1 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

1 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

İ ;ğl ç : ü ğ AYU Modern bahçeli evler Ankara bahçeli evler yapı kooperatifi münasebetiyle: Geçen haftaki yazımızda Ankara bah- geli evler yapı kooperatifi ortaklarının, ev projelerinin hazırlanması için türk miymarlarının iycad fikirlerine ve ka- biliyetlerine bir müsabaka tertibi sure- tiyle müracaat etmeleri ihtimalini söy- Temiştim. Müsabakaya gireceklerden, inşaat projeleriyle beraber birer de fenni şart- dame isteneceği unutulmamalıdır. Şart- nameler ise keşif vesiykaları ile tamam- lanacaktır. Teknik bakımdan — hangi miymarın Şartnamesi daha kuvvetli, keşlf vesiy - kaları daha hal akın ise, onun & serlerine teveccüh edileceği tabitdir. Evlerin inşaatında, bilgisi geniş ilim ve fen adamlarının eserlerinden bir Çok kombinezonların doğmasına müsait şekiller bulunması arzu edilir. Miymarlarımız, mühendislerimiz e - tütlerinde tamamiyle serbest kalacaklar- dır. İhtiyaca göre bazı şartlar konabi lir. Ancak, şimdilik, örnek olarak şun- larr söyliyebiliriz: Bir, iki, Üç, dört, beş odalı aile ev leri, evlerde modern tertibli banyo sa- lanları, mutfaklar, vantilasyon mahal- lede santral ısıtma ve soğuk hava tesi- satı, (evlerin kurulacağı — toprağın hal ve tabiatine göre tecrit, teksif isleri) bazr mahalleler için son sistem garaj ve- ya garajlar, bir doğumevi, bir küçük klinik, (tecrit ve nekahat yuvas:) bir süğdamlası (çocuk bakım yeri) büyük havuzlu banyo (umumi) ilavesi de muh- temeldir. Geçen haftaki yazıda; Paris'te aile evi projeleri için açılan müsakabaya ait e- Proje 4: şekil 1 eserlerin neşrine devam olunacağından bahsetmiştim. Bu hafta iki projeyi da- ha kooperatif ortakları ile, miymarları- mızın ve mühendislerimizin gözleri önüne koyuyorum. (Şekil 1, 2, 3, 4, 5, 6) Proje No.: 3 : Tetkik edilirse ailenin yaşayacağı parçalarla, işe ayrılan yeclerin tama- men birbirinden ayrı, başlı başına (müstakıl) bırakıldığı görülmektedir. Alt kata inilecek, üst kata çıkrlacak merdivenlere antreden geçilmektedir. Proje 3: yekil 4 Altkatta: Yapılan oturma salonu ve yemek salonu bir camlı bölme ile ayrıl- maktadır, mutfak yemek salonuna biti- şiktir. Antre yeter derecede geniş ve aydınlıktır. Bu tertib müsabakada bi- rinciliği kazanan projeyi andırı Ürst katta: Banyoya bitişik odası bir misafir yatak odası, bir de ço- cuk yatak odası vardır. Zemin katta; Çamaşırlık, fazla eşya depoyu (kiler olarak da kullanılabilir) bulunmaktadır. Katların tertib ve taksimi zevke uy « gün ve kullanış bakımından çok kolay- lıklar göstermektedir. Ancak bahçeye doğrudan doğruya geçilemediğinden merdivenlerden inmek lazım geliyor. Şimdi bahçeler — evlerin — oturulan yerlerinden sayılmaktadır. Onun için bu mesele kolay balledilmiş — sayıla- maz. Teknik bakımlardan proje üzerinde çok çalışıldığı göze çarpıyor. Cephe resminde güzel bir birlik (u » nite) görülmektedir. Duvar, pencere şe- killeri uygundur. Projenin gerek tafsilatına, gerek u - mumi heyetine çok emek verilmiştir. Fakat birinciliği kazanam projenin yanında sarfedilen bu kudret ve emek- lere rağmen hakem buna yalnız derece vermekle iktifa etmiştir. Taksimlerin büyüklüğü - Oturma salonu 398 X 6.19 Yemek salonu 305 X 6.16 Yatak odaları 305 X 3,49 301 X 525 305 X 305 Banyo 217 X 217 12 ayak merdiven (ilk kata) DU ” ” (üst kata) Mutfak 3.00 X z17 Antre ve merdiven başı 2.17 X 616 bözl Proje 4: şekil 2 Proje 4: şekil 4 TTTT ğT YT T LILKKANUU sa00 04 Proje 3: şekil 1 Proje No:4 : Miymarı en çok kullanılan ve alış - kını olduğumuz villa tarzını esas tut- muştur. Katlar da kâfi büyüklükte iki ve üçer oda vardır. Üst kata vesti.- Proje 3: şekil 3 bülden geçen bir merdivenle çıkılmak- tadır. Alt katta oturma odası ve yemek salonunun genişliği rahat kullanmağa değer bir haldedir. Hiç şüphem yok ki bu tarzda konfor- Ju evler ekseriyet tarafından tercih o« lunur. Fakat bu müsabakadan beklenilen netice: Eskiliklerin-tekrarından ibaret değildi. Bilakis genc miymarların ışıklı var- Irklarından yeni fikirler, görülmemiş projeler aranıyordu. Eserler vücuda getirilirken cesaret. le, faydalı ve geniş adımlarla ilerlemek lazım idi. Yenilik ruhundan kuvvet ala- rak yaprları nümune evleri, hatalarına atğmen eskilerin yanında daha yüksek daha istekli yer almışlardır. Modern piyango bileti alınız. Biz de bir tayyare hayat için yapılan bu projelerin iç vı dış miymarlığıandan neşe, heyecan, ye- nilik taşmalıdır, Dört numaralı proje odalarının tat- bikinde bir üstünlük görülmüyor. Ban- yo salonu ile odaların bitişikliği mese- lesi de iyi halledilmemiştir. Üst kata W. C. konulmamıştır. Bu bir mahzur- duür Cephe şekli daha sevimli ya- pılabilirdi. Pencerelerde orta kayıdlar eskilik nümunesidir. Duvarların tek bedenli olması da tercih edilemez. Bun lara rağmen odaların hepsi aydınlık, geniş, köşe pencereleri münasebetlidir. Herhangi bir projede bir çok fayda- lar bulunabileceği gibi bir kısım mah- Proje 3; şekil $ zurlar da sayılabilir. Yalnız bu projes ye diğerlerine bakılırsa tafsilat bakı - mından fazla çalışılmamıştır. Modern hayat içinde yaşayan bizler, güzellik, temas ettiği her türlü tecelli- yatı süsleyen, sevdiren, beyecanla sey- rettiren yüksek ve eşi bulunmaz, gü- zellik ve yenilik arayoruz. Şekil: 1, 2, 3, 4 EKREM FUAD Ihtiyarlıkta zen- gin olmak müm - kündür. İğne ada köylülerinden Mehmet Ağa Tay- yare piyangosun- dan (10.000) lira kazanmıştır.