8 Temmuz 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

8 Temmuz 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

8 TEMMUZ CUMA l938 Hataydaki Türk Kıtaları: ANTAKYAYA DOĞRU Yürüyüşe Devam Ediyor. Kuvvetlerimiz Dün İskenderunda BüyükBirGeçitresmi Yaptı.. Şanlı ordumuza, hududdan itibaren iskenderuna kadar geçtiği her yerde Hatay halkı urılııılınlıuslııılııı sıvınç lıyıcııılııı tanil ıdılıııı bir manzara ııııtııhııdıı Antakya, 7(A.A.)— Kıtaa tımızın — huduüttan — itibaren İskenderuna kadar olan yü tüyüşü esnasında her tarafta halkın göstermiş olduğu he- Yecan tarlf edilmiyecek bir Manzara arzetmekte idi. Kıtaatımız — İskenderunda başkonsolosumuz ile kuman dan Kole ve Hatay valisi Din önünde büyük bir geçit Tesmi yapmıştır. Kıtaatımız. bu sabahtan ltibaren Antakyaya doğru Yürüyüşüne devam etmiştir. Ankara, 7 (AA.) Büyük Erkânıharbiye Re- l Maraşal Fev: Zi Çakmak, kıtaatımızın Ha taya girişi münasebetile al dıkları tebriklere karşı te tekkürlerinin iblâğına Ana ::lu ajansını tavzif etmişler: İskenderun, 6 (ALA ) — ıı')uıııı gelen Türk kıtaatı tam saat 5 de hududu geç Miş, hudutta iki Fransız za İti tarafından selâmlanmış: tır. Biraz sonra İskenderun losu — Fethi Denli ile H'hı halk partisi reisi Ab Bgani, vali, parti erkânın © bir gurup, bütün cema- Atlerin mümessllleri askere ©9 geldin, ettiler. Burada askere ayran ve e Vtbetler ikram edildi. Ve Haat yolun Iki tarafında —'llıııı. olan köylülerin al MHları arasoda — muntezam Yüşle ve marş söyliye | Sk İskenderuna ilerledi enderuna bir kilometre İıde Antakya başkon ile askeri mümessil Mengüç de hassa hu- khw.. geçmişler — kıtaatı Yorlardı — Biraz - sonra SAa konsolosu ve daha öte: Kolonel Kole askeri kar âr Pıvl un şehrimiz ka ozalam aai ba a izkainaz rs Teer Hataya Giren , kuvvetlerimiz işte böyle karşılandı. €S euf B GERURY HL MA MA B %ıııı llllllllll“llll; pısında Fransz askeri ban dosunun temposuna ayak uyduran asker daha ileride Antakya spor kulübünün bandosunu önüne kattı Ve resmigeçit için tayin edil miş olan meydana doğru ilerledi. Burada Albay Mengüç ve Kole, konsoloslar, partı ile ri gelenleri, Fransız yüksek memurları bekleniyordu Yirmi iki kilometreyi 42 derece hararet altında geç miş olan kıtaat cidden mun- tazam ve büyük bir çevik likle geçti. Çok alkışlandı. | 4 Şehir medhalinde İskende- | run halk partisi retsi kisa Çekoslovak Meselesin güzel bir hitabede bulundu Askeri geçit yerinde kurul muş ve üzerinde de: *Hatay kurtuldu.. Varol., yük bir takım altından ge çerken meydanı, civar so- Yaşa. Atatürk.., Yazılı bü- kakları ve bütün evlerin pencerelerini, — tarasalarını dolduran binlerce halk yaşa ve alkış seslerile ortalığı çın latıyor, fotoğraflar durma- dan işliyordu. Askeri; davul, zurna ve belki 500 ze yakın bayrak ile on binl müteca- viz muazzam bir halk alayı | takip etti. Kurbanlar kesildi. Ve asker yerine yerleşecek Mlııhıle çıl:lldl de Gerginlik Kalktı mı? Bu Mesele Şiıîdi Arka Plâna Bırakılmış Görünüyor. Epok gazetesinde Donadi- eu, göyle yazıyor: *“Prağ hükümetinin müza- kerelerde ağır davrandığın dan bazan şikâyet edilmek- tedir. Fakat şikâyet edenler işin ehemmiyetini, tesadüf edilen müşkilât ve ekseriya Almanya tarafından gösteri- len sulniyeti hesaba katma- | maktadırlar. Hodza, tama mile kendisi tarafından ha- zırlanmış olan statü - proje sini parlâmentoya tevdi et mektense kabul edilmesi ih- timali daha kuvvetli bir an laşma elde etmek için alâ kadar bütün gruplarla geniş bir — istişarede — bulunarak ( Sonu ikinci sayfada ) TÜRKDELİ - GÜNDELIK SIYASAL GAZETE Hataya Giren Kuvvetlerimiz Antakya- ya doğru Yürüyüşe devam Ediyor. ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYI: 3928 'Kudüsde Maraşal Şan-Kay Şek Mühim Bir Nutuk Verdi. Çin milii hideri; Japonları Çın topraklarını terke mecbur edinciye kadar harbe devam edileceğini söyledi, Yapılan bir mosademede (Vi tedhişeilerden dokuz kişi öldü. Kudüs. T(AA.) — Dün bir musademede çeteler ağır zaylata uğramışlır. Bir pet rol borusunu tahrip etmek istiyen tedhişçilerden doku- zu öldürülmüştür. Barselon Tekrar Bom- Hankeo, 7 (A.A.) — Mara- şal — Şan Kay-Şek burada söylediği bir nutukta Japon ları, Çin topraklarını terk etmeğe mecbur edinciye ka dar harbe devam edilece bardıman Edildi.. 70 Bina Harap p Oldu. 15 Kışı( Öldü, 25 Kişi Barselon, 7 (ALA ) — Neş redilen resmi bir tebliğle, Milislerin Kampillo mıntaka- sında düşmanı durdurdukla bildirilmektedir. Tales mıntakasında milis- ler taarruz leri Ayodar istikametinde ricat etmeğe icbar etmişler dir. Beki mıntakasında düş- man Villa Viejaya taarruz etmişse de durdurulmuştur. Fraükist tayareleri dün Bar- selonu bombardıman etmiş lerdir. 70 Bina harap olmuş tur, 15 ölü, 25 yaralı var. dır. Frankistler diğer bazı kasabaları da bombardıman etmişlerdir. Parls, 7 (Radyo) — Fran kistler, Teruel ve Psagonda cephelerinde Cumhuriyetçi- lerle şiddetli surette harp ediyorlar. General Arandanın kuü- mandasındaki kuvvetler, on altı kilometre ilerlemişlerdir. Madrid, 7(Radyo) — Cu- mhuriyetçi İspanya ordusu başkumandanı General Mi yaha, Alikanteden dönmüş ve Madrid cephesindeki or. duları teftiş eylemiştir. Parls, 7 (Radyo) — Sara gösa cephesinde kâin olup portakal istihsal eden en bü yük mıntakanın — merkezi bulunan Boryana kasabağı, bugün Frankistler tarafından zaptedilmiştir Cumhuriyetçiler, kasabayı tahliye etmeden evvel bütün büyük binaları bombalarla berhava etmişlerdir. Paris, 7 (Radyo) - Havaı Ajansının verdiği haberlere göre, Frankistler, Kartajen Himanını bombardıman et- mişler ve Cumburiyetçi İz panyaya aid harp gemile- rinden Libertad Çervantes zırklıları ile Valte detruye rini bombalamışlardır. Barselon, 7 ( ALA. ) Neşredilen resmi bir tebliğde milislerin Kampille mıntaka - sında düşmanı durdurdukla:- vi bildirilmektedir. — Tales mıntakasında milisler taar ruz eden Frankistleri -Ayo eden Franklıt: de Yaralandı. dar istikametinde ricat et- meğe mecbur etmişlerdir. Baki mıntakasında düş man Villa Viejaya taarruz etmiş ise de durdurulmuştur. Frankist tayareleri dün Barselonu bombardıman et mişlerdir. 70 bina harap ol muştur, 15 ölü ye 25 yara- l vardır. Framkistler diğer bazı kasabaları da bombar- dıman etmişlerdir. Berlin, 7 ( Radyo ) — Cumhuriyetçilerin, Valânsi- ya halktan tahliyeye karar verdikleri ve şehrin dış ta- raflarında büyük müdalaa | istihkâmları yapmağa baş | (Sonu ikinel ııylıdı) ğiot bildirmiştir. Tokyo, 7 (Radyo) — Ja- pon generallerinden Dos Ha ra Çinden burayı dönmüştür. General, matbuat müme:- sillerine verdiği beyanatta; Çinlilerin kahramanca harp etmekte olduklarını söylemiş ve Çin ordusunun, — sitayişe Tâyık bulunduğunu ilâve ey- lemlştir. Tokyo, 7 (Radyo) — Bir ve. nedenberi Japonların, Çin harekâtında oluz altı bin zaylat verdikleri ve Çinli- lerin ise bir milyon üç yüz bin kişi kaybettikleri Ja. ponya harbiye nazaretinin neşrettiği bir istatlstikte kay- dolunmaktadır. Süveyş Kanalı memur ve müstah- demlerinin grevi, Port Sald, 7 (Radyo) — Süveyş kanalı memur ve müstahdeminin grevi bazı hâdiselere sebebiyet vermiş- tür. Zabıta, bu hâdiselere mani olmak için tedbirler almıştır. Bir vapur, kanalın | ortasında bırakılmıştır. Bındırma Hattına Tahsıs Edilecek Olan: “Sus,, Vapuru Yakın- da; Gelıyor.. Yapur İstanbul - Bandırma yolunu 4,5 saalta alacak, tren tarifeleri de değiştirilecek, BANDIRMA LİMANINDAN BİR GÖRÜNÜŞ Denizyolları için Alman yada İnşa edilen gemilerden ikincisl olan Sus — vapuru Kiel İimanından — İstanbula hareket etmiştir. Vapur on güne kadar İstanbula gelmiş olacaktır. Sus evvelce gelen Trak vapurunun — aynıdır, 18,6 mil sörati vardır. Bü tün tertibat ve tesisatı son sistemdir. Gemi — İstanbul Bandırma arasında işliye cektir. Yapılan tedkiklerde Susun bu mesafeyi 4,5 — sa- atten daha az bir zamanda alacağı anlaşılmıştır. İstanbul - Bandırma arası- nin bu kadar kısalması İz- mir-İstanbul mesafesini de azaltmaktadır. Deecizyolları idaresi İstan bul-Bandırma arası İçin ye- ni bir tarife hazırlamakta- dır. İzmirden İstanbula ge- lecek ve İstanbuldan İzmire gidecek yolcuların bundan sonra tamamen gündüzleri seyahat — edebilmeleri — için denizyolları ile devlet de- miryolları — birbirlerile te- mas etmektedirler. Hazırla ( Sonu ikinci sayfada )