19 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

19 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 - ULU. O TRMÜRZR İN ee 19 İLKKÂNUN 1934 ÇARŞAMBA DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR Türk - Yugoslav afyon anlaşması imzalandı Belgrad, 18 ÇALA.) — Yeni Türk- B, Con Saymen Sar'da çıkan hâdiseyi anlatıyor Londra, 18 ÇA.A) — Bay Lamsböri fugoslav afyon anlaşması dün akşam |dışarıişleri bakanı Bay Saymen'den Sar. Oaat 19 da yugoslav hükümeti n ha Hcaret ve sanayi bakanı Bay Dimitro- viç ile Türkiye namına türk genel müdürü Bay Ali Sami ve Türki- ye Ticaret Bakanlığı daire müdürlerin- den Bay Hulki tarafından imza - edil- miştir. Bu anlı 4 14 nlasa 1932 tarihli an- Taşmanın yı İ tutacaktır. —Anlaşma, İki müstahsil ülkenin afyon işinde bir- Hkte çalışmaları için daha geniş bir #sas koymaktadır. Uzak Şark piyasala- rına yollanan içilecek afyon hakkında #eki anlaşmada hiç bir madde yokken Bimdiki anlaşmaya bunun için de bir madde konulmuştur. İstanbul'da merkezi türk - yugoslar bürosu, bu suretle iki ülkenin afyon Khracatını kontrol edebilecektir, Yeni anlaşma, afyonun dağıtma sis- temini de - bu sistemi acundaki ticari ve mali hal ve şartlara uydurmak mak- sadı ile - değiştirmektedir. Anlaşma, bir baremde tayin eylemek- tedir. Bu bareme göre eritilmiş afyon- da bulunan morfin için Yugoslavya yüz de 25 ve Türkiye yüzde 75 nisbetini el- de etmektedirler. İçilmeğe yarıyan afyon için de bir barem düşünülmüştür. Merkezi afyon bürosu siparişleri bu bareme göre tev- zi edecek ve teslim olunan afyonun be- eli siparişi yapan ulutal afyon ensti- tüsüne ald olacaktır. Anlaşma iki yıl için yapılmış olup Y sonkânun 1935 tarihinden — itibaren meriyete girecektir. Anlaşma müddeti bitmeden altı ay önce bozulabilir. Borulamazsa yeniden iki yıl uzayla kendiliğinden uzatılmış sayılacaktır, Anlaşmanın imzasından — sonra Bay Dimitroviç türk heyetine Iki haftadır Belgrad'da yapılmış olan ve o kadar güzel sonutlar veren konuşmalarda gös- terilmiş olan dostca ve samimi çalışma beraberliğinden dolayı teşekkür etmiş- tir. Dimitroviç bundan sonra geçen 8 temmuz andlaşmasından sonra şimdiki anlaşmanın iki Ülkenin ökonomik men. faatleri arasında daha kuvvetli bağlar kurduğunu ve bunların gelecekte çalış- ma beraberliği için sağlam bir temel ol- duğunu söylemiştir. Bakan bundan sonra türk heyeti başka- nından Yugoslavya İle Türkiye arasında. ki iş birliğinin genişletilmesine bizzat galışmış olan Türkiye ökonomi bakanı Bay Celal Bayar'a dostca selamlarının bildirilmesini rica etmiştir. M. Dimitroviç sözlerine ilaveten şöy- Je demiştir: “Marsilya suikasti hakkında Cenev- re'de yaprlan görüşme ve müzakereler #rasında Ray Tevfik Rüştü — Aras'ın aldığı dostca ve kardeşce gidişten de- rin bir sürette mütehassis — oldüm. Bu duygumda bütün — Yugoslav ulusunun benimle beraber olduğuna katiyen kan» Brm, Bu hareket tarzı samimt çalışma beraberliğimizin genişliyeceğine ve de- rinleşeceğine olan kanıklığımı berkit- miştir., Türk heyeti adına heyet — Başkanı Bay Ali Sami, Ticaret ve Sanayi Baka- nına karşılık vererek yeni anlaşmanın Iki Ülkenin menfaatlerini tatmin ede- cek ve daha sıkı, daha verimli bir iş birliğine yol açacak surette anıklanmış olduğunu kaydetmiş, fazlaca bu anlaş- manın iki Ülkenin inhisar idareleri af- (yon sıyasasının ana çizgilerini de tayin ettiğini söylemiş ve demiştir ki: *“Başında Bay Obranoviç — bulunan yugoslav heyetinde çalışmalarımız sı- rasında bizim Üzerimirde derin bir te- Bir yapmış olan ve kendileri ile çalış- mış olduğumuz mahfellerin - düşünce- deri hakkında bize güzel bir misal ve- ren bir samimiyet gördük. Bu doğruluk ve bu anlama zihniyetini — Belgrad'da kaldığımız uzca halkım muhtelif aınıf. Tariyle yapmış olduğumuz temaslarda öı ılıdüt Beıdu en yıl üw ıcldi- inhisarı da çıkan hadise hakkındd'izahat istemiş. tir, Bay Saymen demiştir ki: “Sarda bu. kunan polis kuvvetleri yalnız Sar hükü- metine bağlıdır. Bu kuvvetlere alınacak adamların seçiminde ingiliz hükâmetinin hiç bir mesuliyeti yoktur. Hadise şim- dilik aydınlanmamış olduğundan hiç bir şey söyliyemiyeceğim. Yalnız şunu de- mek mocburiyetindeyim ki, kabahatlı her kim olursa olsun böyle bir hadisenin böyle bir zamanda çıkmış olmı ma olmuştur. Maamafih ha sal karışıklıklara yol açması için ortada hiç bir sebeb yoktur. Şunu da söylemeliyim ki, hadişeye karışmış olanlardan biç biri ne uluslar arası kuvvetlere ne de bilhassa ingiliz kuvvetiyle alakadar değildir. Herhangi bir anlaşamamazlığa meydan vermemek in bunun böylece herkesçe bilinmesini isterim.,, B. Lansböri, uluslararası kuvvetlere kumanda eden zabitin polis kuvvetlerine de kumanda etmesini ileri sürdüğünden B. Con Saymen: “Uluslar derneğinin yaptığı işleri biz düzeltmeye kalkışama- yız ,, demiştir. Londra, 18 (A.A) — B. Con Saymen İtalya ile Habeşistan arasında çıkan ha- diseyi avam kamarasında anlatarak bu hadisenin bilinen tafsilatını hulasa ettik- ten sonra demiştir ki: # Bu iş sonkânunda konseyde gö. | rüşülecektir. İngiltere hükümeti bu işde kendine düşeni yapacaktır.,, Bulgar borçları için görüşmeler Londra, 18 (A.A.) — Bulgar Mali- ye Bakanı Bay Todorof ile bulgar ban- kasr müdür muavini Bay Bojiloff, U- luslar derneğinin bimayesi altında ya- pilmiş olan borçlanmalar. komitesiyle görüşmüşlerdir. Komiteye Bay Osten Çemberlayn reislik etmiştir. İki üç gün sürecek olan görüşmeler sırasında savaştan önceki bulgar borç- larımın da konuşulacağı söylenmekte: dir. Bir uzlaşma formülu bulmak için Londra, 18 (A.A.) Dün Bay — Con Saymen ile Bay Norman Davisin konu» Şüp tanzün etmiz oldukları deniz gö- rüşmelerinin geri bırakılmasına did me- tin, « bu hafta içinde yapılacak genel heyet toplantısından önce » bü husus. ta bir uzlaşma meydana getirmek ama- cıyla « bugün japon heyetine verilmiş olacaktır. Bay Norman Davis'in görüşmelere yeniden başlanılması tarihinin Bay Con Saymen'ce tesbit edilmesine karşı du- rulmıyacağı belli olmaktadır, Napolyon'un mektubları 15.000 sterlinge satıldı Londra, 18 (A.A.) — Napolyon'un Mari Luiz'e göndermiş olduğu — 300 mektub bugün Londra'da satılmış, Fran sa hükümeti tarafından 15 bin Sterlinge alınmıştır. Bu mektubların — birçoğu şimdiye kadar hiç basılmamıştır. diye anlatabileceğim bir değişiklik bul- dum, heyetimiz, dostluğu — ve nazikliği kendisini pek çok mütehassis etmiş o- Jan yugoslav dostlarına samimiyetle te- şekkür eder, bilhassa halli için çalışıp ve muvaffek olduğumuz meselelere kar- şt şahsan göstermiş oldukları alâkadan dolayı bakana bilhassa uıd.k!ir ederiz. 'Türk heyeti, yeni ınlıçıuıuı tat- bikine dair bazı teferruat ve müşterek afyon sıyasası hakkında anlaşmak üze- se Üç gün daha î_el:ndda kalacaktır. İki Okyanus arasın- da bir kanal açılacak Vaşington, 16 (A.A.) — Nikaragua- dan Atlantik ve pasifik denizler leştirmek için eskiden yapılmış kanal projesi tekrar ele alımmıştır: Kurultayın Senato komisyonu Baş. kanı B. Vinson demiştir ki: “Bu kanal birkaç seneye kadar çok lâzım olacak- tır. Çünkü Panama kanalımın genişliği yeni yapılmakta olan gemilerden birka- çının emniyetle geçmesine müsaid de- gildir, Nikaragua'da açılacak olan — kanalın boyu 172 mil olacak ve 722 milyon do- lara çıkacaktır. bir. olan Batı Avusturalyası, camiadan çıkmak düşüncesinde Londra, 18 (A.A.) — Batı Avustu- ralyasımın fevkalâde murahhasları, dün kırala ve Lordlar kamarasiyle Avam ka- marasına bir İstida vermişlerdir. Bu is- tidada, kendi hükümetlerinin idare et mekte olduğu devletin Avusturalya' dan ayrılması hakkının verilmesi iste- nilmektedir. Bilindiği üzere Batı A- vusturalyası ahalisinin çoğu Camberra kabinesinin tarife — sıyasasının kendi menfaatlerini bozmakta olduğuna inan- makta ve Avusturalyadan ayrılmayı dü- şünmektedirler. Federal hükümetin te- zi ise camla arasından hiç birinin öte- ki aza ekseriyetinin muvafakati olmak- sızın tam bhükümrüanlık hukuku İsteme- ye hakkı olamadığı merkezindedir. Şimdi, dominyonlarım vücuda — geti- rildiğinden beri zuhur etmiş en vahim kanunu esasi anlaşmazlıklarından biri olan bu işte hakemlik yapmak kıral ile parlamentoya düşmektedir. ah alışverişi işi Londra, 18 (A.A.) — Saylav kurul- tayınım bugünkü toplantısında Üyeler- den biri başbakan Makdonald'dan şunu sormuştur: “B. Niye silah satışı İşini araştıran Amerika âyan komisyonunun — elinde bulunan belgelerin ingiliz komisyonu- na da verilmesini ileri sürmüştür. İn- giltere bundan istifade edecek midir?,, M. Makdonald demiştir ki: “Silah alış terişinde — araştırmalar yapacak olan komisyon bunu en eyi şe- kilde fakat iki hükümet İşe karışmak. sızm ve Simonun 22-11-1934 de kurul- taydaki söylevinin çerçevesi içinde ba- şarmaya çalışacaktır.,, ALMANYA'DA B. von Papen Sar komiseri olmıyacak Berlin, 18 ÇA.A.) — İyi malümat alımakta olan mahfeller, Bay Fot Pa. pen'in Viyana Elçiliğini bırakarak Sar- daalman komiscerliğini Üzerine alaca. ğıta dair yabancı kaynaklardan sızan baberi tekrip etmektedir. Bu mahfetler, Roam anlaşmalarında böyle bir komi. gerİn tayini hususunun akla getirilme- miş olduğunu söylemektedir. Bay Hitler Lord Rotermer'i kabul etti Berlin, 18 (A.A.) — Bay — Hitler, Lord Rotermer'i kabul etmiştir. Bu gö- tüşmede Führer'in silabları — bırakma işinde murahhas olan Bay Fon Ribben- trop da bulunmuştur. Almanya'da çekilen bir bakan Berlin, 18 (A.A.) — Krup Von Bo. hlen, Doktor Şaht'ın ökonomik teşki. lat kanunu ile kurulan sanayi — grubu Bakanlığından kendiliğinden çekilmiş- tir. Yerine alman ökonoml — odası ve Hanover ticaret odası bakanı Ewaltec. ker geçecektir. Sara gidecek İtalyan taburları Roma, 18 ÇA.A.) — Sar'a gidecek olan italyan kuvveti iki grönadiye ta- buru ile bir karabine taburundan mü- rekkeli olacak ve bunlar bu ayın 19, 29, 21 İnde hareket edeceklerdir. Karabi. neler, yeni bir siyah üniforma ve önü açık caket giyeceklerdir. | Belgradta üniver- sıtohlvrin büyük tezahürleri velgrad, 18 (A.A .) — Belgrad, Zaz- reb ve Liubliana üniversitelerinden on bin talebe, dün akşam Belgrad ulusal tiyatrosu önünde büyük bir miting yap- mışlardır. Üç üniv rer söylev söyl tenin mümessilleri, bi- iyerek kıral Aleksandı". n hatırasını tebcil etmişlerdir. Bundan sonra Üniversite geneliğinin ulusal bir- € ve Kıral Aleksandr'ın eserine sa- dakatini teyid eden bit karar sureti ka- bu edilmiştir. Miting alayı - Belgrad ahalisi iştirakiyle - vatanperverane haykırma- farla payıtahtın büyük — câdâelerinden geçmişlerdir. Başbakanlık dairesi önün- de de coşkun tezahürler yapılmış ve birçok söylevler söylenmiştir. n de Kıral Aleksandr'ın mezarını ziyaret Belgrad, 18 (A.A.) — » ral Aleksandı'ın — 46 1 münasebetiyle 10 bin ki ziyaretçi heyeti, kırabır. Oplentz'deki mezarına giderek orada eğilmişlerdir. Kıtal ikinci Piyer, Kıraliçe Mari, ve kıral hanedanı üyeleri âyin için kilise- ye geldikleri zaman heyet, krral ve ai- lesini coşkun tezahürlerle ve şiddetle alkışlamıştır. eveffa Kı- yıl dönümü şiden fazla bir karşılamış Bay Yevtiç Cenevredeki çalış- maları anlattı Belgrad, 18 (A.A.) — Bakanlar mec- Tisinin dün yapmış olduğu toplantıda Dışarr İşler Bakanı, arkadaşlarına Ce- mnevre'deki çalışmalarını anlatmıştır. Bakanlar meclisi, Dış İşleri Baka- mının iyzahatından sonra Yugoslavya- ldukları yardımdan dolayı ik törelere minnet şükranını belli etmiştir ve Cenevre Kontonu devlet şürâsmı çekilmiye çağırıyor Cenevre, 18 (A.A.) — Cenevre kan- tonu büyük meclisi, 40 reye karşı 48 reyle teşril bir karar kabul etmiştir, Bu kararla devlet şürüsı, istifa et- miye ve yeniden seçim yapmaya çağ- rılmaktadır. Sosyalistlerden hükümet başkanı yardımcısı Bay Nikola, bu tek- lifi abamış ve bunun kanumu esasiye aykırı olduğunu söylemiştir. Demokrat fırkası, radikal fırkaya uyarak, sosyalist meclisi çekilmiye zor. lamak için kanunu esasiye uygun bir teşebbüste bulunmuştur. Fransız sü bakanlığı fevkalâde masrafları Paris, 18 (A.A.) — Paris, sü bakan- Tığı için fevkalâde masraflar adı ile a çılacak 800 milyonluk krediye 2it ka- nun Jayihasını meclis bu sabah konu- yacaktır. Sosyalistler, receklerdir. buna kargı bir proje ve- Bir tekzib Paris, 18 (A.A.) — Dışarı İşler Ba- kanı, diplomatlar arasında - değişiklik- ler yapılacağı hakkında gazetelerde çı kan haberlerin doğru olmadığını bil- dirmiştir. Avusturya'da bir nazi silah deposu bulundu Viyana, 18 (A.A.) — Karinti'deki Sen Veitglan'da nazilere aid bir silah deposu bulunmuştur. Birkaç kişi yaka- lanmıştır. Temmuüz ayı ihtilalinde ya- kalanan eski Karinti valisi Kermanler serbest bırakılmıştır. BU GECE AÇIK ECZAHANE Anafartalar caddesinde YENİ ECZAHANE eczahanesidir. Bay T.R. Arasın Ahııaı ziyareti (Başı 1. inci sayıfada) vakalarla teeyyüd etmiş olduğunu mem- nuniyetle görmüşlerdir. Ve ellerindeki bütön vasıtalarla bu sryasaya devam ct- mek ve bu sıyasayı inkişaf ettirmek hu- susunda mutabrk kalmışlardır. Türkiye ile Yunanistan arasında ve teyemmünen mevcud olan münasebetle. ri sıklaştırmak mestlesi de hususi bir tetkike tâbi tutulmuştur. İki ulus arasındaki yakınlık için geç mişte olduğu gibi bu iki ulusun bütün çalışma alanlarında gayret sarfedilmesi- ne devam olunması - gerektiği kabul ve teslim edilmiştir. İki ülke arasında bu kadar sıkı mü- nasebetler olmasından ötürü üç devlet adamı, iki ülke arasında konuşulabilecek bütün meseleleri ve keza iki ülkedeki ekalliyetlere taalluk eden meseleleri bir anlama zihniyetile tetkika hazır olduk- Tarını beyan etmişlerdir. Bu.meseleleri tetkik eden üç devlet adamı, iki ülke arasında Mmevcut olan sıkı dostluk münasebetleri sayesinde, iki hükümetin hakları muahedelerle za . man altına alınmış olan mütekabil ekak TDiyetleri hakkındaki muamelelerinde da- ima bu münasebetlerden mülhem olacak- larını tebyine muvaffak olmuşlardır. Bay Tevfik Rüştü Aras, arkadaşı yu- nan dışarıişleri bakanına bu ayın 14 Ğ tarihli telgrafının muhtevasını ve ruhu. nu teyid etmekle bahtiyar olmuştur. Bay Tevfik Rüştü Aras tekrat Atinaya mı gidecek? İstanbul, 18 (Telefon) — Atinadan 18 tarihile bildiriliyor: Dün İstanbula uğurlânan Tevfik Rür tü Aras'ı Pire limanında Maksimos, Ru Eşref, Balkan devletleri sefirleri ha- riciyenin yüksek memurları uğurtamış » lardır. Tevfik Rüştü Aras gitmeden öne €e Maksimos'u ziyaret etmiş ve orada bulunan Çaldaris'le birlikte üçü bir a rada ıibd.iıe kadar konuştukları bütün işleri bir daha gözden geçirmişler ve bunlar hakkında son kararı vermek üze re ikinci kânunun başlarında Tevfik RÜŞ tü Aras'ın tekrar Atinaya gelmesine kar rar vermişlerdir. Türkiye Dışişler Bakanının ikinci kâe nunun dördünde tekrar Atinaya haber alınmıştır. —— ..— Ankara radyosunda dünkü söylev (Başı 1 inci sayıfada) larımızda da bu duygü — yaratılmalıdı? — Bundan ötürüdür ki Kültür. Bakanhığf tutum işine okullarında gerekli yeri vefe . miştir. Öğretenlerin okuttuklarında, V* öğretme kurallarında ulusal 8l için derişler olduğu gibi kooperatilif W satış ortaklıkları da çocuklarımıza ök0* nomi işimi “örneklerle göstermektedir Şu geçen”il yıl içinde Atatürk'ün öf* derliğiyle başardığımız işleri yor t nün bütün ulusları, büyük uluş ad: v büyük bitikler yazarak övmektedirl" Türk ulusundan en çok verimi yollarını özel gören Atatürk'ümüzün Ö* konomik alanında da gösterdiği sağlam adımlarla yürümesini — bilen '? dış ökonomi işlerinde doğru ıuuı gör teren törümüzün —amacı bulundalt — kuşkusuzdur. — Ulus nı.ırlcm , güvenle yürümektedir. Böyle uğratt ! — ça bütün yönden yükseleceğimize l*" tacmsa İnanrmız vürder. Ulusa; BETİŞ Fimize sağlık dilerim. .—-—ı—'/ ÇAĞRILIŞ Buğdayı koruma kanunu l- tedkik eden encümen bugün 14 toplanacağından sayın üyelerin I"' ri dilenir. — yar Bugün saat 15 mrultay j hiliye entümeni l:w ğ ye saylavların gelmesi tedir.