4 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

4 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

4 SONKÂNUN 1935 CUMA Yarı - sıyasal Musolini - Laval konuşmaları Marsilya faciası olmasa idi, Barthou —- Mussolini şimdiye kadar bir araya gelmiş ve Framsa ile İtalya arasındaki Pürüsleci ne dereceye kadar kaldırabile. ceklerini anlamış olacaklardı. — Facia, Fransa ile İtalya arasındaki konuşma. ları, görülüyor ki, — önleyememiş olsa olsa biraz geciktirmiştir. Çünkü Fran. sa dişişler bakanı Laval, şimdi Roma. da bulunmaktadır. ve konuşmalar baş. lamıştır. Gelen - telgraflarda, koloni ışlerine, konuşmaların Avusturya'nın — azadlı. Gına, Ortaavrupaya dokunacağı söylen. aektedir. Bunlar arasında Avusturya azad lığı, en çok göze çarpandır.. Telgraflar da bu hususta epeyce açıktır. Anlaşı. lıyor ki, İtalya ile Fransa arasındaki anlaşmada temel rolünü Avusturyanın azadlığını korumak işi görecektir. İkâ devlet bu hususta — sözleşecek ve öteki işlere dokunn anlaşmalar, hep bu mih, ver etrafında dönecektir. Ortaavrupa işleri üzerinde uyuşmak, büyük sıyasal plânın ikinci yüzündedir. Besbelli ki, İtalyaya burada düşen yü. küm epeyce ağır olacaktır. Çünkü Kü. çükanlaşma dolayısile, Avusturya der. ken Habsburg'lardan, Wacaristan der. ken de diri ve hamleci revizyonizmdea vazgeçmek gerekecektir. Buna karşılık, İtalyo — Avusturya — Macaristan a. rasında daha önce yapılan ökonomik an. laşmaların Fransa ve Küçükanlaşma ta. rafından tanmması — ve Paris finans merkezi tarafından kredi ile beslenmesi düşünülebilir. Ayrıca da, Ortaavrupa #konomisi bakkında ötedenberi karşı karşıya kalan ve bir türlü uzlaştırıla . Mmiyan italyan plânı ile fransız plânı « nen biribirine uygun düşürülmesi düşü. mülebilir. Anlaşmalar, yalnız bu çevrenin için. de kalsa bile iki ük devletin karşı. leklı kârları şunlar olacaktır: L — Sıyasal bakımdan. a) Fransa için (dolayısile Küçükan, Habsburg tehlikesinin kalkması; Macar revizyonculuğumun yumuşa . tılması; b) İtalya için: Avusturya azadlığının Fransa — ve dostları ile İtalya tarafından garanti al. tına alınması; H. — Finans ve ökonomi bakımın , dan: a) Fransa için: Ortaavrupa ve Küçükanlaşına mem. leketlerine yatırdığı paraları, bu mem. Tekotler ökonomilerini biribirine karşı daha iyi ayarlamak — kabil olacağından, emniyet altına almak; b) İtalya içi İtiya — Avustırı ökonamik anlaşır :0 kredi bulmak h: n de bu anlaşmayı bir Ortaavrupa an! ışınası biçiminde geniş, letilmiş görmek. Şimdi brzulara bir koleniler üzarin . de ve bir ge şarkı cenubi Avrupa'sı ü. zerinde € ccak anlaşma formüllerini ka. tacak 6 arsak, Fransa ile İtalya arasın. daki ©* Allibaşlı işleri yalnrız Almanyaya kacy. daha başka bakımlardan alınacak Juf şmlar müstesna, bir araya getirmiş o. ! a Şu var ki, bu kadar sade görünen bu anlaşma şeması, yalnız kâgıd üzerinde böyledir. İşin gerçeklik yüzü hem çok daha ârızalı hem de çok daha çetindir. Laval Roma'ya doğru yola çıkmaz . dan önce yapılan sıyasal yoklamaların amacı, bu şema'ya ne dereceye kadâr dokunulacağnı anlamak için olduğu gi. bi yapılacak konuşmaların genel pren. IÇ DUYUÜMLAR Muğla'da fırka kongresi Muğla, 3 (LA) — C.H.F. vilayet kongresi encümen seçimi yaptıktan son. ra encümenler görüşmeleri devam etmiş, tr. Bugün de ara vermeksizin çalıştık. tan sonra akşam geç vakit kongreye son verilmiştir. Kongre encümenin görüş . melerine son verdikten sonra kaza ve vi, layet bütçelerini onamış, — ondan tonra yeni idaro heyetini seçmiştir. Kongre. nin sonunda köngre başkanı Cemal bir söylevle kongreye iştirak edip de gide. cekleri selamlamış ve alkışlar arasında kongreye son vermiştir. Maraş'ta fırka kongreleri Maraş, 3 (A.A) — Salk Fırkasının Maraş, 3 (AA)— C. H. Fırkasının nahiye ve kaza kongreleri bitmiştir. Ya. Maraş'ın elektriklenmesi Maraş, 3 (A.A) — Maraşı elektrik. le aydınlatmak için belediye ile Sümer. bank arasındaki konuşma bitmiş gibi, dir. Yakında belediye şehir tesisatına başlıyacaktır. Bulgar hükümetinin taziyesi Sofya sefaretimizden alınan habere göre bulgar dışarıişler bakanı teşrifat umum müdürünü elçiliğimize göndere . rek Çapakçur'da vukubulan zelzele do. layısile gerek bulgar hükümeti gerek kendi namına taziyetlerini bildirmiştir. Almanya'da yumurta resmi Türkofis'den: Türkofis Berlin şubesinden bugün alman telyazısında Almanyanın yumur. ta muvazene resmini sonkânun ayı için yüz kiloda 28 rayşmark olarak tesbit et. tiği bildirilmektedir. Tasarruf Kurumları eşya piyangosu " 15 ikinci kânunda çekilecek o- lan Çocuk Esirgeme ve Millt İktı- sad ve Tasarruf Kurumları Eşya piyangosunun çekilme günü diğer cemiyetlerin piyangolarının keşi- desi bu zamana yakın olmaları hasebiyle 25 şubat 935 gününe bı- rakılmıştır. ——— sipleri üzerinde olsun, önceden uyuş. mak içindi. Laval'in bugün hattâ Roma'da bulun, makta olduğuna bakılırsa, işin bu ka. darı yapılabilmiştir. Fakat bundan ö. tesi için neler elde edilebilecektir? Or, taavrupa ve Küçükanlaşma devletlerinin kimisi Fransanın kimisi de İtalyanın yanında gözükse bile, konuşmalardan Bünü gününe haberdar — edileceklerine göre sonuç Üzerinde nasıl ve ne kadar müessir olacaklardır?, Bunları kestirmek, pek kabaca bir tahmin olur. Eğer İtalya ile Fransa. min anlaşma istekleri güçlü ve özel ise, her ikisi de dostlarına az çok söz geçi. recek vaziyette olduklarından, başlıyan konuşmalar pek uzun sürse bile, iyi kö, tü bir sönuç verecektir. Şurası yalnız. açıktır ki, Laval — Mussolini konuşmaları, Fransa le İtal. ya'nın Avrupadali ve Akdenizdeki men. faatlerinin karşılıklı olarak gözden geçi, rilmesidir. Konuşmaların sonucu ise, karşılıklı menfaatler üzerinde mutabık kalmak domektir; sıyasal moenfaatlerin | ökoneomik menfaatlerin. BURHAN BELGF Hava vaziyeti Ziraat Bakanlığı Meteorolojisi Enstitüsünden alınan malümata göre orta Anadolu'nun doğu kıs- mı ile Akdeniz kıyıları, doğu A- nadolusu ve Karadeniz kıyıları tamamiyle yağışlı geçmiştir. Yağış Orta Anadolu ile doğu Anadolusunda kar ve Akdeniz kı- yılariyle Karadeniz kıyılarında yağmur şeklindedir. En çok yağış Siverek'te 47, Dört- yol'da 19, Giresun'da 18, Diyar- bekir'de 16 milimetre olarak öl- çülmüştür. Öteki yerlerde yağış 2 ile 15 milimetre arasındadır. Orta Anadolu'nun Eskişehir, Kütahya, Uşak, Isparta çevreleri haric, öteki yerleri ve doğu Ana- dolusu tamamiyle karla örtülüdür. En düşük gece sühunetleri sıfı- rın altında Bolu'da 9, Ankara ve Edirne'de 8, Kars'da 6 derecedir. En yüksek gündüz sühuneti de Antalya'da sıfırın üstünde 15 de- recedir. Samısun'un ihracatı Samsun, 3 (A.A.) — İlkkânun içinde Samsun'dan yabancı ülke- lere 585 ton buğday, 200 ton ar- pa, 10 ton nohud, 42 sandık — ce- viz içi, 1233 sandık yumurta, 170 çuval mercimek, 320 sandık ka- buklu ceviz ve 400 çuval kepek gönderilmiştir. Kayseri'de halk dersleri Kayseri, 3 (A.A.) — Halkevi salonunda yılbaşından itibaren türkçe tarih, coğrafya, yurd ve sağlık bilgileri, hesab malümatı verilmek üzere derslere başlan- mıştır. Maraş'ta yağmurlar Maraş, 3 (ALA) —Yamurlar devam ediyor, bu yılın daha bereketli olacağını gören çiftçiler sevinmektedirler. Kayseâde Atlıspor Ocağı Kayseri (Hususi) — Burada, Ankara'daki atlı spor kulübüne benzer “Atlı spor ocağı,, adında bir spor kulübü kuruldu. Bu yeni kulübü kuran Kayseri Halkevidir. Kolordu kumandanı General Ali Hikmet Ayerdem yeni kuruma, kabil olan her türlü yardımları yapmaktan geri durmamaktadır. Ocak üyeleri haftada iki gün ma- nej ve bir gün de kır gezintisi ya- parak atlı spora alışmaktadırlar, Ocak, üyeleri için at satın almak üzere Karacabey harasına baş vurmuşsa da istenilen vasıflarda satılık at olmadığı bildirilmiş ol- duğundan bu sefer de Ziraat Ba- kanlığına baş vurarak yerli ve de- Berli binek atı tedariki için ne yap- ması gerek olduğunu sormuştur. Ocak, gelecek cevabın kendisi- >e en doğru yolu göstereceğini amaktadır. İzmir'de Hilâliahmerin yardımları İzmir, 3 (A.A.) — Hilâliahmer kurumu İzmir şubesi önümüzdeki bayram dolayısiyle fakir kadınlar- la fakir çocuklara elbiselik kumaş- lar dağıtmaktadır. Hilâliahmer şu- besi 1934 yılında yurddaşlara yap- tığı yardım hakkında bir istatistik anıklamıştır. Buna göre geçen yıl memleketlerine gönderilen yoksul. lara yiyecek bulunması için 600, fakirlere 2600 lira harcanmıştır. Bayramlarda 552 fakire ve çocuk- lara elbiselik kumaş dağıtılmış ve bunun için de 581 lira harcanmış- tır. Fakir 180 okulluya ayakkabı elbise, kitab yiyecek parası olarak 380 lira dağıtılmış ve yedi sakata 695 liralık takma ayak, kol ve kor- sa yaptırılmıştır. Çocuk Esirgeme Kurumunun yardımları Çocuk Esirgeme Kurumu Genel mer. kezi 16. 12. 934 tarihinden 1, 1, 935 ta. rihine kadar 3340 çocuğa yardım yap. mıştır. Bunlardan 381 hasta çocuk ve kadın genel merkez polikliniklerinde muayene ve tedavi edilmiştir. Ayrıca diş mua. yene evinde 399 çocuğun dişleri mua . yene ve tedavi edilmiştir. 2087 çocuk ve anne genel merkezin banyolarından istifnde — etmiştir. Süt damlası kısmında da her gün 145 çocu, ğa yekün olarak 1319 kilo bedava süt tevzi edilmiştir. Fakir talebeler için açılan aşhane . den her gün 190 çocuğa sıcak öğle ye. meği verilmiştir. Yardım için müraca, at eden fakir çoruklardan 159 una 483 parça yı bulan oşya elbise, #ayakkabı, palto, çamaşır ve kasket verilmiştir. Ay. rıca dokuz fakir yavruya para yardımı yapılmıştır. Bir şaki öldürüldü Kırklareli, 3 (AA) — Şakavet ve soygunculuk yapan Veli oğlu — Hasan jandarmalarımız tarafından öldürülmüş. tür. Bu zorba, 926 da Şakavet yaptığın. dan dolayı sınır dışına atılmıştr KİTAPLAR: Ankara Hukuk Fakültesi Talebe Kurumu derslerini bastrrarak hem kendilerine hem de ilim ve hukuk- la uğraşanlara yararlı bir iş yapı- yorlar. Pr. B. Yusuf Kemal'in birinci ve ikinci sınıfların ökonomi dersleri- ni havi iki cilt kitabı ile Pr. B. Veli Saltık'ın “Borclar,, kitabı bu sene basılanlar arasındadır. Bu kitab- ları cemiyet satmaktadır Bugünkü maçlar 1 — Çankaya - M. Gücü ikinci takımları. Saat 9,30 da, hakem Necdet. 2 — Demir Spor - Güvenc Spor birinci takımları. Saat 11,15 de, hakem Obitz. 3 — Çankaya - Muhafız Gücü birinci takımları. Saat 13,15 te, hakem Ömer. SAYIFA 3 .Ülkü'nün 23 üncü sayısı Halkevleri mecmuası Ülkü, amacın kittikçe kavrayan ve gelişen bir mec- mua oluyor. Bu sayı da ülkü yolunda yürüyenlere yeni hızlar, inanlar ve bil. giler getirecek yazılarla doludur. Başyazı, Başbakanımızındır; türk kahramanı, türk devlet adamı, türk ka- dmına verilon hakkın değerini ve sebe- bini anlatıyor. Mecmua içinde Cümhü- riyet Halk Fırkası Genel Kâtibi Bay R. Peket'in Menemende sağnak halün- deki yağmura rağmen sel gibi ovayı dol- duran kalabalığın karşısında bir orunc ve inan sağnağı gibi ruhtan kopan söz. Bay Falih Rıfkı Atay'ın Kubilay adlı bir yazısında gene o eşsiz inkılabçı görcüş ve tahlillerden birisi Bay Mehmed Saffet | daki en eski türk me ratorluğunu lerini tekrar okumak fırsatı var; daha okuyoruz. gin'in Anadolu: iyeti Bti impa- anlatan tacih yazısı, bir ders gibi faydalanarak bir şiir gibi sevk alınarak okunacak bir yazıdır. Behçet Kemal Çağlar'ın “Ne zaman ah ne za- man,, yazıst bu tarihi bilgiyi bir sanat sezişi ile kavrayor, tamamlıyor; bir Bti destanı ve biz Eti mitolojisi yapmayı düşünen ve arayan iki yazıda bir iaan uygunlağu var. Bay Hasan Fehmi Twr- gal, geçen sayıdaki yazısına yeni bir ilave ve iyzah olan “Sumer ölçüsü,, ma- kalesinde bir tarih köşesini salâhiyetle aydınlatıyor. Bay Hasan Âli Yücef'in Göte için yazdığı çok güzel eyi bir etüdünü yapan Bay Kadri'nin kitabın, yazısı, © güzel kitabı okumiyanlara he. men okumaya — davet için samimi bir takdir ve tahlil eseridir. Behçet Kemal Çağlar'ın "Gönüllü sanar,, adlı bir ma- kalesi, sanatı bütün sosyal varlıklar ia- krlab saflarına gönüllü davet eden bir haykırış ve bir iddia taşıyor. Bay Hik mi, Ziya'nın felsefe ve ulusal tetekkür başlıklı yazısı, beşeri telsele karşıtım- da bir türk tefekkürünün varlığını ve doğuşunu anlatan olgun bir bilgi ma- kalesidir. Mimar Bay Semih'in “Yeni şehirler doğarken, Makalesi, yeni do. ğan ve gelişen şehirlerde baştan sona kadar riayeti bir sanat, selim zevk ve sıhhat borcu olan hususiyetleri sırala- yan, şehirlerdeki güzellik ve orijinallik şartlarını sayan değerli bir yazıdır. Bay Said Aydoslu'nun “Ökonomik devrida- im,, adlı makalesinin üçüncüslü, muğlak ve girift iktısat bahislerini her okuya nıa anlıyacağı bir sadelik içerisinde fi- kir ve prensipten bir yey feda etmeden koyabilen örnek bir yazı tesiri yapıyar. Bay Aziz Çorlu'nun musikinin ta- rih ve edebiyat makalesi, garb musikisi. ni her zamankinden daha fazla bilmek ve kavtamak — ihtiyacını duyduğumuz bu sıralarda tam zamanımda ve yerinde bir tetkik olarak göze çarpıyor. Güzel sanatlar bakımından — ehemmiyetli ve ihtısaslı bir konferans da Bayan Ertha Rihter'in heykel dolayısiyle söylenmiş güzel bir söylev olarak oku- mak merakını uyandırıyor. Bay Zeki Mesud Alsan'ın her ay Ülkü için yaptı- ğ “Ayın politikası,, başlıklı - sıyasal hulâsa, herhangi bir sebeble günlük bâ. diseleri takip edememiş olanlara bütüm bir aym doğru ve öz bir hesabırır veri- yor. Bay Behnan Şapolyo'nun kitabın- dan alınmış bir parça. Atatürk'ün An. kara'ya ayak bastığı günün üzerladen çok geçmeden o tarihi tekrar bir daha sergisi ——— ———