3 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

3 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 Gündelil Yugoslavyada (Başı 1 inci sayıfada) tında, tam bir lider — olgunluğu gösteren Yevtiç'in usuğ ve döle - | mi, halkın sağduyusu ile birleşe - | rek, orta Avrupa ve Balkanlar düzeni — tehlikeli serüvenler ge- çirmekten kurtulmuştur. Bugün Tunanın berisinde ve öte- sinde, Yugoslavya'nın ulusal ku- ramının sağlamlığına, ve dış sı - yasa bakımımdan, dostluğuna ve barışcıllığına güvenmiyen kalma- mıştır. Avrupanın, en çetin buh- ran deneçleri geçirmekte olduğu sırada, gecid başı tutan Yugos - lavya devletinin durluk ve dü - zeni, yalnız kendisi ve dostları için değil, bütün dünya barışı için büyük bir kazanç olduğuna nasıl şüphe yoksa, yakınlaşan İskopçina seçiminin, bugünkü du. rumu, ancak pekiştireceğini dü - şünmemek için de hiç bir sebeb görmüyoruz. Çankırı oyuncuları geliyorlar Çankırı, 2 (A.A) — 3 mayıs- ta Ankarada yapılacak şilt ma - çında Ankaranın Demirspor ku - kübü oyunculariyle oynamak için burün Ankaraya gittiler. Olimpiyakos İstanvulda İstanbul, 2 (Telefon) — Olim- piyakos takımı bu sabah saat do- kuz buçukta geldi. Konuklar Fe- nerbahçe ve Güneş kulübleri de- legeleri tarafından karşılandı. Ge- lenler 20 kişidir. İçlerinde dört yıl önce şehrimize gelen üç eski oyuncu vardır. Yarın maç yapıla- caktır. Birkaç gündenberi çok gü- zel giden İstanbulun havası dün İ ç D U YU KL A R Kamutay'da LO Ayrış liderlerinin duruşması İstanbul, 2 (Telefon) — Ati- nadan bildiriliyor: Süel hakye - vinde ayrış parti liderlerinin du - ruşmalarına devam edilmiş ve savga tanıkları dinlenmiştir. Eski Dış Bakanı Maksimos ile parla - mento başkanı Mozikis, Papanas- yunun iki karşın partileri uzlaş - tırmak için harcadığı gayreti ve çalışmaları söyliyerek Venizelo - sun azı hareketini liderlere ha - ber vermesine, — inanmadıklarını gerek Papanastasyu ve gerek ö - teki Hderlerin azıdan haberleri olduğunu sanmadıklarımı söyle mişlerdir. Öteki tanıklar da din - lenmiştir. Makbuzlara yapıştırılan pul paraları İstanbul, 2 (Telefon) — E - lektrik ve su şirketleri tarafından makbuzlara yapıştırılan — pulun parası şimdiye kadar aboneler - den almıyordu. Bayındırlık Ba - kanlığı kanun gereğince bu pa - ranın makbuzları yapan şirketle- ve ald olduğunu bildirmiştir. İs- pekterlikte de bundan sonra a - bonelerden pul parası alınmama- sı ve pulun şirketlere aid olduğu- nu bildirmiştir. Yakalanan kaçakçılar Son yedi gün içinde koruma teş- kilâtı tarafından 46 kaçakçı ile 499 kilo gümrük kaçağı, 8 kilo te- kit kaçağı, 6 tüfek, 1 tabanca, 36 mermi, 1489 detfer sigara kâğıdı, Trabzonda fırtına Sıcak 85 dereceye çkıtı Trabzon, 2 (A.A.) — Dün baş- lıyan kıble rüzgârı bugün artmış ateş saçan bir fırtına gibi sabaha kadar sürmüştür. Kiremitler düş- müş, telefon telleri, direkleri, ba- zı ağaçlar devrilmiş, birkaç dam çökmüştür, İnsanca kayıp yoktur. Sıcaklık kuvvetini kaybetmemiş- tir, Elektrik gece beş dakika dur- muştur. Hararet 35 dir. Geceki rüzgâr fındık ağacı dallarını hır- palamış yeni ürüne zarar yapmış- tır. İki üç gün devam ederse fın- dık ürününü büsbütün bozacağın- dan çok korkuluyor. Nüfus sayımı etrafında 18 ilkteşrinde yapılacak olan genel nülus sayımı programı hak- kında oylarmı bildirmek üzere bü tün devlet kurumlarının delege - lerinden —meydana gelen heyet dün istatistik genel direktörlü - ğünde toplanmıştır. Taplantıda genel direktörlüğü sayımın ama - cı ve neliği ile smaçlardan alınan sonuçları anlatmış, bundan son - ra sayımda sorulacak sorular hak kında uzun aylışmalar yapılmış- tır. Genel direktörlük sayım pro- gramı hakkında ileri sürülen ar - zuları gözden geçirerek yakında kesin bir karara bağlıyacaktır. Muğlada yol çalışması Muğla, 2 (A.A.) — Bu yıl Mar- maris - Muğla yolunun en çetin ve çamurlu bir yerinde iki kilo- metrelik şose yapılıyor. Davas yolunda çalışma bitmiştir, bu yol Muğladan beri 32 inci kilometre- ye varmıştır. İlin ana yolu olan Üniversite rektörü geliyor İstanbul, 2 (Telefon) — Üni- versite rektörü Cemil Cenevreden geldi. Cumartesi akşamı Ankara- ya gidecektir, B. Cemil üniversi- tenin büdce durumu hakkında Bakanlığı aydınlatacaktır. Yeni harbiyeliler İstanbul, 2 (Telefon) — Bu - gün, bu yıl Kuleli, Maltepe ve Bursa Işıklar süel liselerinden çı- kanların Harbiye mektebine geç- meleri töreni Gülhane parkında yapıldı. Havanın yağmurlu olma - sma rağmen tören pek parlak ol- du. Törene erkinlik — marşiyle başlandı. Harbiye mektebinden Hayri Aksoy yeni Harbiyeye ge- çen arkadaşlarına karşı bir söy - lev verdi. Ve onları selamladı. Kuleli lisesinden Ekrem de cevab vererek teşekkür etti. Bundan son râ geçid resmi yapıldı — ve yeni harbiyeliler Harbiye mektebine gittiler. Halkevinde yoksuz çocuklar Ankara ilk mekteblerinde o - kuyan kimsesiz ve yoksuz yavru- lardan Halkevi sosyal yardım ko- lundan yardım gören ve bir kaç gün önce de gene bu kol tarafın- dan giydirilmiş olan 150 tanesi dün Halkevine çağırılmış, kendi- lerine çay, limonata verilmiş, pastalar yedirilmiş, bir çok o - yuncaklar dağıtılmıştır. Bir cazbandın çaldığı havalar küçükleri çok — eğlendirmiştir. Yavrular bu esirgeme yuvasın - 3 MAYIS 1935 CUMA DÜN BİRÇOK KANUNLAR KABUL EDİLDİ Kamutay dün Bay Hasan Sa « kanın başkanlığında toplanmıştır. Toplantıda; ekonomik — buhran vergisi kanununun 3 üncü madde sinin ve vasıtasız vergilere mun- zam kesirlerin tevhid ve nisbet « lerinin değiştirilmesine dair olan kanunun 6 ıncı maddesinin tef « sirlerine dair mazbatalar onan « mıştır. Subay ve işyarların aylıkları hakkındaki kanunun bazı madde: leriyle 2617 sayılı kanunun bi * rinci maddesinin değiştirilmesine, askerliğe hazırlık dersi öğretmen: liklerinde kullanılanların ücret « lerine ve, (Damad Ferid) kabine- si tarafından astırılan milis yüz- başısı Rrzanm karısı ile oğulları- na aylık bağlanmasına ve şeker fabrikalarına verilen imtiyazlar ve muafiyet hakkındaki kanunun 8 inci maddesinin kaldırılmasına dair kanem layihaları konuşula - rak onanmıştır. Bundan sonra buğdayı koruma karşılığı kanununu değiştiren ka- nunun birinci maddesiyle değiş - tirilen 9 uncu maddesinin B fık- rasma bir fıkra eklenmesine dair kanun layihaları bir süre konu « şulduktan sonra büdce komisyo- nuna gönderildi ve devlet işyar « ları aylıklarının tevhid ve teadü- lü hakkındaki kanuna bağlı 2 sa- yılı cedvele yapılacak eke ve hu- dud ve sahiller sıhhat genel mü- dürlüğü kadrosundan çıkarılacak memuriyetlere dair kanun layiha sının birinci konuşması yapıldı. Bundan sonra da inhisarlar ge - nel müdürlüğü koruma sandığı kanun layihası üzerinde uzun ko« nuşmalar yapılarak birinci mad- gecedenberi poyraza çevirdi. Ha- raret derecesi düştü. Dün gece - denberi mütemadi yağmur yağ - '“"dldl'ı — Tezehhür etmek — Çiçeklenmek — (Pr.) Fleurir — Tezekkür —« Görüşme — Tezeyyün etmek * Bezenmek, süslenmek — (Fr.) ğ Se parer Tezhib etmek — Yaldızlarnak — (Fr.) Dorer Tezkâr (yâd) etmek — Anmak “Terkâr etmek — Anmak « (Pr.) Mentionner — Tezkere (tahrirat) — Bitir “Tervir -- Dolan, yalan dolan — (Pr.) Intriguc, — Mmachination Müzevvir — Dolarcı — Tezyid etmek — Artırmak — (Fı.) Aügmenter — Tezyif etmek — Alaya almak, açağsamak — (Fr.) Dödaigner, möpriser — Tezyil etmek — Ulamak, eklemek — Zeyi — Ardala — (Fr.) Appendice, suppltmen Tezyinat (Ziynet) —« Bezek — Tezyinatçı — Bezeliçi — Tezyin etmek — Bezemek, süslemek — (Pr.) Parer, — örner — Tezyini — Bezeksel — (Fr.) Döcoratif Örnek: Sanayii tezyiniye — Bezeksel arlar — (Fr.) Arts döcoratifs O Tebka — Tipki (T. Kö.) “Tilâ etmek — Sürmek Tiılsam — Tilsam (T. Kö.) “Tıyn — Balçık, çamur — (Fr.) La boue b (Bak: Hilkat, cibillet) — Ticarethane — Tecimge — (Fr.) Maison de com- b merce — Ticari — Tecimel — (Fr.) Commercial _lıı:ıı — Çıka — (Fr.) Exportation lât — Gire — (Br.) İmportation filâvet — Okuma z — İzdemen — (Pr,) Disciple | — Sim, sembol — (Fr.) Symnbole et «« Suç — (Fr.) Dit ü «- Kazaboğaz, ekti — (Fr.) Parasite n (Bak: Feyezan) " Tuhafiye — Türlüç 'Tuhaf — Tuhaf (T. Kö.) — Armağan — (Fr.) Souvenir, cadeau- - , uzunluk — (Fr.) Longucur 95 dolar, 500 kâğıd lira, 6 buçuk kilo esrar ve bir kaçakçı hayvanı elde edilmiştir. Türbe — Türbe (Yakutçe “tüörbe,,) Türş — Ekşi — (Fı.) Aigre Türrühat — Abuk sabuk Tütuk — Bürgü, duvak — (Fr.) Voile Yüvan (Bak: Takat) Natüvan — Haisiz Tüveyç — Tümek — (Fr.) Corolle U Ubudiyet — Kulluk, kölelik & (Fr.) Servitude Ubur etmek — Geçmek, aşmak — (Fr.) Passer, franehir Ubuset — Somurtkanlık, yüz asıklığı — (Fr.) Ref- rognement Ucube — Danak — (Pr.) Wonstre Udhuke — Gülenek, gülmece, gülence — (Fr.) Comedie Udul etmek (Bak: Nükül etmek) —» Vazgeçmek, geri dönmek — (Fr.) Se rötracter, reprendre Ufuk — 1 . Ufuk (T. Kö.) — (Fr.) Horiron, 2 - Gözerim (Ulku mer'i) . Ulkâi — 1 - Ufkiğ, —- (Fr.) Horizontal, 2 - Düz Uful etmek — Batmak, dolunmak, sönmek, inmek — (Fr.) Coucher, s'eteindre Ufunet (Bak: Taaftün) Uhde — Üste — (Fr.) Charge Uhuvvet «« Kardeşlik — (Fr.) Praternite Ukab — Karakuş, Tavşancıl Ukalâ — Bilgiç Ükde — Düğüm, boğum, ilinti — Ukubet (Bak: ceza, eziyet) Ulühiyet (Bak: Möbüd) — Tanmlık — (Fr.) Dı- vinite Ulüv z« Yücelik — (Fr.) Grandeur Ülüvvü cenap — (Fr.) Magnanimit€ Ulvi — Yüce —« (Fr.) Sublime Ümde — Kök dip prensip Umk — Derinlik — (Fr.) Profondeur Umman — Dolay — (Fr.) Octan Umran — Bayındırlık — (Fr.) Prospörit€ Umum — Kamu Umumi — Gexel, kamusal Umum müdür — Genel direktör (Fr.) Noeud Fetiye »- Köyceğiz yolunun taprak düzeltilme işi bitimiştir. dalaman köprüsünün bir ayağı bit- miş ötekileri de bitmek üzeredir. Büyük | dan gördükleri iyi kabulden ve yardımdan sevinerek dans etmiş- ler, iyi vakit geçirmişlerdir . desi onandı. ve cumartesi günü tekrar konuşulmak üzere toplan- tıya son verildi. Menfaati umumiye — Kamuğası — public Efkârı umumiye & Kamıy (kamu -0y) — (Pr) Opinion publigue Reyi âm — Genoy (geneboy) — (Fr.) Plebiscite Umur (Bak: maslahat) — İş, işler — (Fr.) Affaire Umuraşina — İşbilir Umurdide — wh" ü — (Pl.) Bxp:'iul_l' ıte Unf — Kabalık, sertlüik — (Pr.) Violence Unf ile muamele elmek — Terslemek, kaba dav. ranmak « (Pr.) Traiter avte violence Uusur — İlke — ÇFr.) Element *Örnek: Anasırr erhaa »« Dört ilke tidai — İlkel — (ÇEr.) Elömentaire Unvan — 1 -Başlık — (Fr.) Titre, 2 -(Bak: Lâ- kab, şöhret) — (Fr.) Reputatlon Uruç — Ağmak, yükselmek — (Fr.) Ascension Üsare — Sıkta «« (Pr.) Su: Usul — Usul (T. Kö.) — Meöthode Uzuv «« Örge — (Fr.) Orgüane Uzvu his — Duyak (Fr.) İntörüt U Übüvvet — Babalık, atalık — (Fr.) Paternitt Ücret — Aktı —« (Fr.) Salaire Ücret (hekim, avukat ücreti) * Onurluk — (Fr.) Honoraire Ücreti maktua — Kesenek Üftade — Düşkün, düşmüş Uknum (Bak: Umde, rükn) hypostase Ülfet etmek — 1 — Sokulmak — (Pr.) Prüguenter 2 —Alışmak — (Fr.) S'habituer, Z— Görüşmek, konuşmak Um — Ana Ümera (Askerlik terimi) — Üssubaylar Ümid — Umut, umaç — (Fr.) Espolr Naümid — Umutsuz — (Pr.) Dösesptrt Ümmet — Ömet — (Fr.) Peuple Ümmi — Okusuz, okuma yazma bilmez — (Fr.) TİSTerR, igabrant eu Örnek; Mezlekerten ümmiliği kaldırmak için — Yurddan okusuzluğu kaldırmak için (Fr.) Principe, Ünsiyet (Bak: Ülfet) Ürcüfe (Bak: Eracif) — (Fr.) Fausse nouvcile Uryan — Çıplak, cavlak, yalın — (Pr.) Nu Üsbui — Haftalık — (Fr.) Hebdomadaire Üslüb — Üslüb (T, Kö.) zz (Pr.) Style Üstad — Usta, önüt, ustat (T. Kö.) Üstüre — Mit (T. Kö,), sürçek Üstüvane — Yuvak Üstüvanevi — Yuvul Üzlet (Bak: İnziva) — (Pr.) Retraite V Vabeste — Bağlı Vacih — Gerekli — (Pr.) Obligatoire Vâd — Adanç — (Fı.) Promessı Nezr — Adak — (Pr:) Vocu Vüde — Ödel, gün — (Fr.) Dölai Vüdetmek — Adamak, söz vermek « (Fr.) Prot mettre Vüdettirmek — Söz almak — (Fr.) Faire promettre Vadi — Dere Vafi (Bak: kâfi) — Sutffisant Vafir — Bol — (Fr.) Abondant Vahamet — Ağırlık — (Fr.) Graviti Wahdet — Birlik — (Fr.) Union Vâhi — Boş — (Fr.) Vain, futile Vühid «« Bir ,tek Vahim — Ağır, korkulu, tehlükeli — (Fr.) Gravı Vahşet (Bak- gadr) — Yabanlık, yabanilik — (Prf Solitude, sauvagerie Vahşi (Bak: gaddar) Sauvage Vahy (Bak: ilham) — (Fr.) Inspiratior Vüz — Öğütçen — (Pr.) Predicateyr Vak'a — Olgu, olga — (Fr.) Fait Vakfe — Durgu — (Pr.) Arröt Vakfı nefsetmek — Özvermek — (Pr.) Se consacrer Vakf — Bekit Vâki (Vikaye'den) — Korur * preventif Vaki olmak — Olmak — (Pr.) Arriver, avojr Heu Emri vâkâ — Olut — (Fr.) Fajt accompli Vakt — Vakıt (T. Kö.) — Yaban, yabani « (PnJ (Fr.) Prtservatit