14 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

14 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 14 İLKKÂNUN 1934 CUMA (DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR. M DENİZ GÖRÜŞMELERİ * .. .. , Deniz görüşmeleri Londra, 13 (A.A.) — Amerikan he- yeti ile temas halinde bulunanlar Va- şington andlaşmasının Japonya tara- fından feshini beklemeksizin İngiltere hükümetinin geciktir- mek kararını aldığını söylüyorlar. Şu belde Tokyo hükümetinin ingiliz tekli- #ine vereceği bir cevab ile yeni bir du- yYum hasıl olmadığı takdirde amerikan heyeti önümüzdeki cumartesi günü ve- 'ya en gec önümüzdeki hafta zarfında Londrayı terketmeğe karar — vermiştir. Gene aynt kimseler de japon murahhas- derile ingiliz mümessilleri arasındaki görüşmelerin — Üç taraflı müzakerele- rin yeniden başlamasını anıklamak U- sere — devam edeceği intibar vardır. Deniz görüşmeleri ilkyaza mı kalacak ? Londra, 13 ÇA.A.) — İngilterenin teklifi Üzerine deniz müzakerelerinin Önümüzdeki yaza bırakılması, yalnız #onajların tahdidine ait bir anlaşma yapmak maksadile ingilizler taralın. .Gan yapılan tekliflere japonların men- #i bir cevab vermesine bağlıdır. . İngilizler, görüşlerini böylece an- datmakta ve Japonların müsbet bir ce- vab vereceklerini ve bu suretle görüş- melerin kesilmeden devam edeceğini söylemektedirler. Eğer Amerikan heyeti önce bildir- diği gibi Londradan ayrılmağa karar verecek olursa görüşmelerin kesilmesi mesuliyeti onlara ait olacaktır. Bu me- suliyeti, ber türlü ihtimalleri ve gö- Tüşmelere devam ihtimallerini ileci sü- ven ingiliz tekliflerine yükletmek kabil değildir. Londra, 13 (A.A.) — Deniz görüş- melerinin geciktirilmesini şarta bağlı bırakmış olan ingiliz mahfellerine ce- | web olarak amerikan mahfellerinden a- şağıdaki malümat elde edilmiştir: 1— Eğr japonların cevabı, genel bir uzlaşmaya yol açacak gibi olursa in gecikmesi meselesi ken- diliğinen ortadan kalkmış olacaktır. 2 — Bilakis — çok muhtemel oldu- Bu gibi — japonlar yapılan teklifleri tamemen abanmakla beraber - esaslı va- ziyetlerini korudukları ve teknik plân Üzerinde müzakerelerde bulunmaya a- nık olduklarını bildirdikleri - takdirde daha nazik bir mesele ortaya çıkacak- tır. Zaten M. Craigle, M. Norman Da- wit'ten amerikalıların hareketinden son- va ingilizlerin ç tarafir bir anlaşma maksadile girişmiş oldukları görüşmelere devam etmelerinde bir mahzur olup olmadığıar sormuştur. M. Norman Davis, hemen cevab ve- yerek prensib itibarile ba usulün kul- Tanılmasına hiç kimsenin karşı gelme- diğini, ancak ber şeyden önce İki şar- tan teebit edilmesi Icab edeceğini söy- ür ? 1 — İngilizlerle amerikalılar, Va- şington ancdlaşmasının esaslarında $- kiri gibi müttefik midirler 2 — Ameriallaş gittikten sonra gö- Tüşmelerin ancak sıyasa yolu ile yapı- dekileceğini ingilizler onaylıyorlar mr? Bunun böyleolması Londrada japon teknisyenlerinin yani bilhassa Amiral Yamamoto'nun bulunmasına mani de M. Craigie, bu iki nokta hakkında ğgildir. e M. Norman Davise gereken teminatı vermiştir. İ Vakaların böylece tefsiri, bütünlü- andlaşmasının bozulmasından önce gö- Tüşmelerin kesilmesi, anf bir inkıtamn mahzurlarını ortadan kaldıracak tek gare telakki etmektedir. —— KUNANİSTAN'DA. İşler Bakanımız cumarte- siye Atina'da bekleniyor : — Atima, 13 (A.A.) — Türkiye dışarı. Bay Tevfik Rüştü Aras'ın SOVYETLER BİRLİĞİNDE DAĞNIK DUYUMLAR İtalya'da kambiyo inhisarı niçin kuruldu? Roma, 13 (A.A.) — Popolo d'İtalla gazetesi, bir müddettenberi İtalya ban- kasınm yabancı esham ve dövizlerini satın alma için ayda yüz milyon altın Niret kaybetmekte olduğumu, anctk 8 ilkkânun tarihinde durumunu kurtar- mak için kambiyo İnhisarr vücude getir miş olduğunu yazmaktadır. M. Beneş Prag'da Prag, 13 (A-A.) — Cenevreden dö- nen M. Benes pek hararetli bir surette karşılanmıştır. Bakan, uluslar derneği- nin geleceğine İnanı olduğunu söyle- miştir. Ukraynanın on be- CTgOR şinci kurtuluş eb Üeği aa yıldönümü Nioskova, 13 (ALA) — Bütün matbu- at Ukrayna'nın Denikin ordularından kürtuluşunun 15 inci yıldönümünlü kay- detmektedir. Gazeteler Ukrayna'nın beyaz ruslar ve işgal orduları zamanındaki vaziyeti. ni M. Stalin'in harp plânını takib eden kızlordunun yiğitçe savaşını — ve yeni Sövyet Ukraynasının — ilerleyişlerini u - zun uzadıya izah ederek 15 yıl içinde 'nın tanınmaz hale geldiğini kaydediyorlar. Pravda gazetesi diyor ki: “Sövyet Ukrayna'sı paniğe tutulan emperyalist tazyik çetelerinin yağma et- tikleri eşya ile birlikte top, mitralyöz ve trenler dolusu mühimmat bırakarak nasıl kaçtıklarını hâlâ hatırlamaktadır. Düşman ayağı artık hiç bir vakıt Sov - yet Ukrayna'sı topraklarına basmıyacak- tır. Emperyalist ordular ülke henlz za- yıf ve az silahlr iken tahrib edilebilir. Bugün, büyük sovyet kuvveti Ukrayna- ya gevrilecek bütün emperyalist ve fa- şist istekleri ezmeğe güclüdür. Ukrayna, hiç bir zaman düşman boyunduruğu ah tma girmiyecek olan büyük sovyet Ül- kesinin kuvvetli ve sağlam karakolu ol - muştur.,. Yeni İsviçre Cümhur Başkanı Bern, 13 ÇALA) — Fedearsyon mec- Tisi, meclis üyelerinden M, Rodolf Min- ger'i 1933 yılı için cumur başkanlığına ve yine meclis üyelerinden M. Meyer'i başkan yardımcılığına tayin etmiştir. Otel yangınında ölenler Lansing, 13 ÇA.A.) — Kerms oteli yangınında ölenlerin sayısı 24 olarak tesbit olunmuştur. Bulgaristanın yeni Belgrad elçisi Sofya, 13 ÇA.A.) — Bulgaristan'ın yeni Belgrad elçisi M. Kazasoff, dün yeni memuriyeti başına gitmek üzere buradan hareket etmiştir. Savaştan istifadeye çalışanlar aleyhinde bir konferans Vaşington, 13 (A-A) — M. Ruzvelt savaştan istifadeye çalışanlar hakkında bir kanun hazırlamak Üzere bir konfe- ransı toplanmaya çağırdığını bildirmiş - tir. M Bernard Baruch ile ulusal kal- kınma kurumu eski başkanı general Conson da bu konferansa çağırılmışlar - dir. M. Ruzvelt konleransın, hiç bir za- mah vaki olmayacağını umutlandığı bir hadise için daimi bir kanun hazırlamağa matuf olduğunu söylemiş ve meselenin şimdi ele almması ufukta hiç bir savaş bulutu olmamasından ileri geldiğini İla. ve etmiştir. FRANSA'DA Fransa borcunu ödiyemiyor Paris, 13 Ç(AsA.) — Fransanın 15 İkkânun taksidin! ödiyemiyeceğine da- ir Amerikaya vereceği nate belki 14 iİlkkânunda gönderilecek ve eski nota: lardan farklı olmıyacaktır. Fransız meclisi buğday işini görüşüyor Paris, 13 (A.A.) — Saylavlar mec- llsi dünkü toplantısında buğday hakkın- daki kanun layihasını görüşmeze başla- mıştır. YUĞOSLAVYA'DA. M. Yevtiç ülkesinde ıssıyla karşılandı Belgrad, 13 (A-A) — Dışarı işler bakanı M. Yevtiç'in memlekete dönme- Bi dolayısile bir çok tezahürat yapılmış- tır. Kendisi Loubiyan ve Zagreb İstas- yonlarında binlerce kişi tarafmdan karşı- lanmıştır. M. Yevtiç bu akşam Belgrada varacaktır. Romanya Ticaret Bakanı Varşova'da Vargova, 13 (ALA) — Romanya ti. * caret bakanı M. Manolesko, beraberinde saylav M. Geovgiu olduğu balde bura- ya gelmiş ve istasyonda ticaret bakanı M. Foyar Raichman, bakan muavini M. Dobezal, Remanyanın Varşova elçisi ve elçilik erkânı, teşrifat umum müdürü tarafından karşılanmıştır. Bu ziyaretin amacı, Romanyanın yeni meşretmiş ol - duğu kanunlara göre leh — romen ti- caret muahedenamesini tadil için mü - zakerelere girişmektir. —— SAR İŞİ Sar'a giden ingiliz zabitleri Londra, 13 (A.A.) — Sar'daki ingi- liz kuyyetini tanzim için dün buradan 9 zabitle 3 küçük zabit hareket etmiş- tir, 4 zabitle 3 küçük zabit, Kale'de, askerin sevkiyat işlerile meşgul ola- caklardır. Öteki $ zabit doğrudan doğ- ruya Sarbürk'e gidecek, orada askerin yerleştirilmesi için yerli makamlarla temasa girişeceklerdir. MACARİSTAN'DA —— Macar - Yugoslav mesclesi Budapeşte, 13 (A-A) — Yügoslavya gınırları dışarısına çıkarılar macarlar meselesi, yarın saylavlar meclisi dışarı işler encümeninde konuşulacaktr. Posti Naplo gazetesi, macar hüküme- tinin Yugoslavyadan çıkarılan macarla- tın y niden yerlerine döndürülmeleri için Yugoslavya hükümcitle doğrudan doğ - ruya konuşmalarda bulunmaya yönel - miş olduğunu yazmaktadır. Liberallerin orgamı olan bu gazete, macar hükümetinin Macaristan ile Yıu- göoslavya arasındaki bütün anlaşmamaz- lık meseleleri doğrudan doğruya hallet- meye taraftar olduğunu ilave etmekte - dir. Sar'a gidecek İsveç askerleri Stokholm, 13 (A.A) — Sara gidecek olan İsveç kıtaları, şimdi işsiz bulunan onbaşılarla gönüllü ihtiyat efradından mürekkeb olacak, bunlara bir miralayla on zabit kumanda edecektir. 50 lira mükâfat KÖPEK ARANIYOR İki aylık cinsi büyük bir köpek yavrusu yirmi gün evel Evkaf a- partımanı yanında kaybolmuştur. Uzun beyaz tüylü ortasmda h'l- ve rengi bir kuşak, başı gözleri siyah olan bu köpeği getirene ve nerede olduğunu haber verene 50 Tu Ajansına müracaat. , ROMANYA'DA Romen meelisleri Tituleskoyu övdüler — Bükreş, 13 (A.A.) — Saylavlar ve ayan meclisleri Cenevrede harcamış olduğu çalışmalardan dolayı M. Titü. tesko'yu övmüş ve barış dehindeki hiz- met ve muvaffakıyetlerinden — dölayı kendisine bir. teşekkür- telgrafr gön- İNGİLTERE'DE Hindistan meselesi Lordlar Kamarasında Londra, 13 (A.A) — Üç gündenberi avam kamarasında görüşülen Hindistan hakkındaki rapor, dün akşam lordlar ka- marasına — verilmii Lord Salisburi, tordlar kamarasında bu projenin aley - hindeki mubalefeti idare etmektedir. Lordlar kamarasındaki uzun müzake- re, henüz bu muhalefetin gücünü tahmi- ne müsaid değildir, ancak lord Salisburi doktorların tavsiyesi Üzerine iki gün sonra bir kaç ay kalmak üzere İngilte- reden ayrılarak başka bir yere gidece- ğinden başsız kalacak muhalefetin hü - kümet için ciddi bir tehlike teşkil etmi- yeceği tahmin olunuyor. M. Musolini yeni projeler peşinde Londra, 13 (ALA) — M .Musoilni - nin yeni bir takım sıyasal projeleri ol - duğu haberlerini alan Deyli Herald ga- zetesi, Duçe'nin Doğu andlaşması yeri- ne altı devletin bir andlaşma yapmaları- n teklif edeceğini ve bu andlaşmaya dörtler andlaşmasını — imza etmiş olan devletlerle Lehistan ve Savyet Rusya"- nn gireceğini yarmaktadır. Bu gazeteye göre M. Laval'in yakın- da Roma'ya yapacağı seyahat esnasın - da Duçe, yalnız fransız — İtalyan an - laşmasından bahsetmekle kalmıyacak orta Avrupaya gid — bir takım projeler teklif edecektir. Tngiltere'nin ihracatı Londra, 13 (A.A) — Sonteşrin için- deki ihracat 64.678.000, ithalat 36 mil. yon 125 bin ve tekrar ihracat 4.998.000 sterlinge baliğ olmuştur. Bu rakamlar. da 1983 soönteşrinine nisbetle Mmrasile 958.000, 1.690.000 - ve 389000 aterling artma vardır. Bir sergide bina çökmesinden -300 kişi yaralandı Liverpol, 13 A.A.) — Butadaki bir okulda açılan sergi ve bu münasebetle verilen konser, sırasında birinci katın birdenbire çükmesile 300 kişi yaralana rak hastahaneye götürülmüşlerdir. On iki metreye yakın bir yükseklik- ten yere düşenler 400 kişi kada r vat- dır. Yaralıları hastahaneye taşımak için divardan kamyonlar getirilmiştir. Te üşa düşen anneler, çocuklarını aramak için polia karakolunu yarmak istomiş- lerdir. Baat 22 de, itfaiye ve polis efradı, çöküntü altında kalanları urtarmak için, baltalarla kalın direkleri kırmıya çalışmışlardır. Tçlerinde çocuklar da bulunan yara- İzların en çoğu pansımanları yapıldık- tan sonra kendi evlerine dönmüşlerdir. Bazılarının yaraları daha ağır olduğun. dan, bunlar hastahanede kalmışlardır. Liverpul, 13 (A-A.) — Son dakika- da haber alrndığına göre, yaralıların sayısı, önce sanıldığından çoktur. Avam Kamarasında Londra, 138 (A.A.) — Avam kama- rası, pazartesindenberi, durmaksızın, hü- kümetin bir kararı etrafında 1881lı gö- Tüşmelerde bulunuyor. Bu kararda, muh telif parlamento komisyonunun — Hin- distan anayasasının değiştirilmesi hak- kındaki tavsiyelerinin avam kamarasm- ca, csas olarak onaylanacağı ve bu hu- sustaki raporun anıklanması istenmek- tedir. Dün işçi fırkasına mensub — saylav- dar, Hindistan anayasasının değiştiril- mesine dair her kamunı teklifin, Hin- distana bir “dominyon,, düzenine malik olmak hakkını tanımasını ve bu hak- kın azar azar temini için icab eden hü- kümleri bulunmasını teklif etmişledir. Muhafazakârların bazıtı, Kom Eron raporuna muhalif bulunduklarından, hü- kümete karşı tey vereceklerini bildir- mişlerdir. Lordlar kamarası da, dün aynı mev- zu etrafındla görüşmeğe girişmiştir. Oondra, 13 (A.A.) — Avam kamara- sı, işçi fırkası saylavının teklifini 49 a arşı 491 reyle abamıştar. Hükümetin tıkl“he_lî'lwnbnınh*ı_ıyhh-: “bul olunmuştür. ALMANYA'DA Alman gözüyle İngiltere'nin Sar sıyasası Berlin, 13 (A.A) — Korcsposndana Diplomatik E Politik,, gazetesi, İngilte- renin Sar meselesinin hallindeki duru « mu hakkıtığa tefsirlerde bulunarak di« yor ki: * tagiltere Almanyaya olduğu gibi Fransaya karşı da teminat vazifesini kas bul etmekle Lokarno andlaışmasmmı tat- bik etmektedir. Fransa ordusunun Sar'a da müdahale tehlikesi Almanya ile Fram sa arasındaki münasebetlerin fenalaşma- 81 korkusunu vermekte idi ve böyle bir tehlike ulusal duyguları tahrike sebeb oe labilirdi. Tagiltere, müdahale etmekle sm yasal durumun bozulması ihtimalindeki tehlikeyi kendisinin de görmekte oldu. ğunu İsbat etmiştir. İngilterenin Avru pa barış ve düzeni için olan bu hareket tarzı alkışlanmaya değer.., - —- Ankara Radyosu Dün akşam, Ankara tadyosu çalıyı — masına Ökonomi Bakanı Bay Celal Ba « yar'ın söylevi ile başladı. Artırımın u. lusal değerini ve ulusal ileri gidişi ap. açık anlatan bu söylevi Baş sepimizde okumak gerektir, Bu söylevden sonra, doktor Bahaet- tin Kökdemir devlet dispanserlerinin görmekte oldukları işleri anlattı. Dok. torumuzun bu konuşmasında cumurlula tan önceki kötü giden sağlık işlerimiz. le bugünkü üstün ve her gün daha ileri giden kurumlarımızın değerli varlıkla tt çok güzel anlatılmıştır. Cumurlals tan önce yurdda hemen hemen hiç dite panser bulunmadığı halde bugün üğ yüzden artık dispanserimizin bulundu« Bunu ve geçen yıl içinde bu dispansera Terde Iki milyon ikt yür bin hastaya bas — kıldığını öğrendiğimiz zaman — göğsük / müz kabardı.. Gene cumurluktan öncü ancak bazı vilayetlerimizde bin bir eli sikli Üç beş hastahane bulunduğu hâle de bugün 120 tane en modern vasrtaları la bezenmiş hastahanemiz var... Cumur- Tuk çağının muvaffakıyetlerini ulust anlatmak ve yaymak İşini böyle eyice başırmakta olan Ankara radyosunu kut lamak gerektir. Üçüncü söylev de değerli hocamız Kâzın Nami Duru, budunumuzca denberi alıştığımız biriktirme yolunun — uygunsuzluğundan söz açarak çocukk lara ulusal tutum yollaşını öğreten ve onları kendimcllikten kurtarmanın, ant — babaya düşen baş bir iş olduğunu söyle — di.. Hocamızın her söylevi gibi, bu li — şamki söylevi de bütün çocuk baba ve analarının gözlerini açacak, faydaland? racak bir değerde Idi, Dün akşamın müzik parçaları da çoli eyi olmuştur. Saksafonlat Nihadın, Ule — vi Cemalin piyanoda - arkadaşlığı ile — çaldığı bütün parçaların - beğenildiğinİ söylemek gerektir. Bay Nihad çaldığl "aşkın acısı vals kaprisi, macar — danti ve son buluşma,, parçalarında alkışlâ* nacak ve övülecek kertede İleri bir v" talık göstermiştir. ( Sonra, Saksafon'un müziğe büsbük tün başka ve çekici bir değer verdiğini de hatırlatmak isteriz. Sözün «l dün akşam Ankara radyosu söylevier ri ve müziği ile bize faydalı ve tatlı $ atler yaşatmıştır. gi Bu akşamın radyo programı (19.30 dan 21 e kadar) K 10. — Cümhuriyet Halk Fırkası GG nel Kâtibi Receb Peker konuşuyote 18 — Musiki: ; 4 Nardini — Konserto Necdet Remzi (Keman) Ülvi Cemal (Piyano) 10. — Çocuk saatl 20. — Musiki: Francocur — Sicillano et Rigavdot ğ Korsakov — Hind şarkısı Granados — Danse Necdet Remzi (Keman) Ulvi Cemal (Piyano) 10. — Ev kadmına öğütler — 3$.— Dans Mmüsikisi — Tabeti kra v& l