4 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

4 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

CSU ğ 4, SONKÂNUN 1935 CUMA Balkan ökanomi konse; Atina'da Bay Maksimos açtı, Komisyor son konuşmalare ni Ankara'da yapacak ve layihasını Bükreş: te toplanacak Balkan andlaşması yüksek ON EBŞİNCİ YIL. No: 4831 Gündelik UZAK DOĞU DÜĞUMU Uzak doğu diyoruz. Fakat bu uzaklığın bizim o iş ile uğraşma - mıza engel olacak bir yönü yok - tur. Büyük Okyanus ve Çin denizi bucakları bizim için uzak olabilir. Ancak acunun bugünkü duru - munda ve teknik ilerlemenin var- dığı kertede uzaklık çok rol oynı- yan bir gerçeklik değildir. Uzak doğu düğümünün çevre - sinde toplanan sıyasal özenler © kadar büyüktür ki, bunlar bütün Asya ile Avrupa ve Amerika'yı da kaplamakta ve sonunda buralar - da yaşıyan bütün ulusları da oya- lamaktadır. İçinde Amerika'nın Japonya'nın, Çin'in, Rusya'nın, İngiltere'nin ve Fransa'nın büyük rolleri olan bir oyunun gerek özü ve gerek oynadığı alan düşünüle- bilir ki, evrensel özen ile karşıla- şır. İlk önce kendilerini bu oyu - mun uzaktan bakıcıları sanan ulus lar bile bunun böyle olmadığını ve kendilerinin bu düğümün çö « zülmesinde veya — daha kat kat bağlanmasında ilişikleri bulundu- #unu anlamağa başlamışlardır. Londra'da deniz gücleri üzeri: ne yıpJı.lın son konuşmaların biti- mi ve Japonya'nın Vaşington ant- laşmasını bozması uzak doğu dü- ğümünü biraz daha sıkmıştır. Londra 1 yeniden ne vakit başlıyacağı bildirilmeden bitmiştir. Japonya ne Amerika ve ne de İngiltere ile pek arası iyi olarak ayrılmamıştır. Japonya'- nın durumu ve isteği Anglo - Sak- son acufunu kaygıya düşürmüş - tür. Japonya'nın Amerika ve İn- giltere ile deniz güclerinde denk- Hk istemesi genel sıyasa bakımın- dan çok büyük bir olagandır. Acunda denklik denilen şey adam kafasının bir tasarlamasıdır. Ger- çek denklik yer yüzünde yoktur. İngiltere ve Amerika da biliyor ki, Japonya'nın kendileri ile de - niz güclerinde denkliği onun ger- çekten üstünlüğü demektir. Japonya kendine çizmiş oldu- ğu yolda gücüne güvenerek yürü- mektedir. Yolu üzerinde en çok Amerika ve Rusya gibi evrensel iki uluş ile karşılaşıyor. Onların türlü bucaklardaki ilişiklikleri do- layısiyle uzak doğu sorağı bugün acunu uğraştıran başka sıyasa iş- leri ile de karışıyor.. Almanya ne- den Rusya'ya kafa tutuyor? Neden uluslar derneğine yabancı duru- yor? İngiltere niçin Amerika ile beraber Japonya'yı da darıltmak istemiyor? Avrupa işlerine biraz , daha ilişikli davranarak Fransa- yı kollayor? Bütün bu durumlar üzerinde uzak doğu düğümünün rolü çok büyüktür. Büyük düğüm bu yıllar için - de kolay kolay çözülmiyecek.. Çö- zülmedikten başka acunun başka bucaklarında da türlü düğümler meydana Fetirecek.. Toprak dar- lığından sıkılan Almanya'nın is - tekleri 1914 den sonra yeni bir acun doğurdu. Buna benzer bir sıkıntı içinde bulunan Japonya' - zim İstekleri nasıl ve ne vakit bir acun doğuracaktır? İşte geleceğin €n büyük derdi ve düsüncesi'.. ——— Hİ Mesud ALSAN Mareşal Fevzi ve General Asım İstanbula gittiler Büyük Erkândhürbiye Roz. Fevzl um.İ;..A. laş e Reisi Mareşal K ve AA Büyük Erkânı . hiı-u,.._.,__ heyetine sunacaktır. Her yerde 5 kuruş İRAN DIŞARI İŞLER BAKANI ŞEHRİMİZDE Kâzımi Han şerefine İran büyük elçiliğinde ziyafct verildi İran — Dışarı İşler Bakanı Kâ- zımi Han şere- fine evelki ak- şam İran Bü- yük Elçiliğinde verilen ziyafet- te Başbakan İs. met İnönü, Dı. şarı İşler ve İçe- ri İşler Bakan- ları Bay Tevfik Rüştü Aras ve Bay Şükrü Ka- ya, Ökonomi Ba kanı Bay Celal Bayar, Riyaseti Cümhur Genel Kâtibi Bay Hasan Rıza Soyak, Başyaver Bay Celâl, Dışarı İşler Bakanlığı ileri gelenleri bulun - muştur. Kâzımi Han dün Sergievini gez- miş ve öğle yemeğini Ankara Pa- lasta hususi olarak yemiştir. Bay Kzımi dün İstanbula gitti İran Dışarı İşler Bakanı Bay Küzımi Anadolu ekspresine bağlanan hususi bir vagonla bugün İstanbula hareket etmiş. tir. Kâzımi Han istasyonda Başbakan İsmet İnönü ile Dışarzişler Bakanı Tev. fik Rüştü Aras, İçerüşler Bakanı Şük, rü Kaya, İran Büyük Elçisi Sadık Han, Riyaseti cümhur Genel Kâtibi Hasan Rıza, seryaver Celal Baylarla Dışarıiş. ler Bakanlığı erkânı - tarafından uğur. Tanmış ve bir polis müfrezesi selam res, İran Hariciye Veziri Kâzımı Han mini ifa etmiştir. Balkan ökonomi konseyi toplandı Atina, 3 (A.A.) — Balkan and-: Taşması ökonomi konseyi bu sabah | çalısşma celseşini yapmıştır. " Elen Dışarı İşler. Bakanı Bay Maksimos, Balkan andlaşması is- tişari ökonomi konseyinin ilk cel- sesini açarken, ulusların hayatın- da ökonomi meselelerinin ehem- miyetini kaydetmiş ve demiştir ki: “— Atina paktının imzası ile memleketimiz için açılan yeni devreye girerken, paktın tahakku- kuna çalışanlar, dört devletimizin bütün ökonomi kuvvetlerine, gay- retlerimize iltihak ederek tecrü- beleri ve dehaları ile kuvvetli teş- riki mesailerini istemekten başka bir şey yapamazlardı. Biz, mev- cud olmadıkça bütün gayretlerin peşinen muhakkak bir akamete mahküm olacağı itimad ve tesa- nüd havasını hazırlamağı bildik. Şimdi, uzun müddettir istedikleri (Sonu 2 incı sayılada) « e ein . Sar plebisiti ve bir düşünce Sarbruk, 3 ÇALA) — Havas ajansı bildiriyor; Möz gazetesi, Sar plebisiti. nia sonuçları KÖŞÜŞT Hitirda yazmış ol. duğu bir yazıda Sar'ın Almanyaya dön. mesi İchinde hafif bir ekseriyet elde e, dildiği takdirde statükonun sürüp git. mesi imkânından bahsetmektedir, Bu gazete, — yapılacak plebisitin alelade bir ekseriyetin kuvvetli bir ekal. liyete iradesini kabul ettirmesi şeklin, do tecelli eden normal seçim mahiytin. de sayılamıyacağını bildirmektedir. Aynı gazete, önce yukarı Silezyada yapılmış olan plebisiti hatırlatmaktadır. Bu plebisit sırasında uluslar derneği — plebisitin yüzde 40 a karşılık yüzde 60 nisbetinde Almanya lehinde çıkması Üzerine — arazinin taksimine karar ver. miştir. Gazete, sonuç olarak, uluzlar derne, &i arazinin taksimi mesuliyetini üzeri . ne alamıyacağından dolayı adalete en ziyade uygun olan hal suretinin statü . konun muvakkaten korunması olacağını yazmaktadır. Yeni yugoslav kabinesinin soysal ve ökonomik amaçları Belgrad, 3 (A.A.) — İskupçı- nanın bugünkü toplantısında Bay Yevtiç hükümetin beyannamesini okuyacaktır. Bu beyannamede neler buluna- bileceğini gösteren aşağıdaki yazı- vı Anadolu Ajansının Balkan ser- visinden alıyoruz: Zagrap'te çıkan OBZOR gaze- tesi yeni Yugoslav hükümetinin iç sıyasasına tahsis ettiği bir maka- lede diyor ki: Kİ *“Bu sıyasa hakkında tam bir fikir edinebilmek için B. Yevtiç hükümetinin beyannamesini _lıdı- lemek gerekir. Ancak şimdiden tebarüz ettirilebilir ki, sükün ve anlaşmadan gayri, ökonomik mec- buriyetler ve bilhassa çiftçilerin vaziyeti en önde gelmektedir. Şimdiye kıdar bu ııhıdıhf;lı- nan, köylü borclarının moratoryo- ma bağlanması, kooper,!!":" kredi ve destek verilmesi gibi ted- eri- tini azaltmak gayesiyle alınmış “idarci maslahat,, tedbirleri idi. Bu hususta yapılan liberal ve en- dividüalist yasalar ise arazi prole- ter sınıfı ve netice itibariyle şehir- lere doğru hicreti doğurmuştur. Arazi mahsulleri fiatlarının düş- mesi üzerinc ise, çiftçi sınıflarının iflasının ve mahvının önüne geç- mek için moratoryom tedbirine müracaat olundu. Bu tedbirin ne- ticesinde de kredi yok oldu ve buhran ökonomik ve mali hayatın öteki alanlarına da sirayet ederek ulusun öteki sınıflarını, tüccarları ve saireyi mütcessir etti.,, Gazete bundan sonra başka devletlerin bu vaziyetin ne gibi çarelerle önüne geçtiklerini say- dıktan sonra daha cezri hareket edilmesi gerektiğini söyliyor ve sözüne devam ediyor: “Çiftçilerin vaziyeti sarih bir surette tesbit ve esas o- larak ökonomik bir vahidi kıyasi olan kooperatifler alınmalıdır. Ko- Fransa-İtalya Bay Laval bugür Romada bulunacak Paris, 3 (A.A.) — Havas Ajan- sı bildiriyor: Bay Laval bu akşam Roma'ya gidecektir. Kabine arka- daşlarından bu yolculuğa sebeb olan görüşmeleri neticelendirmek için tam bir salâhiyet almıştır. Eski Avusturya - Macar impa- ratorluğunun yerini alan devletle- rin de teminatına karşı Avusturya. nın itirazları kalkmıştır. Fransız « italyan anlaşmasının ruhuna ge- Tince, hiç bir şey sızdırılmıyor. Öy- le görülüyor ki Musolini - Laval konuşmalarından önce açıkça hiç bir şey öğrenilemiyecektir. Ancak bilinen şudur ki, fransız - italyan anlaşması iki memleketi alâka- dar eden müstemlekeler meselele- rine taallük ettiği gibi, Avustur. ya'nın istiklalini ve Orta Avrupa- yt da alâkadar etmektedir. Bay Laval, Roma'da salr günü- ne kadar kalacak ve Bay Musoli- ni ile iki defa konuşacaktır. Cu- *ÂAvusturya meselesinde Fransız - İtalyan anlaşması Paris, 3 (ALA) — Havas ajansı bil. diriyor: Avusturya istiklalinin teminat altına alınması hakkında Fransa ile İtal, yanın yaptığı anlaşına bir protokol şek. lini alacaktır. Ve fransız — italyan ça. lışma beraberliği yavaş yavaş genişleti lerek Avrupa kıtasındaki öteki devlet. ler de bu çevreye alınacaktır. Bu pro. tokol iki ay içinde meriyete girecektir, Müstemlekelere gelince, Tunus'da o, turan italyanların vaziyetile Somali'de. ki fransız imtiyazları hakkında daha ba. zı tasrihatta bulunulması icab ediyor, İngiltere memnun Londra, 3 (AMAJ) — Bay Lavalin Roma yolculuğu burada derin bir gö, nenç uyandırmıştır. Röyter ajansının öğrendiğine göre Avusturya meselesi hakkında Fransa ve İtalya anlaşmışlar ve müstemlekeler mesclesi hakkında da ya anlaşmışlar, yabut anlaşmaları pek yakındır. İki yıldır. Tagilterenin en kuvvetli isteği Fransa ile İtalya arasında sıkı bir anlaşma olması idi ki, bugün işler bu yola girmiş bulunuyor. Macaristan, İalyan — Fran sız yakınlığını selamlıyor. Budapeşte, 3 (A.A.) — Macar Ajansı bildiriyor: Bay Laval'ın Roma'ya seyahati haberi macar sıyasa mahfellerinde büyük bir alâka uyandırmıştır. Bu mahfeller Fransız - italyan yakınlaşmasını hararetle selâmlıyorlar. Çünkü bu, Macaristan'ın herkesin barış a- maclarına tamamiyle uygundur, Görüşmelere Londra'da devam edileceği umulayor Londra, 3 (A.A) — Dışartişler ba. ——— operatiflere dayanan bir kurun çiftçileri kurtaracak tek yoldur. B. Yevtiç hükümetinin bu tarzda hareket edeceği ihtimali çok kuv- vetlidir. Çünkü Bay Yevtiç'in ka- binesinde kooperatifler mümessil. leri mevcuttur ve Başbakan ilkön- ce çiftçi kooperatiflerini ziyu? etmiştir. ğ *ö kanlığından bildirilmiştir: 22 ilkkânun 1934 tarihinde, Pariste Bay Flanden ve Laval ile Avrupa duru. mu bakkındaki görüşmeleri — dolayısile AT Bay Musolini Bay Con Saymen, bu görüşmelere ya kında Londrada da devam olunacağı u. müudunu göstermiştir. Fransanın cenubunda bulunduğu « — rada Fransa ilo İtalya arasında geçmek te olan ve Bay Laval'in bugün Roma. ya gitmesile sonuclanan — görüşmeleri pek yakından takib eylemiştir. Fransız bakanların hemen bu soya . ! “ardından Londrayı ziyaret etmeleri Bay Laval umulmuşsa da, vaktin darlığı dolayısi, le uluslar derneği konseyinin 11 son. kânun tarihli toplantısından — sonra, en kısa bir zaman içerisinde yapılması ka. varlaştırılmıştır. Ziyaret programı Roma, 3 (A.A.) — Yarın ak- şam buraya gelecek olan fransız Dışarı İşler Bakanı Bay Laval sı- yasal konuşmalarına cumartesi gü- nü başlıyacak ve önce Venedik sarayında B. Musolini'yi sonra Şi- ği sarayında Bay Suviç'i ziyaret & decektir. O gün akşam Bay Musolini Ve- nedik sarayında bir ziyafet vere- cektir. Pazar günü sabahleyin ya- pılacak görüşmelerden sonra Ro- ma Valisi, fransız misafirleri ka- bul edecektir. Gece fransız sefiri Kont Chambrön bir ziyafet vere- cek bu ziyafeti bir kabul resmi ta- kib edecektir. Pazartesi günü Vatikn'a resmi ziyaret yapılacaktır. Akşamı ope- rada bir gala müsameresi verile- cektir. Bay Laval salı günü Roma'dan Paris'e dönecektir. Fransız gazetelerinin yazdıkları Paris, 3 (AA) — Fransız matbuatı A'B'ıyl.ıvıl'lıl_mü!-_lw""_ vi