27 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

27 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

27 SONKANUN 1935 PAZAR Varı sayasal Fransız kadını Kadınlarımızın saylavlık hakkı birçok ileri memleketlerde derin akisler bırak- t. En çok Fransa'da, Fransa çünkü iç - sıyasa bakımından, 1929 - 31 sıralarında ne kadar sakin ve uyuşuk idi ise bugün de ©o kadar sinirli ve uyanıktır. Radyoda duyduğumuza göre Le Ma- tin,, gazetesi fransız kadınlarına büyük bir anket açmakta ve saylavlığı isteyip istemediklerini sormaktadır. Dünyadaki kadşnların 200 milyonu bugün bu hakka malik bulunuyorlar. Fransa'da da rey verebilecek gibi 8 milyon kadın varmış. İşte bu kuvveti sıyasal işlere karıştır « mak, fransızları önümüzdeki haftalar içinde hiç olmazsa nazari olarak oyalı - yacaktır. Avrupa'nın bazı ileri memleketlerin- de, hele büyük ihtilâl yapmış olan Fran sada kadına henüz sıyasal bakların veril- memiş olması, gerçekten, çaşılacak bir iştir. Bunun sebebi, kadının sıyasa işle - rine ilişiksizliğinden çok, fırkaların gö- rüşüdür. Çok fırkalı memleketlerde, şimdiye kadar görülmüştür ki, aşağı tabakaların kadını, sıyasa işlerine karşı daha kulağı — delikir. Meselâ Almanya'da, Hitler rejiminden önce, kadın seçmek hakkına medik iken, alman işcisinin karısı seçim sandıklarının başına istekle koşmuş fa - kat yüksek nilelerin kadınlarına aynı ye- yi yaptırmak epiy güç olmuştur. Ancak #önra sonra, yüksek tabakanın kadınına da sıyasal şuür aşılıyarak hakkını kul - landırtmak kabil olabilmiştir. Sıyasal ilişiksizlik gösteren yalnız yüksek tabakanın — kadınları — değildir. Küy kadını da, bu işlerde oldukça vur - dum duymazdır. Fransada — ise, 'köylü yığımı, <kseriyetlerin teşekkülünde eyi- <e ağır basacak mikdardadır. Fransa'da kadının sıyasal işlere karışmasına fazla daraftarlık gösterilmemesinin — sebebleri bunlardır. Fırkaların rey — hesablarıdır, ve biribirlerine karşı olan durumlarıdır. Le Matin, gibi daha ziyade bir sağ taraf gazetesinin anketi açması dikkate “değer. Ve bu işde en az isteği meslâ Ra- dikallerin göstermesi beklenebilir. Çünkü en çok köylüye dayananlar onlardır. “Le Matin,, in anketi, tabü, bir an - ket olarak kalacaktır. Sıyasal bir sonuc veraceği umulamaz. Şu var ki, eğer an- ket dolgun düşerse, hem kadın işinde fır- kaların durumunu hem de hangi fırkala- vın kadına dayanamıyacaklarını öğren- miş olacağız. Şu fırkalı memleketlerde, görülüyor ki, “kadın,, bile - fırkacılığa kurbaa gidiyor. BURHAN BELGE . Meis alası civarında denizde bulunuan eşyalar Kaş, 26 (A.A.) — Mcis adası gemicileri tarafından kıyılarımız- dan sekiz on mil açıkta yüzlerce teneke benzin ve benzin - varilleri ile birçok kereste bulunarak güm- rüğe teslim edilmiştir. Tenekele rin üzerinde enâlâ benzin neftsen- dikat markası türkçe olarak yazı- lıdır. Keresteler Avrupa kerestesi- dir. Bunların on beş gün evelki fırtımada batmış olması muhtemel bir vapura aid bulunduğu tahmin edilmektedir. Samsun'da soğuklar Samsun, 26 (A.A.) — Yukar- larda soğuk ve kar fırtanaları de- vamı etmektedir. Bu tarafların un ihtiyacını temin eden çeltik bo- ğazındaki büyük un fabrikaları don yüzünden işliyememektedir. I Ç Kalimnos adasında : : isyan devam ediyor Istanbul, 26 (Telefon) — Atinadan 26 tarihiyle bilidiriliyor: Yunanistanın Kalimnos adasında isyan devam etmek tedir. İtalyan aleyhtarı papas Lekar tev kif edilmiş ve valinin beraberinde olarak Radosa gönderilmiştir. İtalyan aleyhta vt olan gizli kamite azasından İskadro adındaki rumun evinde taharriyat yapıl mış ve kendisi tevkif edilmiştir. Kalimnos adası tarassud altında İstanbul, 26 (Telefon) — Atinadan 26 tarihiyle bildiriliyor: Kalimnos ada« sınım dişarı ile olan ihtilattan memnui- yeti devam etmekte oldugunu Atina ga- zeteleri yazıyor. Adanın muhafaza kıta- ları arttırılmış ve ada tayyareler tara- fından tarassut altına alınmıştır. Yunanlılar Kıbrıs ve on iki adada reyiâm istiyorlar Istanbul, 26 (Telefon) — Atinadan 26 taribiyle bildiriliyor: Yunanistanda mevcud milli teşekküllerin ingiliz ve ital yan hükümetlerine müracaatla Kıbris ve gl a ahalisinin mukadderatlarının reyiâm isteyeceklerini bu - ina gazeteleri yazıyorlar. Yunanlılar borçlarının yüzde otuz beşini ver - meyi teklif edecekler Istanbul, 26 (Telefon) — Atina'dan 26 tarihiyle bildiriliyor: Yunanistan borclarını konuşmak üzere Londra'ya gi decek heyet dün Çaldarisin evinde top - lanmış ve alacak'ılara yapılacak teklifi kararlaştırmıştır. Teklif yüzde otuz beş- tir, Alacaklılar bunu — kabul etmezlerse Pesmezoğlu müzakereyi kesecek ve Ati- maya döncektir. Heyet dün akşam eksepresle Londra ya gitti. Yunanlılar deniz silahlarını artırıyor İstanbul, 26 (Telefon) — Atina'dan 26 tarihiyle bildiriliyor: Hükümetçi Vradini gazetesi 1930 Ankara mukave- lesinin Yunanistan'a — verdiği teahhüt mucibince yunan hükümetinin donan- masına altı torpido muhribi ile bir zırh- l ve o nisbette de denizaltı gemisi ilâ - ve edeceğini Türkiye'ye bildirdiğini ya- zıyorlar, Ambalaj sergisi Ankaraya geliyor İstanbul, 26 (Telefon) — Türk ofisin açtığı ambalaj sergisi bu akşam kapandı. Sergi yarın An- kara'ya gönderilecektir. Sergiyi Istanbul'da 3 günde 700 kişi gez- miştir. Musiki sanatkârlarının toplantısı İstanbul, 26 (Telefon) — Mu- siki sanatkârları bugün yaptıkla- rı kongrede idare heyetlerini seç- mişler ve opera, inşad, minik, ko- medi ve bale artisti yetıılınıık için kurslar açmağa karar vermiş- lerdir. ULUS tetkik seyabati yapmıştır. Bu seyahati idare eden belediye müfettişi BayKe - mal olup yanında köycülük şubesinin üyelerinden beş altı genc de bulunmak- ta idi. Her genc koyae bir vazife almış ve bunların yapt.kıarı araştırmasar uye- lerden birisi taradından toplanarak bir broşür haline getirilmiştir. Çakal köyüne giden gencler arasın- da Woktor Bebcet de lâzım gelen ilâc » larla burlikte oulunuakta idi; ki iki gü- nünü bu seyahata basreden değerli Dok- tor Behcet bu müddet zartında 26 has- taya bakmış ve bızzat ilaçiarını da ver miştir. Şehirde tedar.ki lazım geten ilâc ların da reçeteleri yazılmış ve şehirden todarik edilerek goönderilmiştir. ) Bay Kemal bücün köy halkını cuma günü sabahleyin toplamış, halkevinin köylü için çıkardığı kuçak neşriyatı biz. zat dağıtmış, soyadı almıyanlara soyadı verilmiş, yürmiden fazla okuma yazma öğrenen çocuklara defter ve kalem dağı- tılmıştır. Bu csnada diğer gencler de Folklor araştırmalarına devam etmiş olup Hulu- si ve Rahmi köy şarkılarını, Bayan Emi- ne ve Nuriye doğum ve evlenme âdetle- rini, yemekleri toplarken Mehmet ve Behcet de bu araştırmalarda yardımcı olmuş ve bu suretle çok kısa bir zaman zarfında bir broşür tutabilecek kadar malümat toplanmıştır. Gene aynı gün köycüler kolu kültür takımı üyelerinden altı Bayla Doktor Bayan Mediha Eldem, Balkat ve Kara kosunen köylerine gitmişler Bayan Me- diha 20 hastaya bakmış ve ilâç vermiş- tir, Köylülerce konuşmalar — yapılmış, kitab dağıtılmış, köylünün dilekleri din- lenmiştir. Soyadları verilmiş tahlil için alınan köyün suları kimyager Bay Ke- rim Ömer'e gönderilmiştir. Kültür Bakanımız geliyor İstanbul, 26 (Telefon) — Kül- tür Bakanrmız Bay Abidin Özmen bu akşam Ankara gitmiştir. Ayasofya avlusunda araştırmalar yapılacak İstanbul, 26 (Telefon) — Aya- sofya'nın avlusunda alman asarı- atika enstitüsü tarafından müze umum müdürlüğünün yardımiyle hafriyat yapılacaktır. Hafriyattan sonra müze idaresi avluya asarıa- tikadan bazı mezarlar koyacaktır. Marmara felâketi dola- yısile fransız hükümeti taziyetlerini bildirdi Marmara adası ve Erdek hava- lisindeki büyük yıkıntılara sebeb olan yer sarsıntıları yüzünden u- lusumuzun uğradığı - ve geçirdiği acıya fransız hükümet — ve ulusu- nun da iştirak ettiği şehrimizdeki fransız büyük elçisi tarafından hükümetimize ulaştırılmıştır. Fransız hükümetinin bu vesile ile gösterdiği alâkadan dolayı cümhuriyet hükümetinin pek mü- teşekkir ve mütehassis olduğu bü- yük elçiliğe bildirilmiştir. Halkevinde İki heyet köylere tetkike gitti Geçen cuma günü Ankara Halkevi köy cülük şubesi azaları Çakal köyüne bir - DUYUKLAR Takas suliistimali tahkikatı bitti İstanbul, 26 (Telefon) — Bir buçuk senedenberi devam eden takas suiistimali tahkikatı fezleke- lerin hazırlanması suretile tamam- lanmış ve evrakın bir sureti Güm- rük ve İnhisarlar Bakanlığına ve- rilmiştir. Tahkikat evrakının diğer suretle- ri de bu hafta Ziraat ve Ökonomi Bakanlıklarına ve ihtısas mahke- mesine verilecektir. Alınan haber- lere göre komisyon meseleyi ka- çakçılık mahiyetinde görmekte- dir. Tesbit edilen yolsuzluk bir buçuk milyon lira kadar bir men- faate tekabül etmektedir. Kaçak- çılık biri takasa tâbi keresteleri hakiki değerlerinden yirmi otuz misli fazla kıymet biçmek diğeri de mevcut olmıyan — kerestelere faturalar tanzim ederek dış piya- salara gönderilmiş gibi göstermek suretiyle iki türlü yapılmıştır. İki türlü suç da vesikalarla tesbit e- dilmiştir. Metre mikâbı 60 lira e- den ceviz kerestelerine 1700 lira kıymet biçilmiştir. Yolsuzluğun yapıldığı sene içinde takas — sure- tile memleket dışına çıkmış olma- sı lâzımgelen keresteler üç yüz bin tanedir, Halbuki kayıdlara göre bu ke- restelerden ancak altmış bin ka: darı memleket dışına gönderilmiş iki yüz binden fazlası çıkarılmış gibi gösterilmiştir. Fezlekede kırk iki kişinin yolsuzlukla alâkası ol. duğu kaydedilmiş bunların içinde sekiz orman, on gümrük muayene | memuru - ile bazı tacir ve komis- yoncular, bir eksper ve takas ko- misyonu —üyelerinden — bazıları vardır. Tacirlerden bilhassa suçlu görünen yugoslavyalı İnidis'tir. Ve bu adam tahkikatın başlangı- cında Yunanistan'a kaçmıştır. l')ıı- va buıiirîleıde ihtısas mahkeme- sine verilecek ve memur suçlular hakkında bakanlıkların vuç::eii karar beklenecektir. Ökonomi Bakanlığı müfettişi ve mu- rakibleri Istanbul, 26 (Telefon) — Ökoe: nomi Bakanlığına bağlı müessese. lerde teftişler yapan müfettiş ve murakib komiserler işlerini bitir- mişlerdir. Milano sergisine çağırıldık İstanbul, 26 (Telefon) — Mila- no Terini sanatlar sergisine Güzel Sanatlar Akademisi davet edilmiş- tir, Yeni bir komisyon Maliye Bakanlığı Yuguslavyada türk tebaasının bıraktıkları emlâke - karşılık verilecek paraların ne suretle ödeneceği- ni tetkik etmek üzere bir komisyon ku- rulmasmı başbakanlıktan istemiştir. SAYIFA 3 . . Uçak şehidleri Çoklarile dostluk, arkadaşlık etmaş - tik. Yurd topraklarında beraber - yürür, yurd kırlarını birlikte dolaşır ve onların yurd güklerinin kanatlanmadıkları gün- lerde bir arada, yerine göce eğlenir, ye- rine göre tasalanırd k. Onlarla göz göze geldiğimiz zaman, içimize bulutlara bakanların oruncu do- lardı. Onların yüzlerinde yer gök kıraa- larının çizgileri belirirmiş gibi olurdu. Biz, ayağımızı yurd toprakları üzeri- ne sağlam ve inanlı basar, yurd gökleri- ni de korusunlar diye anlara açık birer alan sayardık. Onlarla konuşu: ken gönlümüzde mavi ve sonsuz bir genişlik doğardı; onlarla ©l ele tutuşduğumuz zaman içimizde ka- sırgaları yenen, şimşekleri büken, be - yaz dağ doruklarını aşan bir güre bular- duk. Onlar, yanımızda birer kanat gibi idiler. Onların yanı sıra yüceliyoruz, göklerin gökçel sonsuzluğu içinde yük- seliyoruz gibi gelirdi bize, Şimdi yürd topraklarında, yurd kır larında ve dağlarında onlarsız dolaşıyo- ruz. Bir gün onlardan biri, bir baçka gün bir başkası kanatlandılar ve bir da- Ba bizim yanımıza dönmediler.. Onlar bulutlaşdılar, onlar kasırğa ol- dular, Bazı ilik sabah demleri olur. ki onların birer meltem gibi estiklerini du- yarız; bazı akşam saatlerinde oalar vo- vin birer görez gibi dağ lepelerini ge - ger, deniz yüzünü yalar, varılmıyan sonsuzluğa doğru giderler. Onlar, yurd şınırlayını kavrıyan ge » nişlik ve uzunluk üstüne gerilmiş birer kanattırlar. Acun üzcinde gün doğub battıkça, yel esip şimşek çaktıkça onlar bu kanat: larla bizi koruyaçaklar; koruyacaklar.. Ulu ağaçların daliarında dile gelen rüzgâr, onların sesidir. Bu seslerde biz, bâlâ bir kırık uçağı tolle sararak düş - man üzerinde uçan bir arkadaşın anlat. tıklarını, bombalarla yurd siperlerini ya- bancı akınından korumağa savaşan bir kardeşin dediklerini dinliyor gibiyiz.. Onlar, bizimle beraberdiler; beraber dönmiyenlerin mezarı içimizdedir. Göz « lerimizde onlar için yap ve alamızda onların yaptıldarını anmaktan doğan bir övüne var. Onlar ölmediler.. M. N. ARTAM * Iıyıubıııüdu"ılhnukln!ı" mecmuasında çıkmıştır.., ——— Hava vaziyeti Ziraat Bakanlığı meteoroloji Enstitüsünden alınan malümata göre, 26-1-935 de Türkiye'de hava vaziyeti, son 24 saat zarfında yurd da hava umumiyetle bulutlu ve yağışsız geçmiş, yalnız Soma çev- resine dört, Sinob'a 3, Alaçatı'ya 1, milimetre yağmur düşmüştür, Hava sühunetlerinde düne na- zaran büyük bir değişiklik yoktur. Bu gece en düşük suhunetler sılı- rın altında Kars'ta 27, Erzurum- da 18, Kastamonu'da 15, Ankara- da 9, Kırşehirde 8, Eskişehirde 5 derecedir. En yüksek suhunetler 16 dere. ce olarak Antalya'da kaydedil. miştir. | — Bugün Ankara'da hava suhune ti saat 14 de sıfırın altında iki de- rece idi. Tesimler Yozgad'da ikinci n seçmen seçimine aiddir. Seçimin -yurdun dört bucağında ne büyük ve içten geten bit istekle yapıldığının canlı hirer belgosi olarak koyüyoruz. - y