12 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

12 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

'FIATI 5 KURUŞTUR * İstanbul Biri . Kongresi Halk Fırkası İstanbul Vilâyeti kongresi dün toplandı ve Fırkanın iki yıl içinde yaptığı işleri gözden #eçirdi. Fırka yaşasınm 46ncı maddesine göre, vilâyet kongreleri iki yılda bir toplanmaktadır. Dünkü toplantı da yasanın bu maddesini yerine getirmek için yapılmıştır. Halk Fırkası İstanbul Vilâyeti idare heyetinin bu iki yıl içinde yaptıkları, dün kongrede okunan uzun bir raporda anlatıl. | muştır. Saygıdeğer okuyucularımız bu raporu kısaltılmış bir biçimde bugün gazetemizin başka bir ye rinde okuyacaklardır. Rapor, Fır. kanın ve Fırkaya dayanan Cu. murluk hükümetinin iç ve dış si- yasa, bayındırlık, sağlık ve soysal yardım ve kültür işlerindeki başa» £ rışlarını uzun ve derin anlatmak- tadır. Bundan sonra da İstanbul Vilâyetindeki çalışmalara doku- narak, sağlık ve bakım evleri, yan. & gın söndürme, ışık, su, tramvay, spor, yol gibi İstanbul kendinin bayındırlık yolunda ve ökonomi yaşayışında yapılan işlerini say- maktadır, Bu rapora gözgezdiren okuyu- £ cular şunu sorabilirler : — Ey bunları Firka mı yaptı? Gerçek Fırkanın doğrudan doğ- E ruya yaptığı işler ile, Fırkanm hü- kümet aracılığı ile başardığı işler, raporda birbirine karıştırılıyor. | Ancak bu karıştırma bile bizde hü- kümet ile Fırkanm yakmlığını gös- teriyor. Hükümet ile Fırka başka ülkelerde olduğu gibi, birbirinin b gine karışmış değil Ancak bir birinden de ayrı değillerdir. Bir çok Avrupa ulüslürinm büz gün karşılaştıkları en zor iş, Fır. ka ile Hükümet arasındaki geçime düzen vermektir. Uluşların (dev. let) baş yasalarında (kanunu esasi) siyasal fırkalara yer veril. memiştir. Fırkalar bir takım siya- sal hakların tanmmasile kendili- ğinden doğan kurumlardır. An- cak bir kez böyle doğduktan ve bükümeti ele aldıktan sonra ulu- şal (resmi) bir kurum olmiyan fırka ile hükümet mekanizması arasındaki geçim bir zorluk ola- rak belirir. Bir takım uluslar bu İ zorlukları yenemezler. Ya fnrka- lar hükümeti baskıları altında bu- © hundururlar ve iş görülemez. Ya- but hükümet fırkaları yumruğu ile ezer. Bunu yaparken de tanınmış hakları tepeler. Fırka ile hükü- met arasında uygunlu £ (ahenkli) bir geçim, bugünün en özenli iş- lerinden biridir. Bu iyi geçimin Türkiye'de ba- sarıldığını koltuklarımız kabara rak söyliyebiliriz. Bir takım ülke- lerde olduğu gibi, bizde fırka dev. letleşmiş, devlet fırkalaşmış de- ğildir. İkisi de ayrıdır. Ancak i- kisi de bir birinin yakın yardım- cısıdır. Uluşun otoritesi tirmek, fırkanın ilk dü ülcümetin başlıca düşüncelerinden biri de fırkanın pekleşmesidir, Hü- kümet için fırka, kendisini ulusa (millet) ulaştıran bir bağdır. Geçen on yılın Türkiye için çok verimli olmasını, fırka ile hükü- met arasındaki bu u: lu geçi- me borçluyuz. Bu Melen e ii dün okunan raporda şu sözlerle anlatılmıştır ; “ Vilâyet idare yıllık çalışmasında, az çok bir iş görebilmiş ise, bunu... fırka ile hükümetin ve belediyenin birbiri. me yaslanan tek bir gövde olduğu- nu kavramış olmasma.... borçlu. iİ İstanbul ve belediye | işleri için doğru olan bu söz, ülkenin her yanında ve uluşun her işinde de doğrudur. Ve bu doğruluğu söy. lerken, Atatürk Türkiyesinin erk (kuvvet) kaynaklarından birinin üstüne de parmak basılmış oluyor. A. Şükrü ESMER heyetiniz, iki | kılırsa rey esnasında oldukça şid- Sahip ve Başmubharriri ; uncu sene No. 3206 CUMARTESİ IZIKINCIKANUN 1935 Fırka vilâyet kongresi toplandı Toplantıda iki yılda ya- | pılan işler görüşüldü üşü Siirt Meb'usu MAHMUT. Milliyetin yeni adıdır “Teli (Zelzeleden yüzlerce evyıkıl- dı ölenler yaralananlar çok Mü: İdare ve Miatban : 24310 24318. Yazı işleri müdürü » 24519 Yeni idare hey'eti seçimi yapıldı | Yurtta kar Erdek civarında gene se- Fırka iki yıl içinde şehrimizin sağlık işleri ve bayındırlığı için çok müsbet işler Cumhuriyet Halk Fırkası Istanbul vi- lâyeti iki yıllık kongresi, dün sabah sa at 10.30 da, fırka vilâyet © merkezinde toplandı. Dünkü kongrede, şehrimizde bulunan meb'uslar, Vali ve belediye reisi Bay Muhittin, fırka kaza, nahiye, ocak reisleri ve mümessilleri, gazeteciler ves air zevat hazır bulunuyorlardı. Bu seferki vilâyet kongresinin bir iva- susiyeti de, fırkaya giren kadın âzadan bir kısmının iştirak © etmesi olmuştur. Fırka kadın âzası günden güne artmak” tadır. Toplantıya başlanırken, yoklama ya» pıldı. Ekseriyet olduğu anlaşılarak, ruz- Deme mucibince müzakerata geçildi. Fır- ka vilâyet idare heyeti başkanı Antalya Saylavı Bay Cemal toplantıyı açtı. Ve şu Dünkü fırka vilâyet kongresinde Bu- söylevi okudu ; lumanlar — Fırka idare heyeti reisi en Arkadaşlar, Bay Cemal Tunca söylevini söyler Ankaraya Vilâyet fırka esme iki yd en 55 ey om Ms 8 dal ye e bayinin müze çıkmış oluyor. Vilâyet idare he. Gidenler ve iki, ırka bakımından baz. |, yetiniz iki em m Soren Törün ele Eke Gi ENİ tün hara 'söster. | General Kâzım Özalp rini tutan sizlere vermek üzere önü (Devamı 6 ner sabitede) B.Celâl Bayar gittiler Maliye bakanı da dün İzmirden | Sarre'ın akıbeti Sarlılar yarınrey- lerini verecekler: 7- Sarre Almanyaya mı geçecek? 2- Yoksa Fransızlarmı alacaklar? uko devam mı edecek? Bu koca lokmayı Sarre'ın akıbeti yarm tayin e- dilecek, Versailles muahedesinin muallakta bıraktığı bu mesele de bu suretle halledilmiş olacak. Sarre mıntakası: 1 — Almanyaya mı geçecek, 2 — Fransaya mı geçecek 3 — Yoksa bugünkü vaziyeti devam ımı edecek? İşte yarın bütün Savre lılar bu hususta kararlarını verecekler, rey- lerini kullanacaklardır. Reyiâm işi sükünet içinde ba- şarılabilecek mi? Yoksa yeni hâ. diseler gürültüler çıkacak mı? Şimdiki halde mevcut alâmete ba: kim yutacak ? Almanya Uluslar derneği- ne girmiyecek BERLİN, 11 (A.A.) — Almanya, Uluslar derneği konseyine iştirakten imtina etmektedir. Siyasal kaynaktan alınan malâmata göre, Almanya İn- giliz büyük elçisinin, yaptığı teşebbüs- dere menfi cevap vermiştir. Elçi Al manyanın konseyde temsil edilmeme- sinin pek ziyade şayanı esef olacağı- nı ve bundan mahzurlar doğabilece- ğini b'ldirmiştir. ) ceğini göstermektedir: SARREBRUK 11 (Hususi muhabi- rimizden) — Reyiâm esnasında fev- (Devamı Zinci sahilede) detli gürültüler olacağı anlaşılmak. tadır. Dün bu hususta aldığımız telgraflar işin maalesef sulh ve sü. künet dahilinde cereyan edemiye. yakın kar yağdı da bir metreye Bazı köyler arasında irtibat kesildi . | SAMSUN, 11. A.A, — Bu tarafta şim- diye kadar görülmiyen soğuk ve kar fır- #mları devam etmektedir. Bazı yerlere TEE düşen karm kalınlığı 70-80 santimetreye varmış ve bazı köyler arasındaki müna- kalât kesilmiştir. Memlekette hava vaziyeti ANKARA, ILA.A.— Bugün ziraat bakanlığı meteoroloji enstitüsünden ah Ban malümata göre son 24 saat içinde, yurdun Trakya ve Ege alanlarında ya- Başlı, diğer yerlerde açık geçmiştir. Ha- (Devamı 2 inci sahifede) geldi ve derhal gitti Şehrimizde bulunmakta olan Büyük Kurultay Başkanı General Kâzun Ozalp ve Ökonomi o Bakanı Bay Cehil Bayar dün akşamki trenle Ankaraya gitmişler, istasyonda vilâyet erkânı va birçok 26 yat tarafından © uğurlanmışlardır. Bir müfreze polis resmi selimi ifa etmiştir. izmirde bulunan Maliye Bakanı Bay Fuat da dün akşam saat 18 de İzmir va- puru ile ve ailesile birlikte Istanbula gel miş ve Galata rıhtımında Rıhtım ve Li- manlar idaresi müdürü Bay AK Rıza ve daha birçok kimseler tarafından karşı lann ştur, Bayi Fuat, doğruca o Haydarpaşaya geçmiş ve Ankaraya gitmiştir. Bay Fu- at istasyonda aynı zeval tarafından uğur Manmmıştar. Üç dış bakanı Yevtiç, Benes, Titülesko uzun uzadıya görüştüler BELGRAD,II. A.A. —Başbakan Yev- tiç'le hariciye bakanları Benes ve Titü- esko bu sabah Liublimma'ya gelmişler ve Bay Yevtiç'in salonlu vagomunda gö- rüşmeğie başlamışlardır. Üç bakan öğle yemeğinden sonra gö- rüşmelerine devam tdeceklerdir. “Halamı şimalinde tahşidat mı? ROMA, ILA.A. — İtalya şimalinde bazı kataların tahşit edildiğine dair ©c- nebi mirmleketlerde dolaşan şayizlar hak kımda Romaya hiç bir haber gelmemiş- tir. Bu şayinların asılsız olduğu bildirik mektedir. Piyango çekildi Büyük ikramiyeler Henüz çıkmadı 18 inci tertip Tayyare piyangosu- nun üçüncü keşidesine dün Asri sine mada başlanılmıştır. Dün 500 numa- ra çekilmiştir. Büyük ikramiyelerden Bip biri liralık mükâfat bugün çekilecektir. 20 bin liralık mükâfat 40 numara a- rasında beşer yüz lira olarak taksim edilecektir. Dün çek'len numaralrın sıralarımış listesi (6) iner sahife mizdedir. Bu liste mucibince bulda, Trakya ve Anadoludaki bütün bayiler ikramiye, mükâfat ve âmerti- leri vereceklerdi; isti lir, Samsun tarafın- kiz zelzele daha oldu Felâketzedelere yardım için zelzele mıntakasına ankaradan heyet geldi Şehrimizde yeniden zelzele olacağına dair çıkan şayialar tamamen yalandır Marmara adalarında son zelzele faciasma ait yeni ve mühim haber. Ter, tafsilât gelmektedir. Muhabirlerimizin bu hu- sustaki © telgraflarmı, karilerimiz, aşağıda 0- kuyacaklardır. Son bir hafta içinde yurdun muhtelif İsöşe- lerinde bir çok sarsın. tılar oldu. Geçen cuma Istanbulu epeyce kur kutan zelzeleden s0n- ra, halk arasmda bir ta- kım korkunç | şayialar dolaşmağa başladı. 18, dünkü cuma günü de büyük zelzeleler o- lacağı söylenmişti. Fa- kat, dün, çok şükür sar- sıntı duymadık. Yeniden haber veren kimseler, hiç bir istinat etmediklerinden, bu battâ bir kaç saat ve dakika evvel bile, olacağını kaydeden, hiç bir fenni rasat- hane aleti yoktur. Binaenaleyh hadiseyi vukuundan evvel haber vermek gayret- keşliğinde bulunmak isteyenler, sadece a m Marmara Adalarındaki son zelzeleler bakımda aldığımız telgraflar şunlardır: BANDIRMA, (Hususi muhabirimiz- den) — Marmara Adalarında saramtılar devam etmektedir. — Dün sekiz zelzele daha olmuştur. Zelzelelerin faslalarla devam etmesi halkı telişe düşürmekte dir. Bir çok kimseler | zelzelenin daha şiddetli bir şekilde devam edeceğini söy- (Devamı Gmc sahifede) Zelzele mintahasını gösterir harita büyük ve korkunç zelzeleler olacağını Zayiat nedir? Yüzlerce ev yıkıldı bir çok kimse- ler öldü ve yaralandı BALIKESİR, 11. A.A, — "Balıkesir, Erdek ve çevresindeki Kapıdağı ve Mar. mara nahiyesi adalarında halâ sürmekte olan sarsıntıdır. Bu güne kadar olan yı- kam ve zararı bu Kaş benii he yetçe tespit edilmiştir. o A| resmi madlen göre Erdek merkezinde sar. sıntıdan 756 ev çatlamış ve iki baraka yıkılmaştır. (Devamı Gnc sahifede) Yunanistanda dahili vaziyet Muhaliflere anlaşmak için gene temaslara başlandı Bu sefer anlaşmak ihtimali çok fazladır ATINA, 11 (Milliyet) — Hükü- met partisi ile muhâliflerin uyuşması için tekrar müzakerelere başlanmış» tır. Başbakan Çaldaris amele ve zür- ra fırkası reisi Papanastasyu ile da- hili siyaset hakkında uzun uzun gö- rüşmüştür. Muhalif partilerin reisleri bugün bir toplantı yaparak dahili va- ziyeti görüşeceklerdir. Hükümet taraftarı gazeteler uyuş- mak teşebüsünün hükümet tarafından değil muhaliflerden gelmesi lâzım ol- duğunu yazıyorlar, (Devamı 2 inci sahifede) Fenerbahçe dün Beşiktaşı 2 ye karşı 4 le yendi F i İ Birincilik FenerleGalatasaraya geçti Fenerliler ikinci haftaym dan sonra sahaya çıkarlarken Dün Fenerbahçe stadında, | Istanbul şampiyonlağuman sx kuvetli namaede- rinden Fenerbahçe ile Beşiktaş karşılaş” tı. mı alarak sahaya şu şekilde çıktı: Şevket — Hüsnü, Nuri — Faruk, Hasan, Feyzi — Hayati, Hakkı Nazım, Fenerbahçe ise takımının, lik maçla rın ilk devresi sonunda Beşiktaşı 1 w (Devamı 2 inci sahifede) re