18 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

18 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

SAYIFA 6 Anketlerimiz ULUS Tavukçü'uk ve sakatçılık et işinde mühim bir yer a'ır (Başı 1 inci sayıfada) çiftin resmi camekânda dükkânın içe- risini karanlık yapacak kadar büyük bir yer kaplamıştır. Burası Ankaarnın yalnız tavük vo kanadlı hayvanlarla yumurta satan bi- ricik dükkânıdır. Resimler kadar bü- yük olan bir (numara 27) levhasile de burası dükkân sahibi Bay Nazifin a . dından ziyade numacra 27 adile şöhret almıştır. Ankara'da kaç tavukçu vardır? Numara 27 nin sahibi bize anlattı Ankarada tavukçuluk ve yumurta- cılık yapan 3-dükkân vardır. Üçü de Hâül'dedir. Diğer iki arkadaşım zeytin- yağı, sabun Hilan gibi başka şeyler de satarlar. Yalnız tavukçuluk yapan ben varım. Yalnız tavukçuluk deyip de geç- iniz.. Tavuk öyle mübarek bir isim- dir ki adının çerçevesi içine horozu, gö- vercini, bıldırcını, kekliği, kazı, ör- deği hattâ biç alâkası olmadığı halde tavşanı da alır. “Tavukçu, denildiği zaman hatıra gelen bu “kanadlı. hay- vanlarla av etleri alıp satan,, adam ge- lir... Tavuk nerelerden gelir? Bizim öyle diğer esnaf gibi uzun boylu istihsal pazarlarımız filan yok- Ankara'da yalnız tavukçuluk yapa ünlü Bay Nazif'tir. ; Elektrik!, Divanı Muhâsebal Riya;iindğn : tur. Tavuğu köylü yazın bahçesinde, kümesinde; kışım ahırında besleyip sa- tacak tava geldi mi omuzuna atar ve doğruca bize satar. Şu gördüğünüz ka- len defter ne fatura müsveddeleri, ne de defteri kebirdir. Orada yakın köy- lerde oturan ve bize tavuk getirenlerin isimleri, hesabları yazılıdır. Yani esnaf içinde ulusal ürün harcıyanlar arasına biz de girebiliriz. Bizim de seyyarlarımız vardır.. Sebzecinin, meyvacının seyyarı o- lur da tavukçunun seyyart neden ol masın? En fazla Yenişehir tarafların- da sabahtan akşama tavuk, horoz dolaşıp satanlar da bizim seyyarımızdır. Yalnız kendilerine so- rarsanız “köyden geleli bir saat olma- mış, halis köylü,, olduklarını adlatını ezberlemiş gibi söylerler. Böylelikle; halkın elden ele geçip değerlenmemiş olan malın pahalılığı hakkında kanaat- lerini kırmak, ve doğrudan doğruya sa. tılan tavuğun dükkân fiatından çok a- şağı olduğunu anlatmak isterler. Kılıkları köylüye benziyen tavuk- çu seyyarları şüphe yok ki mahalle a- ralarında bizden çok satış yapıyorlar. Yalnız rakiblerimiz olmaları itibarile söylemiyerum; ayak satıc,sından alıran tavuğun hasta olup olmadığına çok dik- kat etmelidir. Çünkü eti nefis olan ta- vuğun insan hayatını tehlikeye sokan hastalıkları da vardır. kardlar ellerinde Tavukçu dükkânları bir ufak mezbahadır. Biz de öbür Hâl esnafr gibi 480 ile 640 lira arasında icar veririr. Bu icar bize göre çok Fazla değildir. Vergiler- den de şikâyetimiz yoktur. Cümhuriye- timiz esnafın belini bükecek kertede vergi, İcar ve saire masraflar altında ezilmesini, dolayısile halka yüksek fi- atlarla satış yapmasını hiç hoş görmü- yor. Yalnız biz tavukçuların diğer es- nafa göre fazla bir masrafları vardır: Çünkü biz tavukları keseriz. Ve bizim semin katımız ufa- ik bir tavuk mezbahasıdır. Uyku ara- sında yakalanan tavukçuklar başlarına gece Konya ovası sulama idaresi muhasipliğinin 931 mali yılı hesabının Divanı Muhasebatça tetkik ve muhakemesi bitiminde 13 lira 75 kuruşun amiri ita sganile ve muhasip- le beraber ödemelerine hükmolunan umum müdür Azizin ikametgâhının malüm olmaması hasebile ilâm kendisin: tebliğ edilemediğinden hukuku usul mahkemeleri kanu- nunun 141 inci maddesine tevfikan tebliğ makamına kaim olmak üzere keyfiyet ilan olunur. İşbu ilân 15-1-935 Muhasebat içindeki levhaya konulmuştur. (115) yükseldi? Gök Tanrının dileği Hava Hukuku Dildeki yenilikler dolayında Gökle yer arasında Yarım elma, gönül alına Havada olanlar? Wiley Post, Stratosferde 15240 metreye - nasıl Uluslararası Hava Federasyonunun Waşington kon- feransına Tayyare Cemiyetinin delegesi olarak işti- rak eden Rsis Muavini Bay Şükrü Koçak'ın raporu .SİNEM HÜSAAKA günlemecinde Divanı 1—203 B. Sait Çonay K Rifat Şerif Sinanoğlu Abidin Daver Server Gürevin Karacabey Hu;-ası Müdürlüğünden: Haranın on aylık ihtiyacı olan 90,000 kilo Mazot 14,000 kilo Motorin 4,500 kilo vakum yağı 4,300 kilo benzin 5,000 kilo gaz yağı 800 kilo grres yağı 150 kilo otomobil makine yağı 15 kilo Hidrolik amortisör yağı 26-1-935 tarihine mü- sadif cumartesi günü saat 14 de İstanbul'da Baytar Müdür- lüğünde kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konmuştur. Şart- namesini görmek istiyen taliplerin İstanbul Baytar Mü- dürlüğüne müracaatları ilan olunur. (55-92) gelecek işi anlarlar mr bilmem; başka zaman kolayca ve sessizce yakalandık- larr halde gece el ayak çekildiği zaman tutulmalarının kötü niyetle olduğunu anlarlar ve hançerelerinin imkânı nis- betinde tiz perdeden feryada başlarlar. Her gece bu fasıl bir müddet sürer. 'Tavuk feryadlarının uzun sürmesi on- lara ne kadar acı gelirse bizi de o ka- dar sevindirir. Çünkü ertesi günkü sa- tış ve sipariş çok demektir, Geçen ve bu yılki fiatlar.. Geçen ve bu yılki fiatlarda uzun boylu fark yoktur. Yalnız tavuk da yı- lan bazı aylarında fazlalaşır, bazı ay- larında ucuzlar, En pahalr mevsim bu aylardır. Tü bahara, yeni piliç zama- nına kadar fiat yüksekliği devam eder. Sıcaklar ve yaz tavuğun yüzüne kim« senin bakmadığı zamanlardır. Hele ya- zın bizim, Ankara'nın tavukçularının Bizim esaslı müş- terilerimiz hep İstanbula, İzmire, Ya- lova'ya giderler. Meclis Xxapanmış ©- lur. Memurlar izinli gider, sefaretha- nelerdekiler dağılırlar ve biz tavukçu- lar da akşama kadar uyuruz. Bu yıl yalnız yumurta fiatları yük- sektir. Geçen yıl ziyan eden yumurta- cılardan istok mal tutanlar bu yıl ka- zandılar. Perakende yumurta fiatları da bu sene fazladır. Günde ne kadar tavuk sarfolur? Seyyarları ve ayak satıcılarile pa- satanları hesaba kat- mazsanız biz Hül'dekiler aşağ ıyukarı 150 ile 200 arasında hayvan keseriz. Ba gayıya tavuk, hindi, ördek hepsi dahildir. Yenen tavuk sayısının ne ka » dar az olduğunu görüyorsunuz, Yalnız zarlarda tavuk bizim halkâ az tavuk yiyorlar diye kız- miya hiç hakkımız yoktur. Çünkü ta- vuk fiatları yüksektir. Bir satış mad- desinin çok satılması için her şeyden evel her keseye uyguün olması gerektir. Tavuğun ucuz satılması için de tek bir şart kâfi gelir. Bizim İstediğimiz şey, yalnız tavukçuluk için değil; mem- lJeketin bütün ökonomi alanları için gok hayırlı sonuclar verecek değerde Kumhara bütün bir istikbaldir. Türkiye İş Bankası bir iştir. Tavuğun ucuz satılması - için çok gelmesi, Çok gelmesi için de kiş, yaz kapanmıyacak yol lazımdır. Çünkü Ankatraya tavuk; hep civar kazalardan gelir. Kışım kar ve yağmur yolları kapadığı zaman tavuklar da ge- lemez. Ve tabif fiatlar derhal fırlar. Yoksa kışm tavuk fiatları üzerine hiç bir tesiri olmaması lazımdır, Ankarayı civar kazalara bağlıyan düzgün şoscler olsa Nevşehir, Aksa- ray, Koçhisar havalisinden tavuk akını hiç eksik olmaz. Tavuk yetiştiren bu muhit için Ankara çok güzel bir istih- lak kaynağıdır. Geçen yıl kışın 70 ku- ruşa kadar tavüuk satılmasımın — sebebl kışın yolların kapanması ve tavuk gele memesidir. Yoksa tren yolu Üzerinde olmıyan ve Ankaraya kara yolu ile bağlanmış olan yerlerde tavuk 20 ku- rTuştan çok âaşağı satılırken Ankarada 60 kuruşa tavuk yimek çok acıdır. Fa- kat ne yapalım ki bu İş öyle pek basit bir iş değildir ve devlete malolmuş bir iştir. Seyri seri,, ve ”seyri adi,, meselesi.... Demiryolu üzerinde olup Ankara'ya tavuk gönderebilecek — vaziyette olan yerlerden ise tavuk getirtmeğe imkân yoktur. Çünkü tavuk canlı hayvanlar tarifesine dahildir ve seyriseri ile gelir, Bu da çok yüksek bir yol parası verme- yi mucib olduğundan ankaralı hiç bir tavukçunun aklından Konya'dan, Eski- şehir'den tavuk getirtmek geçmez. Hal- buki bugün tavuk Konya'da, Eskişehir de, Akşehirde, Afyonda nihayet 15-20 kuruşa satılmaktadır. Bu satış peraken: de ve pazar satışıdır. Toptan alıcı her-« haldedaha çok ucuza alabilir. Demiryol- da tavuk tarifesi seyriseriden çıkarılıp seyriâdiye dahil edilebilirse o zaman biz Ankara'da nihayet — 30-35 kuruşa dükkânlarda olmak şartiyle tavuk sata- biliriz. Bizim dileklerimiz bunlardır. Seb. zeciler ve meyvacılar bize nisbet eder gibi yanımızda demiryolunun ucuz ta- rifesinden bahsettikçe mahzun oluyor ve yakın bir gelecek Bay Ali Çetin Ka- ya'nın bizim dileğimizin olması için de emir vererek hem bizi sevindireceğini, hem de ankaralılara bol bol ve ucuzca tavuk yemek imkânını vereceğine ina- niyoruz., Divanı Muhasebat Riyasetinden: Kadıköy malmüdürlüğünün 931 mali yılı idare hesabı- nın Divanı Muhasebatça tetkik muhakemesi bitiminde 6 lira 75 kuruşun masraf tahakkuk memuru sanile ve muha- siple beraber ödemclerine hükmolunan fen memuru Sab- rinin ikametgâhınm malüm olmaması hasebiyle ilan teb- liğ edilemediğniden hukuku usul muhakemeleri kanunu- nun 141 inci maddesine tevfikan tebliğ makamma kaim olmak üzere keyfiyet ilan olunur. İşbu ilân 15-1-935 tarihinde Divanı Muha- sebat içindeki levhaya konulmuştur. (114) 1—116 18 SONKANUN 1935 CUMA dakatçılar işlerinin pek yolunda olmadığını söyliyorlar. Sakaıçılar ne diyor? Numara 27 ye 14 porsiyon olacak kadar büyük bir hindi istiyen bir aşçı» başr gelmişti. Usta göziyle soyulmuş hindileri evirip çeviriyor, kimisini kart, kimisini yağsız, kimisini zayıf buluyor- du. Tavukçu müşterisinin ince eleyip, Bık dokuyan cinsinden olduğunu anla- yınca ona içerden ve anlaşılan husust olarak hazırlanan bir hindi getirmeğe gitmişti. Akşamın verdiği alış veriş ze- manını boşa geçirtmemek için numara 27 den ayrıldık ve yanındaki sakatçıya girdik. Hal'in nisbeten en kalabalık sakatçım dükkânının sahibi olan yurddaş bize dedi ki: Bizim söyliyeceklerimiz azdır. Piya« samız da kendimiz de kasablara ve et fiatlarına bağlıyız, Biri Samanpazarın. da, dördü hal'de olmak Üzere beş kişi« yiz. Bu yıl sakat fiatları geçen yıla göre ucuzdur. Bu ucuzluk ciğer, beyin, işkembe, paça, baş ve dilla hepsinde göze çarpacak derecededir. Bizim hi bir dileğimiz yoktur. İşlerimiz çok eyl gitmiyor, Eğer et fiatlarmın; koyun ve keçinin ucuzlamasına çare bulunur« Ba biz de ucuz sakat satarız.,, 1—204 | Kuruluş LAİ meleri, (73) Ankara Evkaf Müdürlüğü < Büyük Millet Meclisi caddesi, Belediyeler Bankasının Y çıktığı 356 No, Ir Ev pazarlıkla kiraya verileceğinden tut- mak istiyenlerin Ankara Evkaf Müdürlüğüne gelmeleri. UYANIŞ den: (112) 1—206 Serveti fünun yerine çıkar 44 senedir dıınnadan çıkmakta olan bu haftalık resimli gazetenin Ankara'da satış yeri A KBA Ki- tapevidir. Senelik abone 10 lira. Sayısı 20 kuruş. Jandarma Umum Kumandan- hgı Ankara Satın Alma - Komisyonundan: Jandarma için (23,000) metre yerli malı nümune ve evsafrna uygun olmak şartiyle yataklık kılıf bezi 2-2-935 cumartesi günü saat (11) de kapalı zarfla Ankara hükümet - caddesinde komisyonumuzda eksiltmesi yapılacaktır. İs- tekliler evsaf ve nümuneyi İstanbul jandarma muayene heyetiyle komisyonumuzda görür, şârtname parasızdır. Yataklık kılif bezinin değeri (9200) liradır. Eksiltmeye girecekler 2490 sayılı kanun ve şartnamedeki vesikaları, (690) İiralık ilk teminat makbuzü veya banka teklif mek- tupları ile eksiltme günü saat (10) kadar kemisyona ver- —ITI