12 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

12 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 4886 Gündelik ULUSAL GÜVEN Her bucakta uluş durumu - bir sıkınti ve ezinti çağı geçirmekte- dir, Böyle bir çağda ulus ile onun !ıurdug'u törü arasındaki geçim işi de çok inceleşir. Acunu kasıp kavuran genel sıkıntının bir ker- teye kadar bu geçimin bozulmuş olmasından ileri gel ği doğrudur. Rejimlere ne ad konulursa konul- sun, ulusun güveni ve sevgisi bun- lara öz ve güc vermedikçe değer- leri tasarlama çevresini aşamaz. Türk ulusu benliğini ve buyu- rukluğunu kazandığı gündenbe- ri kendi törüsünün düşüncelerini, işlerini kendi düşünceleri ve işle- ri saymağa başlamıştır. İrkının en büyük sanlarından biri olan uluş- culuk ve düzen kuruculuk gücü içerdeki ve dışardaki engeller or- tadan kalktıktan sonra daha yük- selmiş ve onun bugün sıyasal, ö- konomik ve soysal alanlarda be- ceremiyeceği bir şey kalmamıştır. Gerekli olduğu vakit yurd ui:un— da bütün varlığını Ortaya atmasını bilen bir yurddaş duraklamaksı- zın parasını da türk elinin yüksel- mesine, ilerlemesine yarıyacak iş- lerde esirgemez. Hele bu işler pa- ralarını onlara yatıranlara ayrıca bğr lıızıııc da getirecek olursa sev- gi ve güvenimiz gerek öncede ge- rek de sonradan karşılığını — gör- müş sayılır. Türk cumurluğunun, her türkün içinde yer tutan büyük ülküleri gerçekleştirmekten başka bir dileği olmadığı inanı bütün u- lusu sardıktan sonra başarım gü- cümüze son olmaz >eŞimdiye kadar hep yabancı el- ler ve diller türkün kendine olan güvenini ve böylelikle ırkının bü- yük enerjisini kırmağa azaltmağa çalışmışlardır. Türklerin ökono- mik alanda cılızlığını söyliye söy: Tiye onların sırtından para kazan- mağa alışan yabancılar da bugün ne kadar aldandıklarını, ve oyun- larının artık suya düşmüş — oldu- ğunu anlamış bulunuyorlar. Geç- miş çağlarda adamlığın kazanmış olduğu ilk ökonomik kurumlar ve bıışıuınllr bile türkün kafası ve bıle.ği ile gerçekleşmiştir. Biz şimdi ökonomik alanda da yeni bir doğum ve yükseliş çağı yaşıyoruz. Yıl ve ay geçmiyor ki, yeni bir demiryolu yeni bir fabri- ka ve başka bir bayındırlık başa- rımı ile karşılaşıp sevinmiyelim., Bötün bunlar türk parası, türk gücü ile yapılmaktadır. İşte para- mız ve güvenimiz için yeni bir ka- zanc, yeni bir hız fırsatı daha ö- nümüze çıkmıştır: Sıvas - Erzu- rum demiryolu ödüncü.. Ulusal tutum parayı başıboş çürütmekte değil, kazanclı ulus işlerine yatı- rarak işletmektedir. Para her şey den önce, ulusal bir değerdir. Yurddaşların ayrı ayrı zenginlik- Dünkü atlı spor hareketleri stanbul C,H.F. vila- yet kongresi açıldı İstanbul, 11 (Telefon) — C. H. Fırkası İstanbul vilayet kongresi idare heyeti başkanı Bay Dr. Ce- mal Tunca'nın başkanlığında top- landı. Kongre'de iki yılın çalışma raporu okunduktan sonra vilayet idare heyeti kongre murahhasla. rı ve encümen seçimleri yapıldı. Seçimlerde: köngre ikinci başkan- lığına İstanbul saylavı B. Sadettin Rıza ve kâtibliklere B. Meki Hik- met, B. Tevfik, vilayet idare he- yeti asli üyeliklerine kadınlardan Bayan Memduh Şevket ile Müşer- ref Muhiddin, erkeklerden avukat Bay Faruki, B. Ahmed Kara, B. Necib, B. Ali Rıza, B. Nurettin A- K, B. Bedi Celal, yedek üyeliklere B. Hakkıya Emin, Nemli zade Mit- hat, B. Muharrem Naili, B. Feri- dun, B. Samih Reşad Yılmaz, B. Murad, B. Kemal Vehbi seçilmiş- lerdi ik kongre murahhaslıkları- na asli olarak Cevdet Kerim, Ali Rıza, Faruki, Hakkiye Emin ye- dek olarak Mekki Hikmet, Ah- med K Feridun, Esad ayrıldı- lar. Bugünkü toplantıda hesab en- cümeninin raporu okundu ve ka- bul edildi. Layiha, bütçe, ve ihtiyacları tet. kik encümenleri raporlarını salı günü okuyacaklardır. Kongre mü- zakerelerini Fırka Genel Kâtibi Bay R. Peker takib etmiştir. Kon- gre başkanı Dr. Cemal Tunca kön- grenin saygı ve sevgilerini bir tel yazısiyle Atatürk'e bildirmiştir. İzmirde C—._H_ F. koneresi 33 yılında 34 bin olan üye sa- yası 12 bini bulmuştur. İzmir, İOTAA) —C. H. Fın kası vilayet kongresi Halkevirn- de toplandı. Kongreye İzmir mer- keziyle vilayete bağlı 14 kazanın murahhasları gelmiştir. — Vali ile vilayetin ileri gelen memurları da kongrede bulunuyordu. Kongre üyeleri arasında bayanlar da var- dı. Toplantıyı açan Yozgad saylavı Doğan sözüne şöyle — Arkadaşlar, C. H. Fırkasının vilayet kongre- sini açıyorum. Konuşmağa başla- madan önce ulusun en değerli a- damı ve dünya tarihinin gelmiş (Sonu 2 inci seyırfada) ———————————— leri bu değerin korunmasına bağ- hdır. Buna inanan ye kendi ulu- suna güveni olan yurddaşlar dur- madan kazanırlar, yükselirler. Zeki Mesud ALSAN — Yarrar # ünoü sayıfada » Adımız, andımızdır. 12, SONKÂNUN 1935 CUMMARTESİ İki milyon liralık Sıvas - Erzurum — demir- yolları tahvilleri — satıra — çıkarılmıştır, Yüzde yedi gibi yüksek bir faiz geliren bu tahviller en kârlı ve en emin bir gelirdir. Fırsala kaçırmayınız. Sar, kimin olacak? Plebisit yarın bite cek; iki taraf da çalış ıyor Sar'daki naz! taraftarları biribirlerini selamlarlarkev Yarın Sar plebisitinin son gü- nüdür, Plebisitin sonucu 13 son- kânun günü belli olacaktır. Ay- Perdedeki haçın üzerinde şu cümle ya zılıdır; “Bizim önderimiz Hitler değil İsa'dır., lardanberi gazeteleri işgal eden bu iş, dış sıyasada bir muvaffa- kıyet göstermek istiyen Hitlerci Almanya için çok ehemmiyetli- dir. Naziler, şimdiye kadar bu top- rakların Almanya'ya dönmesini temin için büyük propagandalar yapmışlardır. Buna karşı, nazilerin iş başına gelmesi yüzünden Sar'a sığınan yabudiler ve komünistlerle Sar katolikleri, hitlerci rejimi isteme- dikleri için statükonun kalması Sarsıntının arkası kesilmedi Balıkesirden 250 çadıı gönderildi Balıkesir, 10 (A.A.) — Kapıdağı ile civarındaki adalarda sarsıntı devam et. mektedir. Balıkesir Valisi ikinci - defa olarak vilayet s&ıhhat müdürü ve Hilâli. ahmer müfettişi ile beraber adalara geçmek üzere Erdeğe gitti. Yeni zayiat yoktur, Hilâliahmerce zelzele mıntaka. sına 250 çadır yollanmıştır. Yollanan ça dırların sayısı dört yüze varmıştır. Yi- yecek, içecek ve pamuklu giyacek yol- lanmaktadır. Felâketzede yurtdaşlara yardım elini uzatarak acılarını dindir . meğe uğraşan Hilâliahmere yapılan yar dımlar devam etmektedir. Bunun - için yapılan komite çalışmalarını bütün ma. hallelere ve kentin bütün kazalarına teş mll etmiştir. Balıkesir ve Erdek çevresinde yeni duyumlar Balıkesir, 14 (AA.) — Balıkesir, Erdek ve çevresindeki Kapıdağı ve (Sonu 3 ilneti sayrfada) yolunda mukabil bir propaganda yapmaktadırlar. İki taraf da aynı hararetle çalıştıklarına göre ple- bisitin ne sonuca varacağını kati olarak kestirmek zordur. Herhalde yarın, tamamlanacak olan plebisit, Avrupa'nın barış sı- yasası üzerinde büyük tesirler ya- pacaktır. (Sonu 2 inci sayıladu) Almanya uluslar derneği konseyine girmiyor Berlin, 11 (ALA.) — Almanya, ulus- lar derneği konseyine iştirakten ğ etmektedir. Sıyasal — kaynaktar nan malümata göre, Almanya ingiliz büyük elçisinin yaptığı teşebbüslere menfi ce. vab vermiştir. Elçi Almanya'nın kon - seyde temsil edilmemesinin pek ziyade şayanı esef olacağını ve bundan mahzur lar doğabileceğini bildirmiştir. Anketlerimiz T TEÇMNEELEE — KUT Her yerde 5 kuruş ver ee çei Uluslar Derneği Konsey dün birinci toplantısını yaplı Cenevre, 11 (A.A.) — Uluslararası Derneğinin $4 üncü konseyini açan bu sabahki gizli toplantıda Umuümi Kütib Bay Avenol Habeş hükümetinin, yeni bir iş'arda bulununcıya kadar — italyan- habeş ihtilafının konseyin gündeliğine konulmasını istemediğini bildirmiştir. İyi malümat alan mehafilde; Adisa- baba'nın bu hareketi İtalya şistan arasında yapılmakta olan müzü- le Habe- kerelerden ötürü olduğu söyleniyor Bundan sonra Türkiye Dışarı İşler Bakanı Bay Tevfik Rüştü Aram'ın baş- kanlığında umumi toplantı yapılmıştır. Bay Tevfik Rüştü Aras Adatci'yi ta- zimle yadetmiş ve Sir Con Saymen ile Massigli bu tazime iştirak etmişlerdir. Konsey elde bulunan işleri görmüş ve sovyet murahhasr Rozenberg'in ge- nel kâtib muavin! ğine tayinini tasdik etmiştir. Konsey pazartesi sabahrı top- lanacaktır. Fransız parlamen- tosunda nının önüne geç- yeni tedbirler alımıyor Paris, 11 (ALA.) — Meclis başkanı Buison, kendisine üç devredenberi baş- kanlık vazifesini veren güvenden doe- arkadaşlarına teşekkür ettikten sonra, gerek komisyon ve gerek genel toplantılarda çalışma yöndemi hakkın- da hakikt bir düzeltme — programı teh- liğ etmiştir. Konuşmaların - tahdidini ve sÖz sırasının tanzimini, sık sık hü- kümet buhranlarına mani — olmak için hükümete güvensizlik takrirlerinin hu- susi bir nizama tâbi tutulmasını ve icra kuvveti ile teşrii kuvvet arasındaki mü. nasebatın açık bir surette — tanzimini derpiş etmektedir. layı B. Laval Cenevre'ye gitti . Paris, 11 (A.A.) — Bay Laval bugün Cenevreye hareket etmiştir. Bir dükkâncı Ankar ada sebze ve Meyva- nın daha çok ucuza satılabileceğini, fiat- ların çok pahalı olduğunu sö) “Bu büyük iş on beş toptancının keyline bağlıdır. Seksen bin yurddaşın yediği sebze ve meyva alınacak tedbirlerle daha çok ucuza satılabilir.., Ankarada meyva ve sebze işi üre- rinde araştırmalar yaparken dünkü sa- yımızda bir toptancı yurddaşın düşün- celeri üzetinde durmuştuk. — Piyasanın ikinci mütevassıtı ve halkın doğrudan | doğruya karşısında bulunan bir tip ol: | anası itibarile bugl'u de meyva ve seb- zeyi dükkânlarında ve perakende sa- tanlarla konuştuklarımızı yazıyoruz. Bu tipin en fazla ve toplu bir halde bulun- dukları yer yeni Hâf'dir. Bu bakımdan (Sonü 5 inci sayıfada) Soğukta yalnır Suluhan değil hal de böyle tenha ve hareketsirdi