4 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

4 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIRA Z Yüksek ökonomi meelisi Yüksek Ökonomi — Meclisi bürosu- Mun çalışmaları hakkında dünkü sayı- Yarıda verdiğimiz duyukta iki yanlış verdi: Bunlardan — birincisi, meclisin, yeni Yüksek Ökenomi meclisinin önü- . toplantısmda konuşulacak işler hazırlıklar yapıldığına dalr o- Bu cümlede Medis sözü, yan« “kamutay, biçiminde çıktığı anlam değişmiştir. İkinci yanlış: Yüksek ökonomi mec- Beinin çalışmaları arasında, küçük sa- patlar ve esnaf sorumu da bulunduğu bu küçük sanatlay ve es- Ehlı.hıdıü—hııııımj—lhım— yazılmıştır. Düzeltiriz. Kontenjan mahsubu yapılan mallar Gümrüklerle — kontenjan — mahsubu da beyannameye tamamen ye- ve bu sebeble anbarda kalan #eya için ,son komtenjan kararnamesi- Bin 11 inci maddesine uyularak beyan- ün teşmil sıra numarasına göre sıraya konularak muamele ya- gümrükler umum müdürlüğü ta- dün telgrafla gümrüklere teb- edilmiştir. Kamutayda görüşülecek işler Bugün Kamutayda mülhak büdee- derden — Van gölü ile evkaf İdareleri büdoeleri görüşülecektir. Ankara imar Kdare ile tahlisiye idaresinin büdceleri de encümenden — çıkarak — basılmış ve #ykre dağıtılmıştır. Makbet Halkevinde temsil edilmekte olan *Makbet,, piyesi bu akçam da2 verile- gektr. İ ç B. Celal Bayar Kütahya'- ya gidiyor Ökonemi Bakanı B. Celül Bayar bu günlerde Kütahyaya gidecektir. B. Ce- Kâl Bayar Kütahyada seramik — sanayi işiyle meşgul olacak ve bir iki gün ka- larak buraya dönecektir. Ökonomi Bakanlığının bildiriği Ökonomi Bakanlığından bildi- Bazı kutu fabrikaları sahibleri Ökonomi Bakanlığıma başvurarak ellerinde büyük katiyat ruhsatna- meleri mevcud orman - şirketleri- nin kendilerine ihtiyaçları nisbe- tinde kereste vermemekte ve ya- hut yüksek fiat istemekte olduk- larından şikâyet etmişlerdi. Ziraat Bakanlığiyle aşağıdaki esas dairesinde mutabık kalımmış- tır: Kutu kereste işliyecekleri Öka- nomi Bakanlığınca tasdik edile- cek fabrikalara ormandan yalnız kutu kerestesi çıkarmak - şartiyle ve müzayede şuretiyle kökner ke- sim müsaadesi verilecektir. Ala- kadarların gözü önüne konulur, Bay Hâmid Tigrel Beşinci amıf gümrük müfettişliğine müfettiş muavinlerinden Hâmid Tigrel terfian tayin edilmiştir. Çankırı halkevinde seçim Çankırı, 3 (ALA,) — Günleri yeten Halkevi komite üyeleri se- çimi dün yapılmıştır. Bakanlar Heyeti toplandı Bakanlar Heyeti dün Başbakan İsmet İnönü'nün başkanlığında toplanarak muhtelif işler üzerinde görüşmelerde buhunmuş ve bu iş- lere aid kararlar vermiştir. Öğretici filmler hakkın- daki lâyiha Bize verilen duyuğa göre, Öko- nomi Bakanlığı memleket içinde öğretici filmler gösterilmesini mec buri kılan bir kanun Jlayihasını Bakanlar heyetine vermiştir. Bu layihanın esaslarma göre bütün sinemalarda umumi filmle- rin gösterilmesinden önce bir öğ- tutulacaktır. Bundan başka tama- men teknik ve öğretici mahiyette olarak ve devlet daireleri tarafın- dan getirtilecek filmler gümrük resminden muaf tutulacaktır. Kanun layibasının bir maddesi- ne göre de bu kabil filmleri muh- telif istihsal mıntakalarında alâ- tilecek bir otomobil de gümrük- süz olarak memlekete sokulacak- tır. Çankırı belediye meclisi toplantıları Çankırı, 3 (A.A.) — Bugün be- lediye genel meclisi toplanmıştır. Bir ay sürecek olan bu toplantı- larda belediyenin sekiz yıllık büd- cesi yapılacaktır. Büdce tutarı 50 bin Kradır. Bugünden başlıyarak yol işlerine başlanılmıştır. DU YU KLAR Gümrük 1 1 cezalandırılanlar İkinçikânun, şubat ve mart aylarında muhtelif cezalarla cezalandırılan güm- vük memurlarının sayısı il& memuriyet #nvanları ve aldıkları cezalarla sebeb- leri birey liste halinde vekâlet tarafın- dan gümrüklere bildirilmiştir. Bu aylar zarfında muhtelif cezalar- Ja cezalandırılan memur adedi 156 dır. Bunların içinde 119 ihtar, 17 tevbih, 3 maaş katı, 4 snıf tenzili, b işten men, 6 vekâlet emri, 3 ihrar cezası vardır. Zonguldak vilayet büd- cesi hazırlandı Zonguldak, 3 (A.A.) — Vila- yet meclisi çalışmasını bitirmiş- tir. 935 yılı büdcesi 691 bin lira- dır. Üç yıl önceki 636 bin Hiralık üç yıllık yol programı on altı ay- da muvaffakıyetle başarılmıştır. Meclis 656 bin Hralık üç yıllık bir yol programı daha çizmiştir. Ge- nel Meclisin verdiği kararlar, vi- layetimizin önümüzdeki yıllar i- çinde yeni bir bayındırlık ve gen- lik yaratacak güc ve hızdadır. Hukuk Fakültesi Talebe Ce- miyeti Genel Kâtipliğinden ! Cemiyetin (yasanın sekizinci mad- desine göre) yıllık toplantısı 5.4.1935 cuma günü saat 14 te yapılacaktır. Konuşma sırası: A — İg ve yoklama derneklerinin raporlarının okunması B — İş derneğinin yasa tadil teklifi € — İş yoklama — ve saygı dernekleri azalarının seçilmesi Bütün üye arkadaşların 4 saatte fa- kültede bulunmalarını dileriz. v M | Halkevinde —— konferans — Her hafta perşembe günleri Vei — mekte olan konferanslanın ikincisi DU gün saat ııkmhy“' Vedadça verilecektir. Konferansın konusu “Ulusal d'.' yat ne demektir?,, dit. ; Siird'te atlı spor Sürd, 3 (A.A.) — Halkevinit | atlı sporcuları çevredeki köylert atlı bir gezinti yapmışlar, köylür lerle konuşmuşlardır. Sürd'in &* | ğgaclanması işine devam edilmek" | tedir. Yeniden altı bin ağac dikil- miştir. Bir çocuk bahçesi yapılma” 81 için hazırlıklara girişilmiştir. — | Ankara Gücünün kongresi Öğrendiğimize göre Ankara GÜ | cü kulübünün senelik kongresi 5 nisaf — 19368 cuma günü saat (14) de Evkaf © partmanı altındaki spor salonunda Y P pılacaktır. Kulüb azasınan kulübe mü” racaatla şimdiden dubuliye fişlerini * — larak kongreye gelmeleri — kulüp bat kanlığınca rica dilmektedir Ankara radyosu Bu akşamki radyo programı: 19.30 — Musiki: Rachmaninoti Sirenade R. Korsakoff — Hiymne au sokcil Albeniz Tango Kemâan: Necdet Remzi Plano: Ulmi Cemal 19,50 — Matbuat raporu 20.20 — Musiki: Krcisler Liebesleid » Licbesfreud ş Şchön Rosmarit » 20.45 — Haberler Hsbab — Sebeble Örnek: Esbabını — hazırlamadan hiç bir işe te- şebbüs ermemeli —— Sebeblerini hazırlamadan hiç bir işe girişmemeli, Esed — Aslan Esef — Esef — Müessif -« Esefli Örnek: Onun bu milessif haline yalnız ben de. Bil, herkes acıdı «« Onun bu esefli haline yal. nız ben değil, herkes acıdı. — Tecisüf etmek — Esef etmek, esellenmek y Örnek: Size teessüf ederim e« Size esef ederim. Uğradığımız felüâkete pek çok teessüf ectim «« Uğradığınız felâkete pek çok eseflendim. Kser — İaer — (PFr.) Ocuvre Örnek; Hayatında çok eser vermek — istiyenler, gök ve özlü'çalışmalıdır e» Hayatında çok izer vermek istiyenler, çok ve özlü çalışmalıdır. — Hekis — Taşlak — (Pr.) Esguisse 4 Örnek: Müzeci Hamdi Beyin bir eskisini bin # dliraya satın aldılar — Müzeci Bay Hamdi'nin bir taslağını bin litaya satın aldılar, — Eslâf — Geçmişler, önceller — Örmek: Nesli bazır, ahlâfa yalaız eslâTin — eser- lerini değil, kendi yarattıklarımı da ulaştırıt «« Buğgünkü üren, geleceklere yalnız geçinişlerin eserlerini değil, kendi — yarattıklarını da ulaş- tırır. Biz, eslf ve ahlâfa nümune olmalıyız — Biz, Önceler ve ardıllara örnek olmalıyız. Kaman, esmamı bâliğa (Bak: bedel) — Tutar Örnek ; Esmânı baligası bin lizadır — Tutarı bin diradır. Kana — Sıra Örnek: Bu esnada dört kişi birden üstüne atıl. di —« Bu sırada dört kişi birden üstüne atıldı. — Kanasında — 'Sırasında Örnek: Cebri yürüyüş esnasında fazla mola ver, mezler »« Zorlama yürüyüş sırasında çok mola vermezler, UA Esrar — 1 — Sır (T. Kö.) — (Fr.) Mystöre 2 — Giz — (Pr.) Secret / Esrarengiz — Sırlı Ester — Katır Eşhas « Kişiler Örnek: Eşhâsı mühimme «« Önemli kişiler, Eşin (şun) — Şuvağ İnşia etmek — Şavmak Eşirrâ (şerir) — Azılılar Örnek; Eşirranın melcej «« Azılıların sığınağı, Eçk «« Göz yaşı Eşkâl — Şekiller Eşkiya (şaki) -» Haydutlar Örnek: Bu dağlar, bir zamanlar eşkiye yatağı olmuştu — Bu dağlar, bir. vakitler Baydutlar yatağı olmuştu. Eşna (şeni) — Yırtlar Şonaat — Yırtlazlık Eşraf (ve âyân) — İleri gelenler Örnek: Kastamömu eştafımdan «« Kastamonu ileri gelenlerinden. Eşya — Eşya (T. Kö.) Evbaş — Ayaktakımı Eve «« Uç, yüce Evlâd — Çocuklar, oğullar Evvel — Önce Örnek; Bundan evvel —- Bundan önce, Evvelâ — İlkin Örnek: Evvelâ şunu söyliyeyim — Önce şunu söyliyeyim. . Evvelü âhır — Eninde sonunda Örnek: Evyelü Ahır bu borcu — ödiyecektir — Eninde sonunda bu borcu ödiyecektir, Eyyamı babur — Kazılısr Eza (Bak. cefâ) — Eza (T. Kö.) Uzgü, üzü Örnek: Çok eza çekti — Çok üzgü çekti. Ezel — Üzel, öncesizlik Ezeli — Önçesiz Ürnek: Ölüm, insanlar Içim ezeli bir endişedir »- Ölüm insanlar için öncesiz bir kaygıdır. Eziyet — Eziyet ; Örnek: Çektiği eziyetleri ben bilirim — Çekti. ği eziyetleri ben bilirim Faal — İşçen, işçimen Örnek: Faal bir adam — İşçen bir adam, O, pek faaldir — O, pek işçimendir. Faaliyet — İşçenlik, işçimenlik Örnek: Bu hususta gösterilen fasliyet, iyi ne. ticeler vermiştir —« Bu İşde gösterilen işçenlik, iyi sonuçlar vermiştir. Onun fsaliyetine diyecek yoktur & Onun işçi- menliğine diyecek yoktur. Facta —- Acın Örnek: Bu âile bu yıl üstüste facralar geçirdi « Bu arda bu yıl üstüste acımlar geçirdi. Feci « Acıklı, acınlı Fecaat — Acıklılık, acınlılık Örnek: Giriştiğiniz işin fecaatini ihata edebili- yor musunuz? — Girişdiğiniz işin acıklılığını (acınlılığını) kavrryabiliyor musunuz? Fahiş — Aşırı Örnek: Bu pek fahiş bir teklif — Bu pek aşırı bir önerge. Fuhuş — Utsuzluk Örnek: Gençleri fuhşa — sürükliyenleri kanun tecziye eder ©& Gençleri utsuzluğa sürükliyen- Teri kanun cezalandırır. Fahr, iftihar -» Kıvanç Örnek: Memleketimizin her tarafındaki terak. ki nümuneleri, yüreklere iltihar veriyor — Ül- kemizin her yanındaki — ilerleme örnekleri yü- Feklere kıvanç veriyor, Fahri — Onursal Örnek: O, bu vazileyi fahri olarak deruhde et- ti O, bu işi onursal olarak üstüne aldı. Fahretmek, İftihar etmek — Kıvanmak Örnek: Garp matbuatının Türkiye bakkındaki makaleleriyle insan iftihar ediyor — Batı ba. sınlarının Türkiye hakkındaki yazılarıyla insan kıvanıyor. Faide — Fayda (T. Kö) İstilade etmek — Fayda görmek, faydalanmak — (Fr.) Profiter Örnek: Bu yıl adanın havasından çok fayda gördüm Çistifade gördüm, istifade ettim) — Cette annde j'ai besucoup profite de Ja cure gue Pai faite aux Hes, İstifade etmek — Asığlanmak — (Fr,) Profitef —| Örnek: Bu fırsattan asığlanarak fıstilade ©| tek) size şunu da söylemek isterim ki — Pi tant de cette occaslon je voudrais vous dirt Müfid — Faydalı Müstefid « Faydalanmış Menfaat — 1 Asığ, 2- Çıkar e ÇFr). tü profit Örnek:! — Bu işten ben hiç bir asığ (.ı.ml!" beklemiyorum «« Je n'attends sucun im (profit) de cette affaire, & — Yalam kendi. çıkerinı Çmentaettüi) M nür « İl ne pense gu'â son intördt (profit): Faik, Mütefevvik — Üstün Örnek: O, her işte akranına faik olmaya î', şır — O, her işte taydaşlarına üstün olmsya Tışır. Faikiyet, tefevvak — Üstünlük * Örnek: Müsademede düşmanların — adedce İ: kiyeti bile ileri yürüyüşümüzü durduramadi Çarpışmada düşmanların sayıca östünlüğü yit İleri yürüyüşümüzü durduramadı. Tefevvuk etmek — Üsgelmek, üstolmak Örnek: İnsan daima emsaline tefevvuk ıl) arzusuyla hareket eder —- İnsan, ber zaman zerlerine üstolmak Çüstgelmek) arzusuyla ». reket eder. Fail — İşleyen — (Fr.) Auteur Örnek: Bu suçu işliyen — Bu cürmün faili ——_/ ÖNERGELER Kılavuz sözleri üzerine, her listenif (ULUS) ta çıktığından başlamak ; bir ay içinde, isteyenler yeni bir önet” ge ileri sürebilirler. Bunlar T, D.'T. C. G& nel Kâtibliğine şu şekil altında ıödd" Dvuzda , ., .. » karşılığını uygun (yl"'k |huı: yeter) görmüyorum. 4 Sebebi: (kımaca) . ...ı .r.nsl İrrrre eee üs eee Önergem şudur: S .. (0) (1) Burada biz önerge gösterilmiyen yazıldi | | | üzerine bir şey yapılamıyacaktır.