16 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

16 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

Uluslar derneği ç . konseyi toplandı (Başr 1. inci sayıfada) zihniyeti göstermiş ve italyan - habeş hakem andlaşmasını harli harfine ve bütün ruhuyla tatbik etmek arzsuunu göstermiş olduk- larını bildirmiştir. Mumaileyh, ayrıca demiştir ki: Bu şartlar altında bu sorumu şimdiki üsnomal toplantının ruz- namesine koymağa İlüzum yok- tur.,, Konseyin bugün en önemli so- rumunun yani Fransanınm müra- gaati sorumunun gözden geçirme- ğe girişmemiş olmasma bu alan- daki ihzari görüşmelerin ilerile- miş olması sebeb gösterilmekte- dir. Yarınki gizli toplantının sa- bahleyin 11 de yapılacağı söylen- mektedir. Fransız andıcına alman cevabı Berlin, 18 (AA) — Fransız andı - gına cevab veren D.N.B. ajansının res- mi bildiriği, Almanyanın, kondi üyele - rino barış ve güven vermeyi üstüne a- lan Uluslar Derneği nizamnamesinin ilk maddesinin kendisine de tatbik e - “dilmesi için neticesiz çalışmış olduğunu yarzmaktadır. Bildiriğ diyor ki: « Uluslar Derneği, silahsızlanmak - tan kaçan yahut hızla silahlanan öteki devletlere hiç bir ihtarda — bulunmadı. Fransanın silahsızlanmak vadi, samimi değildi. Bununla beraber Almanya si- Tahsızlanma — konferansının başarımına karşı koyacak bütün güçlükleri orta - dan kaldırmaya çalışmıştır. ve çalışa - caktır.» « Bu durumu bozmak yalnız bugün- kü rejimi baltalamak değil, Versay and laşmasını bozmak — ve amırlara saldır - mak demektir. » Figaro gazetesi diyor ki: « B. Flan- den ile B. Lavali eksiksiz çalışmaların- dan dolayı kutlamak gerektir. Stresa - da üç devlet arasındaki anlaşma açıkça görülmüştür. » Eko dö Pari gazetesi şunları yazı - yor: Bazı umudlar tamamen boşa çı - karılmamak istenmişse de imkânsız şey- lerin istenmesi bazı umudların — kırıl - Masını mucib olmuştur. Jurnal gazetesi aynı konu üzerinde diyor ki: « Avusturya erkinliği hakkın- da teminat, iki taraflı anlaşmalar şek - linde olacaktır. Bu anlaşmalarda Fran- ta, İtalya, küçük anlaşma gibi ilgili devletler Avusturya erkinliğinin bozul- ması halinde süel harcketlerini düzeni- me koymayı üstlerine alacaklardır. Aynı gazete alman hükümetinin Me- mel rejimine bağlı kalması için İngil - tere, Fransa ve İtalyanın Almanyaya bir ihtar göndermeyi Stresa kozfeansın da kararlaştırdıklarını yazmaktadır. Almanya silahlanmsamın normal görülmesini istiyor Berlin, 15 (A.A) — Fransız andıçı karşısında Almanyanın aldığı durumu bir notada anlatan D. N. B. resmni a - Jansı, bu andıçın bir suçlu gösterme şeklinde yazılmış olmasma;rağmen ux- taca hazırlanmış bir müdafaaname te - siri verdiğini söylemektedir. Nota diyor ki: Fransâ; Almanyanın zorlük içinde olan durumunu göz önün de bulundurmuştur. Almanyanın almış oldu ”u kararlar, öbür devletlerin gidi. şine bir cevab teşkil etmektedir. Fran- sanın uzün yıllardanberi, silahsızlanmak yükümünü yerine getirmek istemediği açık olarak görülüyordu. Öte yandan, her zaman değişen şaşırtıcı önergeler “Almenyayı yapmacık bir-durum içinde bulunduruyor ve bu ülke, topraklarının korunması için on ibtidai teğbirleri bi- le alamıyordu. Öbür devletlerin Versay andl-şmast hükümlerini yerine getir - | Hek ümüdları köybelduğu 'bir taman » da, Almanyanın birden bir karar ile si- kah'ınmaya haslaması normal bir hâdi- de - >k görll—Edir. B. Laval Dışarıişler Ba- kanımızla görüştü Ceneere, 15 ÇAA.) — B. Laval Stre- sadan buraya gelmiş, Benes ve Titüles. dan selâmlanmıştır. Yolculu- da Türkiye diş bakanı ve u- luslar derneği konseyi başkanı bay Tev- fik Rüştü Aras B. Lavalle birleşmiştir. Bu konuşma B. Lavale, alman silâhlan- masına karşı ftansız dileği bugün başlıyacak olan konuşmalar etra- kkında teması yapmak fırsatını ver- k anlaşma bakanları Laval'i karşıladılar. Cenevre, 15 (ALA.) — Havas ajansı bildir. Küçük anlaşma ba- kanları B, Layali karşılamışlar ve Stre a'dan 'alınan sonuçlardan dolayı ken- ni hararetle kutlamışlardır. Bakan- lar, Avrupa barışı ile sıkı bir ilgisi - lan küçük anlaşma menfaatlerini koru- yan fransız hükümetine teşekkürlerini bildirmişlerdir. aninden : B. Laval, Varşova ve Moskovaya yapacağı yolculuğu hazırlamak üzere Parise döneceğinden, konseyin çarşam- Çalışmasını bitir- mesi kuvvetle umulmaktadır Konseyin ilk toplantısı Cenevre, 15 (A.A.) — Uluslar der- neği konseyinin ilk toplantısı bugün öğleden sonra yapılacak ve konuşma sisteminin tayini ile uğraşılacaktır. Konsey, Habeşistan hükümetinin İ. talya ile olan hakkında verdiği notanın, hemen konuşulması veya mayıs toplantısına bırakılması hu- susunda karar verecektir. ba akşamına kadar anlaşmazlığı B. Laval'in konuşmaları Paris, 15 (ALA.) — Dişişler bakanı B. Laval Sovyet Dışişler komiseri B., Litvinof'la küçük anlaşma mümessille- ti ve Fransanın uluslar derneğine yap- mış olduğu müracsat sorumunda maz- bata yazarlığını yapacağı söylenilen ispanyol murahhası B. Madariaga ile görüşmüştür. Haber alındığına göre il- gili devletler; bu sorumda Almanyanın hassaten söylenmesi mi lazım geleceği yoksa sorumun halline gencl bir şekil mi verilmesi gerektiği hususlarını ko- nuşacaklardır. Konsey fransız andıcını bugün konuşacak Cenevre, 15 (A.A) — Uluslar Der- neğinde fransız andıçı hakkındaki ko - nuşma B. Lavalin vereceği izahat ile yarın başlıyacaktır. Öğleden sonra konsey çalışmasını tanzim edecek ve Habeşistan tarafın - dan vaki müracaati tetkik eyliyecektir. Bu sorumun bu toplantı devresinin gün lemecine konulmasını reddetmesi muh- temeldir. Bundan başka konsey Fransanm mü- racaati sorumunda mazbata yazarlığını yapacak üyeyi seçecektir. Bu üyenin R Madarlaga olması muhtemeldir, B. Vaudeneg Cenevreye gilli Viyana, 15 (A.A.) — Dışarı işleri bakanı B. Valdeneg bugün Cenevreye gitmiştir. Cenevrede toplanmış olan devlet adamlarında Avusturya hakkın- da Stresada yapılan konuşmalara dair malümat alacaktır, Danzig seçiminin sonuçları Danzig, 15 (A.A.) — Diyet için ya- pılmış olan seçimin resmi sonucu bu sabah seçim komitesinin genel toplan - tısında resmen ilan edilmiştir. Seçime girmek üzere isimleri tescil edilmiş o . lanların sayısı 237.1565 ve oy verenle. rin sayısı 236.832 ve bu oyların muka- bil olanlarının sayısı 235.062 dir. Seçire sonucu şöyledir: Nasyonal sosyalist frkası — 43 — üyelik Sosyal demokrat İA ' TE Komlinist 2 Merkez 10 Veise listesi 3 Pietseh « o Leh « 2 Stresadan sonra Fransız gazetelerinin yazdıkları Paris, 15 (A.-A) — İhtiyatlı hareket eden Eko dö Pariden başka bütün ga- zetcler, Stresa koönferansinın sonuçları hakkında bBüyük bir adım atıldığım ya- zıyorlar, Pöti Pariziyen gazetesi diyor ki: « Alıman kararlar, Almanyanın bu gün ve gelecekte her türlü tehdid ha - reketlerini durduracak bir erktedir, » Ekselsiyor gazetesi diyor ki: « Ar - tık tarihe kavuşmuş olan bu konferan- sa, Fransız — ingiliz — italyan birli - ginin bundan böyle seyirci kalmıyacak, fakat bunda caktır; konferaı kazanmaktadır. » görür bir vol oynıya - , bu bakımdan önemn İngiliz gazetelerine göre durum Londra, 15 (A.A) — Deyli Telgraf gazetesi yazıyor: Stresa konfer: ça- İemasını bitirince çıkarılan bildi bu konferansın başarımlı olduğunu gösler mektedir. Stresanın — gerçek anlamı, Roma protokolu ile Londra anlaşma - sında çözelenmiş olan birleşik görüşle rin bir defa daha açıkça anlaşılmış ve bir olan n pekiştirilmiş olduğu merkezindedir. Birleşik güvenin Uluslar — Derneği yöliyle elde edilmesi Fransa, İtalya ve İngilterenin birleşmiş amacı olarak kal maktadır. Morniag - Post gazetesi, İtalya ve İngilterenin hiç olmazsa genel amaçlar alanında birleşmiş olduldurını yazarak diyor ki: (Bu devletleri müşterek bir politikada olmasa — bile müşterek bir kaygu üzerinde birleştiren sebeb, Al - manyanın yeniden silahlanmasıdır.) Deyli Meyl karamsar Londra, 15 (AA) — Ward Price, Stresadan Deyli Meyle gönderdiği bir yazıda konferans sonucunu çok karam- sarca göstererek diyor ki: Bildiriğdeki matum sözler, Avrupanın (Almanyaya karşı ötekiler) esasına doğru gitmekte olduğu hak'andaki tehlikeli — vakcayı gizlemektedir. B. Makdonaldın ingiliz fransız - italyan görüş birliğini konfe- ransın başlıca sonuçlarından biri ola « rak göstermesi, Avrupanın ikiye bö - lünmesini ortaya atmak demektir. De- geri olan biricik sonuç Almanyanın da gireceği Roma konferansı hakkındaki anlaşmadır. Bir Amerika gazetesinin t kaygusu Nevyork, 15 (AMA) — — Nevyork Taymis gazetesi Stresa konferansının sonuçlarını barış için bir dinlenme o « larak adlandırmaktadır. Bununla bera - bör bu: gazete Almanyasın yoniden &l lahlanmasma karşı kuvvetli hiç bir ted. bir alınmış olmamasını, bu devleti ön- ce almak sonra anlaşmak yolundaki 41 yasayı güclendirmesinden — kaygulan « maktadır. İtalyan gazeteleri Stresa'yı övüyor Milâno, 15 (A.A.) — Corriere Del- Ja Sera gazetesi Stresa konferansında elde edilmiş olan sonuclar hakkında yazmış olduğu bir yazıda bu sonucla- rı pek üstün bulmakta ve konferansın Avrupaya bir barış devresi elde etmiş olduğunu yazmaktadır. Bu gazete diyor ki: "Versay kon- feransındanberi hiç bir konferansın Sizesa konferansı kadar — Avrupanın geleceği Üzerinde tesir icra etmemiş olduğunu söylemek yanlış olmaz. Ba- rış, hele İtalyanın ilgili olduğu Tuna çevresindeki Ülkelerde temin edilmiş- tir, Şimdi her alanda hüküm sürmek haklarını kuvvetlendirerek — devletle. rin bu ilgisini takdir etmek Avustur- yaya düşer. Ancak barış fikrine güve- nerek istirahate dalmak — doğru değil. dir. Zirat barışr dalma kendisini kova- layan tehlikelere kargı korumak ge- rektir. Almanyayı tanıyan sistem Nevyork, 18 (A.A.) — Gazeteler DAĞINIK DUYUKLAR Leh - Alman sınırında karışıklıklar Dançiğ, 15 (A.A) — Alman ajansı riyor: Almanya — Lehistan — sınır astadt ve Neukatz'da al - arma karşgı taşkınlıklar ya - nde man azlı pılmıştır. Neustadt'da bir toplantıda bulunan lehliler sokaklarda alaylar - tertib et - mişler ve alman dükkânlarmın camları- nr kırdıkları gibi birkaç almana da kö- tü muamelede bulunmuaşlardır. Neustad'da biri ağır olmak Üzere üç Neşredilen yarı riğde Lehistan makama- den dolayı tecasürlerini alman yaralanmıştır. resmi bir bil Rus - alman ökonomik anlaşması Berlin, 15 (A.A.) — Yeni rus - al- man ökonomik anlaşmasının imzalan- ması Rusyanın Almanyaya kürk sat- ması anlaşmasının hak. im- yenilenmesi kındaki konuşmaların — devamına kân vermiştir. 1934 de yaprlan ve 31/ 3 de biten son marklık rus kürkü alınmasını gözeti- yordu. anlaşma —on milyon Almanya Jakobu vermiyor Berlin, 15 ÇALA.) — Royter ajansı özel bildirmeninden: Almanya Jako- red etmektedir. Al- Jakob, resnif mahfillerinin karışması olmadan alman tüzesinin eline düşmüştür. Alman hü- kümeti, Jakab'un muhakemesinin no- etmesine b'un tahliyesini manyaya göre alman mal seyrini takib müszade etmektedir. ( ULUS: Bertold Jakob adir gaze- teci, Bâl şehrinde iken Vezeman adlı bir nazi ajanı tarafından hile ile Al - manyaya kaçırılmıştı. İsviçre hükümeti de bu hareketi kendi hakimiyetine bir tecavliz telakki ederek bir nota İle Ja - kob'un geri verilmesini alman hüküme- tinden İstemişti.) Fransada askerliğin uzatılmasına karşı Paris, 15 (AA.) — D.N.B. bildi. tiyor: Marksistler dün, Fransadaki Karpantrasda süel bizmetlerin uzatıl- masına karşı bir takım gösterişler yap- mışlardır. Binlerce güneyin bulundu. Bu bu gösterişte birçok kimseler yara- lanmıştır, Polis birkaç kişiyi yakala- mıştır. Büdce avam kamarasında Londra, 15 (A.A.) — Yeni büdceyi avam kamarasına veren B. Neville Chamberlain şunları söylemiştir : “— Geçen yıl ökonomik kalkınma- ya doğru esaslı bir ilerleme yılı - ol- muştur. Sınat randımanlar yüzde 12 nisbetinde artmıştır. İmalathaneler İs- tihsalatı yeni bir rekor yapmıştır. Ha- yat pahalılığı, duyulur derecede şimdi- ki hükümetin iktidar mevkiine gelme- snden önceki pahalılığın dünunda kal. mıştır. Perakende ticaret, İlerlemiştir. B. Chamberlain, şeker, tütün, bira.. ilh. yoğaltımının actmış olduğunu kay- detmiş ve bu artışı her alanda ökono- mik düzelme bulunduğunun bir kanıtı olduğunu söylemiştir. Stresa konferansının Avrupa sorumla- rınt kotarmadığı düşüncesindedir. Al- manyanın — kuvvetsizliğine — dayanan Versay sisteminin yerinc şimdi Al- manyayı silâhlanmış ve mügavi bakla. rı olan büyük bir devlet olarak tanı- yan bir sistem geçmektedir. B. Flanden Paris'te Paris, 15 (A.A) — Başbakan Flan- den bu sabah Stresadan dönmüştür. B. Makdonald Londrada Londra, 15 (A.A.) — Stresa ve Pa. ris'ten gelen Bay Makdonald, tayyare ile buraya gelmiştir. Bugün öğleden sonra avam kama« tasında büdce konuşmalarında buluna- gaktır. bir deprem Tahran, 1$ (A.A).) — Geçen B*? Mazendera vilayetindeki Sarj şehrifili çoak şiddet lerden yılgı © deprom olmi tınmaktadı lülerin ve yaralrların sayısı daha tf bit edi Tahranda hafif bir deprem daytl miştir. müştür Amerika'nın stokları Vaşington, 15 (A.A.) — Bir istif tistiğe göre Birleşik Amerika hükü metleri bugünkü stok miktarı geçen Y? lm stokuna göre ancak yüzde 55 nit betinde bulunan hayvan yemini çokçi almaya devam etmektedir. Hayvar”sayısı geçen yıla göre yüf de ü9 nisbetindedir. Bu düşüşten dolir yı umulan fiat düşüklüğüne Arjanti" nin rekabeti karşı koymaktadır. Belçika başbakanınımı bir söylevi Brüksel, 1$ (ALA) — Başbakan B Van Zeland, bu sabah saylar meclisim” de Stresada elde edilmiş olan sonuçlaf hakknda krsa bir söylev söylemiştir. Van Zeland, Lokarno andlaşmasındi pek esaslı olan önemini kaydettikteft sonra İtalya ile Büyük Britanyanın L” karno andlaşması dolayısiyle herk'i düşen bütün bağlantıları — pekiştirmek ve icabında bu bağlantıları yerine p& Ürmek yolundaki dölenlerini izhar eç lemiş olduklarını söylemiştir. Başbakan, sözüne devamla demiş * tir ki; « — Belçika, bu söylenenleri sevinğ le öğrenmiştir. Belçika, hiç bir zaman güveninin zamını olan devletlerin sa * Trığından kuşku etmemiştir. » Başbakan, Belçikanın dışarı sıyasar sının önceden olduğu gibi devam et * mekte olduğunu söyledikten sonra bür tün belçikalıların bu sryasaya devami yolunda birlik olduklar: söylemiştir. Belçikada seçime girmiyenler Brüksel, 15 (A.LA.) — 1932 yılındar ki seçimle bu yılki kısmı, teşrij seçime karşılaştırınca bu yılki seçime — git- miyenlerden boş ©y atanların sayısı- nın arttığı görülmektedir. Bunların Sayısr 1932 de yüzde 10 idi. Bu yıl yüğ de otuz dörde çıkmıştır. Azlıkların hakları Berlin, 15 (A.A.) — Merkezi Lanas yede bulunan arsıulusal azlıklar hakla- Ti tetkik kurumu dün ve bugün Ber- Tinde bir . toplantı yapmış ve bu top- lantıda en çok Avrupa azlıkları hake kında ve devlet ile azlıkların menfaat- leri arasında anlaşıma yapmayı gözetir bir anlaşma projesi sorumu ile uğrap mıştır. Profesör B. Faluhely (Macaristan) azlıkalrr haklarının eryasal alandan çı- karılmasına dair dikkate değer bir söy lev söylemiştir. Sıyasal kuvvet unsu- runü bir tarafa bırakan ve azlıkların kişisel mahiyetini göz önüne alan bir durum istemiş ve müstakil hak yerleri esasına dayanan arsrulusal kontrol ku- rumları yapılması gereğini anlatmıştır General Denain Romaya gidiyor Paris, 15 (A.A.) — Hava işleri ba- kanı Gneeral Denain, Stresa komferan- sında ortaya atılmış olan çeşidli hava sorumları hakkında konuşmalarda bu- lunmak üzere mayıs başlangıcında Ro- maya gidecektir. Eski fransız askerleri Romada, Paris, 15 (A.A,) — Başlarında ma- reşal Peten bulunan 1600 eski savaş- çr bir kurul halinde, bugün Romaya * gitmiştir, Kurul orada italyan hüküme: tinin konuğu olacak ,hirçok şenliklere merasime iştirak edecextir.