5 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

5 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

mm İZ 5-6-0 BAHÇE VE ÇİÇEK: ra Fidanları ve Çiçekleri Kuvvetlendirmeli B ahçe hayatında haziran ayı yaz başlangıcıdır. Çiçekle- rin, sebzelerin, fidanların neşvü- nema devresine girmesi iyi bakıl- malarını icap ettirir. Bunun iki mühim sebebi vardır: Biri, nebat hayatımın muntazam olarak devam «edebilmesini, tam bir inkişafa maz- har olamilbesini temin etmek; di- ğeri de, dikilmiş veya ekilmiş o- lan ber fidanın neslini koruyabil- mesi için ihtiyacı olan besleyici maddeleri zamanında verebilmek- tir, Bahçenizde yetiştirdiğiniz her çiçeğin bu sebeplerden iyi bakıl- ması lâzımdır. Fidanları otlardan, yabancı ve zararlı nebatlardan ta- mamile temizlenmiş bir toprakta bulundurmalıdır. Otlar, kısa ö- mürlü olduklrı ve çabuk büyüdük- İleri için köklerile besleyici madde- deleri emerek toprağı kuvvetten düşürürler. Kuvvetten düşürül- müş bir toprakta bulunan fidan- lar da hakkile beslenemediklerin- den zayıf kalırlar. Boyları uzamaz, yaprakları cılız, çiçekleri küçük ve katmersiz olur. Işte bundan dola- yıdır ki, bahçenizde tarhların içinde büyümüş olan her nevi ya- bancı otları henüz çok büyüme- den el çapası ile ve köklerile bir- likte söküp atmalıdır. Kökleri çi- karılmadan yalnız yaprakları ko- parılaran otlar tekrar ve daha kuvvetli olarak büyürler. Bahçe- nizde tufeyli olarak yaşıyan bu ot- ların tohumları rüzgârlarla etraf- tan gerilrelr. Bunun için bahçede 3 - 4 defa çapa işini tekrarlama- lıdır. Hele, çiçek açmış olan bu gi- bi yabancı otları vakit geçirme den köklerile sökmelidir. Çünkü erken tohum veren bu gibi otlar bahçeyi tekrar istilâ edebilir. Top- lanan otları — tohumsuz olmak şürtile — bahçenin bir kenarında açılacak bir çukura doldurup iki sene kadar kendi haline bırakır- sânız orada çürüyerek iyi bir ü- müslü gübre olur. Bu gübreyi to- hüm ekmek için yapılacak kasalar. da, saksılarda veya yastıklarda kul lansbilesiniz. tayıf fidanları kavvetlendiriniz Ooprağın kuvvetsiz olması iki sebepten ileri gelir: Bi- Fİ, her sene oraya ekilen nebat- ların toprak içindeki besleyici maddeleri emmesinden; diğeri de toprağım iyi işlenmemesindendir. Iyi işlenmiyen toprağın alt tabakala- Ti üst kısma getirilemezse ve üst tabakaya dikilecek fidanlar bura- daki besleyici maddeleri alırlarsa toprak kuvvetsiz kalır. Bunun için her sene sonbaharda toprağın alt tabakalarını üste getirmek için bahçeyi derin olarak işlemelidir. Bundan başka toprağa her sene besleyici maddeleri havi olan hay- vani veya fenni gübre katmak lâ- zır gelir, Hayvan gübresini sonba- harda, fenni bürbeyi ilkbahar s0- nunda kullanmalıdır. Kuyvetsiz kalmış fidanları kuvvetlendirmek için yapılacak en iyi iş fidanları gübre şerbeti ile haftada iki defa sulamaktır. Bunun için kullanılan hayvan gübreleri koyun, keçi, ta- vuk, güvercin, gübreleridir. Bazan sığır gübresi de kullanılır. Bu güb- relerden onar kiloluk kadarını el- Hkilo su alabilen bir fıçı içine kaymalı, ve üzerini tamamen su ile doldurduktan sonra fıçıhın ağzını tahta ve çuvalla örtmelidir. On gün kadar böylece duracak olan bu gübreli su (şerbet) ile zayıf kalan fidanları akşamları sulamalıdır. Hayvan gübresi yerine azotlu veya potaslı fenni gübreler de kullanı- lr. Fakat fenni gübreler çok yi kıcıdır. Bunları dikkatle kulla mak lâzımdır. Bir gaz tenekesi su içine ancak 4—5 gram kadar fen- ni gübre koyup eritmeli ve bu güb- Teli su ile (yapraklarını ıslatma- mak şartile) haftada iki defa ak- gamları fidanları sulamalıdır. Çiçeği Kurumuş soğanlar: içekleri geçmiş ve yaprak- ları kurumağa başlamış o- (TEEN YAZAN: Lütfi Arif Kenber MARA Soğan Şakayıkı lan soğanlı çiçeklerin soğanlarını toprakta bırakmayınız. Bu gibile- rin soğanlarını topraktan çıkarma- dan evvel kuvvetlendirmek lâzım- | dır. Yapraklar henüz tamamile k rumadan evvel bu soğanları da gübre şerbeti ile haftada iki de- fa sularsanız soğanlar kuvvetlen- dirilmiş ve ertesi sene için büyük çiçekler açabilecek bir hele geti- rilmiş olurlar. Soğanlı çiçeklerin soğanları yavrular. Yani ana soğa" nın dibinde ve etrafında küçük 80- ğancıklar husule gelir. Eğer s0- ğanların yaprakları kurumadan ev- vel gübre şerbeti ile sulanmazsa yavrulayan ana soğan kuvvetten düşmüş olur. Soğanların 'bütün yaprakları tamaile o kuruduktan sonra daha on gün kadar gübre şerbeti ile sulayıp topraktan çıka- rılmalıdır. Bunları ıslak olmıyan bir yerde ve gölgede 5—15 gün tutup topraklarını silktikten sonra yavrularını ayırmalıdır. Bö; mizlenmiş soğanları serin, havadar bir yerde bir sepet koyarak dikim zamamna kadar muhafaza etmelidir. Topraktan çı- karılacak soğanlar şunlardır: Sünbüller, Zülfüarus, lâlelerin her nevi, Rönikül, Anemon, sün- bülteber, Iksia, Monbretia, Yıl dızlar, Safran, Soğaniris, Begon- ya, Gloksinia, Frezia, turfanda çi- çek açtırılacak olan Narsis cinsle- ri gibi, Soğuk iklimlerde ise her- hangi bir cins çiçek soğanı olur- sa olsun mutlaka topraktan çıkart. malıdır. Kışın donan topraklar. da hiç bir cins soğan yaşıyamaz. En dayanıklı olan kanalar bile do- nabilir. Zambakların soğanları da kışa dayanamazlar. Lâleler ise ken di kendine toprağın derin ve alt tabakalarına doğru saplanarak ol duğu yerde çürürler. Ömürlü çiçekleri sökmeyiniz: mürlü olan çiçek fidanları- nı, yaprak ve çiçekleri ku- ruduktan sonra bile, toprağından çıkarmayınız. Bu gibilerin ömür. lü oluşu köklerinin toprakta ya- yılarak kışın bile bozulmadan kal- masıdır, Soğuk iklimli yerlerde bile ömürlü fidanların kökleri bo- zulmaz. Yaprak ve sapları kuru- mağa başlamış olanların bu sap- larını, köklerine yakın bir yerin- den makasla kesmelidir, Ömürlü fidanlar, yaprak ve sapları kuru- duktan sonra tekrar sürgünler ve- rerek yaprak ve dallar husule ge- tirdikleri için daima canlı olarak büyürler. Her kökün etrafında ye- niden fidancıklar sürer. Bu #idan- cıklar ana kökten ayrılarak başka yerlere | fidelenirEğer Oömür- lü fidanlarm Okökleri top - raktan çıkarılırsa “yeni sür- gün veremezler. Tohumları dö- külmüş ömürlü fidanların tohum- larından da olduğu yerde yeni f#i- decikler meydana gelir. Bunları bi- rer birer çıkararak başka yere Gübre şerbeti ile ö- mürlü fidanları da sulayınız. Bun- lar kuvvetli büyürlerken ayni za- dikmelidir. manda diplerinden yeni sürgünler yavru fidancıklar husule getirirler. Bunları da şaşırtma et- meden dikerseniz ve şerbetle su- larsanız gürbüz fidanlar yetiştir- miş olursunuz. Omürlü çiçekler bü yük ve geniş bahçeler için en e- konomik nebatlardır. Salon fidanlarını gölgelendiriniz. 8z gelince, salonlardaki fi- danları, güneşe ihtiyacı vardır diye hemen bahçeye veya balkona çıkarmayınız. Çünkü sa- Jon fidanlarının hemen hepsi göl- geden hoşlanırlar. Güneşte der- hal sararırlar. Bu sararma salon- da gölgede yaşamanın tesirile ne- batın alışkanlığının aksine “ola- rak bol ışıkla karşılaşmasından husule gelen bir reaksiyondan baş İ | ! etli e- İserleri arasında bulunan tarihi bir İkaftanın resmini koyuyoruz. 17 inel asırda Ca pılmıştır. İstanbul hükümet merkezi oluncıya kadar bu çeşit kumaşlar Bursada yapılırdı. Sonra Bilecik, İs- tanbul ve Üsküdarda bir çok tez gâhlar kurulmuştur. Hükümdarlar, şehzade ve sultan lar için tezgâhlar hususi surette tek İMüzelerdeki Şaheserlerl N Şu Garip Dünyada : © Kibrit öplerinden Keman Almanyada Oder nehri 32- hilindeki Şve- det şehrinde, keman yapıp satmakla ha- yatını okaza- nan o Müler, son günlerde kibrit çöplerinden bir keman yapmıştır. Sanatkâr adam, bu kemanı yapmak için 2071 kibrit çö- pü srafetmiştir. Kemanın verdiği ses çök iyi imiş. * Anasını öldüren bir talebe Geçenlerde Şikagoda, #- nasını öldür. mekle suçlu Daniels ismin- de bir talebe- muhake- mesi yapılmış- tır. Bu davada, Danlels'in musiki mü. allimi olan bir kadın da şahitliğe çağ- rılmıştır. Muallim, sınıfın diğer bü- tün talebesini de, muhakemenin nadıl yapıldığını görüp öğrenmeleri hak yerine götürmüştür. Talebesinin önünde sorguya çeki- len muallim, bildiklerini anlatmış, İsuçlu çocuğun, annesi öldüğü günden beri, hiç durmadan keman çaldığını söylemiştir. nin için, ka bir şey değildir. Salon fidanla- rını bahçeye çıkardığınız zaman bunları gölgeli bir yere bırakma- lı ve akşamları serinlemeleri için fıskiyeli tulumba ile yaprakları- nın üzerine ve altlarına temiz su serpmelidir. Şayet gölgeli bir bah- çeniz yoksa bu fidanları salonlar- da, bol hava alan ve güneşi doğ- rudan doğruya görmiyecek bir re, meselâ pencereden biraz uza- | ğa koymalıdır. Bu halde de yap- rakları su ile serinlendirmöyi W- nutmamalıdır. | nan tedbirlerden biri AN N YP td (16) örnekli ve bir elbiselik kum tıkları için bunların gerek de ve gerekse desen itibarile eşleri yok: | tur. Sultan Ahmet türbesinden alı. nan bu kaftan da öyledir. Kaftan, bi- çimi ve dikilişi itibarile de tetkike şayandır. Türk kumaşlarının dünya| müzelerinde ve hususi koleksiyonlar. i yerleri pek mühimdir. Tarih hiç bir milletin Türk kumaşları ayarın- da kumaş dokuduğunu kaydetmiyor. Paris Mektubu : ki çk 7 Ta Paris Belediyesi, şehrin büyük kalabalığına rahatça çırpınıp duruyor Pariste Seyrüseferi Tanzim İçin Yeraltı Açılıyor yol vermek için Yolları pr (Hususi Muhabirimiz. den) — Paris şehrinin sey- rüseler işleri gün geçtikçe ehem- miyeti artan ve alâkadarları dü- şündürmiye başlıyan bir mesele ol muştur. Şu rakamlara bakınız: 1938 senesinde Pariste işliyen otomobillerin adedi 238 bin radde- sindedir. Şehrin başlıca 5000 soka- ğı üzerinde taksim edildikleri va- kit sokak başina aşağı yukarı 50 otomobil düşer, Demek ki ayni za- manda Parisin her de 50 otomobi Bu hesapta o lar, at arabaları, bi sokağı üzerin- kabildir. ler, tramvay- sikletler, moto- | sikletler el arabaları ve şehrin ban liyösündeh, “mücâvir o depariman- larından gelen otomomiller yoktur, İki senedenberi bu rakamlar yüzde 37 artınca, Paris belediyesi belediye nizamnamesindn belli başlı fedakârlıklar yapmak mec- buriyetini hissetmiştir. Yapılan tetkiklere göre, saat 15 ile 19 arasında Konkord meyda- nından Şanzelizeye 17 bin, Royal caddesinden Sent Önore'ye 19 bin otomobil geçmektedir. B u kadar sıkışık seyrüsefer manzarası karşısında alı- yer sltında birçok garajlar yaptırarak otomo- billerin sokak kenarlarında dur. malarına, beklemelerine meydan vermemek olmuştur. Bugün Paris- te mağazalardan işi gibi her türlü durak yerin alt na intikal etmiş bulunuyor. Buna rağmen Paris şehrinin seyrüseferi» yük alıp verme ni düzelimek, otomöbil, otobüs, a- raba, motosiklet gibi vasıtaların ve yaya yolcuların kolayca: gidip gel- melerini temin etmek mümkün o- lamıyor.' Parisliler şehrin güzelli- Binl bozmamak için kalabalık A- merika şehirlerinin baş vurdukla- rı bazı tedbirlere yanaşmıyorlar Amerikanın Fladelfiya | şehrin- de otomobillerin geçmesi için as- ma köprüler, daha doğrusu havai yollar inşa edilmiştir. Bu yollar bazı yerlerde üstüste iki üç kattır Gidiş ve geliş ona göre tanzim edil bu kabil inşaatın lik verebile- verek başka türlü çare orlar. bu işle » altındaki miştir. Parisli şehir çehresine ç ların gözü altında üç muazzam caddenin açıl ma âmeliyesine başlanmıştır. Bun lar yine yer altından biribirini ka- tetmk üzere Üç muhtelif istikame- *e teveccüh etmişlerdir. ehrin seyrüseferine biraz fe- Ş raklık veren bu teşbbüs, di- ğer taraftan birçok tenkit ve şi kâyetlere de yol açmamış değildir. Otomobil meraklıları - yeryüzü- nün geniş havasını teneffüs ede- Parisin her sokağı üzerinde ayni zamanda 50 otomobil görmek kabildir cekleri yerde yer altı caddelerinin karanlığından kâfi derecede hâz duyamıyacakları için bu fikri is- tekle alkışlamıyorlar. Hattâ itiraz lar gün geçtikçe ehemmiyet alan bir hale geliyor ve Parisin büyük kalabalığına bu şehrin sokakların da rahatça yol vermek belediye için halli müşkül bir mesele halin- de kalıyor. JİZMİRDE: | Sarhoşluk Yüzünden İşlenen Cinayet İzmir, (TAN) — Keçecilerde Ha» İmam sokağında geceliyin bir cinayet Jislenilmiştir. Tepecikte Mısırlı soka- ında oturan sabıkalı Ahmet oğlu İ Serif Mengül, Mehmet oğlu Haşim Karalın binek 'arabasiyle giderken, sarhoş olan berber Ali Ulvi tarafın- dan yolu kesilmiştir. Aralarında has- ın kavga neticesinde Şerif, Ali Ul viyi bıçakla öldürmüştür. Katil ve cürüm arkadaşı sarılan 8- yabacı tutulmuşlardır. Bir Sabıkalı Yaralandı İzmir; (TAN) — Sabıkalılardan Sü leyman isminde biri, bir kadını teh- dit ettiği için karakola cağrılmıştır. Kemer polislerinden Süleyman Ds- İlaçı bu esnada Süleymanın bıçakla hücumuna maruz kalmıştır. Polis, nefsini müdafaa için, sabı- kalıyı tabanca ile ayağından yarala- müşter. 250 Bin Liraya Garaj Yapılacak İzmir, (TAN) — Alt kısmı otobis- lere, üst katı taksi otomobillerine ayrılacak olan şehir garajının temel. leri atılmıya başlanılmıştır. Garaj, 250 bin liraya çıkacaktır.