8 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

8 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

MUİKKANUN 19344 CUMARTESİ < öyasal Kadın saylavlar N "H. kadını, şimdiye kadar her işte denemiş bütün hakların kendi - ığını göstermişti. Başbakanın hi. kurtuluş savaşını türk erke- türk kadını da başardı. Türk Bir gün bütün sanat alanların. Bi olnlğa, olgun davranmıfa kurtuluş savaşının — ortasında ila, bebesi ile, bozkırın bir par. ÖĞi katı, özüderinde yüzü ile du- Asadolu kadınının apotezunu yap - bilecektir. B li cukç c türk he Yaptığı savaş ölçüsündeki bü- tü görüyoruz da, hatırlıyoruz n yalnız, şimdilik, sanat ifade. Ha yoruz. Bepa karşılık, bu bik * sıyasal ölçüsünü bütün değe- ün vermiş bulunuyoruz. Ço- da ötekini yapsın. Sesi, sözü, i, tuncu zarlasın, söyletsin: Anasmın yıkılmaz, tükenmez, aşın ı:'ıiım. onlara besteletsin. kadını, saylav seçilebilocektir. ileri memleketler bunu yapmış- 44" Bunlarn arasından bir kaçı, sade h almakla — kalmamış, — kadını, Hdit soysal haremin içine tıkmakta soysal kafesin arkasına mıhla- .—— beis ne de acı duymuştur. kadınının bu gerilemesi karşı - ._:ğruy.u dağu kadınının hakların olan sıyasal hakkın son — basa- da aşarak adamca azadlığın sa- çıkması, türk kadım kadar trkeği için de büyük bir kıvanç ialdir, “Talakı selase,, satırı altın- “en kadından, ulus yasalarında vö- Möta kadına — bu yolun baş dön- bir yüceliği vardır. BURHAN BELGE ' Aje âliahmer balosu iahmer Merkez Heyeti yıllık ba- hazırlanmaktadır. Bu balo her Nduğu gibi bu yıl da 31 ilk kânun verilecektir. Baloyu Büyük Mil- İkptlisi Başkanı General Kâzım Öz. ? K-ı-w'-ıı.ıııııııır. apısı ilerlemekte olan (yoksul- evi) — son kânunda açıla. 1 Bu evde haftanın belli günlerin. "ksullara sıcak yemek dağıtılacak- İ lllliahmer - Ankara merkesi ka - Öyelerini bu işlerde düşündüklerini için 9 ilkkânun pazar günü Htat on sekizde Halkevi salonun. e çağırmaktadır. Bu top - Hilaliahmer'in önümüzdeki ça - 'amı hazırlanacaktır. SSturileri yerlerine .,.kgetırmek için 7T (A.A.) — Eyi kaynak- , * alınan habere göre, Dirzor sında Aneze aşireti nez- Sivil olarak gelen ingiliz k 1 İrak'ı terkeden Nastu- Yerlerine iskân edilmesi c.'ze aşireti reisi Muckimi- uşlardır. Cir kurumlarının miıtingi Üan 7 tarihinde bildiriliyor: Mu. q""'" papasların kılığı kanu. * mitingler hazırlamağa ça- * Bügün Atina'da ve Yuna. Muhacirlerle iskân edilen di. fArında mitingler yapılması bek- Bümet mitlazlera razı olma, E'îlrır,me Kurumunun balosu Esirgeme Kurumunun hafta- —'::uırlııuu köstümlü balosu y Ankara Palas salonlarında Böloyu Atatürk de şeref. !N—bıhı kadar eğlenilmiştir. N_q beğenilmesinde Bayanlar. K ği Bayan İemet İnönü, â Bakanı Bay Celal K Belini İKİ ha NU Üçüncülüğü de fransız 1 almıştır. Erkeklerden bi- 5_' Doktor Fuad, ikinciliği Pöln,. * Bay İsmail Hakkı, üçün- Bay Cevdet Nasuhi al- . Balo Çok parlak olmuştur, I İstanbul üniversitesinde Bay Receb ilk dersini verdi (Telefon yollarının bozuk ol- masından ötürü bu haberler dün- kü sayımızda çıkamamıştır:) İstanbul, 7 (Telefon) — Dün Üniversite konferans salonunda Kütahya Saylavı C. H. Fırkası Genel Kâtibi Bay Receb (İnkılab nedir?) mevzulu ilk dersini verdi, Salon seçilmiş bir dinleyici kala- balığiyle dolmuştu. Bay Receb sık sık sürekli alkış- larla kesilen dersinde 15-16 ıncı yüzyıldan başlıyarak daha sonra- ki uzlarda osmanlı imparatorlu- ğunun tarihini genel bir bakışla hulâsa etti. 1914 acun savaşının | sonucunu ve ulusal türk devletinin lıuruhııııııı_ı anlattı. Bay Receb in- kılabımız için: “Türk inkılabı ne yalnız bir halk inkılabı, ne de bir sınıf inkılabıdır. İnkılabımız yal- ntz sıyasal ve ökonomik bir deği- şiklik değildir. Türk inkılabı her yönden, her Bakımdan Biribirine denk ilerleyişlerin yarattığı bir bütün inkılabtır,, dedi ve çok al. kışlandı, Bay _Reub yarım (bugün) ikin- ci dınuıı verecektir. Bu ay için- deki inkılab kürsüsü dersleri ayın 8, 13, 15, 20, 22, 23, 25, 27, 29 un- da verilecektir. İstanbul'da gümüş para İstanbul, 7 (Telefon) — Şimdiyo ka. dar bir milyonluk gümüş para dağıtıl - mıştır. Daha üç milyon hazırlanmakta. dır. Bunların da pazartesi günü dağıtıl. masına başlanacaktır. Uzak Şark'a bir heyet gidiyor İstanbul, 7 (Telefon) — Burada a. Iman haberlere göre uyuşturucu madde. Ter inhisar; yakında Uzakşark'a bir ted. kik heyeti gönderecektir. Heyet Çin, İapon, bind pazarlarını ve bu pazarlar. da satılan afyonların cins ve mevilerini tedkik edecektir. Bir katil 15 sene hapis cezası yidi İstanbul, 7 (Telefon) — Kasımı u, — paşa- da Nazmiye adlı bir kadmı öldürüp o - da döşemelerinin altına gömen ve Rize. ye kaçarken İnebolu'da yakalanan Oz. man'ın muhakemesi bitmiş; on beş sene ağır hapse mahküm olmuştur. Yunanistan'ın buğday alacağı söyleniyor... İstanbul, 7 (Telefon) — Yunanistan. e yakında 150 bin ton buğday satın alacağı burada haber alınmıştır. Muğla piyasası Muğla, 7 (MA) — Bugünkü pazar piyasasında buğdayın kilosu 6570 ar, panın 50—70, akdarının SO, masırın 50, çavdarın 70 kuruşa satılmıştır. Adana'da işçi sağlığını korumak için Adana, 7 (A-A) — Şehrimiz beledi. yesi son günlerde eyi çalışmalara başla- mıştır. Dün balediye encümeni topla . narak ulus ve işçi sağlığım bozacak du. rumda olduğu söylenen fabrikalar üze. rindeki belediye baş hekimliğinin rapo. runu gözden geçirerek bundan böyle fabriknlarda en az dört ayakyolu ve iç. Torinde akar su bulundurulmasına, îçı-n.e sularının düzeltilmesine, fabrikalara gi- ren ve çıkan hayvanların — yemlenmesi ve sulanması için betondan musluklar yaptırılmasına ve bütün bunların en son bir ay içinde tamamlanmasına söz kesildi. Bir soyadı Cümburiyet Merkez Bankası fonde dö puvvarlarından Bay Adnan Birgi so. yadını almıştır. ULUS Ç DUYUMLAR Hukukçuların dünkü çayı Dün hukukçuların çayında bulunanlar Ankara'da bulunan Hukuk me- zunları, aralarında bir topluluk yapmak teşebbüsü almışlardır. Bu eyi dileği güdenler, sağlam kuru- ma erişmek için, hukukçular ara- sında bir tanışma ve konuşma yap- mağı faydalı bulmuş, Anakra Halkevinde bir çay vermiştir. Çayda; hukuku bitirmiş birçok tanınmış kimseler ve saylavlar vardı. Toplantıda Bay Tuğrul bu te- şebbüs üzerinde şimdiye kadar yapılanları anlatmış yeni kurum- lar için düşünülenleri söyledikten sonra, oradakilerin bu işler üze- rindeki düşüncelerini söylemeleri- ni dilemişi Konya Saylavı Bay Refik alı- —— « nan teşebbüsün yerinde olduğun. buna bütün hukukçularım seve se- ve katılacaklarını, ve bu toplantı- da gördüğü çokluğun bu sevgiyi anlattığını söyledi. Yakında bir kurultay yapılmasını diledi. İç Bakanlığı Muhasebe Müdü. önümüzdeki 11 son in hukuku bitirenle- yıldönümüne düşti nü söyliyerek kurultayın o gün toplanmasını istedi bu, hemen o- naylandı. Hukukçular 11 son kânunda bir daha toplanarak kurultay halin- de yasa üzerinde konuşacaklar- dır. O gece için büyük bir balo da verilecektir. Ankara'daki kadın toplantısının başkanIrk divanına sayısız teller geldi (Başı 1 inci sayıfads) İSTANBUL — Bugünkü topluluğu. nuzda Türk Kadm Birliği sizin duygu ve sevinclerinizle beraberdir. Birbirimi. zi kutlularız. Kadın Birliği Başkanı Lâtife Bekir Işık 1STANBUL — Büyük Millet Mecti- sinin tirk kadınlarma — tanıdığı yüce haktan dolayı kadın, erkek bütün İstan. bul okutanlarınm en derin duygu ve se. vinelerini sunarım. Maarif Md, Şevket SIVAS — Ünlü tümhuriyetimizin ve büyük kurultayımızın türk kadınlarına saylav seçmek ve seçilmek hakkını ver- mesinden ötürü vilayet kadınlarrmızın yüreklerinden kopan ve kaynayan şük . ran börelatını sunar ve yüksek toplan. tılarının kutlu olmasını dilerim. Vali vekili M. Fahreddin BOLU — Türk kadınlığına en yük - sek haklarından birisi olan Büyük Millct Meclisi saylavlığı seçmek - ve seçilmek hakkının verilmesir den Ankara Halke. vnde sevinc ve tezahlzet — yaptığınızı haber aldık Bolu vüeyeti kadınlarının da bu coskun kıvancınıza candan ve gö. nülden ortaklık duygularını ve içten ge- len sevinclerini bildirir. ve saygılarımı sunarım, Vali V. Paik SAMSUN — Kadınlarımızın saylav zeçme ve seçilmeleri hakkındaki haber bütümn memlekette bilhassa kadınları- Mız arasında derin ve coşkun hir sevinc uyandırmıştır. Soysal dirimimizi bhatı soysalının üstüne çıkaran bu yasadan ötürü Ula Önder Atatürk'ümüze ber zaman olduğu kezde engin bağ- Irbıklarımızı sunmayı boynumuzun bor- CU sayarız, Maarif Müdürü Ekrem Vali V. Talat BURSA — Büyük Millet Meclisinin türk kadınlarına saylav olmak için yap- tığı kanun bura maarif muhitinde pek derin sevine ve heyecan yaratmıştır. Atatlirk devrinin eşsiz inktlablarından birini daha teşkil eden bu uğurlu karar dolayısiyle öz yürekten tebriklerimizi sunarız. Bursa Maarif Md. Fakir k b İZMİT — Büyük Millet Meclisinin türk kadınlarına mebus olmak için ver- diği hak Ulu Gazi Okul'unda büyük al- kışlarla ve sevincle karşılanmıştır. Ko- cacli kadınlığı bu kararı içten gelen büyük bir duygu ile kutlular, Kocaeli kadınları namına Maarif Müdürü Ekrem TEKİRDAĞI — Kadınlarımıza Say- Tav seçmek ve seçilmek hakkını — veren Büyük Ulus Kurultayı yasası vilayeti- miz kadınları tarafından sevinc ve şük- tanla karşılanmış ve bugünden — olan toplantınıza candan istirak etmekte bu- lunmuşlardır, arzederim. Vali Vekili N. Şevki MALATYA — Kadınlara mebualuk hakkının verildiğini hocalar toplantı- sında öğrendik. Haber hermen memleket kadımlığına yayıldı. Telyazısını yüzlere ce münevver kadının coşkun alkışlarını yüksek sevinelerini duyursun diye ya- ziyorum. İnkılablârımızın — soysal — ta- mamlayıcısı olan bu değimli kararı ma- arif varlığınım yüksek bir amacı bilen biz inkılâbın hocaları en büyük kıvane içindeyiz. Yaratıcı ellere minnetler ve saygılar, Malatya Maarif Md. Erdem TRABZON — Büyük Millet Nec- lisinin kabul ettiği bir kanunla kadın- larımıza da mebus seçmek ve mebus se- çilmek hakkının - verildiği müjdesin- den duyduğumuz sevincle sizleri kut- Jamakla haz duyüyoruz. Trabzen valisi na. Nuri AFYON — İakılâbımızın başlan. gıcından beri memleket işlerini hes yö- nünde değerli varlıklar ve başarışlarla Gazi ülküsünün öz analığını gösteren Bayanlarımızın saylav geçme ve seçil- meleri hakkındaki kanunu sevinclerle karşılar ve bütün türk bayanlarını memleketimiz namına kutlarız., Vali, belediye teisi, belediye azası Nihal, Salih, Relik Halk Fırkası Reisi Safter, Halkevi reisi Galip ESKİŞEHİR — Eskişehir kadınları kadınlara saylav geçmek ve seçilmek Ankara Halkevinde Dün Ankara Halkevinde bütün diğer Halkevlerine örnek bir gün yapıldı. Halkevinin dil, tarih ve edebi- yat komitesi tarafından hazırla- nan bugüne Ankara halkından ve münevverlerinden seçme bir kala. balık gelmiştir. Şenliğe saat 14,30 da başlanmıştır. Şenliği Halkevi reisi namma, dil, tarih ve edebiyat komitesi baş kanı açmış ve soyadı. koymanın ulusca ne büyük ve yerinde bir iş olduğunu anlattıktan sonra Atatürk'ün bu büyük işaretinin de diğerleri gibi ilerde ne kadar üs- tün neticeler vereceğini söylemiş- tir. Sözen soyadı koymanın mede- ni uluslara yarar bir iş olduğunu ileri sürerek türk ulusunun bunda da geri kalamıyacağını anlattık- tan sonra sözü öteki arkadaşlara vermiştir. Bay Namık Orkun türklerde na- sıl ad konulduğunu geniş bir gö- rüşle anlatmıştır. Bu değerli araş- tırma söylevinden sonra Bay İs. hak Refet Işıtman “Atatürk,, ad. İ yazdığı şiiri heyecanla okumuş- tur. Bay Muammer Alkent ise soy- adı koymanın hukuk bakımından değerini ortaya koymuş ve kanu- nun soy adını nasıl koymak, han- gi adları almak veya almamak ge rek olduğunu güzel bir şekilde an latmıştır. Bay Avni Ali Candar da türk- lerde kullanılan belli başlı soy ad larını, toplantıda bulunanlara say: mış ve orada birçok kimseler üye ve ulus bunlardan soyadlarını seç- mislerdir. Bundan sonra Bay Behnan Şo- polyo Halkevi üyeleriyle toplantı ya iştirak eden ulusun seçtiği soy adlarını bildirmiştir.. Bugünün kutlu bir gün olduğunu söyliyerek Atatürk'ün eski atalarımızla bu- günü bağladığını anlatarak — soy- adı alanları kutlamıştır. . Fırkamızın ocak kongreleri Dün de Çankaya nahiyesme bağlı Kavaklıdere ve Gazipaşa (Dikmen) ocakları kongrelerini yapmışlardır. Kongrelerde dilek ve ihtiyaclar toplandıktan sonra idare heyetleri seçimleri yapıl- mıştır. Balıkesir kadımlarının bayramı, Bahkesir, 7 (Ulus) — Türk kadını . na saylav seçmek ve seçilmek payımı ve. ren fırkamıza - ve hükümetimize derin bağlılık ve saygılarını ve duydukları yüksek kıvancı büyüklerimize bildirmeli üzere Balıkesir kadınları Halkevimizde toplandılar. Taoplantıdaki - kadınlarımız candan ve içten sözler söylediler ve bü- yüklerimize tel yazıları çektiler, Tophu olarak muzika ile cümhuriyet alanından kalkarak kentin büyük sokaklarını derir sevinçlerle dolaştılar hakkınr veren Atatürk'e ve Büyük Millet Meclisine sevinc ve şükran duy- güularının sunulmasına - delöletinizi di ler olduklarını saygılarımla bildiririm. Eskişehir kadınları namrna birlik reisi Mebrure Yücel Toplantı Başkanlığına Kadınlara sıyasal hak - verildiği bu günün kadınlık bayramı sayılmasına ka- rar verilmesini Büyük Önder Atatürk'e kamumuzun saygıların: sunmaya toplan mış olanlar adına Başkanlık divanımnı memur etmeyi teklif ederiz. Necib Kucüka Nafi Kansu Nacive Makbule, Ahter, Perihan Sabiha Nigâc Toplantı Başkanlığına Kadınlara sıyasal hak veren kanuna onayan Büyük Millet Meclisine — toplu giderek minnetimizi, saygımızı göster. meyi, ve yazılı teşekkürümüzü de el- den vermeyi teklif ederiz. Ahter — Bedia — Adalet Sidik