27 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

27 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

MYİİ;A 2 ÇEKOSLOVAKYA'DA ÖLDÜRÜLEN MÜHENDİS Havadaki tayyareleri dü- şürmenin sırrını biliyormuş! Prag, 26 (A.A.) — Çekoslovak gazeteleri, alman mühendis For- mis'in, sığınma hakkına karşı ola- rak, gene almanlar tarafından öl- dürülmüş olmasını büyük bir nef- retle tefsir ediyor. Gazeteler, Pr. Lesing'in öldürülmesinden sonra bu suçun böylece ikinci defa işlen- miş olduğunu yazıyorlar. Bazıları, diyorlar ki, Ştutgrad radyo istasiyonu müdürü bulunan Formis, uçan tayyare motörlerini hava dalgaları vasıtasiyle durdu- racak yeni bir keşifle meşguldür ve bu suretle alman ulusal müda- faasının mühim bir sırrma — vakıf bulunuyordu. Yapılan tahkikat, katillerin ci- nayeti işledikten sonra Almanya- ya kaçtıklarını meydana çıkarmış- bır. Prag, 26 (A.A.) — Dün akşam öldürülen alman mühendisi For- mis'in odasında 50 metre dalga uzunluğunda gizli bir telsiz posta- # bulunduğu haberi teyid ediliyor. Çek P. T. T. idaresi bu telsizi 23 teşrindenberi arıyor ve bu haf- ta içinde araştırmalarının bir neti- ce vereceğinden emin bulunuyor- !TALYA'DA ——— TEKZİB İtalyan adalarında isyan, çıktığı doğru değildir Roma, 26 (A.A.) Stefani ajan- sı, yabancı gazetelerin Kalimnos adasında karışıklıklar -olduğuna, bunun italyan bahriyesinin müda- halesini ve örfi idarenin ilanını gerekleştirdiğine dair verdikleri duyukları tekzib etmektedir. Dışarıişler Bakanı Belgraddan ayrıldı (Başı 1 inci sayıtada) Rüştü Aras, Sofya yoluyla Anka- ra'ya hareket etmiştir. Kendisi Sofya'da Bay Batalov ile konuşa- caktır. Gazetecilere beyanatta bu- hunan Bay Tevfik Rüştü Aras, B. Yevtiç ile alelüde noktai nazar ve malümat teatisinde bulunmuş ol- duklarını söyledikten sonra Bul- garistan'daki son hâdiselere sözü naklederek bulgar - gazel ini: yapılan tebeddüllerin Kıral Boris- İn ızhar etmiş olduğu arzu üzerine icra edilmiş olduğuna dair temi- nat vermekte bulunduklarını söy- lemiş ve ilave etmiştir: *— Bu hal, iyi bir hüküm ver- mek için kâfidir. Zira Kıral Boris- in komşuları hakkındaki niyet ve tasavvurları bellidir.,, Türkiye Dışarı İşler Bakanı, sö- zünün sonunda önümüzdeki bal- kan anlaşması konferansınm ma- yıs ayında Bükreş'te toplanacağı- nı beyan etmiştir, Tevfik Rüştü Aras Bulgar dışarrişler bakanile görüştü Sofya, 26 (A.A.) — Türkiye dış iş » ler bakanı B, Tevfik Rüştü Aras, Sofya kstasyonundan geçerken dış işler baka - n Bay Botolof ile dışarı işler bakanlığı genel kâtibi ve yüksak memurları, Tür- kiye ve Yunanistan orta elçileri ve yu- göslav mahlahatgüzari tarafından se » lamlanmıştır İki bakan, tren durlul&' .Gıvı"ışmüqkulîr ;Jği*; MACAR. 'DA Macar başbakanı sıyasasını -anlatıyor Budapeşte, 26 (A.A.) — Macar ajan- 81 bildiriyor: Başbakan Bay Gömb3s, Szolokda söylemiş olduğu bir nutukta macar kabinesinde yapılmış olan deği- şiklikten hükümetin ökonomi, maliye ve kredi sahalarındaki sıyasasında bir değişikliş olacağı anlamı çıkmıyacağır nı söylemiştir. Dışarı sıyasadan bahseden — başba- kan her şeyden önce Romada yapılmış olan Avusturya — Macaristan anlaş- masının çok büyük tesiri görülmüş ol- duğunu ve fevkalâde karışık olan mer- kezi Avrupaya ait meseleler üzerinde bir nevi durluk getirmiş bulunduğunu söylemiştir. Marsilya sorumundan (meselesin- den) söz açan macar başbakanı, bu so- rum katf bir hal şekline varmadıkça bu hususta bir şey söylemiyeceğini ek- lemiştir. Bay Gümböş'e göre, Macaristan hiç bir zaman sıyasal cinayetlere sahne ol- madığı halde onu sıyasal cinayetlerle ittiham etmişlerdir. Macar hükümetinin bu gibi ma- nevralara aldanarak eski tarihi yolunu takibden vaz geçmiyeceğini bildiren Bay Gömböş demiştir ki: Yeni anlaşmanın Romada yapılmış olmasına çok memanunuz. Büyük dot tamuz İtalya ile küçük anlaşma ve askıda kalmış sorumları halletmek ve Tuna havzasında yeni bir kurum ba- şarmak amacile Romada toplanmıslar- dır, İNGİLTERE'DE Taymis muhabirinin memleketimiz hakkında bir mektubu Londra, 26 (A.A.) — Taymis gazete- sinin muhabiri Türkiye hakkında gön- derdiği bir makalede Türkiye cümhuri- yetinin on birinci yıldönümünü kutla- diğımı kaydettikten sonra diyor ki: “Bu 11 seneden her birl bütün saha- larda pek mühim değişziklikler — getir- miştir. 11 inci yıldönümü, sınal — pro- gramla bilhassa dikkati calip olmuştur. Bu program, türkün yaprer meziyetlere malik olduğunu göstermektedir., Bay Saymen açtığı iftira davasını kazandı Londra, 26 (A.A.)— İngilir dişarı işler bakanı bay Saymen kendisinin silâh fabrikalariyle münasibette olduğu- na dalr çıkan şaylalara — karşı açmış ol- duğu iftira davası bügün bitmiş ve davayı kazanmıştır. Vekili bay Saymenin hiç bir memleket silâh fabrikalarına para yatırmamış olduğunu ehemmiyetle ka- ydetmiştir. İngiliz imparatorluğu tacma yeni taşlar eklenecek Londra, 25 (A.A) — İmparatorlu - ğun jübilesi dolayısile İngiliz impara, torluğu tacına yeni kıymetli taşlar ek- lenecek, bu taşlar bütün dominyonlar . dan ve müstemlekelerden gelecektir, Deyli Ekpres gazetesine göze, şim- di bu tacda buluünan beş yakut ile( 11 zümrüd, 17 gök yakut, 277 inci ve 2788 el maş Kanada ve Avusturalyanın ham al tını, Yeni Zelandanın platini, cenubi Afrikanın elmasları ve Hindistanın züm rüd, gök yakut ve elmasları ve saire ilave olunacaktır, Cibuti hâdisesi karşısında ingilizler Londra, 26 (A.A.) — Valval anlaş- mazlığı üzerine Habeşistana açık bir sempati gösteren efkdiri umumiye Soma hı'da fransızlarla olan hadiseye karşı da- ba elddi bir durum takınmıştır.., dieko- nomiet,, şunları yazryor: * Yarın, Habeçistan, Uluşlarderme- Bi üyeşi sıfatiyle sıyasal menfaatlerden ancak ulusal mevcudiyeti ve hükümeti- nin seviyesi acun seviyesine yükselirse istiafde edebilecektir.., ULUS FRANSA'DA Bay Laval, İtalya ile an- laşma esaslarını anlatıyor Paris, 26 (A.A.) — Beraber toplan- mış olan Dışarı İşler, müstemlekeler ve bahriye komisyonlarına vermiş olduğu izabatta, B. Laval, Fransa'nın Cibutl- Addisaba ekseriyetini muhafaza demiryolları hisse senedle- ettiğini Sonra, 39 yıldanberi devam — eden Tunus'taki italyan ipoteğinin kaldırıl- ması için yapılan anlaşmanın genişliği- ni tavzih etmiştir. B. Laval, bu anlaş- manın Duçe'nin müdahalesi ve şahst te- mastan doğan samimi hava sayesinde kabil olduğunu söylemiş, müstemleke- Ter anlaşmasının, 1915 te yapılan Lon- dra anlaşması sonuclarından olduğunu göstermiştir. Fransa teahhüdlerini yapmış ve İ- talya'dan kati ibra almıştır, B. Laval, İtalya'ya verilen Dumera adasının uzak doğu yolundan irak ol- duğunu Babelmendeb boğazını açık bi- raktığını tavzih etmiş, sıkı bir barış sı- yasası için anlaşmadığı filf bir şekilde gaha mümkün kılan hukuki işlerin hal- Jinden dolayı memnuniyetini bildirmiş- tir. B. Laval, Roma'da deniz meselele. rinin konuşulmadığını — bildirmiştir. Çünkü, yeni meselelere temas etmeden önce karşılıklı bir güven havasının ge- rekli olduğuna kanıdır. Fransız âyan dışarı işler komis- yonu başkanlığı Paris, 26 (A.A.)— Ayan meclisi di- şarı işleri komlsyonu, rey birliği ile bay Hanri Beranje'yi yeniden başkanlığa seçmiştir. Bay Beranje söylevinde, komisyonu çok dikkatli, çok urlaşıcı ve genel barışa iyiden iyiye bağlı olan Fransız diş siya- sasıma esas itibarile dönük bulunduğunu söylemiştir. Fransa'daki rus şirketleri kaldırılıyor Pariş, 26 (A.LA.)— Devrimin — ulus- laştırmış olduğu ve şimdiye kadar Fran- sa' da iş görmekte devam eden Rus gir- ketleri tasfiye edilecektir. Dün, .ticaret mahkemesi buna dair bir pirensip kararı vermiştir. Fransız alacaklılarla ayni surette tasfiyeden jstilade edecek olan İskan- dinav bankalarının müracaatları üzerine “Azoidon,, bankasının tasfiyesine karar verilmiştir. Fransız meclisi hazine bonaları yasasını kabul etti Partis, 26 (A.A.) — Parlamento ha- xzine bonoları çıkarılması haddini geniş- leten yasa projesini 122 reye karşı 240 reyle kabul etmiştir. Eski maliye bakanı Bay Böne, radi- kal fırkanın, yasayı bazı ihtiyat kayıt- larile tasvib ettiğini söylemiştir. Bay Bone, hükümetin Londra kon- feransında almış olduğu durum üzeri- ne bu haddi nasıl azalttığını anlatmış, yeni sıyasanın, haksız yere düşmüş o- lan randları yükselttiğini memnuniyet- le gördüğünü Ssöylemiştir. En sonra, eski bakan, dünya fiatlarının durluğu için gereken dolar ve sterlin durluğu için kendisinin Londrada ve B. Eryo- nun Vaşington'da nasıl çalıştıklarını anlatmıştır. B. Vensan Oryol, sosyalistlerin bu projeyi kabul etmiyeceklerini söylemiş- tir. Maliye bakanı B. Jermen Marten, hükümetin dalgalı borcları yavaş, ya- vaş azaltmağı taahhüd ettiğini, fakat bunun için faiz nisbetini indirmek su- retile genel kredide muayyen bir sevi- ye elde etmek gerektiğini söylemiş ve demiştir ki: “— Son asırdanberi devlet kredisi, ulusal kredinin ayrılmaz bir parçası ol- MuŞtUr 4 B. Jermen Marten, enflasyon tehli- keşi olmadığını, geçen kâğıd paranın artırılmıyacağını fakat sadece birikti- rilen paraların ortaya çıkarılarak kâğıd DEĞİŞİK DUYUMLAR Kirofun ölümü Troçki'nin parmağı yokmuş Moskova, 26 (A.A.) — Havas ajan: #smın salâhiyetli kaynaklardan aldığı duyuklara göre, Sovyet hükümeti kan rivayetler bilâfına olarak Troçki'nin Kirof'un katlinde tahrik yaptığını gös - teren bir beyaz kitab neşretmek fikrinde değildir. Genel kanaata göre Troçki do- layısiyl de olsa artık Sovyet Rusya'nın sıyasal hayatında kerhangi bir özel te - sir yapabilecek durumda değildir. Bir sovyet hükümet adamı öldü Moskova, 26 (A.A.) — Sovyetler Birliği halk komiserleri başkan muavi- ni ve merkezi icra komitesi sıyasa bi rosu üyelerinden Bay Kuibişef dün kalb durmasından ölmüştür. Kuibişef'in ölümü dolayısile, dün açılacak olan büyük Sovyet Ruaya kon- gresi, ayın yirmi sekizine bırakılmıştır. Yunan maliye bakanı Paris ve Londra'ya gidiyor Atina, 2 6(A.A.) — Maliye - işleri bakanı Bay Pesmezoğlu, Parjs ve Lon- draya gitmek Üüzere hareket etmiştir. Almanya ve Memel almanları Berlin, 26 (A.A.) — Alman gazc- teleri, kendi Iddiasma göre Litvanya hükümetinin rey kullanmak hakkmı yalaız Jitvanya dili konuşanlara veren emirlerinden çıkan kiaipeda -memel-in yeni durumundan ötürü çok kızgınlık gösteriyorlar, Bilindiği gibi man dilini konu; Tarı tanınmıştı. eski durumda — al- azlığın müsavi hak- Alman devlet bankasının bilânçosu Berlin, 26 (A-A.) — Devlet banka- sının bilânçosu, altın ve döviz ihtiyatın da az bir fazlalık ve mütedavil banknot miktarında 134 milyon ve renkten mark- larda ise 9 milyontuk bir eksik göster - miştir. Altın karşılığı yüzde 2,44 olarak tos- bit edilmiştir. İşsizlere yardım Berlin, 26 (A.A.)— Hükümet işsiz- lere yardım eserine devam ederek bu ayın otuzunda 23 milyon marklık yiye- cek ve kömlür bonosu çıkaracaktır. ROMANYA'DA Romanya'da katolik kilisesinin lağvı isteniyor Bükreş, 26 (A.A.) — Transilvanya eşrafı tarafından başbakana verilen bir istidada deniliyor ki: * Transilvanya, katolik kilisesinin lağvınır ve Vatikan ile olan anlaşmasının feshini temin etmedikçe, romen ortodoks kilisesi rahat edemiyecektir. 560.000 transilvanyalmın imzasını ta gıyan bir arzuhalde, katolik kilisesi ku - rumu, macar revizyonizmi için bir des- tek ve aynı zamanda ulusal bir tehlike olarak gösteriliyor. para halinde piyasaya gönderilmesini temin olduğunu söyliyerek sözlerini şöyle bitirmiştir ; “— Dün ancak 1935 te kendini du- yuracak olan - vergilerin indirilmesini temin ettik. Bugün ise bükümet mall- yet fiatlarını uygun düşürmeğe çalışı- yyor, Bunun için tek çare, ulusun decin menfaatlerinin ökonomik ve soysal a lanlarda olduğunu anlamak - için tek çare, ulusun derin menfaatlerinin öko- momik ve soysal alanlarda olduğunu anlamak için bütün iradelerin birleş mesidir. Paris, 26 (A.A.)— Saylavlar meclisi bonolar işini görüşürken, dişarı işler kolu ile bir arada toplanan savaş deniz işleri ve müstemlekeler kolları, bay Laval, Rolcn ve Piyetri' nin, Roma an- faşmaları ile bunların araziye dokunan sonuçlarına ve uluslararası duruma dair verdikleri izahatı dinlemişlerdir. 27 SONKÂNUN 1534 P. ŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR BİRLEŞİK DEVLETLER'D Batan gemiden kaç kişi boğuldu? Nevyork, 26 (A.A )— Muhavk gemr #inin taile ve yolcularına ait dokuz ce- sed bulunmuştur. Binaenaleyh ölenlerin sayısı 15 ve kaybolanların da 32 dir, 116 kişi kurtarılmıştır. Kaza tafsilatı Nevyork, 26 (A.A.) — Mohavk ge- misinden 14 kişinin daha cesetleri bu « lunmüştür, Bununla, ölenlerin sayısı 15 oluyor. Geminin Üstünde kalmış olan süvari, gemi İle beraber kaybolmuştur. Gemi, 7 metre derinlikte yatmaktadır. Çarpışma esnasında Mohavk'dan iki gemici ezilmiştir. Vakrt geçtikçe kay - bolmuş olan 32 kişiyi bulmak ümidi git- tikçe azalıyor. Yolculardan çoğu umun müddet denirzde kalmış olmaktan muzta- ribdirler. Elleri veya parmakları muş olanlar vardır. Çarpışmadan sonra — gemide panik çıkmamış olmakla beraber birçok yolcu- Jar denize atlamışlardır. Çarpışmanın nasıl olduğu bir mu - amma kalmaktadır. Norveç bandıralı Talisman'ın süva - risi, Mohavk'ın birdenbire dönerek ken- di gemisinin baş tarafına bindirdiğini iddia etmektedir. Mohavk'tan kurtulan- Jardan biri, çarpışma olmadan geminin dümeninin çalışmadığını, el dümeninin kullanılabilmesi için makine dairesine iki adam gönderildiğini söylemiştir. Fa- kat çarpışma olmus ve el dümeni kulla- Tulamamıştır. don- Havptmun suçsuz olduğunu söylüyor Flemington, 26 (ALA.)— Dün, Ha- vptman sorguya çekildiği vakit şunları söylemiştir: *—Tevkif edildiğim gün ile ertesi gün kaburgalarıma vurarak beni dövdü- ler. İfademde imlâ yanlışları yaptılar. Ve beni sorguya çeken, benden iste. nileni yapmarsam bir dakika olsun uyu- tulmayacagımı söyledi. 'Tekrar bir sorğuya çekildiği zaman Hayptman dediki: *— Bir dereceye kadar hakikatı söyledim. Havptman, Lindberg'in çocugunu hiçbir vakit görmediğini ve — kurtuhuş akçasının ödendiği mezarlıga adım bile atmadığını bir kere daba söylemiştir. Amerika'da kışın zararları artıyor Marks “Amerika,, 26 (A.A.) — Kold- vater çayının coşması, bir buçuk milyar dolarlık zarar vermiştir. 25 kişi boğulmuş, 18.000 kişi de teh- like altındadır. ka ve İnhisarlar Bakanlığındaki tetkikler Gümrük ve İnhisarlar bakanlığından aldığımız duyuklara göre bir gazetenin yazdığı gibi bakanlık gütmrük komisyon- cuları hakklında bir lâyiha hazırlamış değildir. Bakanlık yalnız bazı yabancı mevzuatını tetkik ettirmektedir. Bu tel- kikat neticesinde lâzmagelen tedbirler alınacaktır. Kanun projesi hazırlandığı etrafındaki neşriyat üzerine İstanbul ka- misyoncuları bakanlığa baş vurmuşlar- «a da müracaatları ancak tetkikler biti- rildikten sonra göz önüne ahnabilecek- tir. Çocuk Esirgeme Kuru - muna eşya verenler İstanbul Saylavı Bay Vasıf evinden 21 parça eşya, Bayan Müşerref Suphi, Ziraat Bankası Genel Müdür Muavini Bayanı 28 parça eşya, Yenişehirde Ge- neral Fahrettin evinden 3 parça eşyö. Konsolos Bay Hakkı 10 lira çamaşır bedeli. Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Merkezine bağışlamışlardır. Genel Mef kez bu bağışlayıştan ötürü saym bayan” lam ve baylara açık teşekkürlerini ee