30 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

30 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

F ea ai ai ee SAYIFA 4 Yahancı gazetelerde General Hamilton.. YİRMİ SENE SONRA ÇANAK- * KALEDEN BAHSEDİYOR 23 Nisan 935 tarihli Deyli Telgraf gezetesi yazıyor: « Bundan 20 yıl önce Gelibolu'ya çı - karılan ingiliz askerlerine kumanda et- miüş olan Sir Hamilton, dün bir Deyli 'Telgraf bildirmeniyle konuşurken de - miştir ki: *“— Gelibolunun boşaltılması işi de- nanmanın iyi muvaffakiyetlerinden bi- risi olmuşsa da Strateji bakımından dünya tarihinde en yanlış bir iş olmuş- tuür. Bu, benim soğuk kanlılıkla vermiş elduğum bir hükümdür. Bunu böyle söylüyorum; çünkü bu yanlış yüzünden lüzumsuz yere savaş Mzamış ve böylece milyonlarca insan ölmüştür. Gelibolüda savaş süre dururken Ae- kult'in emriyle oradaki askerlerden bir kısmı alımıp Selâniğe gönderilmiştir. Halbuki o sırada Yunanistandan — bize seker göndermek gerekiyordu. Eğer bize, birkaç fırka yardım gön- derilseydi, 6 zaman işi başaracaktık ve Savaş ta bu kadar uzamıyacaktı. y Bunu orada türk toplarının ateşi al- tında ölerek, soğuktan donup güneşte yanarak savaşan askerler de benim ka- dar biliyorlardı ki bize biraz yardım gönderilmiş olsaydı Savaşı kazanacak, işi bitirecektik. ” Bir gün bütün gizli belgeler ortaya konulacak ve işin İçyüzü öğrenildiği zaman bir haykırma olacaktır. Fakat henüiz devlet adamlarının el- lelerinden birçokları sağ olduğu — için bu yapılamaz.., Bildirmen, şimdi 82 yaşında bulu - man Generale o savaşın ilk günleri hak. — kanda sorgular sormuş ve şu cevabı al- maştir ; “— Mayısın birinci gecesiydi.Ortalık zifiri karanlıktı. Fakat birden bire bu durgunluk yırtıldı ve türk topçusu bü- yük bir gürültü ile bombardımana baş- — ladı. , Bir saatten sonra toplar sustu ve — “Allahi,, diye kükriyen türk askerleri sperlerimize saldırdılar. Bunun üzerine bizim askerler de Hurra diyerek kar - gılıklı saldırışa kalkıştılar, $ Ben Arkadya gemisinde idim. Fakat — gecenin sessizliği içinde bu sesler, ya - kımn bir yerde imiş gibi oraya kadar ge- — Hiyordu. — Ondan sonra kemik ve çelik çatır - — diları duyulmağa başladı. İki taraf sün- (KÜ süngüye savaşıyorlardı..... n Mısır'da değişim , Kahifedön Deyli Herald gazetesine — bildiriliyor: — Kıiralin en ileri gelen gözdesi olan İbraşi Paşanın Misir — işleri üzerinde #ürmekte olduğu gizli diktatörlüğün artık sona erdiği anlaşılıyor. Bu adamın saraydaki önemli işinden ayrılacağı birkaç güne kadar bildirile- gektir. Mısır sıyasasında görülen bu önem- Ni dönüm, İbraşi Paşanın kendi erkini ve üstünlüğünü pek ziyade artırmak yolundaki hırsından ileri gelmiştir. Ge- gen yıl ikinci teşrin ayında Tevfik Ne sim Paşa gibi demokrat bir adam Bas - — bakanlığa getirildikten sonra da Kıra - — l gözdesi olan bu adam, gene diledi- ği gibi davranmakta idi. p Son on-beş gün içinde İbraşi Paşa, sarayın kuklaları demek olan İttihadist- — bere karşı çetin bir savaş açmış bulun- anaktadır. Koralın nihayet, Basbakanım “bütün dileklerini yerine getirmek hu - Busunda kesin bir karar verdiği anla - galmaktadır. p Kıral, bundan başka Ezher reisini Ge yerinden çıkarmak için emir ver - itir. — "Kıral, anayasa üzerinde konuşmala - n da onadığı için Mısırın yakında 1923 ralizmine doğru gideceği umulmak- G UUs Yugoslav politikası 24 Nisaâ 1935 tarihli Taymis gazete- $i “yugoslav politikası,, başlığı altında yazdığı bit baş yazıda diyor ki: Görünüşün, yakımda yapılacak olan genel seçimin Yugoslavyanın iç politi- kasındaki denkleşmeyi değiştireceğini gösteren hiç bir sey yoktur. Başında Başhakan B. Yevtiç bulunan hükümet partisi, bu hususta bütün hazırlıklarını yapmış ve işe girişmiş bulunuyor. Ölen kıral zamanında kurulmuş olan Yugoslavya ulusal partisi, kendi aday- larını ileri sürmekten geri durmağa ka- rar vermiştir. Bu parti, bütün kuvvetini ölen kıral Aleksandırdan alryordu. Onun ölümü bu kuvvete son çekmiştir. Bu partinin önderlerini bu seçim sa- vaşmasında ayrılık göstererek ulusal yöneyi parçalamak istemiyorlar. Bu parti üyeleri hükümetin istediği yolda yürüyerek ulusal birliği koru - mak emrini almıştır. Bunlardan bir bölüğü Kıralın seıya- sasını güden ve birleşme taraftarı olan Doktor Maksinoviç'in Jlistesine göre davranmak dileğindedirler. Burdan bir pürlz çıkmasına iktimal yoktur. Hükümet partisinin yapmış olduğu seçim bildiriğinde adaylarının Yevtiç' - ten aşağı hepsinin ayrılışa düşman olan: lardan olacağı bildirilmektedir. Bunun- l4 beraber parti fazla merkeziyetçi dav- ranamıyacaktır.... Avusturyada tek sıyasa Viyana, 29 (A.A) — Yurd - severlik yöneyinin ( cebhesinin) aşağı Avusturyada yaptığı bü - yük bir toplantıda söz söyliyen başbakan B. Şuşnig, bu yöneyin sıyasasından başka hiç bir Avus- turya sıyasasma İzin vermiyeceği- ni söylemiştir. B. Şuşnig, yöneyin şefi prens Ştaremberg'e bütün toplantıların yasak edilmesini, ve şimdilik yal- nız yurdseverler yöneyinin top - lantılarda ve gösterişlerde bulun- mak hakkına sahib olmasını ö - nergelemiştir. B. Şuşnig — şunları da söylemiştir: ” — Her tenkidin bir derece- si vardır. Yalnız bozmak ve yık - mak amacmı güden — tenkidlere göz yumulamaz. Bir takım insanlar Avusturya- da durumun çekilmez bir halde olduğunu söylüyorlar. Asıl çekil- mez olan şey, memleketin düş - manlarına karşı — şimdiye kadar gösterilen gözyumusudur.,, Prens Ştaremberg, kendisi ile başbakan arasında hiç bir fikir anlaşamazlığı olmadığını söyle - miştir. B. Musolini'nin bir söylevi Roma, 29 (A.A) — İtalyan ulusal iş bayramı — dolayısile B. Musolini, Venedik meydanında karagömleklilerden büyük — bir kalsbalık önünde bir söylev ve - rerek geçen yıl sıyasal ufkun ay- dınlanmış olduğunu ve sıyasa e- konomiye yardım eder de Avru- paya daha uzun bir barış devresi temin edilirse, bu ufkun daha çok aydınlanacağını, ancak ulus- ları bir takım korkulu sürprizler karşısında bulunduran - barışçıl - ların boş hayallerine kapılmam »& ger-k-ceğini söylemiştir. B. Musolini, sonuç olarak, a - sil eski karagömleklilere söyliye- rek faşist devriminin bugün de, yarın da kendilerine dayandığı - nı söylemiştir. Bundan sonra B. Musolini, al. kışlar arasında ödenler (mükâfat. lâr) ve yaşlı işçilere emeklik (te- kalidiye) cüzdanlarını dağıtmış - tır, - B gö 4——:—:——:_—1 I okuduklarımız || di Hitler'in alayı 22 Nisan 835 tarihli Deyli Herald ga zetesi yazdığı bir başyazıda diyor ki Alman hükümetinin bir genoş yaptırmak dileğinde olduğu süyleniyor Bu defaki genoyun amacı, alman u- lusunun bütün dünya, uluslar sosyeter karşısında birleşik olduğunu göster - mektii Bit taraltan dimtatörlük hüküm sü- re dururken öte taraftan genoy yapma ğa kalkışmak bir demokrasi — aracına başvurmak suretiyle demokrasinin ken- disiyle alay etmek demektir. Yapılacak olan bu iş, arsıulusal bir gök yapımaktan başka bir şey de -« ğildir. Çünkü ülke içerisinde yapacağı işler için hiç bir diktatör ulusunun dü- şününü anlamak, onunla danışmak ge - rekliğini duymaz. O, kendisi de bunu bilir ve onu bir demokrattan ayirdeden de budur, Bununla beraber demokrasi yer yü. zünde o kadar yayılmış, o kadar saygı we sevgi kazanmıştır ki o, kendi tek sö- rünü kimseye dinletemiyeceğini bildiği için böyle bir çareye başvuruyor. Onun, bütün dünya önünde yapaca- ı gösterişte herkese güven ve inan ve- rici bir sadelik bulunmalıdır. Her alman erkeği ve kadını konuş - malıdır. O, bundan önce de bir genoy- dan sonra demokrasinin kendine arka verdiğini ileri sürmüştü. Almanyada demokrasi esaslarından biç biri bulunmadığı için böyle bir gös- terişin hiç bir değeri olamıyacaktır. Demokrasinin üç esası şunlardır! 1) Kamusal düşünün serbest olması, bunun için de basın serbestliği ve &- yasal sosyeteler kurmak serbestliği bu- lunması. 2) Halkın iş başına getireceği kimse- leri serbestçe seçebilmek hakkınr elde bulundurması 3) Hükümetin bütün ulusla ve azlık- larla yapacağı işler hakkında sık — sık akıl danışması Alman hükümetinin bu üç esasa al- dırmadığını ayrıca burada — belirtmeğe gereklik duymuyoruz. Hitler, genel bir toplantıda kendisi- me karşı davranan herhangi bir sıyasa adamının serbest serbest konuşmasına gözyumabildiği gündür ki bütün dünya ya kendisinin gerçek bir demokrat ol- duğu kanağatını verebilecektir. ——— Bibliyogarfya VARLIK Varlık mecmuasının 1 mayıs tarih- H 44 Üncü sayısı çıkmıştır. Bu sayıda Yaşar Nabi'nin “Klâsikler katliğmı,, başlığı altındaki bir makalesi başyazıyı teşkil etmektedir. Bay Haydar Rifat'in tercüme ettiği izerlerin çok fena tercü- me edilmiş olduklarını örneklerle isbat eden bu yazıdan sonra Abdülhak Şina- si'nin “Boğaziçinde mevsimler,, başlıklı Ççok güzel ve içli bir yazısı, Ahmed Kudsi'nin uzun bir şiiri, Cemil Sena'- nın “Fikir kırıntılan”, Mahmud Rağı- b'ın Ankarada bulunan sovyet artistle- vi hakkında bir tenkidi, Salih Cemal'in “Türkiye köy iktısadiyatı,, kitabı üze- rinde düşünceleri, Zıya Osman'ın Ya- şar Nabi'nin “Bu da bir hikâyedir,, isimli kitabı hakkında bir tenkidi, En- ver Behnan'ın “Ankaranın göçen Taş- hanı,, adlı bir yazısı, A. Gaffar'ın Mak- sim Gorki'den dilimize çevirdiği kuv- vetli bir hikâye, Sabahaddin Ali'nin bir memleket hikâyesi, H. R. Lenormand'. tan dilimize çevrilen “Zaman bir rüya- dar,, istenli piyesin tefrikası vardır. Bu mecmuayı okurlarımıza — salık MOBLE da bir sokağı c& Tiye Bnb. elt kat. 1—1659 Dr. CEMS'in Nasır ilacı En eski nasırları bile pek Kkısa bir zamanda tamamen ve kökünden çıkarır. Umuml! deposu: İngiliz Man- suk eczanesi, her eczanede — bu- Junur, Ciddi ve müessir bir na- #ır ildeidır. Kanzuk öksürük şurubu : Öksürüğü kati şekilde durdurur. Satılık Kasap senafının kuzu de- risi ve bağırsağı satılacak - tır. Taliplerin Kasaplar Ce- miyetine müracaatları 1—1686 Yakara Levazım Amirliği Satınalma Komisyonu Dânları İLAN A — Trabzon — kıtaatı için takriben 28412,5 liralık 255000 kilo ikinci nevi un a- hnacaktır. B — Şartnamesi her gün omisyonda parasız okuna- lir. C — Atırma ve eksiltme Trabzonda Kal'ada satın al- komisyonunda 15 mayıs F;SS çarşamba günü saat 16 Gadır. D — Artırma ve eksiltme kapalı zarfladır. E — Muvakkat teminatı R131 liradır. G — İsteklilerin 15 ma- 1s 1935 çarşamba günü saat 6 dan bir saat evel teklif mektupları ile Trabzon sa- tın alma komisyonuna mü- acaatları. (974) 1693 320 NISAN 1935 SALI Askeri Fabrikalar Umum V « lürlüğü Satınalma — Komlsyonu Hânları 736 ADET BC Ş UN Ç VALI SATIŞI Beherinin muhammel bedeli 9 kuruş olan yukardl mikdarı yazılı baş çuval af” keri fabrikalar umum mü> dürlüğü satın alma kı K yonunca 12 mayıs 1006 himde pazar günü saat 15 dt artırma ıle sazılacaktıf: uvallar her gün umum mük dürlük daire müdürlüğündü görülebilir, İsşeklilerin mu- vakkat teminat olan 497 ku- Tüş ve 2490 numaralı kanu nun 2” ve 3. maddelerinde yazılı vesaikle mezkür güt we saatte komisyona mürâ* caatları. (928) 1—1627 | 1 ADET KÂĞID KESME MAKİNESİ 2 , YEDEK BIÇAK Tahmin — edilen bedeli (1400) lira (—) olan yukar- da mikdarı ve cinsi yazıli malzeme askeri fabrikalar W mum müdürlüğü satın almâ komisyonunca 4 mayıs 935 tarihinde cumartesi günü saat 14 de açık eksiltme ile ihale edilecektir. Şartnam€, parasız olarak komisyondafi verilir. Taliplerin muvakkat teminat olan (105) lira ve 2490 numaralı kanunun 2 ve 3, Maddelerindeki vesaikle mezkür gün ve saatta ko-. misyona müracaatları. (955) 24 TON ÇELİK Tahmin edilen bedeli (4320) lira olan yukardâ miktarı ve cinsi yazılı mal « zeme Askeri Fabrikalar Uk Müdürlüğü satın alma ko « misyonufca 5 - mayıs - 935 tarihinde pazar günü saat 14 de açık eksiltme ile ihale edilecektir. Şartname para « sız olarak komisyondan ves« rilir. Taliplerin muvakkat teminat olan (324) lira ve 2490 numaralı kanunun 2 ve 3 maddelerindeki vesaikle mezkür gün ve saatte ko « misyona müracaatları, (972) ANKARA İCRA DAİRESİ GAYR' MENKUL SATIŞ ME- MURLUĞUNDAN: 1 — İpotek olup satılmasına karar verilen tapunun 8.12.1926 P. ve 37-83, 37-92 No. sunda kayıtlı ve Ankaranın Yeniboşnak mahal- desinde Nezir ağa sokağında kâin evin 1-4, 31-4 hissesi yani tamâ- mı aşağıdaki şartlar dairesinde açık artırmaya konmuştur. 2 — Evsaf ve müştemilâtı: Ev bir kattan ibaret ve ahşaptır. Bokak kapısından girilince dört tarafı dıvarla mahdut ve üzeri a- gak bir avlu, iki oda, bir mutfak; bir sofa ve bir halâ vardır. Heye- ti umumiyesine binaltıyüz lira kıymet takdir olunmuştur. 3 — Satış peşin para ile olmak üzere 2-6-1935 tarihine müsadif pazar günü saat 14-16 ya kadar icra dairesi gayri menkul satış me- murluğunda yapılacaktir. 4 — Talipler takdir edilmiş elan yukardaki muhammen kıyme- tin yüzde 7,5 ğu nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın te- minat mektubu ijle kanunen teminat olarak kabul edilen hazifle tah- willeri getireceklerdir. $ — Satış günü artırma bedeli takdir edilen kıymetin yüzde 75 fni bulduktan ve üç defa nida ettirildikten sonra mezkür günün 16 ıncı saatinde en çok artıran talibine ihale olunacaktır. 6 — İşbu tarihdeki artırmada teklif edilen bedel muhammen küymetin yüzde 75 ini bulmadığı takdirde 17-6-1935 tarihine müsa- dif pazartesi günü saat 14-16 ya kadar yapılacak ikinci artırmada €n çok artıran talibine ihale olunacaktır. 7 — Birinci ve ikinci artırmalarda ihale bedeli ihaleyi mütcakip werilmediği takdirde üzerine ihale edilenin talebi üzerine ihale ta- rihinden itibaren kendisine bedeli ihaleyi teslimi vezne eylemcel için yedi gün kadar mehil verilecektir. İşbu müddet zarfında ihale bedeli yatırılmadığı takdirde ihale bozulacak ve bu tarihten evel en yüksek teklifde bulunan talibe teklifi veçhile almağa razı olup ol- madığı sorulduktan sonra teklifi veçhile almağa razı ise ihale far- kı birinci talipten tahsil edilmek üzere bu talibe ihale edilecektir. 'Teklifi veçhile almağa razı olmazsa gayri menkul yeniden on beş günlük ikinci artırmaya çıkarılarak en çok artıran talibine ihale edilecektir. 8 — Her iki artırmada da gayri menküul talibine ihbale edildik. e tapu harcile dellaliye resmi müşteriye ve ibale tarihine kadar o« Jan müterakim vergi ve resim ise borçluya aittir. 9 — Borçlu ve alacaklılarla diğer alâkadarların bu gayri menkul üzerindeki haklarını ve hususile faiz ve masrafa dair olan iddialaW vını evrakı müsbitelerile 20 gün içinde dairemize bildirmeleri 1â- zımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicilliyle sabit olmadıkça satıf bedelinin paylaştırılmasından hariç tutulacaklardır. 10 — Artırmaya iştirak edecekler 20-5-1935 tarihinde 935/8 nu- mara ile dajiremizdeki yerinde henkese açık bulundurulan şartna- mizi okuyabilirler, 2—1676