5 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

5 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 İK DEVLETLER'DE Bay Ruzvelt silah yarışı - nın önüne geçmek istiyor Vaşingtön, 4 (ALA) — Bay Ruzveltin — 1935 yılında silah yarışına bir son ver. mek için elinden geldiği kadar çalışma, ya azmetmiş olduğu söylenmektedir. B. — Hüli tarafından silah imalinin kontrolu hakkmda tanzim edilmiş olan projenin — Cenevre silahları birakma konferaisının Çerçevesi içinde bir anlaşma vücuda ge . — tirilmesine yarayacağı söylenmektedir. — Amcrikanın Bern sefici Bay Vilson — ki — Vaşingtondaki ikameti esnasında dışacı. — şler bakanlığı ile görüşmüştür—İcab e- — “den talimatı haiz olduğu halde 10 son . kânunda A vrupaya hareket edecektir. Müurmaileyh, Almanyanın da iştirak et — Mesini arzu etmekte olduğd silahları bı: takma konferansının yeniden taplanma. w için alakadar hükümetlerin fikirlerini ktimzaç edecektir. 74 üncü kongre Vaşington, 4 (A.A.) — 74 üncü kon: (gre dün toplanmıştır. Kongre büyük v- — İusal meseleleri tetkik edecektir. Kon- gee relsliğine Bay Baymns seçilmiştir. , Birleşik Amerikanın uluslararası adalet divanına girmesi Vaşington, 4 (A.A.) — Demokrat — ahfeller, Birleşik Amerikanın uluslar- gele. “Bek hafta yapılması ihtimali vardır. t Ueıevre İş bürosunda Amerikan y murahhası Vaşington, 4 (AA.) — Cenevze ulus- Tararası iş bürosunda Amerikayı Bay Luben temsil edecektir. Bay Luben, iş — bakanlığı istatistik bürosunu idare et- — WMiştir. Kendisi Amerikanın o bürodo ç baş murahhası olacaktır. — AÂNGİLTERE'DE ' hpnyı’ııııı Pıı—iıı.lilyülı Elçisi Londra, 4 (A.A.) Jıpon büyük ılgııı Bây Saito, dün akşam Londraya gelmiştir. Tokyodan dönüşündenberi filk defa olarak Londraya gelmiş olan Bay Söito, bir gazete muhabirine bildi- ıılıde bulunarak şöyle demiştir: “— Bu seyahatten maksadım Japon- y yanın Avrupadaki diplomatik anıklık- hları hakkında B. Matevideira ile görüş Mmektir. Bir kadın tayyareci Afrikaya uçtu Londra, 4 (AA.) — Kadın tayyare. — € Ketith Miller, hafif bir tapyarc ile — Afrikaya müteveecihen dün sabah Gray- — den tayyara karargühından hareket et- — Mniştir. 'ANYA'DA ——— İspanya'da tahliye ediler mevkuflar “Barselona, 4 (ALA.) — Askeri ve makamlar tarafından 54 mevkuf edilmiştir. İspanya hükümeti örfi idareyi ğ uzatmakta serbest Madrid, 4 (A.A.) — Kortezlerin da- heyeti, hükümete memleketin her fında örfi idareyi uzatmak — ve lü- göreceği vilayetlerde bu idareyi mezuniyetini vermiştir. A'DA Olimpiyad ve japonlar 'Tokyo, 4 (ALA.) — Ulmslararası 0- piyad kamitcsinde Japonyayı kont M luşimas Soyioima temsil edecektir. N _ıplo elimpiyadının Tokyoda ya- 1 için komitenin karar vermesi- u_pnınmı hık:tbçlu da alınma- istiyecektir. DEĞİŞİK DUYUMLAR Havptmanın muha- kemesi başladı Flemington, 4 (A.A) — Havptma - nın mühakemesinde, genc avukat — Vi- lentz parmağile Havptman'ı göstere- rek iddianamesine "cinayeti işliyen a- damım bu salonda olduğunu İsbat ede- teğiz.,, Bözlerile başlamış ve sonra ha- diseleri enlatmıştır. Avukatın bildirimi devammmca, Havp- tman gözlerini kırpmaden ileriye dik- raiş, hareketsiz bir halde duruyordu. Bayan Lindberg başını öne eğmişti ve Bay Lindberg'in alnından ter damlala- rı akıyordu. Vilentz'in iddianamesinden sonra müdafaa avukatı kalkarak, iddia avuka- tının jüri heyetini tesir altma bırak- mak İstediğini ve bundan ötürü usul hatası mevcud olduğuna karar verilme- Bini İstemişse de bu İstek abanmıştır. Flemington, * (A.A.) — Bayan Lindberg muhakemenin celsesine Işti. rak ediyor ve Havptmanı ilk defa ola- rak görüyordu. Jüri heyeti sekiz erkek ve dörd ka- dımdan mürekkebtir. Erkeklerden biri makinist, ikisi çiftçi, biri sigorta me- muru, biri İşçi, biri terbiye mütehasar- tıdır. Kadınlardan üçü evli, biri duldur. Bir şahid Lindbergin evini tarif et- tikten sonrta Bayan Lindberg şahadet yerine geçerek yemin etmiş ve bir mı rıltıya benzer sesle bildiklerini anlat- mağa başlamıştır. Çocuğun kaçırıldığı günü anlatır ken Bayan Lindbergin gözleri yaşar. mıştır. Kocası o aralık sinirli bir hare- ket yapmıştır, Bayan Lindberg çocuğun tesimleri ile elbiselerini tanımıştır, 45 dakika süren şahadeti esnasında Havptman sinirli bulunuyordu. Hayatının en acı dakikaları olan bu şahadeti esnasında Bayan Lindbetgin göstredili cesarete hayran kalınmıştır. Bay Lindberg karısı söylerken, on- | dan cesaret almak ister gibi maültemadi- yen ona bakıyordu. Sonra kendisi şahadet yerine geç- miştir. Bay Lindberg merdivenin düş- mesinden çıkmış olmak ihtimali olan gü. rültüyü nasıl duyduğunu, çocuğun nasıl kaçırılmış ve fidye istiyen mektubu ması| bulmuş olduğunu anlatmış, tüfe- ğini alrp çıkarak baş hizmetçisinin gi- dip muhtara haber verdiğini söylemiş, pençerenin altında bir adatnın ayak iz- Terini gördüğünü ilave etmiştir. Bay Lindbetg yarın da dinlenecektir. Çin'in ilk Roma sefiri Brendizi, 4 (A.A.) — Çinin ilk Ro- ma sefiri Bay Leon Von Tao Şanghay- dan buraya gelmiştir. Kendisi hemen Romaya hareket etmiştir. Sar'da tahrikât yapan gazeteler kapatılacak Sarbruk, 4 (AA:) — Sar komisyo- nu, ehemmiyetsiz hadiseler hakkında mubalağalı yazılar neşreden - gazetele. rin kapatılacağın: tebliğ etmiştir. Adatci'nin cesedi yakıld. Lahay, 4 (A.A.) — Adalet divanın- zim merasimi yapmıştır. Cesedin külle . ri Adatçinin ailesi tarafından Japon- yaya nakledilecektir. Kazaya uğrıyan balıkçılar Barrio - Ontario, 4 (A.A.) — Buz üzerinde balık avlıyan yedi balıkçı, Simeoce gölünde çıkan - bir fırtına yü- zünden buzlar Üseninde kalârak akmtı , ya kapılmışlardır. Yardımlarına gidil. miştir. J| ULUS Bay Laval (Başı 1 inci sayıfada) B. Laval italyan toprağına girdi Roma, 4 (AA) — Bây Lavalin To. rino ve Cenevre istasyonlarından geç- mesi, büyük sempati tezahürlerine vesi. le teşkil etmiştir. Fransız dışartişler ba. kanı Torinoda Romadan gelmiş olan B. Musalininin mümessili dük Cafferil- K ile bütün italyan hükümet memurları çok kalabalık bir halk kütlesi tarafın . dan karşılanmıştır. Halkın önünde ka. rabiniyeler bir kordon vücuda gelirmiş. ti. . Yunanistanda Katolik propagandası Selanikte çıkan “Volonte, gazete- sinin yazdığına göre Yunanistan içeri- işler bakanlığı, son zamanlarda kato- Hk misyonları tarafından mühim mik- yasta din propagandası yapıldığına da- ir mahalli makamlardan raporlar almak. tadır. Bu raporlara göre katolik misyo- nerleri genclerin her ne suretle olursa olsun din Gdeğiştirmelerini mümkün kılmak için pok çok para harcamakta ve bu propagandayı daha sonra miras- larından istifade etmek niyetile, bilhas- sa eyi aile çocukları arasında yapmak- tadırlar. Bu hususta gazetelerin sorgularına içerilişler bakanı, meseleyi ciddi bir su- rette tahkik ettikten sonra bu gibi ya- bancı propagandaların önüne geçmek üzere gereken sıkı tedbirleri alacağını LO Öteyandan Le Mesaje Daten gaze- tesi, Yunanistan kültür bakanlığının yabancı propagandası yapılmasını me- neden yunan yasalarına itaat etmedikle- rinden dolayı biri Selanikte, ikisi Kor- fo'da olmak üzere üç yabancı mektebi- ni kapatmış olduğunu ve aynı sebebten ötürü başka on beş mektebi de Üç bin ile on bin dirahmi arasında muhtelif para cezalarına mahküm ettiğini haber vermektedir. ÇOCUK ESİRGEME KURÜ- MUNDA PARASIZ MUAYENELER Çocuk Esirgeme Kurumu - sağlık ve soysal yardım müdürlüğüne tayin edil- miş olan çocuk hastalıkları mütehasınsı Bayan Dr. Fahriyoe her gün saat 12 ye uı_m" Bayan Dr. Fitnat pazartesi, perşem- be günleri saat 14 den sonra iç hasta. Lıklı anneleri; Salı günleri saat 14 'den sonra da harici hastalıklı anneleri; Doğum ve kadın hastalıkları müte - hassıst Bay Dr, İsmail Hikmet çarşam- ba günleri saat 14 den sonra gebe ka. dınlar ve kadın hastalhıkları muayenele- Diş muayne evinde sabahtan akşama kadar çocukların ve annelerin dişleri muayene ve todavi edilir. Eski çamaşırlarımızı Çocuk me Kurumuna veriniz !ış geldi. Kışın soğuğundan ve bu soğuğun getirdiği hastalıklardan yok- suz yurddaşlarımızı korumak — hepimi. zin boynutmuza beretur. Bu borcu Bde- miş olmak için kullanmadığınız eskl gamaşırlarınızı, çocuklarınızın — eskile. rini çocak esirgeme kurumuna veriniz. Çocuk Esirgeme Kurumunun tebrik telgrafnameleri Çocuk esirgemekurumu tarafından hazırlanan “lüks,, tebrik telgraf kâğıt- darı sureti hususiyede Viyanada bastı- tılmış çok zarif ve süslüdür. Bu kâğıt. lar her telgraf merkezinde bulunur. Tebtik telgrafınızın bu süslü kâğıtla muhatabınıza verilmesini isterseniz, ar- zunuzu telgraf memuruna - söyleyiniz. 'Telgraf üçretinden başka vereceğiniz 15 kurüş maksadınızı temin eder. Bu guretle hem çocuk esirgeme kurumu. mun bakmakta olduğu kimsesiz ve fa- kâr'yavruların — bakımına yardım, hem de telgrafınızı çektiğiniz #ata karşı da fazla saygı göstermiş olursunuz. DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR FRANSA'DA Fransız parası yükselecek mi? Londra, 4 (A.A.) — Bay Tanner'in Fransa bankası müdürlüğüne tayini şe- hirde büyük ve husust bir memnuni. yetle karşılanmıştır. Şehirde Fransız hazinesinin kısı vödeli piyasanın ten- siki yüzünden kazana faydalardan bâhsedilmekte ve bu piyasanın bu had itimad d kiden birik- tirilmiş olan ta tedir. Bu tedbirler sayesinde frank fiatı. nın yükseleceği ve iransızlarla italyan: lar arasında yapılmakta olan görüşme- lerin bu buzusta tesir icra edeceği söy- tenmektedir. esn. xını'ı es tılarak Cenuhi Amerika hava seferi Fransa ile cenubı Amerika arasın. daki ilk merhalesiz irtibat, kânunusani ayının ikinci 15 günü içinde Josef Leb- Tİ tayyaresi tarafından temin edilecek- tir. Bu tayyareyi Rossi ile Codes idare edecek ve bunlar, hava şartları müsaid olduğu takdirde hattı müstakim “rerin- de cihan mesafe tekorunu kırmıya te- pbbüı edeceklerdir. Ankelledıııiı Pransa - S SONKÂANUN 1929 CUMARTESİ İSYEÇ'TE Bay Bek'in seyahati sıyasal değildir Stokholm, 4 ÇAA.) — Leh dışarriş. Tet bakanı Bay Bek, ken verilen öğle ve şörefine akşam yemeklerinde hazer bulunmuşsa da beyanatta bulun. maktan kati surette istinkâf etmiştir. Bundan dolayı gazetelerde Leh — İs- veç münasebetlerine zit hiç bir makale intişar etmiş değildir. Baltık devletleri sıyı n almiş olduğu kamete bina: Bay Bek'in Baltık memleketlecrinde şahst olarak tetkiklerde bulunmak istemiş olması ihtimal dahilindedir. Esasen İsveçin değişmez — sıyasası, her türlü gurupların dışında kalmak- tır. ULUSLAR DERNEĞİNDE Habeşistan'ın mürneratı Cenevre, 4 (ALA.) — Royter ajanet bildiriyor? Habeşistan, ulutlar demmeğine ande. laşmanın 11 inci maddesi mucibince" müracaat etmektedir. Ankaramn pazarları Ankara'da hayatın ucuzlamasın da meşhur pazarlarımnın büyük rolü olmuştur Ankaranın balı ve armudu kadar meş, | zarıdır. Cumanın talil olması kadınlı, hur bir hususiyeti daha vardı ki gün geçtikçe ününü kaybediyor: Ankaranın pahalılığı... 'On beş yıl önceye kadar Ozmanlı im- paratorluğunun bakımsız kalmış harab devrime merkez olunca har şey az gel . meoğo başlamıştı. Dükkânları az, evleri az, sokakları azdı ve çok tabii olarak yi. yecek, içecek, giycek, oturacak, azlığı karşısında isteğin çokluğu değerleri kıy, metlendirdi. Öyle ki, bir kaç zaman önce Anlıınlıhııdıhuıdıhhılıhirlıöılı kiralamaktan daha zordu.. o:—ıınk-—....ı—ıu.,.ı.— vıııwık' dıoiıh.ıııdıhi&âın— ne evel Ankaradan ayrılıp bugün tekrar gelenler aradaki büyük fark karşısında hayrete düşmekten kendilerini alamıyor. ucuz yaşanır bir şehir haline gelmesinde Ankara pazarlarının büyük rolü olmuş. tur, Ankaranın haftanın belli günlerin . de belli yerlerinde açılan pazarları.. Ankara merkez olduktanberi İstanbul. dan sonra en çok pazar kurulan şehrimiz olmuştur. Hattâ diyebiliriz ki pazarla. rın Ankaradaki üstün yeri ve başardığı iş İstanbuldan bile çok ilerdedir. İstan bulda Asmaaltı, meyvaboş gibi daima ve her gün bulunan (yarıpazar) lar vardır. Ankarada bunlar olmadığından pazarla, rın yükümü daha büyüktür. Ankarada pazar, salı, çarşamba, per- şembe, cuma günleri pazarlar kurulur. Pazar günü İtfaiye meydanı arkasında; (—I-Aıbı——uıülıı. zarı olan salr pazarı tam bir (alış ve - riş) yeridir. Özenle aradığımız Ankara balı hemen hemen yalnız burada bulu. nur diyebiliriz. Aynı zamanda salı pazarı - Ankara pazarlarının içinde en ucuz olanıdır da. bir mutavassıta vermeden doğrudan doğ- Tuya satıyor. Diğer pazarlara gelen malların bir kısmı kârcılar — tarafından Pazarların ı;ıude en kalabalık olanı cuma sabahları kurulan İsmetpaşa pa» erkekli bir müşteri kahabalığını buraya' taplar. Yenişehir pazarında daha başka bir hususiyet görürsünüz: Beyaz önlül "ü küçük hasır sepetlilenden tutunuz da; kürk mantolu şık, otomobille gelmiş ' müşterilere kadar her çeşit halka bura. da vastlamak mümkündür. Pazalarımızda satılan malın cinsine, göre tam bir tasnif yoktur. Satıcılar; bir akşam evelinden hazırlık yaparalı, tahta sedlerin üzerine sebze ve diğer satılacak şeyleri yerleştirirler. Pazarların en canlı satış zamanı da öğleye kadardır. Her satıcının — sattığı malın en iyt cinsi yetiştiren yerden geldiğini söyle « mesi âdettirı Meselâ pazarlardaki bü tün elmalar Malatya elması, bütün bal. lar Ankara bali, bütün patatesler Ada. pazarı malıdır. Pazarlarda astılanla bakkaldan alı man arasında — biraz kalite farkı olsa da — epey fiat farkı vardır, Bu en faz; la yağ, peynir, yoğurt, bulgar, soğan; patales, fasulya, mercimek, sebza, mey. 'va gibi köylünün balından, tarlasından, evinden — doğrudan doğruya getirdiği maddelerde hissediliyor.. Dükkân kira, *1 vermek, müuhtelif vergileri ödemek gibi masrafları olamuyan pazar satıcıst daha ucuza satmak imkânmı buluyor. Pazarları gezerken dükkânınm kapı- *1 önünde kalabalığa ve alış verişe yarı kızgm, yarı gipta ile bakan köşebaşt bakkalı bize derdini döktü: « — Bizi ne darlık, ııvıııvo.ıı müşterisizlik ezmiyor. Yalnız şu cebine — Üüç Hra koyup da sırtmda küfesi pazar pazar, sokak sokak gezen seyyarlar yok mu? işte bizim belimizi büken onlardır. Biz dükkân kirası veriyoruz, sermayo ye kuvvet; ıü—ı——ıh—dı. haşmadıkları sokak, Mh.ı kalmıyor. Ahali de biz bedava versek' onlardan alıyoör..» Vakıt öğleye yaklaştığı için pazar gittikçe — kalabalıklaşıyordu. O sırada yanımızdan geçen sırtındaki küfeyi ol . ma doldurmuş bir köylü delikanlı, bak. kalım bize yüksek sesle dert yandığını anlayınca onu alaylı hir bakışla süzdü. Sonra sıtma görmemiş gür sesile birte- viye bağırarak uzaklaştı: « — Esnâfa nisbet!.. Gül kokulu Me, Jatya elması on baş kuruş..r