7 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

7 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

#Ç T T e Z T d HAlı'r 1935 ı-ıınşr.mx Toprak işleri Herhangi bir devlette loprak — soru Mu hemen bütün işlerin önünde — gelir. Bu iş ulusun ökonomi isteklerine uygun duruma konulmazsa ökonomik işle- Fin tezelden düzelmesi kolay — olamaz. “nun acunda bin bir benzeri v de de toprak sorumu hemen bü! işler arasında sayılmağa değer bir , ş.. Koz sevinecle duyduğuma göre Seti İşler Bakanlığımız memlckette Toprak sorumunu düzeltmek — üzere bir Yasa projesi hazırlamaktı ş. Bu pro- İtyi henüz görmedim, gördüklen sonra tekrar bu konu üzerine dönmek üzere timdi düşündüklerimi yazmağı faydalı lüyorum, Umarım ki, yurdun derin derdlerini Yakından gören ve bilen İçeri İşler Ba- h iğımız bu yasa projesini ulus ve u- “şun derdlerine uygun bir biçimde ha- :'İımı“.ı- Ulus gazetesine geçen yıllar- 9 yazmış olduğum yazılarımda demiş- ki bizde arazi işi ziraatin en büyük lerinden birisidir. Kastamonu vilayetinin Cide adlı bir kazası vardır. Burada kehnabet (Kahi- ) (toplu araziyi idare) usulü çok Uzun yıllardanberi ora ulüsunu, — yür- acınacak insanları haline -koymuş- tur. Tarla parçaları, o kadar ufalmıştır ki ne teker teker've ne de toplu olarak 9'ada yaşayan insanları besliyecek hal- dedir. Bunun için Cide çifçileri yoksul- p Ve arazisi böyle giderse ora kent- Si her xaman yoksul kalacaktır! Gene demiştim ki Urfa vilayetimizin Akçakala adik bir kazası vardır. . Bu kaza topraklarının yüz - binlerce dönümlük parçaları tek insan- :*rııı elindedir. Burada yaşıyan — ve ça- işan ortakçı veya yarıcı insanlar da Ci- deliler kadar acmacak haldeirler! Büyük toprak sahibleri de, sanrlma- Sın ki zengindirler. Atadan kalmış veya *r masılsa ele geçirilmiş olan bu top- Yaklardan ne sahibi ve ne de üzçrinde Yaşıyanlar faydalanmaktadır. İşte biri şimal ve öteki de cenub A- Hadolusunda toprak örneği ki, bu ör- Reklerin benzerlerini yurdun daha bir- Fok yerlerinde görebiliriz! İçeri İşler Bakanlığımız, işkillene- Moz ki bu eksiklikleri daha önceden gör- Müş ve ona göre yasayı hazırlamağa lamıştır! Bence, yeni toprak yasası zırlanırken iki t-mel göz önüne alın- Malıdır. | — Ulus ve devletimizin buıunlm foysal ve sıyasal kurumuna — göre öte- denberi gelmekte bulunan ve şimdi de İğletilip başarılamamasından ötürü ne Zahibine ve ne de başkalarına faydası olan yüz binlerce dönümlük toprak par- Salarını sahiblerinin işleyip buşaracağı ir ölçüye indirmek ve gene çok ufak Parçalar halinde bulunupta sâhiblerini Reçindiremiyen toprakları — beş kişilik bir aileyi bugünün öokonomik şartları- Ta uygun olarak besliyebilecok bir var- çıkarmak ve böylece, bizde de her, Yerde olduğu gibi, toprağın artık büyük Ve küçüklük kertelerini varlığımıza uy- Bunlaştırmak gerektir. Bu yalnız “sıya- Sal bakımdan değil doğruluk ve ökono- —îı bakımdan da gerekmektedir - — Birinci bakıma göre toprağı ulusu "-mıı soysal ve sıyasal korumuna göre irken bir noktayı daha göz önün- de bulundurmalı ve temellerini ona gö- Te hazırlamalıyız. Hukuk kurallarını din- 'den almış olan eski toprak yasası ulus Arasında adalet yapayım derken onun *oysal ve ökonomik varlığını öyle boz- Müştur ki, bu bozukluğu düzeltmek bu- için en güç işlerden biri olmuştur! Ndan dolayı, yeni yasada toprağın babadan çocuklara geçmesi, onların par- Salanması, parçalı toprakların toplan- "'-ı'.( toprak çerçevelerinin düzgün hal- Onması ve nihayet, en az arazi par- :-rm alımıp satılması — hususundaki kümlerin çok esaslı olması lâzımdır. Z Kamutay'da kısa yıllar içinde çok _""l yasalar çıkmıştır. Yeni toprak “ası da onların en başta gelenleri ka- themmiyetli ve zardur, Cümhuriyet n her güçlük gibi bunu da ye- Yanlı topmalı yasase iki-yanlı olacaler _ı' bir yanı soysal ve sıynanl, öteki ya- da ökonomidir. Bu iki noktanın esaslı olarak halle- Sldiği gün, türk yurdunda büyük fe tir yşlar ve yenilikler meydana gelecek- '— Zünlerin çok geç olmadığını u- Mar hükümeti şimdiden kutlarım. Kastamonu saylavı 'T. COŞHAN i ç ULUS SAYIFA 3 DU YU RL A R _F Nazilli fabrikasının projesi Istanbul, 6 (Telefan) — Şehrimizde bulunan Sovyet Rusyanın sanayi müte- hassıslarından mürekkeb heyet, Nazilli mensucat fabrikasının plânları için, Sü- mer Bank mümessilleriyle beraber Bey- oğlundaki Sovyet Ticaret mümessilliği binasında çalışmaktadır. Buradaki ça - lışmaları daha bir iki gün sürecek olan heyet, cuma veya cumartesi günü Sü - mer Bank heyetiyle birlikte Ankaraya gidecektir. Ondan sonra heyet, Nazilli- ye giderek fabrikanın kurulacağı yerde tetkikler yapacak ve Kayseriye uğrıya: rak orada da yapılmakta olan fabrikayı gözden geçirecektir. Burada yapılmakta — olan tetkikler, hakiki projenin hazırlanması içindir. Na- #illi fabrikasına verilecek şekil, hakiki projenin bitirilmesinden sonra anlaşıla- caktır. Kati projeyi Ankarada Sümer Bınım teşekkül etmiş olan heyet tes - bit edecektir. İnhisarlar genel — müdürlüğü İstanbulı 6 (Telefon) — İzmir say- lavlığıma seçilmiş olan İnhisarlar Genel Müdürü Bay Hüsnü Çalkırdan — açılan yere, muavinlerden Bay Mitatın tayin edildiği emri geldiğinden işe başlamış - tır. Bay Mitat, yarın Ankaraya gidecek ve yeni tütün ve tuz kanunlariyle me - müurin koruma sandığı kanunu ve yeni sene büdcesi hakkında gümrük ve in - hisarlar bakanlığı ile görüşecektir. Yeni Genel Müdürün tayini dolayı - siyle idarede değişiklik yapılacağı doğ - ru değildir. İstanbulda üç yangın oldu İstanbul, 6 (Telefon) — Dün gece Eyüpte çıkan bir yangında hir bakkal dükknr, iki kulübe, Çarşıkapıda çıkan ikinci yangında bir dükkân, Mercanda çıkan üçüncü yangında da bir han odası yanmıştrı. Balkan ökonemi konseyi Istanbul, 6 (Telefon) — Bu ayın 10 unda Belgradta toplanacak olan Bal- kan ökonomi konseyi heyetlerinin çalış - malarına iştirak edecek heyetimiz ya- rın akşam (bu akçam) Belgrada hare - ket edecektir. Bay Adil geliyor İstanbul, 6 (Telefon) — Birkaç gün- denberi İstanbul gümrüklerinde tetkik- lerde bulunan gümrük ve inhisarlar ba- kanlığı müsteşarı Bay Adil, bu akşamki (dün akşamki) trenle Ankaraya hareket etmiştir. Sınırlarımızın korunması için yeni tedbirler Eski hükümlerin birleştirilmesi su. retiyle hazırlanan (Sınır teşkilâtının va. zifelerine ve gümrük muhafaza teşkilâ- tman kaçakçılığın men ve takibi husu. sunda mıntakalarındaki valilerle vazife münasebetlerine dair nizamname) Ba- kanlar Heyetince kabul odilmiştir. Ni . zamnameye göre ülkenin içine doğru ne kadar yerin sinır mıntaaksi — sayıla- cağmı Bakanlar Heyeti tesbit edecektir. Komşu hükümetlerin doğradan doğru « yı temasta bulunduğu sınır mıntaakla- iki taraf arasındaki iyi münase - uuuı.. muhafazası, sükün, emniyot ve asayişi bozacak, ahaliyi raahtsız odecek ve iki hükümetin münasebetlerine fena tesir yapacak hadiselere sınırlarda kar- şılıklı sükün ve güveni bozacak yalda vukun gelecek tocavüz, şekavet, — gasp, müsademe, yağma, muzır - propaganda, casusluk. kaçakçılık, hersrzlik, öldürme yaralama gibi vakaların önüne geç - ,':_ gümrük muhafaza teşkilâtmın öde- vinden olacaktır. Nizamnamede bundan başka gümrük ve sınır kapıları, geçid - leri, hudud ve gümrük kıtalarının teşki- 1ât ve teftişi, gidiş ve gelişi şartları, hu. dudlarda atış ve avcılık şartları, hudud tecavüzü, yağma, gasp, müsademe, t6 - kavet, hırazılık gibi hallerde yapılacak muameleler, gümrük mubafaza kıtala » rının ödevleri hakıkında hükümler var- dır, Ankara bahçeli evler kooperatifi *“Ankara Bahceli Evler Yapı Koope- yatifi,, esas mukavelesi Bakanlar Heye. tünce kabul edilmiştir. Mukavel> çu esasi htiva etmektedir. Kooperatif 20 yıl müddetle ve S0VU lira sormaye ile teşkil edilmiştir. Şirketin vazifesi satın alacağı arsa- lar üzerine evler yaptırmak ve bun'a'ın tutarmı en çok on iki yılda aylık taksit- lerle topladıktan sonra ortaklarına mal #etmek ve mal edilinciye kadar hem evle- rin ve hem de parçalarının idaresini ve bakımını üzerine almak ve ülküsüne uy. gün her işi yapmaktır. Konperatife ev ısmarlamak için, pay (5) lira olmak üze- re 20 pay almak ve eve - biçi - len payın bin İirası için en az beş pay hissesi almış bulunmak lâzımdır. Her ortağın mesuliyeti pay hisseleri tutarı. nm beş katına kadardır. Bu paylar me- suliyet ilk alanda kalmak üzere satıla . bilir. Ortak olmak için türk olmak, öz ve soysal haklarına sahib olmak, Anka- ra'da yerleşmiş veya memuriyet ve iş morkezi Ankara'da bulunmak lâzımdır. Kooperatife alınacak arsalar idare heye. ti ile umumi heyetin seçeceği 6 kişilik bir heyet tarafından almacaktır. Arsala- va yapılacak ev tiplerini ortaklar seçerek bir ısmarlama kâğıdı ile bunu — meclisi idareye — bildireceklerdir. Mukavelede bundan başka meelisi idarenin teşkil ve vazifeleri ortakların mesuliyeti hakkın- da hükümler vardır , Fidancılık ve bahçıvancılık enstitüsü Istanbul, 6 (Telefon) — Vilâyot ta- rafından Büyükderede vücude getirilen moyva fidanlığı enstitüsü büyütülmüş ve burada bir de okul yapılmıştır. Okul- da, ameli fidancılık ve bahcevanlık öğ- retilecektir. Okul, mayısta açılacak ve 18 şi bayan olmak üzere 50 talebe alına- caktır. Enstitüde kışın da meyva yetişti- rilmesi için yerler yapılmaktadır. İranlı afyon murahhasları İstanbul, 6 (Telefon) — İranlı af - yon murahhasları bugünlerde Tahrana gidecektir. afyon inhisar idaresi, iranlı “murahhaslara son bir teklifte bulunmak için (dare meclisini toplamış ve — teklif üzerinde görüşülmüştür. Yumurta fiatları düştü İstanbul, 6 (Telefon) — Mevsim do- layısiyle piyasaya fazla yumurta çıktı- ğandan sandığı 33 liraya satılmakta olan yumurtalar 18 liraya kadar düşmüştür. Adliye ayırma komisyonu Adliye Bakanlığı hâkimleri ayırma komisyonu bayram ertesi toplantılarına başkıyacaktır. . Acıklı bir ölüm Tanınmış piyes yazıcılarımız - dan ve çoktanberi rahatsız bulu -« nan İbnirrefik Ahmed Nuri dün akşam ölmüştür. Cenazesi bugün saat on birde Hacı Musa mahalle- sindeki evinden kaldırılacaktır. DOĞUM Gazeteci arkadaşlarımızdan Bay Kad: vi Kemal Kup'an bir kızı dünyaya gel ..umımdını Daktilo aranıyor Merkezi İş Hanında dördüncü kat. ta bulunan Sıvas — Erzurum — ve Ma- latya iltisakı hatları inşaat mütcahhid. Hiği Için dosya memurluğu — vazifesini de yapmak şartile seri ve doğru yazan bil daktiloya ihtiyac olduğundan — is- tekliler mütsahhidlik merkezine mü, racaat etsinler. Lisan bilenler terich o- lunacaktır. Türk Maarif Cemiyetinin Çiçek balosu 18, Nisan. 1935 Perşombe A-t ara radvosu Bu akşamki radyo programı şudur: - 19.30 — Sıhhiye Bakanlığı sa- ali 19.40 — Musiki: “Menuet,, akşamı Klâsiklerden 7 menuet, Haydin — 2 menuet Mozart —1 menuct Necdet Remzi: Keman Ulvi Cemal: Piyano 20 — — Matbuat raporu 20.30 — Musiki: Beethoven — 2 Menuet Mozart —1 Menuet Necdet Remzi: Keman Ulyi Cemal: Piyano 20.50 — Haberler Tütün ensti İstanbul, 6 (Telefon) — İnhisarlar idaresinin Maltepede yaptırmakta oldu- Zu tütün enstitüsünün inşaatı bitmek üzeredir. Enstitüde tütün tohumlarının ıslahiyle uğraşılacaktır. Idare, İstanbul- da ve diğer vilâyet merkezlerinde Fen- ni şartları haiz depolar yaptırmaktadır. İdare tütün satım almağa da başla- muştır. Piyos beraet etti Istanbul, 6 (Telefon) — Türklüğü tahkir suçiyle muhakeme edilmekte olan Üniyon sigorta kumpanyasının müdürü Piyosun muhakemesi bitmiş ve suçu sa- bit olmadığından beractine karar veril - miştir . İnhisarlar idaresi Brüksel sergisine iştirak etti İstanbul, 6 (Telefon) — Nisanda Brükselde açılacak olan uluslararası ser- giye inhisarlay idaresi de iştirak edece- ğginden sergide bir pavyon yaptırmakta- gir. Sergide teşhir edilmek üzere hazır- ladığı inhisar maddelerini deniz yoluy- la göndermiştir , Kamutayın bugünkü ruznamesi Kamutayın bugünkü ruzname- sinde intihab mazbatalarının tas- diki ile encümenler intihabı var- dır. Umumi meelisin ikinci toplantısı Umumi Meclis dün 16,5 da belediye salonunda ikinci toplantısını yapmıştır. Tik toplantı zabtı okunmuş ve onanmış- tır. Vilâyete * Xlı kaza istekleri 935 ye h yolparası mikdariyle amele - çalışma günleri ve taksit zamanlariyle mükellef amelenin çalışma devreleri, belediye wm- nırları deşından vilâyet ve kazalar ara - sında işliyen nakliye, otomobil, olobüs, kamyon ve benzerlerinden alınacak re sim, taşocakları nizamnamesine göre hu susi muhasebece almacak resim tayini, tekaüd sandığı hissesi bitmediğinden ye niden münakale yapılması hakkındaki İçeri İşler Bakanlığının işarı dolayısiyle ve 2497 sayılı kanun mucibince seçile - cek hakem heyetleri hakkında muhase- bei hususiye müdürlüğünün tezkereleri okundu. Bunlardan sonra gelen evrak içinde olan 935 mali yılı bina ve arazi vergileri taksit müddetlerinin - tayinl Defterdarlık tezkeresi, ve adları değip tirilecek veya bir merkezden alınıp di - ger bir merkeze bağlanacak köylere aid idare heyeti kararları okunarak aid ol - duğu encümenlere havale edildi ve onandı Seçim mazbataları hakkında — tetkik komisyonu — mazbatalarında — seçimleri kanuni ve yasaya uygun gören — bütün üyelerin seçimleri anandıktan sonra İçe vi İşler Bakanlığının yeni - büdcenin esaslarını iyzah eden bildirisi ekundu. Büdce, bu bildirideki osaslara — göre hazırlanmak üzere tekrar büdee encil « menine havale edildi. Umumi Meclis önümüzdeki çarşam- ba günü 165 da tonlantılarına — devamı edecekterdir .<— Yeni takas tetkik heyetleri 20 Şubatta ödevleri biten takar ha yetlerinin yerine Ökonomi Bakanlığın ça talimatname yapılmcıya kadar mu . vakkat ticari anlaşmalar gereğince ya - pılacak ihracat laymetinin tesbiti ve karşılığındaki idhalâta aid muamclele . vin iyfası için İstanbul, İzmir, Antalya, Mersin, Samsun, Trabzan, Fethiye, Mü- K, Silifke, Çanakkale, Bandırına, İzmit, Iğdır, Ardıhan, Artvin, Enaa şehirlerin. de mühalli en büyük mülkiye memuru. sun başkanlığı altında takas tetkik he. yetleri teşkil edilmesi ve bu şerhirler - den başka yerlerde do ihtiyaca göre ha. yetler teşkili ve teşkil edilmiş olan he - yetlerin kaldırılması salâhiyetinin Öka. nomi Bakanlığına verilmesi, Bakanlar Heyetince kabul edilmiştir. Reşid Galibi anış toplantısı Dün akşam saat 6 da Ankara Halk. evinde eski Kültür Bakanı Doktor Re « şid Galib'in ölümünün yıldönümündan ötürü bir anış toplantısı yapıldı. Toplantıya Reşid Galib'in arkadaş -« ları ve Ankara gencliği gelmiş ve Halk- evi salonları dolmuştu. İhtifak Dül, Ta- rih, Edebiyat komitesi recisi Bay Hıfaı Oğuz açtlı. Ve bu toplantının manasını anlatan veciz bir nutak söyledi. Ve in - kalâbcı genclik namına Reşid Galibi hür- metle andı. Sonra sözü Reşid Galibin yakm ve değerli arkadaşı Bay Necib Ali Küçükaya verdi. Bay Necib Ali de merhumun feragat ve ülkücülüğünü, hususiyetlerini açık ve tecssürlü bir dil- Doktor A Şevket ise Reşid Galibin ölümiyle meslek arkadaşlarının duyduk- ları acıyı ve merhumun üniversite için radikal faaliyetini söyliyerek, meslek ar- kadaşlarının onu unutmadıklarını acılı bir içle anlattı. Reşid Galibin feragatli şahsiyotinim genclik için bir örnek olduğunu ileri sü- verek geneliğin içten kopaa tesssürleri- ni söyledi. Son sözü Burban Belge aldı. Ve çok içten gelen bir sesle Reşidin ölümün - den duyduğu acıları katra katra gelem lere verdi. Ve geçen yıl Reşid Galibin ölümünün ertesi günü yazdığı o çok gü zel ve tecssürlü yazısını okudu. Topla- manlar Reşid Galibi ve onun meziyetle- » rini acılarla anarak dağıldılar,