardan veterinerler askeri ve- teriner tatbikat mektebinde, kimya- gerler askeri kimyahanelerde dişçi ve eczacılar askeri tababet tatbikat mektebinde bir sene slaja tâbi tutu- lurlar, Veterinerler kıta veya bakteriyo- lojihane, kimyagerler kimya lâbora- tuvarlarında, dişçiler hastanelerde ayrıca birer sene ve eczacılar ise has tanelerde iki sene hizmet ettikten sonra siçillen ehliyeti tasdik edil mek şartile üstteğmenliğe terfi edi- lirler.,, MEMLFKETTE: Kastamonu Eğitmen Kursu İçin Yeni Bina Kastamonu, 4 (A.A) — Dün Kas- tamonu'nun Göl köyündeki köy eğit menleri yetiştirme kursu bahçesinde yeni bir binanın temel atma töreni yapılmıştır. Törende, Vali, Kültür Direktörü ve büyük bir kalabalık ha mr bulunmuşlardır. İlk temel taşı Vali tarafından konulmuştur. TAKVİM ve HAVA 5 Haziran 1938 Gımaay Gün: 0 Arabi: 1357 Rumi 134 Rebiülâbur: 5 Mayıs: 28 Güner 430 — Öğle 2.12 İkindi: 16.12 — Akşam: Yatsı : 21.35 — İmsâk ma YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşilköy meteoroloji istasyonundan ah nan malümata göre hava yurdun Karsde- nizin şark kıyılarında çek bulutlu ve mev zil yağışlı, Akdeniz kıyıları, Eze ve cenup doğusunun diğer bölgelerinde 02 bulutlu Keçmiş, rüzgârlar umumiyetle şimal isti kametten orta kuvvette esmistir. Dün İstanbulda hava açık geçmiş, vüz. gir şimali şarki istikametten saniyede 5 ilâ 6 metre hızla esmigtör. Saat 14 te baro- metre 766 milimetre ii, Hatsret en “ok 251 br enaz 12.8 santigrat olarak kayde- ye