24 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

24 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 4934 Gündelik İYİ iş İster akıl işlerinde, ister el iş - lerinde olsun, bize gerekli şeyler - den biri de iyi ve temiz iştir. İyi işnedir ? Yurddaşlardan belki de unu bilmiyenler vardır.. Girdiği- miz ilerleme yolunda sağlam adımlar ile yürüyebilmek için iyi iş anlamının ülkede yayılması ge- rektir. Üstünkörü ve yalnız bugünü Zeçirmek için — yar işlerin Yarını yoktur. Yarın o işe tekrar aşlamak, ulusal enerjiyi boş yere l l'frcamak demektir. Yaptığımızı Iyi yaparsak gerek vaktimizden Ve gerek gücümüzden çok şey ka - Zanmış oluruz. Devrimizde her işin kendine göre bir tekniği ve türlü gereken- leri vardır. Bir yol, bir ev nasıl ya« Pilır? Bunların iyi ve sağlam ol - Her gün kullandığımız şeylerin iyisi, ötüsü nasıl anlaşılır? Bunlar ar- tık birçoklarımızca bilinmiyen şey ler değildir. Fakat az çalışarak çok kazanmak isteği, yurddaşlar - dan bir takımmı, yalnız gösterişe eğer verdirerek dışardan sağlam gibi görünen çürük işler yapmağa sürükler.. Birkaç vakit sonra işin hakikatı meydana çıkarsa da orta da sorguya çekilecek işçi bulun - Mmaz, Bulunsa da alış veriş bitmiş için bir şey denmez. Böy- önce görülmüş sanılan bir işe yeniden başlamak ve başka bir işci bulmak gerekir.. Yurddaşlar arasında bu biçim iş görme sonun- i sayıfada) Maları icin neler gerektir? olduğu 1 Maksl olmak Makule Uzalmak Maküs — Ters ÜÖrnek: Notice maküs çıktı — Sonuç ters çıktı. Mal a Mal (T. Kö) Melümal « Dopdolu Milâyani — Boş söz Türlü, takım, katogori (terim olarak) 24, NİSAN 1935 ÇARŞAMBA Papulas ölüm cezasına çarpıldı al bağışlanmasını cumur başkanından diledi. Atina, 23 (A.A.) — Süel hak- yeri, cumuriyetçi birliğin başkan- ları olan ve azınmıya doğrudan doğruya karışmış bulunan general Papulasla general Kiminisin ölüm çarptırılmasına karar Gene cezasına vermiştir. İstanbul, 23 (Telefon) — Ati- nadan bildirildiğine göre, general Papulas cumur başkanından dile- diği bağışlanma reddedilirse, ge- neral Kiminis ile bu gece kurşuna dizilecektir. Ölüme çarpılacak generul İstanbulda, İstanbul, 23 (Telefon) — Se- lânikten bildirildiğine göre, Selâ- nik divanıharbı tarafından ölüm cezasına kasatılan (mahküm edi- len) lardan Serez fırkasının ko- mutanı olup Ayvacığa sığınan ge- neral Anarostopulos ve 7 arkadaşı şehrimizdedir. Dört eski başkanın ökemi başladı Atina, 23 (A.A.) Eski ayrışık (muhalefet) ileri gelenlerinin ve bu arada dört eski başbakan; Ve- nizelos, Papanastasyu, Sofulis, ve Kafandarisin — ökemlerine, süel hakyerinde bu sabah başlanacak- tır. Bunların arasında Sena başka- Mani, mania — Engel, önge Menkabe — 1 - Destan, 2 . (Bak: hikâye) Mantık — Lojik (T. Kö.) (1) Hakim, feylesof Felsefe » Filozofi — (Fr.) Philosophie Filolog — Filalog « Filoloji - Biyolı Filolaji Filozaf — (Fr.) Philosophe (Fr.) Pbilologue Çocuk haftası Bulgaristanda dün başladı barış ve kanun en uçkuları alâ rrnr gösteriyor. ———— —— nı B. Gonatasla eski bakanlardan, saylavlardan ,ve gazetecilerden bazı kimseler vardır. Bugün Fransada oturmakta o- lan B. Venizelos ile General Plas- tirasın kendileri yok iken duruş- malarına başlanacaktır. Mariz — Hasta Marcke baill (Fr.) Logigue * Marifet — Bilgi Maruf Masebak | | « Vuruşak, uruşak — (Fr.) Champ de ba- (Fr.) Connaissance « Tanınmış, angın Maruz kalmak — Uğramak Masal (mesel) — Masal (T. Kö.) < Geçmiş Toşef iç hayata barış ve kanun getirdi, diyorlar. Sofya, 23 (A.A.) — Kabine buhranımı büyük bir ilgi ile takib etmiş olan gazeteler, Toşef hükü- metini sevinçle karşılamaktadır- lar. Slovo gazetesi yeni kabinenin devletle ulus arasında sağlam bağ- lar ve sıyasal hayatta nomal geliş- me yolunda bir garanti olduğunu yazmaktadır. Mir gazetesi başbakan Toşe- fin iç hayata barış ve kanunu ge- tirdiğini yazıyor. Dnevmik gaze- tesi de kıralın yüksek bir yargıç olarak ülkenin yücelmesi için or- du ile ulusu birleştireceğini yaz- maktadır. Anasal kanun değiştiriliyor. Sofya, 23 (A.LA.) Kabine bugünkü toplantısında yeni anasal kanunu hazırlamak - ödevini baş- bakan ile tüze bakanına vermiştir. Eski başbakan general Zlatef ken- di isteğile ordunun yedek kadro- suna geçmiştir. Okulalıların gösterişini polis yasak etti, Sofya, 23 (A.A.) — Ulusu, kı- rala karşı bağlılığını -bildirmeye çağıran birçok bildiriğler dağıtıl- mıştır. Okulalıların sarayın önün- de hazırladığı bir gösterişe polis izin vermemiştir. Matlab — Dilek (Fr.) Connu (Fr.) Prtcâdent f ,f Matlab - Matmahı nazar Matuh — Bunak - ANKARA| GRE Her yerde 5 kuru Kronik Hasta adam ATAY Gazetemizde sık sık adı geçen Andre Siğfrid geçenlerde Avrupa buhranı isminde bir kitab yazdı, Bu büyük irdelmenin geçen yıllar ingiliz buhranı üzerine yazmış ol- duğu izerin, Manşötesi'nde bile ne kadar derin bir ilgi ile karşılandı- ğını biliyoruz. Andre Siğfrid'in kitabı göste- riyor ki Avrupada şu veya bu da- va yoktur: Buhran, bir kıtğa buh- ranı'dır. 1914 e kadar Avrupa diı- ş1 ülkelerden bir çoğu doğ- rudan doğruya, bir çoğu da ekonomi bakımından bu küçük kıtğanın başatlığı altında idi. A. merika pazarlarına bile makine ve kredi veren, koca Rusyayı en uzak köylerine kadar soyup sömü: ren Avrupa devletleri, 1914 de, kendi aralarında, egemonya hav» gasına tutuştular. Avrupada harbi iki taraftan biri kazandı ise, kıt- ğanın egemonyası bütün dünyada sarsılmıştır. Çünkü bu sırada bir yandan, Amerika ile Japonya te- peden tırnağa kadar makineleşti ler; sonra da, harb deneçinden ge- çen başka devletler, ekonomi er: kinliği olmadıkça, sıyasal erkin. liğin, bir gün, hayal olacağını an» lamış oldular: Onlar da kendi topraklarını bacalarla donatma- * — Lütfen sayıfayı çeviriniz — O '"manlıcadan Türkçeye Karşılıklar Kılavuzu N.31 < (Fr,) Demande 1 — Alacak — (Pr.) A recevoir 2 — İstek — (Pr.) But - Gözdikeği — (Fr.) Convoltuse (Fr.) Döment Muvera — Aşırı, öte — (PFr.) L'au delâ Mavi — Mavi Mayhoş — Ekşimsi Malikâne — Yetil, malikâne (T. Kö.) — (Fr.) Do- TMaine Malül, alil — Iğcil — (Fr.) İnfirme Mabül gaziler - de güerre 'alüm — Öyle, belli, bilinen İğcil savaşçılar — (Fr.) Invalides Malüm meçhul Malümat — Malümatfüruş Malümatlr M Sİzeme — Gereç — (Fr.) Matericl Bilinen bilinmeyen Bilgi — (Fr.) Connaissances Bilgiç — (Fr.) Pedant - Bilgin — (Fr,) Instruit Üa aemmllk, mekeri n Bakenlü Becili? Yle ise de, böyle iken, şu var ki Bdi — Nesl verea; vöri yeğ Örnek: Bütün ü — Nesi varsa ( Biraktı. ssarif işlerine bırak- işlerine amelekin arını yoğunu) kültür sağlamlı n yapıkları - sağlam- — Yavan, boş, anlamsız ae "end — Cibi, benzeş o"" Tinel — (Fr.) İmmateriel - Tnek: Bu kitabı her okudukça yeni bir manevi HÇ düyarım. — Bu kitabı her okudukça yeni bit İnel haz duyarım. Hayatiyat Alikıyat, ilmi asari atika — Arkeoloji & (Fr.) Ar- châologic Mebhasülbeşer « Antropoloji — (Fr.) Anthropo - togie Grafoloji & Grafoloji — (Fr.) Graphologie İlâhiyat — Teoloji — (Fr.) Thöologie Celgraf — Telgraf — (Pr.) Telögraphe (Fr.) Photologic Fotoloji — Fotoloji limi nücum — Astroloji & (Fr.) Astrologle Nekroloji Bakteriyoloji — - (Fr.) Necrologie Nekroloji - (Er.) Bactöriolo- Bakteriyoloji İlmülarz — Jeoloji — (Fr.) Jigantoloji & Jigantoloji — (Er.) Gigantologie Haloloji — Haloloji — (Fr.) Hatllologir Ipoloji * İpolaji — (Pr.) Hippologie Manzara, tablo — Görey — (Fr.) Tableau. Örnek: Sergide biçbir güzel tablo yoktu * Ser gide hiçbir güzel görey yoktu. Manzara, nezaret & Görü ( Örnek: Bu evin manza: evin görüsüne doyulmaz. Vue (neraretine) doyul: me: Manrzume — Dizge Maraz — Hastalık Salgın * (Er.) Epidömile Marazı müstevli - (Pr.) Epidi- Marazı mühliki müstevli — Kıran mie mortelle () Bu söz ile altında gelen terimler içiü ayrıca yazılacaktır, Mazke, nikap — Yüzlük Maslâhat — İş — (Fr.) Affaire İcabı maslahat — İşia gereği Örnek; Omun makamından kaldırılması maslahat iİdi aldırılması işin gereği idi. Maşraf —1 . Harç, 2 - Saypa İcabr - Onun orunundan Sarfetmek — Saypamak, harcamak Masru, sar'alı — Tutaraklı Massetmek Emmek Masum, bigünâh Arı, suçsuz Masumiyot — Suçsuzluk, arılık Masun — Dokunulma ) Tmmunitt lerin dokunul- Masuniyet Örnek mazlığı. Dokunulmazlık — (F Masuniy Maşer (Bak: Cemaat) & Ömek Maşrık — Doğu Maşuka, maşuk — Sevgili Matbaa — Baskı evi, basım Matbaacı — Basan Matbaacılık, tabaat — Bası Matbu — Basme Matbun — Basılı Matbuat — Basın Matcın (Bak: Hüzn) — Yas Maye — Maya Suyuk « (Pr.) Ligulde Mazannei sü — Karalı — (Fr.) Suspeet Örnek: Polis mazannci sü erbabından olanlart topluyor. — Polis karalıları topluyor. Mayi Mazbut — Derlitoplu * (Fr.) Arrangd, comme il faut Mazeret (Bak: İtizar) — Özür - Ermiş Mazhar, nail Mazharı itibar olmak — Elüstü tutulmak Mazhariyet, nailiyet Erg Ermek Mazhar olmak, nail olmak Müzi — Geçmiş Mazlüm, mağdur — Kıyık — (Fr.) Perstcut6 Mazmun — Anlam Maznun — Sanık Mazur — Özürlü Mebde — Baş, başlantı, başlangıç. Mebhut olmak, behte uğramak — Şaşakalmak Tutar Meblâğ, esmanı baliğa —den ötürü Buna mebnidir ki -« Bundan .€ mebni ötürüdür Örnek ki Mebus — Saylav Mebzul — Bol