30 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

30 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

30 NİSAN 1935 SALI Basın Kurultayı (Başı 1 inci sayıfada) Kongre talimatname ve r işik olarak ta ikişe gönderilmesi le birtikte tografilerinin de süratle Fica olunur Talimat - Ruznume »l- — 2444 numaralı Matbuat Umum Müdürlüğü Teşkilât Kanununun | inci Maddesinin (E) fıkrası mucibince Mat- buat kongreleri toplarmakla muvazzaf o- lan matbuat umum müdürlüğü, ilk kon- kreyi 25 mayıs 1935 cumartesi günü sa- At 15 te Ankarada toplamayı muvafık Rörmektedir. 2. — Aşağıda yazılı ruzname mad - delerinden de anlaşılacağı bu köngre bütün türk matbuatını pek ya - ifndı.. alâkadar eden müşterek işlerin birlikte tetkikini ve bazı müsbet karar- lara bağlanmasını temin edecektir. 3. — Kongre, aşağıdaki murahhasla- Fın toplanmasile teşekkül edecektir: A. — Gündelik (hususi, haftada bir tatil yapan gazeteler de gündelik sayı - hr) gazeteler sahibleri veya gazeteler Namına gönderilecek birer murahhas. B. — Her vilâyet merkez ve mülha- katında haftada üç veya daha ez çıkan Siyasal ve hususi gazeteler namına ken- birer murah- üzere di arasından seçecekleri haz. , C. — Her vilâyette çıkan gayri ©- Yaşİ gazete ve her türlü mecmuaların Mesleklerine göre ayrılan gruplar için de birer murahhas. D, — Her vilâyetten türkçe olmıyan gündelik gazetelerin dillerine göre 2y- Tılacak gruplar için birer murahhas. E. — Basın Kurumu Başkanı, F. — Basın kurumundan seçilecek ki murahhas (bu murahhaslardan biri Serbest muharrirlerden, biri de istihba- Tat işiyle meşgul olanlardan olacaktır.) G. — Cümhuriyet Haik - Partisinin Beçeceği bir murahhas, H. — Anadolu Ajansı murahhası, İ — Ankara'daki muhabirler ve ser- best muharrirler namına birer murah - has, (Ankaradaki muhabirler, murahhas- larını seçerken, bir gazetenin kaç mu- habiri olursa olsun bu muhabirler bir Tey sahibi sayılırlar.) J. — Matbaacılar Cemiyeti Başkanı (yahut seçecekleri bir murahhas). K. — Kitapçılar Cemiyeti Başkanı, (yahut seçecekleri bir murahhas). L. — Maarif Vekâletinin seçeceği bir murahhas, M. — Hariciye Vekâletinin seçeceği bir murahhas, N. — Vekâletlerin Neşriyat Müdür- keri, ©. — Mecmua ve gazetelerden ayrı- €a arzu cdenlerin masrafları kendileri- Ne ald olmak Üzere kendilerini temsil #tmek için gönderecekleri mümessiller. 4. — Gazete, mecmua sahibleri mu - Tahhas olarak kendileri gelmezlerse ya- At işleri müdürünü, bu da olmadığı tak- Girde filen yazıcılık yapan bir arkadaşı &önderirler. 5. — Kongrenin toplantısına, kon - &c toplanmakta olduğu zaman beyan - Hamelerine göre çıkmakta olan garete - ker veya mecmuaların murahhasları İş- tirak eder. 6 — Bir mümessil, birden fazla tem- Mi sılatını nefsinde cem demez. Z. —"C” fıkrası mucibince toplanıp Bruplar teşkil edecek gazete ve mecmu- Gler şöyle bir tasnife tâbi tutulmuştur: A. — Mizah gazeteleri, B. — Kültür mecmuaları, C. — Salon gazeteleri, D. — Meslek mecmuaları. F. — Çocuk mecmaları . 8. — Knogre mevcut aza ile açılacak, karar alacak ve üç gün sürecektir. 9. — Kongrenin ruznamesi şudurt A, — Açma söylevi, (İç Bakanı ta - Tafından) B. — Rapor (Matbuat Umum Müdü- TU tarafından) C. — Matbuat ile Mathuat Umum Müdürlüğü arasında işbirliği temin için leşriki mesai esasları, D. — Türk matbuatının kültür yay- Ta hizmetlerini daha iyi görebilmesi i- Sin alınması lâzım gelen tedbirler, E, — Gazetecilik mesleğinin ve mer SOYYETLER BİRLİĞİNDE UY aa T eei Fransız - Sovyet paktı görüşmeleri ilerliyor Moskova, 29 (A.A) — Tas a- jansı sovyet - fransız görüşmele- rinde anlaşamazlık çıktığı hak - kındaki haberlerin doğru olmadı- ğenı bildirerek diyor ki: Daha bı;lııızıçunbeıi her iki — devlet karşılıklı yardımın Ukhuslar Sos - yetesi prensiplerine dayanması gerekeceği üzerinde anlaşmışlar - dır. Şu halde — fransız - sövyet paktı aynı zamanda Lokarno pak tına da uygun ur. Doğu paktı ile fransız * sövyet karşılık- h yardım paktı görüşülürken yal- nız bu pakt için en uygun şekil - ler aranıldığı sırada bir takım güçlüklere ryastlanmıştır. Sovyetler, taahhüdlerin tam karşılıklı olmasını temine ve pakt için herhangi bir devlete karşı olmadığını gösterecek bir şekil bulmaya çalışmaktadırlar. Bu yönetin fransız hüküme - tinin de isteklerine uygun olma - dığı ileri sürülemiyeceği gibi pak- tın bütün hükümlerini kararlaştır- mak için tam bir anlaşma olaca- ğından da şüphe etmek — doğru değildir. Fen dünyasında Otomatik açma tertibatlı paraşut Moskova, 29 (A.A) — İsteni- len yükseklikte ve ayar edilen za- manda kendi kendine açılan ye- ni bir paraşüt yapılmıştır. Bir pa- raşütçü bu âletleri 5,5 saniyeye ayar ederek 800 metreden etln . mış ve paraşüt, bu süre geçtikten sonra kendiliğinden açılmıştır. Deneç başarımla sonuçlanmışlır. Balon - Tren Moskova, 29 (A-A) — Dün - yada ilk defa olarak üç yuvarlak balondan ortaya çıkan balon-tre- nin deneçi yapılmıştır. Halatlarla birbirine bağlan - ler kendilerini paraşütlerle yere mış olan bu balonların içinde 'ıl- tı kişi bulunuyordu. Balondaki - ler kendilerini araşütlerle yere bırakmışlar ve balonlar hâdise - siz olarak yere inmişlerdir. ae B. Benes'in bir söylevi Prag, 29 (A.A.) — Pımıının kurumlarının kongresinde .hu söy- lev veren B. Benes derı:—ıişur"kl: — Uluslar sosyeıeım;(n aı:;en_ı- i bir kurum bulunması imi- a bir önge olamaz. cağız. Hücuma kadar savaşacağ ordnmuzheriktim:ııe ğ bulunmak yü ümündedir. lekdaşların terakki Ve inkişaf yolları, F, — Matbuat Birliği teşkili 10. — Kongre şu gdört komiayonu ay- yılacaktır : 1 — Matbi dürlüğü arasında i$ misyonu, n- ni — vatla Matbuat Umum Mü- birliğini temin kco- Kültür komisyonu, Matbuat birliği komisyonu. IV — Matbuat birliği komisyonu 11. — Murahhasların Devlet Demdr- yolarında icabeden seyahatleri parasız olarak temin edilecektir. 12. — Mayıs ayt murahhas « lar tesbit edilip, bu zevatın İsim ve bil- yiyetlerile ikişer kıta vesikalık fotog * rafileri mayısın onuna kadar Matbuat Umum Müdürlüğüne de. Subaylarımız Niste yüzümüzü güldürdüler 11 ULUS ARASINDA EKİPİMİZ DÖRDÜNCÜDÜR Nis, 29 — Bugün yapılan ar- sıulusal son iki yarıştan birinci - sinde türk ekipi ikinciliği, ikinci- sinde dördüncülüğü kazanmıştır. Çetin şartları olan bu yarışla- rın sonucunu gösteren genel sıra- lamada türk ekipini teşkil eden subaylarımız — (zabitlerimiz) on bir ulus içinde dördüncü derece- ye girmiştir ve subaylarımız ay - rıca bir çok ödenler (mükâfatlar) aldılar. Müsabakaya giren — ulusların kazandıkları derece sıraları şöy- ledir: Almanya, İrlanda, Portekia, Türk, Belçika, İtalya, Fransa, panya, Romanya, Holanda, İsviç- re, BİRLESİK DEVLETLER'DE — — Ruzvelt'in yeni kanunları Vaşington, 29 (AA.) — B. Ruzvelt, radyo ile işsizliğe kargı hazırladığı bayındırlık programını anlatarak demiştir ki: “— Başa geçtiğim gündenberi işlerdeki yeğrimi, bugünkü kadar açık bir şekilde duymamıştım. Ge- leceğe olan inanımız, ödemini görmüştür.,, B. Ruzvelt bazı tahminler ter- sine olarak devlet bankası ile bü- tün banka kurumunu devlet kon- trolu altma koyan banka kanunu- parlâmentonun şimdiki toplan- tısında kabulü hususunda 1srar etmiştir. Komu işlerini ellerinde tutan kurumların da yeğrimi (18s- lahı) için olan kanunun kabulünü istemiştir. B. Ruzvelt parlâmento tara- fından kabul edilen işsizlik ve iş- cilerin emeklikleri (tekaüdiyele- ri) kanununun da Sena tarafından kabulünü istemiştir. Amerikanın harb plânı Vaşington, 29 (A.A.) — Hava kuvvetleri genel karargâhı şefi General Andrers; parlâmento süel komisyonunun gizli bir toplantı- sında şu plânı öne sürmüştür: Ev- gin (müstacel) bir durumda Bir- leşik Amerika hükümetleri Ame- rika kıyıları yakınında fransız ve ingiliz adalarını almaya hazır ol malıdır., demiştir. General Andrers, bu arada en gok ternöv Ve Sentpiyer, Miklon- burmut, Jamayik, Trinit, ingiliz Hondurasi, küçük Antil adalarının isimlerini saymıştır YUGOSLAVYA'DA. —e B. Yevtiç ve barış Belgrad, 29 (A-A.) — Zağreb- de 50.000 kişinin katıldığı bir se- çim wpı.nusmdı söz söyliyen başbakan B. Yevtiç demiştir ki: — Yakında Vatikan ile bir an- laşmaya varabileceğimizi bildir- mekle bahtiyarım. Marsilya sui- kastınm canlı hatırası kalpleri- mizde yaşamaktadır. Uluslar ara- gında barış Ve Balkanlarla Orta Avrupada ilerleme unsuru olan Yugoslavyaya €n büyük devletler ymer olmaktadırlar. Geçmişte yapılan yanlışların tekrar ilenapii isia vermemeli- Yi bışardangele'h _So—_n%duyuklar YTALYA'DA Macaristan'ın istekleri Roma, 29 (A.A.) — “Her dev- letin haklarına ve erkinliğine say- gı,, esası üzerine barışın elde edil- mesi için Roma, Budapeşte, ve Viyana arasında bir politika bir- liği düzeni 12.3 Roma protokolu gereğince Venedikte bir macar - italyan - Avusturya konferansının toplanması lüzumunun Macaris- tanın Tuna paktı hakkında koyduğu meselelerden ileri geldi- ği sanılmaktadır. Söylenildiğine göre Macaris- tan andlaşmaların değiştirilmesi prensibinin olduğu gibi kalmasını ve değişmeden yana yapılacak her hangi bir hareketin karışmamaya karşı tefsir edilmemesini istiye- cektir. Macaristan azınlıklar hak- larının tasrih edilmesini de isti- yecektir. Bu suretle bu azınlıklar- dan birinin herhangi bir isteğinin karışmamak prensibine bir saldır- ma telâkki edilmesi temin edilmiş olacaktır. Macaristanın silâhlan- ma mescelesini ortaya koyan ken- disine aid süel maddenin değişti- tirilmesi şartiyle karışmamaklık paktını imza etmek - önergesinde bulunması iktimali vardır. FRANSA'DA Almanyada tutsanan papazlar Paris, 29 (A.A.) — Dresdentlen Havas ajansına bildiriliyor: Polis dün Falkenberg ve Nesko kilise- lerinin papazlarından ikisini tut- sıyarak (tevkif ederek) Şaşenberg tecrid kampına göndermiştir. Şimdi bu kampta protestanla- ra karşı olan 19 papas vardır. Ve bu hareketler kilise çevemini te- lâşa düşürmüştür. İç bakanlığın prostestoları cevapsız kalmıştır. Alman deniz silahlanması ve İngiltere Londra, 29 (A.A.) — Avam ka- marasında, alman hükümetinin bir çok denizaltı gemilerinin tezgâha konulmasını buyurduğu, ve Kiel deniz mektebini yeniden kurdu- ğuna dair haber olup olmadığı hakkında bir soruya cevab veren B. Simon alman hükümetinin 250 şer tonluk 12 denizaltı gemisi 18- marlamış olduğunu hissettiğini söylemiş ve demiştir ki: “Bu me- seleetrafiyle tetkik olunmakta- dır. Kiel deniz mektebine gelince, bu babda resmiğ hiç bir haber al- madık.,, Alman ticaret gemileri bir yılda iki misli Cenevre, 29 (A.A.) — Uluslar sösyetesinin aylık istatistik bül- tenindeki sayılara göre Almanya mart 1934 ile mart 1935 arasında ticaret gemileri yapımını iki mis- line çıkarmıştır. Halbuki bütün ticaret filoları yapımı ayni devre içinde ancak yüzde on sekiz nisbe- tinde artmıştır. 1934 mart sonun- da 82.000 tonilâto alman deniz ti- caret filosu 1935 martı sonunda 194.000 tonilâtoya gıkmış bulun- maktadır. Lord Gladiston öldü. Londra, 29 (A.A.) — Meşttur ingiliz devlet adamınm biricik oğlu Lord Gladiston, 81 yaşında bugün vefat etmiştir. Malf işlerle, ticaret alanında önemli bir rol oynamış ve ülkenin sıyasal hayatına girmemişti., l Büyük bir bayındırlık işinin temeli atıldı (Başı I. inci sayıtada ) çalışma ve emekleile vücuda ge- tirilen bayındırlar zaman zaman yıkılmış, vaktiyle bir çok soysalı lıklar yaşatmış, tarihsel tetkikl re , göre bir milyon nüfus besle - miş olan Küçük Menderes hava- lisinde şimdi ancak (198) i dağ- hk olmak üzere (307) köy hal « miştır. Sel yıkmaları ova kısmanda güvenliği bozmakla beraber ba - taklıklârın — yaptığı malarya ve buna benzer hastalıklar yüzün - den köylerdeki nüfus gittikçe a - zalmış ve bu — güvensizliklerden dolayı bir çok köyler yok olmuş kalanlar da ovaya göre verimsiz :;llı'ı yöneylerine yerleşmişler- ür. Su işleriyle daha yakından il- gilenmeye başlıyan cumuriyet hü- hümeti bu çevredeki suların öne- mini göz önüne alarak tetkiklere girişmişti. Bununla beraber bir- kaç yıl önce batı illerinde genel bir gezi yapmış olan Atatürk'ün toprak ve köylerin durumunu ya- kından görerek en çok yıkıntı ya- pan Cellad gölü çevresinin sağlık ovası haline sokulmasını söyle - mişler ve bu yüksek erdir üzeri- ne şimdiye kadar etüdleriyle, uğ- raşılan Küçük Menderet ve ona bağlı suların yeğritilmesine girb şilmiştir. İşe törenle başlanıldı İzmir, 29 (ALA) — Asırlar - danberi Küçük Menderes çevre - — si üretmenlerinin başında bir cel- lad ralünü oynıyan Cellad gölü - nün kurutma işine bugün başlan- mıştır. Bu sabah İzmirden hareket eden kurul Selçuka giderek vuru- lan ilk kazma töreninde — hazır bulunmuştur. Yakın ilçe ve köy> lerden gelen salkurlar da bu tö » rende bulunmuşlardır. Kurutma işine mansabdan — başlanmıştır. Cellad gölüne doğru ilerlemek ü zere büyük kazma makineleriyla bir ana kanal açılacaktır. Bu kanalın boyu kırk altı kilemetre ve genişliği 16,50 metredir. Ka - nalın derinliği en az iki ve en çok dört metre olacaktır. Bugünkü haliyle 600 bin hektar toprak dal altındadır ve ayrıca Cellad gölünün taşmasiyle altı bin dört yüz hektarlık arazi de su altında kalarak zarar — görmektedir. Bu toprak Cellad , gölünün kurutul - masiyle verimli devlet — toprağı haline getirilecektir. Törene başlanırken — general Dirik, çok canlı bir söylev ver - miş ve Atatürkün işaretiyle Cel- lad gölünün kurutulması işine sa- vaşıldığını, Cellad gölünün yerin- de pek kısa bir süre sonra verim- K bir sağlık ovası meydana ge - leceğini izah etmiştir. Bundan sonra kurbanlar kesi- lerek büyük kazma makineleri - le Cellad gölüne ilk kazma vu - rulmuştur. —a e— A . . Sovyet Artistleri Sovyet artistleri dün akşam halkevinde son konserlerini ver- mişler, ufak tefek değişikliklerle eski programlarını takib etmiş- terdir. Her zamanki gibi güzel 0- lan bu konser de çok alkışlanmış ve ses artistlerinden Jadan ile Barsova için alkışlar dakikalarca devam etmiştir. Bu akşam Ankara halkevi artistlere bir ziyafet vere- cektir. Bükreş elçimiz gidiyor İstanbul, 29 (Telefon) — Bük- reş elçisi B. Hamdullah Suphi Tantröver. Ankaradan | geldi. Ya- rın (bugün) Bükreşe ©