18 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

18 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

y Ka e Ç i SAYIFA 2 DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR SOVYETLER BİRLİĞİNDE İç Rusya sovyetleri kongresinde B. Kalenin bir söylev verdi Moskova, 17 (AA.) — İç Rusya Sov yetleri kongresinin açılmasında söyle . miş olduğu bir söylevde Bay Kalenin, Bay Kirov'un katli hadisesi üzerinde du- rarak onun bütün hayatmı Sovyet Rus. ya uluslarına vakfetmiş çok temiz bir adam olduğunu söylemiştir. Bunun üzerine hazır bulunanların bepsi Kirov'un hatırasma hürmet ol. mak üzcere ayağa kalkımışlardır. Bundan sonra Bay Kalenin, ton kongre ile şimdiki köngre arasında geç- miş olan devre içinde iç Sovyet halkımın büyük bir azim ile çalışmış olduğunu ve bu çalışma neticelerinin son derece memnuniyete değer olduğunu beyan et, Bay Kalenin, ulusal ökonominin her sahasında son yıl içinde yapılmış olan leştirme işinin bitirilmiş oldağumu ve bu işin ekmek vesikaları sisteminin orta . dan kaldırılması suretile tam bir muvaf- fakiyetle neticeelnmiş bulunduğunu söy liyerek Bay Kalenin sözüne devamla de miştir kiz *Yapılmış olan bu büyük işte öna - yak olan, bu işi ilham ve tertib eden Bay Stalin'dir.,, Bunun üzerine kongre uzun alkışlar, la ve ayağa kalkmak suretiyle Stalin'i selâmlamıştır. İrak - İran anlaşmazlığı için Bay Litvinof'un dedikleri Moskova, 17 (AA.) — İrak . İran görüşmekte olan uluslar winof şu bildiride bulunmuştur: *— Tetkikinize sunulmuş olan mocs- lenin esasını tahlil etmeden önce şunu söylemek isterim ki, iki tarafca uluslar derneği konseyine verilmiş olan vesika- ya'nın da eski osmanlı imparatorluğu #le İran'ın aralarındaki smarm tahdidi . me aid olarak yapmış oldukları anlaşma- Gerçekten 1847 tarihli Erzurum an - Taşmasında ve 1913 tarihli İstanbul pro, tokolunda Türkiye, İran ve İngiltere - min imzaları yanında © zamanki çarlık Rusya hükümeti mümessillerinin de im. meti tarafından alınmış olan - tedbirler her ne olursa olsun Sovyet hükümetinin bu hareketleri yaptıran - menfaatler ve sıyasa ile hiç bir alâkası olmadığını bil- dirmeye beni mecbur etmektedir. Şu hal de hükümetimin Irak ile İran arasınd: ki ihtilâfın şu veya bu şekilde halledilmesi İle biç bir alâkası yoktur. Uluslar derneği konseyinin öteki Gyelerinin de benimle aynı fikirde ol . duklarını ummakta olduğum halde de - | vim ki: Hükümetim bu anlaşınazlığın İlü ta. LEHİSTAN'DA Lehistan'ın yeni anayasa projesı Varşova, 17 (A.A) — Ayan meclisi anayasa encümeni tarafından kabul edil- miş olan anayasa projesini görüşmek ü. zere genel bir toplantı yapmıştır. Bu toplantıda bakan Bay Kozlovski ile hükümet adamları ve bir çok şahsi- yetler bulunmuştur. Celse, encümen mazbata yazarının bir söylevi ile açıl. mıştır. Lehistan ordu bütçesi Varşova, 17 (A.A) — Diyet bütçe komisyonunda mazbata yazarı Bay Duç Lehistanın 1935—36 askeri bız;eım.u değişmemiş olduğunu söylemiştir. Le. histanmn silahlarr bırakmak için harca- makta olan emekler karşısındakf gidi. şinde de hiç bir değişiklik yoktur. Varşova, 17 (A.A) — Ayan meclisi- nin anayasa ıslahatı projesinin görüş- şülmesine ayrılmış olan celsesinde maz. bata yazarınm vermiş olduğu izahattan sonra hararetli bir müzakere olmuş ve buna bütün partilerin grupları iştirak etmiştir.Muhalefet fırkaları umumiyetle diyet tarafından ve bazı değişikliklerle de ayan encümeni tarafından kabul e. dilmiş olan projeye karşı muhalif bir vaziyet almışlardır. Görüşmeler geç vakite kadar sür- Yeni Leh anayasası Varşova, 17 (A.A) — Ayan meclisi dün 24 reye karşı 74 teyle anayasayı Üçüncü okunuşunda ve âyan komisyo- nunun yaptığı tadiller dairesinde kabul etmiştir. FRANSA'DA Bay Hitler sözünden dönmüş mü? Paris, 17 ÇA.A.) — Amerikan gnze- tecisi Bay Aljeune bugün Pari Midi gazetesine Bay Hitlerle yaptığı bir mü. lakatı neşrettikten sonra diyor ki: * Salr günü Bay Hitler radyoda söylediği nutukta demiştir ki, Sar Al. manyaya döndükten sonra - Almanya Fransa'dan topraklara aid hiç bir şey is- temiyecektir. Halbuki bu seferki bik dirisinde şöyle diyor: Pransa büyük u- duslar arasında bize hukuk beraberliği tanıttığı andan itibaren Frangadan top- raklara aid her türlü isteklerden vazge- çeceğim.,, Şark andlaşması etrafında görüşmeler Paris, 17 (A.A.) — Fransanın şark andlaşması için eylâlde alman muhtıra- sına verdiği cevab neşredilmiyecektir. Fakat dün B. Bek ile B, Laval'in yaptıkları görüşmelerden sonra andlış. ma müzakerelerinin yeni bir safhaya girdiği noktası üzerine dikkati çeki.- mektedir. ROMANYA'DA ——— Romanya ulusal koruma hazırlıkları Bükreş, 16 (A.A.) — Romanyada u1u- rafı da memnun edecek bir biçimde ve| *2l emniyetin sağlamlaştırılması — için Adilce halledilmesile alâkadardır. Tâ ki, #ebetleri ve iyi komşuluğu idame ve mu- — hafaza etsinler.. - Moskova, 17 (A.A) — Tas ajantı bildiriyor: Harbinde çıkan bir gazete - Gövyet konsolosu Dizijiniski'nin Man. güko devlet adamlarından birile konuş- tuğu sırada çin şark demiryollarının Satışında bir anlaşma elde edilebileceğin | — -— den şüphe ettiğini çünkü Sovyet Rusya mın bu demiryolunu satmak istemediği- ©i söylemiş olduğunu yazmıştır. Sovyet konsolosu hemen bir tebliğ — meşrederek kendisine atfeidlen bu söz. “lerin doğru olmadığını bildirmiştir. — *Çünkü bu üydürma haberin mahiyeti (Sovyet Rusya demiryolunu satmak it- temiyor, bu yüzden Tokyo hükümeti görüşmelerite nihayet vererek bu hat. çok çalışılmaktadır. Bay Tataresko, matbuata bir bildiri- sinde, salahiyetli makamların orduyu savaş malzemesile techiz ve savaş sa- mayiinin tensiki için geniş bir program arasında görüş ihtilafı olmadığını bil- dirmiştir. tz zorla ele geçirmek gerektir) demek- ten başka bir şey değildir. Yarı resmi Mançuko — ajansı olan (Kokutsu) bu haberi teyid ettiğinden sovyet konsolosu Mançuko dışarıişler bakanlığı nezdinde protestoda bulun- muş İse de aldığı cevab (Kokutsu a- jansı japonların idaresi altında ve ja. pon makâmlarma bağlı olduğundan hiç bir şey yapamayız) olmuştur. ULUS Sar ne zaman Almanyaya dönecek? (Başı 1 inci sıy-ılıdı) Sarlı yahudiler Lehistana göçüyorlar Varşova, 17 (AA.) — Gazetelere göre dün akşam, yıllardanberi Sar'da yerleşmiş olan d0 yahudi Varşova'ya gelmiştir. Bunlar, nazilarin tenkil hare. ketlerinden korktuklarından — dolayı, Sar'dan ayrılmışlardır. Daha bir çok ya- hudilerin' göçecelleri söylenmektedir. Sar şimdiden almanlaştı Paris, 17 ÇA.A.) — Havas Ajansı bildiriyor: Başlıca fransız gazeteleri- nin Sar'a gönderdikleri hususi muha- birleri, Sarbruk şehrinin baştanbaşa bir alman şehrine benzemiş olduğunu ya- zıyor ve nazi aleyhtarlarının kaçış baş- langıcını anlatıyor. Lö Jurnal gazetesi, Sarbruk'ta hü- küm süren sükünetten memnuniyetle bahsetmekle beraber, sıyasal intikamla. rın, alman memurları memleketi filen tesellüm ettikten sonra başlıyacağını yazıyor. Andre Viollis, Pöti Parizlen gaze- tesinde, kaçışm ancak başladığını ve hılhıı Üşüştüğü fransız konsoloshanc- Kadım, ihtiyar ve çocuklar kapıda denk ve bavullar üzerinde oturmuş bek- Miyorlar. En çok korktukları şey kum gibi kaynıyan hafiyelerin kendilerini tarımalarıdır.,, Eko dö Pari gazetesi de, bütün na- xi aleyhtarlarının hakiki bir paniğe ya. kalanmış olduğunu bildirmektedir, Almanya Sar'ı almak için sabırsızlanıyor Berlin, 17 (A.A.) — Havas muhabi- rinden: Hitler rejiminin iktidara — geldiği gündenberi ilk dış sryasa muvaffakıyeti olan Sar'da alman görüşünün zaferini alman sıyasal şahsiyetleri geniş bir şe- kilde istismara karar vermiş görünmek- *te ve Sar'ın Almanya'ya geçmesi için gösterilen mühlete karşı şiddetli bir sabırsızlık göstermektedirler. Uluslar Derneği kanseyinin kararı- nı geri bırakması öğleden sonra çıkan alman gazetelerinde büyük bir heyecan uyandırmıştır. Gazetelerden bir kısmı Dışarı işler bakanlığından çok propaganda bakan- lığından gelmiş olması gereken tali. mat ile hareket ederek bu askıyı Al- manya'ya karşı bir adaletsizlik olarak göstermeğe yöneliyorlar. Aynı zamanda, Sar hükümeti koe- misyonuna karşı şiddetli hücumlara de- vam edilmektedir. Fakat, akşama doğru konsey, kara- rının bugün için verileceği — düyumu Berlin'e geldi. Bu duyum, öğleden son- ra çıkan gazetelerdeki yapma beyecanı yatıştırır gibi oldu. Öte yandan birçok gazeteler, ökono. mik meseleler üzerinde ısrar etmekte- dirler. Bu gazeteler, hükümet mahfellerine ald olduğu sanılarn düşünceleri aksettir- mektedirler. Bu düşünce, bu sahada çı- kabilecek müşküllerin ancak Fransa ile halledilebileceği merkerindedir. Sarlı önderler Rayiştag'a saylav seçilecekler Berlin, 17 (A.A.) — Alman cepbhe- sinin bazı önderlerinin, içeri işler ba- kanı ve Rayiştag'da nazi grupu önderi Bay Frik tarafından pek yakında say. lav çıkarılacağı ve bunların Bay Hit- ler'in iktidar mevkiine geçmesinin yıl- dönümü olan 30 sonkânun tarihi celse- ye iştirak edecekleri bildirilmektedir. Öte yandan bu önderler, Bay Göüring tarafından devlet şurâsına tayin edile- “eklerdir. Sarlı muhalifler göçüyorlar “ Förbah « Ftransa, 17 (A.A.) -— Sar. dan buraya 100 kadâr göçmen gelmiştir. Gene yüz kadar göcmenin Sargemin'e 18 SONKAKYA 1733 CULTA —e aa geldikleri, bugün de iki bin kadarınım | DEĞİŞİK DUYUMUR daha geleceği bildiriliyor. Forbah sınır koruyucularının Roy« ter muhabirine söylediklerine — göre, dün akşam, Fransa topraklarına, saatte vasati 35 otomobil geçmiştir. Bunların içinde Sar'dan kaçmakta olan ailelerle, kendilerinin yükte hafif, pahada ağır malları bulunmakta idi. Fransa ile Almanya arasında görüşmeler başlamış Berlin, 17 (A.A.) — Doyçe Alge- mayne Çaytung gazetesine göre, Sar- in Almanya'ya dönmesi üÜzerine hasıl olan ökonomik meseleleri ve iki raem- Jeket ökonomisi hakkında PFransa ile Almanya arasında görüşmeler bayla. miştir. Fransız - Sar sınırında bir hâdise Sarbruk, 17 (A.A.) — Havas muha- birinden: Sınırda bir hâdise olmuştur. Hükümet komisyonunun fransız — kay- nağından duyduğuna — göre dün gece kendilerini tehlikede sanan Sar'da Ön- dingen mıntakası çiftlik sahiblerinden bazıları, Fransa toprağında Simbahmlh- me'ye sığınmışlar, sonra da tekrardan Sar'a dönmek isterken üniformalı beş kişinin tüfek ateşi ile karşılanmışlar- dır. Bereket, hiç birine bir şey olma. mıştır, Fransız jandarması — tahkikat yapmış ve atılan kurşunların Fransa toprağında kovanlarını bulmuştur. Fransa - Sar gümrük sınırı Paris, 17 (A.A.) — Resmi gazetede Fransa ile Sar arasında gümrük sınırı- mr tayin eden bir kararname neşredil- Miştir, Fransız - Sar gümrük birliği bozuldu Forbah, 17 (A.A.) — Fransız - Sar gümrük birliği filen bozulmuş, fransız gümrüğü Loren bududuna çekilmiştir. İki taraf daha şimdiden bazı ithalatı teddetmiştir. Sar'da müdürlük yapan bir fransıza çekilmesi bildirildi. Sarbruk, 17 (A.A.) — Sar'da 14 yık dir müdürlük yapan fransız Helmber- gere, Alman cephesinden — gönderilen bir kâğıdda derhal istifa etmesi bildi. rilmektedir. Alman cephesi gazeteleri, onu bir polisi keyfi olarak işten çıkarmak, bir çoğunun cezalarını affetmekle itham etmektedirler. Sar hükümet komisyonu, neşretmiş olduğu bir teblifde bu ithamları tekzib etmektedir. Fransa meclisinde Sar işi Paria, 17 (A.A.) — Mebuslar mecli- si Dışarı İşler eacümeni, Sar'ın Alman- ya'ya dönmesi meselesi hakkında, say- lav Friburg'un sözlerini dinlemiştir. B. Firiburg, plebisitin ne suretle yapıl- dığını ve plebisitten öaceki yedi gün içerisinde Sar gentloyunun psikolojik vaziyetini anlatmıştır. Kendisi, alman. lar tarafından cezalardırılmaları muh. temel Sarlılara karşı gerek Uluslar Der- neğine gerek Fransa'ya düşen vazifeler üzerine encümenin dikkatini çekmiştir. Encümen plebisitin — ortaya attığı muhtelif meseleleri tetkik edecektir, Cenevre, 17 ÇA.LA.) — Uluslar Ku- rumu koaseyi, B. Laval, B. Eden ve B. Litvinof'un söylevlerini — dinledikten sonra Sar hakkında yapılmış olan an- Taşmayı tasdik etmiştir. Bu anlaşmaya göre, bütün Sar, Versay muahedesinde yazılr şartlar dahilinde, yani gayri at- keri kalmak ürzere 1 mart tarihinde Al- verilecektir. Uluslar kurumunun komitesi, fran. sız ve alman hükümetleri ve Sar hü- kümet komisyonu ile müzakere ederek rejim değişmesi için lâzımgelen tedbir- leri takarrür ettirecektir. Eğer 15 ni- .Ban tarihine kadar bu tedbirler hakkın- da kir karar verilmiyecek olursa, komi- te uluslar kurulmü konseyine teklifle. rini bildirecek ve lâzımgelen kararları uluslar kurumu alacaktır. SÖÜ ı* T di aü Bay Musolini müstemlekeler bakanı Roma, 17 (A.A) — Müstemlekeler bakanı general dö Bono, şarkı Afrikdi müstemlekeleri yüce komiserliğine tan yin edilmiş olduğundan, müstemleke . ler bakanlığını B. Musolini kendi üze, rine almıştır. Amerika'nın Lahey divanına girmesi Vaşington, 17 (AA) — Bay Ruz. velt, barışın menfaatine hizmet etmiş ob mak üsere âyan meclisine bir beyanna. me göndererek Amerikanın uluslarara &ı adalet divanına girmesini istemiştir. Meksika'daki isyan Meksiko, lü (ALA) — Hükümet k» taları, Pueblş bükümeti içinde âsileri ağır zayiata uğratmışlardır. Kolaylıkla Jdağıtılan Gsiler 26 telef ve çili yaralı vermişlerdir. p İspanyol kabinesinde değişiklik olacak Madrid, 17 (A.A.) — Radikal süm- re ile beraber, hükümet partisini teşkil eden fırkaların önderleri kabinede yes niden değişiklik yapmak — hususunda mutabık kalmışlardır. Bu değişiklik eyice tasarlandıktan sonra bunu yap. mağa memur edilen Bay Leru, tekrar hükümet fırkalarının başkanları olan Bay Robles, Malkiyades, Alvarez, Mar. timez ve de Valesko'yu bir araya tops hyarak, teşebbüslerinin neticelerinden haberdar edecektir. Cenevre'de Suikasd meselesinin görüşülmesi geri bırakılacak Cenevre, 17 (A.A.) — Havas muha. birinden: Marsilya Sulkasdındaki sıya. sal mesuliyetler hakkındaki görüşme- lerâ könseyin gelecek celsesine bıraka« cağı sanılmaktadır. Çünkü Macarlütan. m raporu fevkalâde uzundur. Tugiltere'nin barışa yardımı Londra, 17 (A.A.) — Başbakan Mak donald, dün Nevkastel'de okuduğu bir söylevde şöyle demiştir : “Mezuliyetlerin mizden biri de barışı sağlamlaştırmak « tır. Tek bir Ülke savaş açabilir, ama, tek bir ülke barışı sağlamlaştıramaz. Bu, uluslararası bir iştir, Başbakan dış sıyasa işlerine şöylece bir dokunduktan sonra, sözüne şu yol « da devam etmiştir: * Dışarı işleri ile uğraşırken en esas, Ir kural o yolda hareket etmektir ki, ya. bancı uluslar İngiltere bakımından dal« ma barıştan yana olacağına kanığ ol sunlar. Daha geçenlerde, Sar'daki vazi- yet büyük bir vahimlik gösterdiği sıra , Tarda da bu böyle olda. Bir kere daha, Büyük Britanya'nın araya girmesi Av . Tupa uluslarının fikir hururunu doğur- mak için yeni bir çığır açmıştır. Hapishaneden kaçan mitral- yozlu malıpuslar Sen Kenten “Kaliforniya,, 17 (A.A.) — Sen Kenten bapiehanesindet! mah- puslardan bir kısını isyan etmişler, hak pishane müdürü, idare heyetinden dört kişiyi kaldırarak otomobillerle kaçmış- lardır. Hapishanc gardiyanları, polisler ve tayyareler takibe çıkmışlardır. Fapishane müdürü son hızla git. mekte olan otomobilden, haydutlardan kurtulmak için atlamış fakat kafa ta- 5ı kırılmıştır. Vaziyeti tehlikededir. Biraz sonra, polislerle ellerinde mit ralyöz olan haydutlar arasında bir çar- pışma olmuştur. Kaçan mahpuslardan biri öldürül- müş, birçoğu yaralanmış, geri kalanlar da yakalanmıştır. Fransız borsasında vaziyet — * Paria, 17 (A.A.) — Esham ve tah « vilat borsası bugün daha sakindir. PL yasanın fazla yükselmesi dolayısiyle ya. pılan tabakkuklar mühtelif kısımlara hiasedilir derecede tesir etmiştir, 81 esham gayrı muntazamdır. Riç jle Royal ağırlaşmıştır. Ekmar eshamı sağlamdır. 1 İ