22 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

22 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

e— SAY]FA 2 ULUS 22 SONKÂANUN 1955 SALİ DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR ALMANYA'DA , “Almanya silahlan makta serbesi | S u - olmak istiyor Berlin, 21 (A.A.) — Sar'ın Alman - ya'ya dönüyü alman sıyasasının yeni bir yöndem alacağına alâmet midir? Plebisit sonuclarının ilânından ton - ya Berlin mehafilinde büyük bir n'ksin- Hik hasıl olmuş ve Bay Hitler'in Fransa- dan artık arazi istemiyeceğine dair 15 kânunusanide radyo ile neşredilmiş olan mantkundan sonra bu nikbinlik tceyyüd etmiştir. Frkat alman efkârı umumiyesi- Bin — tezahüratından sonra matbuatın Fransa'ya ve uluslar derneğine karşı bullanmıya başlamış olduğu — sabırsızca we hiddetli dil ve bilhassa Bay Hitler'in #on iki mülâkatı bu nikbinlikte bulunan- harı biraz daha mutedil davranmaya mec bur etmiştir. Bay Hitler, Almanya'nın vaziyetini tarih bir surette anlatmıştır. Araziden şazgeçmek yeni bir sıyasal unsur değil- Gir, Bay Hitler, daha fazla istenilemiye- teği noktasına ehemmiyetle işaret et - Almanya'nın uluslar derneğine gir , Mmesi istenilir ve bu, Avrupanın vaziye « tinde durluk olması için gerekir. Hal - buki Bay Hitlerin söylediklerinden an . Taşıldığına göre Almanya silâhları bıraz- maya dair olan bütün andlarını pren - sibce reddetmekte ve her türlü teahhüd için şart olarak Almanyanın esasen fi » ken mevcud olan yeniden — silâhlanması esasını ileri sürmektedir “Almanya'nın doğu andlaşmasına kar (t tuttuğu yolu da değiştirmiş olduğuna- da şüphe yoktur. Bay Hitler'in sözlerin- deki tek müsbet teklif, Almanya'nın Fransa ile alman - leh saldırışmamak andlaşmasına benzer bir andlaşma ya - pılmasına hazır olduğuna dair olan £.k- Tadır. Alman mahfellerinde Almanya'nın bugün birçok şeyler kazanabileceği söy- lenmektedir. Çünkü Almanya kendisini ameli olarak Versay anlaşmasının yü - kümlerinden (mükellefiyet) kurtulmuş saymakta ve “hukuk müsavatı ile alman ulusu onuru,, nun tek ifadesi sayılan yeniden silahlanmaya devam eylomekte- dir, Almanya'da imparatorluk kuru- Tuşunun yıldönümü kutlandı Berlin, 21 (A.A) — Havas muhabi- ginden: İmparatorluk kuruluşunun yıl- dönümü için askeri savaşçılar tarafın. dan Berlin spor sarayında yapılan bü- yük bir toplantıda, Sar Kifhavzerbund bakanı demiştir ki: * — Bismark, Kabil'i yarattı, Hit- ler de canlı muhteviyatımı yaptı.,, Ondan sgonra eski savaşçılar bakanı miralay Raynhard, bütün uluslar cebhe eski muhariblerini sgınırlar üzerinden birbirlerine her yeni savaşa karşı döğüş için ellerini uzatmağa çağırarak dedi kd: “— Barışı, ne silahlar ne de kin ko » tumaz. Barışı önör ve hürriyet korur.,, Plebisit komisyonu üyeleri Sar'dan ayrılıyorlar Sarbruk, 21 ÇALA) — Plebisit ko- Mmisyonu ileri gelenleri Sarı terke hazır danmaktadır. Komisyon başkanı Bay Rodhes, İsveç'de valisi bulunduğu Got- tend adasına gidecektir. Felemenkin müstemlekât Sli komiseri Bay dö Yengh “memleketine dönmüştür. İsviçreli aza. (dan Bay Henry, fransız hududu yakı « mında Jurada kâin — Perrenturydeki prefeliğine dönecektir. — Sar'da nazi kurumları Cenevre, 21 (A.A) — Sar kömür madeni işçileri hıristiyan cemiyeti, ya - kında nazi kurumları arasma girecektir. Bu cemiyetin dün yapmış olduğu toplantıda cemiyet reisi bir nutuk söy. liyerek kömür madeni amelesini vazife- — kerini mazideki gayrzetlerinin aynı bir yretle sifa etmeye teşvik otmiş ve 3 ,..bıhadıınııı olan #erbest sindikanın &- '—hleluü tayin için yakında konuşmalar iltağıni duyuk vermiştir. — AVUSTURYA'DA Bay Şuşnig söylüyor —a Avusturyanın W tü « istiklali korunmalıdır Viyana, 21 (ALA.) — Salaburg'da *“yard cephesi,, nin bir toplantısında başbakan Şuşnig demiştir ki: “— Herkes avusturyalıların alman ulusundan olduğunu bilir, ancak Avus- turya ulusal ödevini (vaz'fesini) ancak hstiklatli ve hâkim kaldıkça yapabilir. Bu istiklâl, bu hâkimlik ve bu bürriyet bizzat alman ulusunun ve dünya barışı- nin menfaali namına korunacaktır, B. Şuşnig hükümetin İç sıyasası programı- ma anlatmış ve düşman olarak gösterdiği nazilere, ihtilâlci sosyalistler ve komü « nistlere karşı hükümetin düzen ve sü » künu korumak üzere tedbirler alacağı- mı söylemiş ve demiştir ki: — Bize samimi o'larak gelenlere kır- şı eluzatalım, fakat Avusturya fikri ile istiklâl prensibi üzerinde hiçbir müna- kaşa kabil değildir. Bütün Avusturya yurdseverleri yeni “yurd cephesi,, için- dodir, Burası Avusturya fikri ile ulusal duygunun temelidi. Bay Fon Papen Viyanaya döndü Viyana, 21 (A.A.) — Alman Elçisi Bay Fon Papen, yeni talimatlarla Ber- Hnden buraya gelmiştir. Bay Ştarenberg Habsburgların tekrar Avusturya'ya dönme- sinden bal Viyana, 21 (A.A.) — Başbakan mu- avini Prens Ştarenberg, yurdseverler şellerinin bir toplantısında içeri sıya- sa işlerini anlatırken Habeburg'ların tekrar tahta gelmelerinden bahsettiği ve bunun merkez Avrupasında bir ba- rış garantisi olacağını bildirdiği söy- lenmektedir. Ancak bu nutük, neşre- dilmediğinden yukarıki rivayetin doğ- ruluğunu tesbit etmek mümkün olama- mıştır, BİRLESİK DEVLETLER'DE Denizde yanan gemi Nevyork, 21 (A:A.) — İçinde yan- Bgin çıkan italyan Valverda petrol ge- misi Puvertoriko'nun — 500 mil kadar açıklarında yanmaktadır. Sarland a man vapuru geminin imdadına koşmuş- tur. Kazaya uğrıyan gemi Halifaka, 21 (A.A.) — "Yeni İskoç- Yâ» Motörlü Hurtyon 'gemisi büyük bir tehlike içindedir. Tayfa, geminin dö- küntülerine yapışmış bir haldedir. Ge- mi artık büsbürtün mahvolmuş sayılı- yor. Gemi ile kıyı arasımnda ancak 20 metre kadar bir mesafe olduğu halde denizin hali tayfanın kıyıya çıkmak te- şebbüsünde bulunmalarına mani olmal- tadır, Imdad istiyen bir gemi Nevyork, 21 (A.A.) — 8.807 tonluk, Valverda adındaki ingiliz sarnıç gemi- si, bulunduğu Portoriko civarında im- dad istemiştir. Geminin petrol sarnıçlariyle makina dairesi ve bu dairenin üstüne tesadüf eden flikalar yanmakta imiş. Amerika'da seyahat edenler Vaşington, 21 (A.A.) — 1934 yılın- da Amerika'dan pasaport istiyenlerin sayısı çok artmıştır. Yalnız Amerikan tebaasına verilen pasaportların miktarı 154,333 dir ki, 1933 yılından yedi bin fazladır. Bu pasaportların yüzde 80,69 u garb Avrupası içindir. Uludenizdeki boş adalardan istifade Vaşington, 21 (A.A) — Resmi mah- fellere göre, Reisicimhur, yapılması ileri sürülen uludeniz hava yolu (ze- rindeki böş adalardan Vake, Kingmarre ve Conson adalarını bahriye bakanlığı emrine vermeği düşünmektedir. Bu adalarda hiç bir vakit idare ku- “Tulmamıştı. B. Rüzvelt, belki ihsan gi- lııvm diye bu ıııım... tamamıla- omak istemektedir. — BULGARİSTAN'DA Bulgar başbaka nının sözleri Bay Georgiyef B. Rüştü Arastan övümle bahsediyor Safya, 71 (A.A) — Başbakan Bay Georgiyef uluslar derneği konseyinin Bulgaristan hakkındaki kararlarına da- ir matbuata şu sözleri söylemiştir: “ — Konseyin kararı bizi memnun edemez, Bülgaristanın ökonomik vazi- yeti hakkımda maliye komitesinin verdi. ği çok nikbin hükümlere karşı yük - selttiğimiz — itirazlar taahhüdlerimizi tutmamak isteğinden gelmiyor. Bilekis maliye komitesinin düşüncesinin chem- miyetini takdir edioyruz. Mali vaziye. | timizi tetkik için yaptığı gayretlerden do'ayı kendisine borçluyuz. Biz her tahhüdün yerine getirilmesi gerek . tiği kanaatinde bulunduğumuz içindir ki, memleketin gerçek durumu itibari. le yerine getirilmesi mümkün olmıyan taahhüdlere girişemeyiz. Bu münasebetle bulgar görüşüne yardım eden konsey başkanı ve Türki- ye Cümhariyeti dışarıtişler bakanı sa- yın Bay Tevfik Rüştü Aras'a minnet. tarlığımı arzetmeyi kendim için güzel bir vazife bilirim. Bulgaristanın yakın komşusu olan Türkiye memleketimizin gerçek durumunu bilmekte ve bu işde tuttuğumuz yolun doğruluğunu teslim etmektedir.,, Roma anlaşması hakkında 4lovo gazetesinin bir yazısı İstanbul, 21 (A.A.) — Sofyadan İs- tanbul gazetelerine bildiriliyor: Sofyada çıkan Slovo gazetesi Roma anlaşması hakkında şunları yazıyor: “Muvaffakiyetle biten Mlusolini — Laval konuşması küçük anlaşma diplo- matlacı arasında beyecan — uyandırdı. Bunun bariz örneğini Macaristanın komşusu olan ve arözi kaybetmekten korkan Romanya başbakanı Bay Tata. reskonun Transilovanyanın merkezi o- lan Klozda söylediği nutukta görüye- ruz, Bu nutuk Roma mülakatından ha. sıl olan endişenin bir ifadesi olduğu tibi müuahedelerin tetkikini istiyenle- rin başında bulunan Macaristana kar- şa da bir ihtar mahiyetindedir. Bay Tatareskoya göre muahedelerin tetkikini istemek harbı istemek demek. tir. Bay Tatarcsko nutkunda şöyle di. yör: Bizden yer istiyenlere haber vere- lim ki, ne bir can, ne de bir parça yer veremeyiz.,, Slovo gazetesi, bu nutkun Bulgaris- tanı da alakadar etmekte olduğuna işa- ret ederek cenubi Dobrucanımn Bulga - ristana ald” bulunduğunu ve binacna . leyh Bulgaristana verilmesi lazım gel diği hakkındaki — bulgar düşüncelerini izah ediyor. SOÖVYETLER BİRLİĞİNDE Sovyet - Romen yakınlaşması Moskova, 21 (A.A.) — Sövyet — Romen münasebatı mütemadiyen iyileş- mektedir, 15 ikânci kânunda Moskova'da bir Sovyet — Romen demiryolu konferansı açılacaktır, Bu konferansta bilhassa Dnicper köprüsünün yeniden yapılma- B1 ile, vagon mübadelesi ve tarifeler me seleleri tetkik olunacaktır . Kafkasya'da bir zelzele oldu Moskova, 21 (A.A.) — Kafkasya « mın bütün şehirlerinde ehemmiyeti orta derecede bir zelzele kaydedilmiştir. Moskova'da yangın Moskova, 21 (A.A.) — Rostofda bir hidrgen imalatbanesinde bir yangın çık mıştır. Bir infilak sonucunda vukua ge- den bu yangın İmalathaneyi kısmen tah- rib ettiği gibi on iki amelenin yaralan « masma da sebebiyet vermistir İNGİLTERE'DE Sardan sonra sıra Memelde Londra, 21 (A.A.) — Deyli Ekspres gazetesi diyor kiş Avrupa'da projektör dönmüştür. Ve şimdi artık Sar'a değil Memel'e yönel- mektedir. Alman propagandası orada yeni bir topluluk göstermeye başlamış- tir. Deyli Herald da, Sar muvaffakıye- tinin Almanya'yı plebisitler modası ar- kasında koşturduğunu yazmaktadır. Parlamentolar toplantısı Londra, 21 (A.A.) — Parlamente- nun toplantısı bu ayın 29 unda başlıya- caktır. Bu toplantıda gelecek hafta ko- nuşulacak olan Hindistan teşkilatı esa- siye ıslahatı meselesi de dahil olduğu balde pek büyük ehemmiyeti haiz me- seleler görüşülecektir. Fransız hazine tahvilleri Londre, 21 (A.A.) — Fransız hükü- metinin, bazine tahvilatını 15 milyara Iblağ etmek niyetinde olduğu Paris- ten bildirmektedir. Bir ingiliz generali öldü Londra, 21 (A.A.) — Liva general Sir Artür Maksvel ölmüştür. General Maksvel'in bir tek oğlu daha geçen gyün Sir Çemberlayn'in biricik kızı ile ni- şanlanmıştı. Bu ölüm, düğünü gecikti- recektir. Alman - İrlanda ticaret anlaşması Londra, 21 (A.A.) — Deyli Eksprea gazetesinin yazdığma göre, Almanya ile İrlanda arasında ticaret anlaşması- nın imzası pek yakındır. Almanya İr- landadan getirdiği hayvan, yün ve süt “Mmamulatımın miktarını artırmayı tecak- hüt etmektedir. *Mavi kuş,, Amerika yolunda Londra, 21 (A.A.) — Sir Molkoln Campbell'e aid olup “Mavi kuş,, adını taşıyan yarış otomobili, büyük bir san- dığa yerleştirilmiştir. Amerika'ya nake- ledilmek üzere, Southampton'da Agui- tanla vapuruna yüklenecektir. Bu meş- hur pilot, Florida'da Dayton Beach'te elde ettiği saatte 272 mil dünya sürat rekorunu bu otomobil sayesinde tesis etmiştir. Gelecek ay, aynı otomobil ile kendi rekorunu kırmağa çalışacaktır. “Mavi kuş, otomobili, 2.350 beygir kuvvetin: de bir motörle mücehhezdir, FRANSA'DA Orta Avrupa barışı için Paris, 21 (A.A,) — “Tan,, gazetesi diyor ki; “Cenevre görüşmelerinin so - nunda bir Doğu anlaşması yapılması için umud verici görüşler var, Alman- ya eylül muhtırasındaki — itirazlarında ısrar bile etse orta Avrupa burışmın elbirliği ile verilecek garantilerle kuv- vetlendirilmesi fikri hiçte bırakilacak değildir. Davis tenis kupası Paris, 21 (A.A.) — Yeryürzü “Davis kupası,, şempiyonluğuna on iki ulus girmiştir. İngilir federasyonu Avrupa mınta. kasından Fransa, Almanya, Holanda, İ- talya, Polonya, Yeni Zelanda, Cenub Afrikası, Avusturalya, Çekoslovakyayı, Amerika mıntakasından birleşik Ame- tika, Meksika ve Çin'i yazmıştır. Cenub Amerikasından yalnız Uruguvay - ile Brezilya yazılmıştır. Fransa'da ulusçu ve sosyalist geneler arasında bir çarpışma Paris, 21 (A.A.y — Şartı'da yapıları sıyasal bir toplanıtıdan sonra genc yurd- severler ile birlik cephe mensubları a- ratında bir müsademe olmuştur. Üç o- tobüs içinde dün akşam Paris'e gelen 135 genc tevkif edilmişlerse de hüvi- “yetlerinin tesbitinden sonra serbest bı- Takılmışlardır. — Roma görü ri karşısında Balkan ası (Başı 1 inci sayıfada) görüşmelerden doğmuş olan genel du- rum hakkında konuşmuşlardır. Bu tcahhütlerin yüksek ehemmiyeti. ni takdir ve ba —anlaşmalarda kayıdh prensiblerin uluslararası hayattaki fay- dalarını tezlim etmekte mutabik bulun muşlardır. Ba'kan anlaşması barışın te- sisi için yapılan gayretlerin muvaffaki « yetinden ancak memnun olabilir. Bal - kan anlaşması bu hal surotlerinin, orta ve doğu Avrapa barışmın kavvetlenme- sinde al/kalı olan bütün memlek-tlerin durumunu hesaba katmak suretiyle fay- Umar, Balkan anlaşması devletlerinin dört dışarı işler bakanları, görüşlerindeki tam birliği ve şimdiki meseleler karşısın da da mazido çok mesud neticeler ver - miş olan aynı müşterck siyasetlerine do vam hususundaki azimlerini bir kere da. ha müttefikan müşahede etmişlerdir. İSVİÇRE'DE İran - İrak anlaşmazlığı Muvakkat bir anlaşma yolu aranıyor Cenevre, 21 (ALA) — Uluslar de;. neği konseyinin 84 üncü toplanma dev. resinin işleri sonuna ermiştir. Let, çekoslovak ve yugoslav dışarı işler bakanları şimdiden Cenevreden ayrılmış oldukları gibi Bay Aloizi de harcket etmiştir. Bay Albizi İrak mese- Tesinin mazbata muharrirliğinde Bay Beanche halef olacaktır. Bu masele öğ- leden sonra konuşulacak ve tetkik e. dilecektir. Kontey henüz bir hal sureti bulamamıştır. Malüm olduğu üzere 1- ran murahhas heyeti, bu meselenin & sasına taallük edecek olan bütün karar, ların ittihazı hususunun konseyin önlü- müzdeki toplanmasına bırakılmasını is tiyen bir formülü onamak hususunda mazbata muharriri ile anlaşmıştır. Ya. ni statüko tadil edilmiyecektir. İrak mümessili şimdiye kadar mu- vakkat bir tçsviye sareti kabulünden çekinmiştir. Mazmafih uluslar derneği mehafili, buğgün muvakkat bir tesviye formülü bulacağı kanaatindedir. Konseyin tuznamesine dahil olan bütün meseleler, hemen hemen tamak men halledilmiş olduğundan 84 üpcül toplanma devresinin kapanemış olduğu. na dair kararım bu akşam verilmesi mu hakkak gibidir. Uluslar Derneği bir çare bulmaya çalışıyor Londra, 21 (A.A) — — Cenevreden bildiriliyor? Uluslar kurumu konseyi - nin toplarıtıları sürüyor. İran — İrak anlaşmazlığı hakkında, hafta sonunda hususi bir şekilde cere- yan etmekte olan müzakerelerin mesud bir sonuca varacağı ve uluslar derneği konseyinin bugün toplantısma gon ve. receği umulmaktadır. Bay Eden Bay LavalVi övüyor Cenevre, 21 (ALA) — Havas ajansı muhabirinden: Bay Eden, son toplantır. dan çıkan sonucu anlamak üzere mürü- caat eden gazetecilere, konseyin bu al- şam dağılmak ihtimali olduğunu söyle. miştir. fagiliz delegesi, Bay Laval'in gö rüşmeler sırasında ve bilhassa Sar işimin halli hususundaki emeklerinden övünç le bahsetiniş ve İtalya — Habeşistan a rasındaki hadisenin, Bay Laval'in özel (şahsi) nüfuzu sayesinde vahimlesmek. ten korunduğunu eklemistir.